Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:44

Boemel, schrootjes!! verschrikkelijke dingen.
Iedereen succes met klussen die bezig is. Ik zie net dat manlief "opgeruimd" heeft, alles is op 1 hoopje geveeg -O- mannenlogica of zo, ruim het dan ook meteen op....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:17

Lynn_Nikita schreef:
Boemel, schrootjes!! verschrikkelijke dingen.
Iedereen succes met klussen die bezig is. Ik zie net dat manlief "opgeruimd" heeft, alles is op 1 hoopje geveeg -O- mannenlogica of zo, ruim het dan ook meteen op....

Erg hè. Zowel prachtige kunststof schroten als houten schroten. Ter isolatie zelfs meerdere lagen over elkaar heen |(

Mannenlogica die van mij heen ook een heel andere logica dan ik.
Zo zit ik nu in een donkere woonkamer, omdat de lampen niet meer naar hun schakelaar luisteren, maar naar een afstandsbediening, die pikzwart is en verschillende knoppen heeft, die ik dus niet kan zien in t donker _/-\o_

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:21

Geen zaklamp op je telefoon?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:23

Hilary schreef:
Geen zaklamp op je telefoon?

Jazeker wel, maar soms is eigenwijs zijn ook fijn. Mn schermpje geeft ook licht en zit er maar ff. :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:29

Zo wat gaan jullie hard.

Leuk speeltje zo'n shovel.
Gisteren hier ook nog aan het klussen geweest. Muur behangklaar maken. Dochter wil een foto behang.
Wat een enorme hal die daar gewit is.
Vandaag een luie dag met de top 2000. Alleen de paarden verzorgd en bedenken hoe ik het straks met de wei ga doen.

En een op mp kijken, zou wel een sulky willen voor mijn tinker. Ik zie veel voor shetjes. Geen idee hoe groot die voor mijn tinker moet zijn. Qua schof is ze 155, maar als je haar naast mijn andere paard zet die 163 is is ze qua postuur verder overal groter. Ik heb nog een concourkarretje staan, ooit eens gekregen, maar iedereen zegt dat die te klein is. Behalve mensen die zo'n ding verkopen. Dat is een kar waar wel nieuwe wielen en banden op zouden moeten. Zijn hier ook mensen die mennen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:31

:') Boemel hahaha :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:36

Ik mende vroeger (10-15 jaar geleden) veel met een New Forest (en een recreatiewagen), heb ook mijn koetsiersbewijs. En ik mende vorig jaar nog wel eens een rondje met de pony van mijn stalgenootje (Shet, met sulky, een HCA).
Het nadeel van sulky's is dat ze vaak lastig in balans te krijgen zijn. Je wil ze laten zweven in de lichtogen, dus je moet dat heel pietje precies afstellen. Als altijd dezelfde persoon op de sulky zit, is dat wel prima. Je doet dan een keer flink investeren in tijd (optuigen en inspannen, proefrijden, uitspannen, aanpassen, inspannen, proefrijden, etc etc etc), maar daarna ben je ook klaar. Als ik de pony van stalgenootje mee wilde nemen, moest ik het lamoen verkorten, anders kon ik niet bij de voetsteuntjes. Of stalgenootje moest met haar knieën in haar nek mennen :+ Maar we verschillen dan ook 20 cm in lengte, haha.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:48

kvulden schreef:
Zijn hier ook mensen die mennen?

Voor de fun hier, maar veel te weinig want niemand die mee rijdt.

Heb achter 1,35/1,37 cm fjord een sulky oxer gehad, dat ging maar was net te klein.
Heb nu echt een heerlijke tweewieler met prachtige massieve wielen :+:
Plaatje van afgelopen zomer.

Afbeelding
Onderkant bankje 1.02 m van de grond.
Zweng ca 66 cm

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:10

Ik heb gemend. Met marathonwagen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:22

Ik 4 keer, met een geremde vierwielige wagen. Niks voor mij, wij hadden een welsh die ook ingespannen liep, wagen gekocht en aantal keren gelest maar zo anders dan erop zitten, ik vond het veel te eng veel te ver voor mij en naar mijn idee daardoor geen controle ( en dus geen vertrouwen)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:24

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:29

Ik zou tzt het misschien wel leuk vinden om Rocky voor de wagen te laten beleren maar ergens vind ik het een doodenge gedachte :')
Ga van te voren in ieder geval eens met zo’n formaat pony uitproberen hahahha

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:34

Ik heb ook marathon wagentje voor de shet. Hij heeft echt de grootste lol voor de kar en is bomproof, ideaal voor iemand zoals ik die hiervoor nog nooit gemend heeft. Bovendien kunnen we hem zo ook een beetje in model trainen, dan groeit ie ook minder snel dicht.

Veel mensen met lichamelijke problemen/blessures hier, beterschap!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:36

Ik ben ook een menner, maar voor mij nooit meer een sulky. 11 jaar geleden ben ik samen met Punette over de kop gegaan met dat onding.
Jolly heeft nu dus een leuke vierwieler, een concourswagen want die zijn niet zo zwaar. Voor een grotere pony of paard zou ik voor een marathonwagen gaan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:40

Lynn_Nikita schreef:
Ik 4 keer, met een geremde vierwielige wagen. Niks voor mij, wij hadden een welsh die ook ingespannen liep, wagen gekocht en aantal keren gelest maar zo anders dan erop zitten, ik vond het veel te eng veel te ver voor mij en naar mijn idee daardoor geen controle ( en dus geen vertrouwen)

Mijn vorige paard heeft me geleerd dat controle toch een illusie is :+ als ze gaan, dan gaan ze. Gelukkig ging die nooit ervandoor, maar hij ging wel regelmatig 2 meter de lucht in omdat hij een vrolijke bui had *\%/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:40

Zou je met een mini Shetlander ook kunnen mennen? En wat houd je dan aan als maximum gewicht wat die mag trekken, en is dat in of exclusief karretje?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:45

Prairy schreef:
Zou je met een mini Shetlander ook kunnen mennen? En wat houd je dan aan als maximum gewicht wat die mag trekken, en is dat in of exclusief karretje?

