Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:40

Ja wij gaan het dak weghalen.. zie de meerwaarde niet echt. Plus dan kunnen we de dakplaten ergens anders terug gebruiken. Geen idee wat het dak net is.. zonder isolatie alleszins.

Stal stond er al.. Hoekpalen zijn bielzen en de zijkanten OSBplaten, niet heel duurzaam dus.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:03

Kvulden waarom koop je niet een kant en klare schuilstal. Gaan wij zeer waarschijnlijk ook doen. Standaard maat is 6 bij 3,5 m + 80 cm overkapping. 1 van de 6 meter kanten is volledig open. Als je zo slim bent hem te laten bezorgen zetten
ze hem ook nog in elkaar hoef je alleen nog maar te verankeren. Mest en trailer kunnen er dan nog naast.

Even een andere vraag. Ik heb er al een topic over geopend maar misschien hebben jullie ook ervaring. Achter/naast mij gaat waarschijnlijk gebouwd worden. Het gaat om een totaal van zo'n 24 huizen waarvan er 4 aan mijn grond zullen gaan grenzen. Precies langs de lijn waar ik de bak/paddock heb liggen. Het goede nieuws is wel dat ik daar een vergunning voor heb maar hij stuift s zomers wel. Ik voel het gezeur dus al een beetje aankomen. Onze buren zitten met dezelfde angst (schapen) en ook verder in de buurt zijn er nogal wat bezwaren die we geuit hebben bij de projectleider. Voor de mensen met hobbyvee of paarden wil hij in de koopcontracten laten opnemen dat men weet dat ze naast deze dieren wonen en daar nooit bezwaar over mogen maken. Mijn vraag is dus ; is dit rechtsgeldig??
Voor de mensen die niet dagelijks bijlezen sorry voor het lange verhaal. Hou jullie lekker bezig :o

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:08

Poeh dat is ook balen Natalie! Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat rechtsgeldig is etc. Maar wellicht kan je Rechtsbijstand, als je die hebt, je ook wel van die informatie voorzien?

En verder zou ik zorgen voor een hele goede afrastering. Niet dat je opeens vreemde kinderen of loslopende honden in je wei hebt lopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:11

Als ik kijk wat wij betaald hebben voor onze stal en wat een kant en klare stal kost, dan weet ik het wel hoor. :+ :+

Ik ken alleen de wetgeving in BE. Maar kan me voorstellen dat het gelijkaardig is in NL.
Volgens mij is niks wat je erover in een contract zet geldig. Mensen blijven het recht behouden van te melden waaraan ze zich storen.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 03-11-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:12

Ik heb er wel eens naar gekeken, zo'n kant en klare stal, maar die kosten dan ook behoorlijk. Dus denk niet dat dat in mijn plaatje valt. Tenzij jij een heel leuk adresje weet haha.

Er kunnen regels toegevoegd worden aan een koop contract. Voor beide zijden. Wij hebben bv een huis gekocht en er zitten ramen aan de zijde van de buren. Dit huis was eerst van de buren en in ons contract staat vermeld dat er 4 ramen aan die zijde mogen zitten. Dit is rechtsgeldig. De buren mogen daar dus geen bezwaar tegen maken. We hebben een stuk aangebouwd en daar mochten dus geen ramen aan hun zijde ingezet worden. Maar hun mogen dus ook niet klagen over onze 4 ramen ook niet als er een andere bewonder in hun huis komt. Nu dus een van de kinderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:21

@natalie: jij zat er eerder én in het buitengebied mét vergunning. Dus je hebt de oudste rechten. Nieuwe mensen kunnen zien waar ze aan beginnen en kunnen weliswaar klagen, maar niemand die jou kan verplichten om iets te doen zolang je binnen de grenzen van de wet blijft.

Mijn buren willen bijv. graag aan de overkant van hun oprit een spiegel op een gemeenteboom plaatsen, zodat ze veiliger weg kunnen rijden (hele drukke 80 km weg en oprit zonder zicht op de weg.
De gemeente geeft hiervoor geen vergunning want 'dit had je kunnen zien toen je het huis kocht'.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:57

Kirrr schreef:
Ja wij gaan het dak weghalen.. zie de meerwaarde niet echt.

In sommige Vlaamse gemeentes tegenwoordig al een vereiste om een mestvaalt te overdekken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:06

Als ik zie wat voor een regenwater er in mijn mestput komt, want ik er uit moet scheppen omdat het anders door mijn paddockzand heen loopt. Dan zou ik graag een dak op mijn mestput hebben.
Alleen zit ik dan met het leegmaken van de put door mijn loonwerker :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:13

Kun je geen roldeur nemen?Als put wordt leeggehaals dat je de deur kunt laten zakken naar de achter-,of zijkant?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:47

Even een gauw vraagje tussendoor... Paarden moeten morgen naar de tandarts. Ik dacht altijd dat het beter was ze van te voren geen eten te geven? Erna sowieso toch. Klopt dat?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:49

Als ze verdoofd geweest zijn mogen ze erna een tijdje geen eten om te voorkomen dat ze niet kunnen slikken.. Omdat de slokdarm ook mee verdoofd is.
Als ze op voorhand eten dan zit er veel 'rommel' in de mond, heb ik altijd het idee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:56

Van te voren kunnen ze gewoon eten hoor...die mond is zo leeggemaakt als het nodig is.
Met verdoving is het idd zo dat ze beter enkele uren daarna niet eten of hele kleine beetjes zodat er geen slokdarmverstopping kan ontstaan.

