Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:15

Ik ben ook 45. En ook aardig gammel. Maar(durven) ontspannen werkt wel. Alhoewel het bij mij nooit helemaal weg isz

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:23

Worden de hit actief matten bij jou erg nat Zoefie? En gaan ze daar dan in liggen?
Ben benieuwd wat voor matten jij hebt Lori.

Hoorde dat hit actief matten niet zo goed zijn voor de gewrichten als ze er veel op staan. Neig nu zelf naar gewone rubberen matten tegen de kou vanaf de vloer. En daarop een laagje gehakseld stro. Mijn merrie plast niet op het zand en als even kan ook niet in de wei, dus zal het zeker in de stal gaan doen.

Inderdaad heerlijk weer. Vanmorgen ook een buitenrit gemaakt hier. Mijn paard is eigenlijk altijd heel relaxed in het verkeer dus dat is wel genieten. Kan alleen overal naartoe en ze gaat overal langs.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 14:31

Gehakseld stro zou ik heel erg mee opletten. We sluiten niet uit (al geloof ik het zelf niet zo, maar kliniek zag het veeeeel vaker) dat dar zeer lastige verstoppingskoliek geeft waar mijn jongedame aan overleden is :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:33

Voor wie het vroeg, ik gebruik zaagsel pellets, beetje hetzelfde als de hout pellets die je in een hout kachel kunt stoken. Ik leg eerst een laag pellets neer, en dan een paar zakken houtkrullen eroverheen zodat het zacht ligt.
Als ze dan plassen zetten de pellets vanzelf uit en word alles mooi geabsorbeerd, beetje kattegrind idee. Natte plekken kun je er dan zo uit pikken :)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:37

Wij leggen ook zaagselpellets. Heerlijk spul. En voor het veulen wordt dat de onderlaag en komt er een dikke laag stro bovenop.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:59

Ik vind gehakseld stro en stropellets echt top werken. Ze staan hier niet standaard elke nacht op stal, is echt heel afhankelijk van het weer. Maar met uitmesten en de dikke laag die de stropellets vormen, ik vind dat veel fijner werken dan los stro. Had nog niet eerder gehoord van die nare verstoppingskoliek door gehakseld stro. Zei de kliniek ook iets over stropellets, Caily? Of ging het in jouw geval alleen om gehakseld stro? Blijft opletten dus...

Met dagen als vandaag en gister, zit ik al helemaal in het voorjaar. Zo geen zin in nog een periode kou en emmers slepen, maar als ik de voorspellingen mag geloven gaat dat toch echt gebeuren, helaas. Net maar weer eens een rondje gefietst met mn jonkie. Hij had er zin in! In het bos zelfs een stukje gegaloppeerd! 19 km/uur draven was 'm iets te gortig :D Mijn merrie draaft rustig met zo'n 30 km/uur, maar das in alles een turbo.
Mensen blijven toch raar kijken als je met paard naast de fiets voorbij komt. En altijd diezefde opmerkingen, pff. Vooral de dametjes bovenop hun ingesnoerde paardjes die hooguit een uurtje per dag buiten mogen kijken (pal naast het bos ligt een mega traditionele pensionstal met postzegelweitjes waar ze bij Gods gratie even een rondje mogen lopen, maar alleen als het droog is en tussen de 18,5 en 22,5 grdn...zo ongeveer), die dames dus met een kapitale knollen onder hun kont. Die kijken stuk voor stuk zó chagarijnig, alsof ik compleet gek geworden ben :=
Zo raar is dat toch niet, fietsen met je paard aan de hand? Ik zie het hier niemand anders doen hoor, maar toch. Beetje vriendelijk mag toch wel? Ze zeggen geen boe of bah, kijken alleen superzuur |o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:02

Haha! Ik heb ook heel wat gefietst mwt mijn fjord. Tot ze er ineens geen lol meer in had en ik haar bijna voort moest slepen. Toen ben ik er mee gestopt. Maar is wel lekker voor onbelaste beweging. Mss moet ik het weer eens proberen.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:50

Ik vind het ideaal, lekkere onbelaste beweging inderdaad en toch best wat km maken. Goed voor de spieren en pezen en tegen de kilo's :D
Ook om hem al jong aan alles te laten wennen, hij is niet meer zo snel onder de indruk ondertussen. Wil hem eigenlijk voor zn 5e niet belasten qua rug, dus hij moet t nog wel even leuk blijven vinden. Vind het wel lastig, nu al, om er nog niet op te klimmen. Wordt nog wat, mn geduld zo op de proef stellen :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:12