Uh.. wat was het ook alweer? 3x zijn eigen gewicht op t harde, 2x op een bospad en 1x in mul zand? Incl kar. Het is een beetje afhankelijk van de rol weerstand en ondergrond. Een hca sulky weegt maar 35kg, dus voor zo’n kleintje prima te doen. Heb er zelf alleen weinig ervaring mee, ik heb gewoon aangenomen wat de vorige eigenaar van de shet adviseerde. Mende vierspan met dartmoors, en heb ik ook een tijdje les van gehad toen ik fristi overnam.
Met mijn wagentje zit ik volgens mij aan de bovengrens van wat hier boven staat, maar zolang hij zonder aansporen de turbo aanzet als we naar buiten gaan en zijn oortjes op standje afbreken staan, ga ik er vanuit dat hij er wel mee weg komt :+ hij is ook niet buitensporig snel buiten adem of absurd nat na een rondje, terwijl ik soms beste stukken draaf. Geef wel de voorkeur aan hard bospad, en in de bak wil ik er geen tweede persoon bij op voor langere tijd, we stappen dan ook wat meer tussendoor.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:54

Ik had ook nooit gemend en heb ons maatje zelf beleerd. Wel met fijne hulp. Later zijn we gaan lessen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:56

Hallo allemaal, kom hier ook maar weer een x binnen vallen. Helemaal bijlezen lukt me niet door de drukte hier, lees hier en daar wel wat en kijk graag plaatjes :D

Hier drukte gehad met het aanleggen van de paddock en we hebben een sloot om het bos ivm het water. We zijn er achter gekomen dat we een storende laag in het land hebben en dat we op 8 meter nog klei hebben, mooi kak!

De rijbak aanleggen kon helaas niet ivm de nattigheid dus nu een paddock van 15 x 15 en dan van het voorjaar gaan we de bak aanleggen en komt de klei op het land en laten we het aflopen in de hoop dat er dan geen water meer blijft staan. Waarschijnlijk staan onze pony's niet op het gras van de zomer :(. Ik heb gisteren alle stukken voor een bouwdepot naar de bang gestuurd, met een beetje mazzel kunnen we begin volgend jaar gaan beginnen met de verbouwing in het huis.

Wel even een vraag, zijn er hier mensen die kleigrond hebben en gebruik maken van paddock roosters?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:57

Wat je aangeeft qua gewichten klopt wel, Jade. Wel een beetje kijken naar de trainingsconditie van de pony, want als ze net nog leren trekken is zelfs 1x eigen gewicht op het harde soms een uitdaging, haha.

Mini-Shet kan prima, er is een shetten-topic hier op bokt waar een aantal ook met hun (mini)shetjes mennen. O.a. Lillian__ heeft een kleintje; zij ment met een HCA-sulky, 16 inch.

Judith, over de kop kan ook met een vierwieler ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:00

Klopt, heb ik ook al eens gezien. Maar over het algemeen is een vierwieler toch stabieler dan een tweewieler.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:45

Hey kojack!! :D Wat jammer dat ze van 't voorjaar niet op het gras kunnen waarschijnlijk.. :(:) Even behelpen soms, maar voor een goed lange termijn doel!!

Ik zit net, voor m'n volgtopic, foto's uit te zoeken.. en vind dit toch wel erg leuk om te zien! :D

Van dit:

Afbeelding

Naar dit:

Afbeelding

En hopelijk volgend jaar, met alle plantjes en boompjes, nog weer een mooier gezicht <3

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:05

xXutopiaXx schreef:
Hey kojack!! :D Wat jammer dat ze van 't voorjaar niet op het gras kunnen waarschijnlijk.. :(:) Even behelpen soms, maar voor een goed lange termijn doel!!

Ik zit net, voor m'n volgtopic, foto's uit te zoeken.. en vind dit toch wel erg leuk om te zien! :D

Van dit:

[ [url=m/Cf4GPp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit:

[ [url=m/w1BPAh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hopelijk volgend jaar, met alle plantjes en boompjes, nog weer een mooier gezicht <3

Wat een verschil zeg! Prachtig!

Mijn man en ik stonden vd week in de stal en hadden het er nog over wat er in een jaar tijd allemaal veranderd is. Zulke dingen bekijk je altijd aan het eind van het jaar geloof ik haha.

Had ik al foto's laten zien van onze klei bulten op het land? Wat waren we vorig jaar blij dat er gras groeide en dat het netjes was... Wat een dik drama hebben we nu.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:13

Thanks! Het is wel goed om soms ff achterom te kijken.. want ik vergeet echt heel snel wat we eigenlijk allemaal hebben gedaan afgelopen jaar.. ergens wilde ik zóveel verder zijn, maar we hebben echt wel al veel aangepakt met de middelen en tijd die we hadden <3

Nee?! :oo Drama is niet leuk...

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 00:15

Ik had het ook allemaal klaar willen hebben, alleen dat kan niet, tijd en financieel technisch niet :+

Wij hebben echt mazzel gehad met heel veel lieve mensen om ons heen die hebben geholpen met het bouwen van de stal en het geven van advies bij alles. Ik zal zo even de foto's uploaden :)