Wordt er niet verdooft,kan de vreetschuur gewoon per direct weer in gebruik ;)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:51

Thanx allemaal! Mensen of kinderen in de bak of het weiland ben ik niet zo heel bang voor, er zit ook nog een sloot(je) tussen. Dit is een deel van de afwatering van het hele weiland gebied dus die mag niet zomaar weg.

Kvulden, kant en klare stal kost inclusief bezorgen en monteren ongeveer 2000 euro. Als je zelf materialen van dezelfde kwaliteit koopt ben je volgens diverse sites ook zo'n 1500 euro kwijt. Het verschil is natuurlijk ook serieus geld maar niet zodanig dat ik het daarvoor zou laten. Scheelt natuurlijk wel gigantisch in tijd om te laten doen en ik wil hem zsm hebben staan.
En eerlijk is eerlijk, we zijn tweeverdieners zonder kinderen dus we moeten het ergens aan uitgeven :P

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:36

Even een vraagje. Ik ben blijkbaar niet zo goed in het zoeken op Bokt. Ik zoek een topic over het verzorgen van een veulen. ;-) om ideetjes op te doen. Maar duhh ik kan echt niks vinden. Weet iemand hier toevallig een topic?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:38

Wat is de verzorging van een veulen anders als van een ouder paard ??
Hooguit dat dingen vreemd zijn en het veulen er aan moet wennen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:50

Wat wil je vragen dan kvulden? Hier ervaring genoeg met Tinkerveulens. Dit jaar 2, vorig jaar 1 en 6 jaar geleden ook al eens 1 :D Mag ook via Pb. Verder zijn er wel van veel jaargangen een topic van paarden van dat jaar. Ik klets nu alleen nog bij 2014 mee omdat de rest allemaal verkocht is, wil die van 2009 nog steeds wel eens opzoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:53

Dankjulliewel! Nou dan gaan ze gewoon nog een paar uurtjes de wei op morgenochtend.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:04

Ik dacht dit is misschien niet helemaal de plek :oo

Het leek me leuk en handig om er met anderen over te kletsen. Rosie is nu een maand bij ons aan huis. Ze staat nu lekker bij de anderen. De shet stuurt haar nog wel eens weg, maar ik zag haar ook al een keer de kont ook naar de shet draaien. Ik heb haar nu een paar keer het halster om gedaan en haar op ons erf laten lopen. Het halster kende ze al goed. We hebben langs de straat gestaan. Dat was geen probleem. Ze is gewend aan groot verkeer. Dus dat moet ze zeker niet verleren. Nu nam ik haar gisteren weer mee. Even grazen op het gazon. Alleen Marinka de merrie deed nogal druk. Dat maakte Rosie ook wat onrustig. Ik wilde eigenlijk wel een klein stukje langs de weg en dan het bos in voor een wandeling, maar ze was me te onrustig en dan gaat het meelopen niet zo goed. Volgende keer Marinka even op de paddock dan gaat het beter denk ik. Over een maand komt de hoefsmid. Dus even extra oefenen met de voetjes. Maar ik moet even op gang komen. Wat kan ik nog meer met haar doen. Hoever mag ze wandelen en wat kan ik haar al leren. Om lekker met haar bezig te zijn. Ze is een flink veulen dus ze moet echt respect kringen. Ze begint al een beetje te wijken voor druk, maar als ze bang is of onzeker dan wil ze wel bovenop me klimmen haha en dan is een veulen van 1,30 best groot haha. Maar ik wil haar dingen ook een beetje spellen de wijs leren. Of ga ik veel te hard. Ik zie soms mensen echt bijna spelletjes met ze doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:18

Een veulen heeft een begrijpingsspanne van 10 minuten. Dus 1 a 2 korte sessie's per dag en veel dingen herhalen. Verder heel veel wandelen en betrekken bij nieuwe dingen (samen met de andere paarden). En vooral dingen waar je later veel profijt van kunt hebben; poetsen, vast staan, voetjes geven en wandelen. En met wandelen kun je al woordcommando's aanleren zoals whoa, stap en draf.
Als je een rustig paard hebt kun je haar misschien als handpaard meenemen op een kort ritje.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:57

Wat fijn dat je vriend zo goed op de paardjes heeft gepast, Tinky12!