Hoe oud is hij dan?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:40

rover_ de hitmatrassen zijn wel lekker dik. Het veert een beetje als je er op staat maar hier hebben ze geen last van pezen of gewrichten. Ondanks dat mijn oudje vroeger de pees eens "over" heeft gehad en in het gips gestaan heeft. Ik vind het persoonlijk wel lekker dat het zo matrasserig is, lijkt me veel lekkerder liggen. Helaas plassen en mesten ze wel gewoon op de mat, waarna het vervolgens geen enkel probleem voor mijn fjord is om er daarna nog lekker op te gaan liggen. Ik las ergens op een forum dat de paarden er niet op zouden mesten of plassen maar die van mij hebben er geen enkele moeite mee....helaas. De vlekken zijn niet eenvoudig uit de fjord te verwijderen...
Fabster, ah dezelfde leeftijd, jong van geest maar niet altijd meer van lichaam ;-)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:42

Jammer dat ze erop mesten en plassen.
Die stropellets lijken best interessant. Gebruiken jullie dit met of zonder rubbervloer? En hoe dik moet de laag zijn?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:05

Ik ga me ook eens verdiepen in die stropellets. Zit er veel prijsverschil in met gewoon stro?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:34

Op het weekendje weg lagen stropellrts in de stal. Caj dacht dat t brok was en begon het op te eten. Schrok me dood. Gelukkig geen verstopping ofzo. Ik vind het dus niks.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 05:08

Die van mij heeft de eerste keer ook een hapje geprobeerd... Was gelukkig snel over. Zijn wel echt zaagsel pellets dus zit natuurlijk ook geen smaak aan :)
Ik gebruikte het op de pensionstal voorheen met rubber matten eronder, nu ze thuis staan heb ik de matten eronderuit gehaald en liggen ze in het zand. Werkt beide.

Nou nou, ik heb ook 'kapitale knollen'... Betekend niet gelijk dat je op anderen neerkijkt hoor :Y) Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier, ga er altijd maar vanuit dat iedereen het het beste met zn paard voorheeft...
Overigens fiets ik met de mijne niet, te heuvelachtig hier. Ze kunnen wel netjes naast een golfcart mee rennen :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:08

Dat deed James met vlas. Toen hij bij ons kwam stond hij voor het eerst op vlas. Was strostal gewend.
Dus mooie schone vlas in de stal en hij begon dat te vreten! Gelukkig kwam hij er zelf achter dat het niet de bedoeling was.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:22

Fabster schreef:
Hoe oud is hij dan?

Hij wordt in april 4. Ziet er uit als een af-paard, maar dat heb je al snel bij Freibergers. Onwijs stevig en compact, heel correct gebouwd met een goeie sterke rug en kont, en nu al flink bespierd. Maar toch, hij is qua gedrag nog erg jong en ook hij heeft toch echt zn tijd nodig om uit te groeien. We zien wel, op een gegeven moment zit je er dan toch zomaar op :D Maar liever niet voor zn 5e

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:38

Libera schreef:
Nou nou, ik heb ook 'kapitale knollen'... Betekend niet gelijk dat je op anderen neerkijkt hoor :Y) Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier, ga er altijd maar vanuit dat iedereen het het beste met zn paard voorheeft...
Overigens fiets ik met de mijne niet, te heuvelachtig hier. Ze kunnen wel netjes naast een golfcart mee rennen :D

Bedoelde het enigszins sarcastisch, niets aanvallend :(:)
Heb zelf een tuttige kwpn-er en de andere twee hebben mooie papieren (wat overigens in mijn geval meer toeval is). Het gaat me ook niet om de paarden uiteraard, maar om de dametjes erop. Zitten ook heus superaardige tussen, maar gister twee die op een vriendelijk 'Hallo, wat een voorjaarsweertje hè?' he-le-maal niets zeggen, geen glimlach, niets. Overduidelijk geirriteerd door wat dan ook. Vraag me dan altijd af wáárom??? That's all. Verder genoeg over gezegd lijkt me zo ;)

Over die stropellets, heb er bij een leverancier eens navraag naar gedaan ivm het eten en koliek. Die verzekerde mij dat het eten van die dingen niet tot verstopping leidt. Eten doen er meer, die van mij ook als ze net vers zijn, maar het zou volgens hem geen extra risico betekenen. Wat je kunt doen is er een gieter water over verspreiden, dan vallen ze sneller uit elkaar en zijn ze niet interessant meer om op te eten. In het begin maakte ik me er ook vreselijk zorgen over, nu niet meer. Heb het ook in de schuilstal als bedekking, en daar gaan af en toe een paar nieuwe zakken in. Tot nu toe dus nergens problemen mee. Ze staan hier ook op zand, en ondanks dat ik voer uit bakken en netten, eten ze restjes ook wel uit het zand. Vond, en vind ik nog steeds, spannend. Maar ze hebben altijd mooi grof hooi te eten wat ook zand afvoert, en elke 4 tot 6 weken een zand-kuurtje. Ben er ook wel eens klaar mee om me overal zorgen om te maken, en denk dan 't'is wat t is, doe het er maar mee'.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:46

Verstandig om te wachten met 'rijden' tot je paard 5 is. Daar krijg je later heel veel profijt van! Ik heb gewacht met beleren (voor de kar) tot mijn pony 4,5 was. Toen heeft ze een keer of 10 voor de wagen gestaan en daarna kreeg ze een jaar 'rust'. Pas met 5,5 hebben we het mennen echt actief opgepakt en daar ben ik zo ontzettend blij om. Ze had met 5,5 zoveel meer rust en concentratie.
In de tussentijd liep ze wel gewoon aan de dubbele lange lijnen (erachter, niet op de cirkel), wandelden we veel en liep ze ook geregeld naast de step.
Ze wordt in mei 7 en ze zit momenteel in de zoveelste groeispurt.

Onze pony's kunnen naast de fiets en naast de step (een kickbike). Ik vind het een ideale manier om te kilometers af te leggen en aan het eind van het rondje heb je zelf ook je work-out weer gehad :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:50

Die van mij (jonkies) worden dit jaar 7. Endaar zit ikook nog niet veel op. Ben er wel met 3-4 af en toe eens op gaan zitten. En dan bedoel ik ookecht zitten; opstappen, belonen en weer afstappen. Vorig jaar (met 6) gaan rijden. Maar 1 x per week een half uur ofzo. Alles rustig aan. Als het goed is, worden ze 25-30, dus tijd zat.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:13

Ja, precies. Er loopt hier op Bokt ook een topic over inrijden volgens de Duitse school voor osteopathie. Mega interessant en wil alles straks wel conform dat schema doen. Die Duutsers nemen er 9 maanden de tijd voor, volgens een heel uitgebreid schema, om de paarden de drie basisgangen aan te leren. En dus zo dat niet alleen de spieren, maar óók de botten en pezen de tijd krijgen om sterker te worden. Vraagt denk ik ook veel van de eigenaar om het zo te doen, maar het gaat je zoveel opleveren. En Dakota is m'n laatste rijpaard, heb ik 2,5 jaargeleden al besloten... Hij moet dus ook nog een héle tijd mee!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:11

Mijn wordt dit jaar 6 en ik heb hem een jaar, In dat jaar hebben wij ook rustig aan opgebouwd en vooral veel buiten gereden. Als ik om mij heen kijk zie ik daar al 5 / 6 jarige klaar voor M. vaak vind het zonde dat ik zo weinig doe en dressuurmatig in de bak belabberd is, maar aan de andere kant doe ik wat ik leuk vind en hoef ik niet zo snel naar een hoog nivo maar liever rustig aan en vertrouwen in elkaar en geen kapot paard

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:05

Blue wordt dit jaar 11 jaar en eigenlijk pas vanaf vorig jaar was hij uitgegroeid en sterk genoeg voor een nette galop.
Hij is wel wat overbouwd gebleven, kont net zo hoog als zijn schoft, en dat maakte het er niet makkelijker op voor hem.

Tika wordt dit jaar , in juli, 3 jaar en mensen vragen ook al wanneer ik met haar begin.
Nog niet veel dus, aan de hand mee naast Blue en mak maken aan allerlei dingen, dat wel.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:08

Krijg zo een vragen ook maar ze moeten er mentaal en fysiek klaar voor zijn. Ik men alleen maar nog en bij mijn 4,5 jarige er een jaar achter/naast gelopen in periode's (eens wel eens een eind niet) tussen zijn 3 en 4. Op zijn 4 dan er mee gaan mennen ook met een eenzitter er achter. Kreeg af en toe eens enkele weken paard zijn vakantie en sinds november staat hij gewoon stil. Geen winterstop, op zoek naar een koets maar het komt voor hem ideaal uit eigenlijk. Wat verder jong zijn en pony zijn en kijken dan wel wanneer we hem terug inspannen :) . Als alles goed is heeft hij nog vele jaren voor hem.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:56

Heeft iemand tips voor pony met beginnende blein ! ? Voorlopig aan de hoef zelf niets te vinden maar kan maandag pas smid bellen .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:11

Diva is 3,5 en daar zit ik nu 2 minuten op per keer en ik wil dat elke week met een minuut uitbreiden. Ik kan niet fietsen of wandelen dus zo blijft het voor ons beide intressant.

Hoefzweren heb ik nog nooit gehad dus ben benieuwd maar heb geen input verder.