Hier was het vooral gisteravond gigantisch mistig. Ik check altijd 's avonds laat de paarden nog, maar gisteren had ik moeite met vanuit de wei m'n eigen huis terug te vinden :')

Vind slowfeeders altijd wel fijn werken, zelfs al staan ze veel op de wei. Momenteel leven ze nog van het gras en 1x krachtvoer. Voorlopig zal dit ook nog wel zo blijven, want er staat nog enorm veel gras. Vorig jaar, toen er hartje winter weinig gras nog op de wei stond en daar al helemaal weinig voeding in zat, voerde ik 5x per dag ruwvoer en 2x krachtvoer bij. Dat beviel prima, dus mocht het gras dit jaar nog een keer op gaan raken, doe ik het weer zo.

Geinig halloween paard, spatter! Maf dat het verstappen je pijn juist weghaalde, maarja, beter toch :D

Jeetje Caily, succes met dat weer goed te krijgen. Ik heb helaas geen tips...

kvulden: De schuur is gok ik een meter of 5 hoog, de stallen zo'n 3 meter hoog, met daarboven de zolder. De mesthoop is niet overdekt, dat lijkt me eigenlijk ook vrij lastig met het legen.
Hier heb ik een paard staan die we zelf gefokt hebben, inmiddels is ze 7. Wat mij belangrijk lijkt bij de opvoeding is dat je vooral niet te vroeg begint, een veulen moet ook veulen kunnen zijn. Wij hebben wat betreft dingen met haar doen, altijd geprobeerd het leuk te maken en het kort gehouden. Ze stond dan altijd met een koppie van "ik had nog best even door willen gaan" terug in de wei. Gevolg is een paard dat nu vreselijk graag voor je werkt. Ook wel aard van het beest, maar moraal van het verhaal: rustig aan, maak het ook leuk voor de kleine om dingen te ondernemen met mensen :) En ze hebben de spanningsboog van een goudvis :P

Dat is een lastige Natalie36... Zou raar zijn als mensen erover gaan zeuren terwijl ze het weten, maar tegelijkertijd zul je er ongetwijfeld mensen bij hebben die dat wel doen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:12

De meningen op dit gebied zijn heel erg verdeeld, ieder doet het op zijn manier. Dus als eerste laat je gevoel spreken. 6 jaar geleden met "mijn" eerste veulen deed ik de eerste najaar/winter vooral veel borstelen en tutten en losgooien in de rijbak, even spelen. Ook samen met haar broertje van een jaar ouder waar ze bij liep. Soms kon ik haar dagen/weken niet pakken in de weide, ik kon daar toen heel teleurgesteld in zijn, maar nu weet ik dat ze dus gewoon duidelijk aangeven wat ze willen en blij dat ik haar heb laten staan. In het voorjaar kwam dit vanzelf weer goed en kwam ze er vaak hinnikend aan. Die zomer heb ik heel veel met haar gewandeld, soms was ik wel langer dan een uur weg, soms de straat uit en weer terug. Veelal alleen gegaan en gewoon met halster, hier is ze echt onwijs mak van geworden en alleen van huis gaan is gewoon normaal, zelfs nu merk ik hier nog steeds positieve invloed van. Verder bleef ik spelen met haar in de bak en heeft ze wat kleine kunstjes van de vrijheidsdressuur geleerd zoals kusje geven nee schudden rondje draaien. Grondwerk en dingen als wijken voor druk is iets waar je in de daagse omgang gewoon heel consequent in moet zijn, dat komt dat meestal wel goed, je kan ook van een jaarling niet verwachten dat ze net zo braaf zijn al volwassen dieren.

Mijn inmiddels jaarling heb ik vanaf dag 1 heel veel mee gedaan. Die kon toen al aan het touwtje lopen en is paar keer mee geweest als handpaard. Kende wijken voor druk als vanzelfsprekend en buiten borstelen en voetjes geven waren ook dingen als afspuiten geen enkel probleem. Na het afspenen wilde ik graag gaan wandelen, maar daar dacht zij anders over, van het erf gaan was vechten, ook met een braaf leerpaard erbij. Het is er toen ook niet meer van gekomen, ik deed af en toe borstelen en in de bak wat grondwerk of losgooien, verder niet echt. Na de winter ging het knopje van wandelen ineens om en nu is alleen of samen met een ander paard op pad beide geen enkel probleem. Daarnaast kent zij ook wat kleine dingetjes van de vrijheidsdressuur. Ook al eens een schrikparcourtje gedaan met haar, was weinig spannends aan maar wel even leermoment van communicatie en grondwerk in praktijk natuurlijk. En verder gewoon lol hebben, zo draaft ze op commando los achter me aan, ook slalommen of een hindernisje is geen probleem. We zijn al eens met een ervaren paard na het water gelopen en heeft ze er tot haar knieen aan toe in gestaan. Ze kan van al mijn paarden qua grondwerk eigenlijk het meeste, zelfs wijken dmv benen kruisen doet ze prima. Dingen als jas over haar rug gooien oid boeit inmiddels ook niks meer. En toen ze onlangs ontsnapte en met dr neus in mn kruiwagen met zadel stond heb ik die er eens opgelegd (een kunstof geval zonder gewicht).

Nu zullen er mensen zijn, pfff, je bent gek, zoveel.... Maar zolang jij consequent bent en geen dingen door de vingers ziet omdat ze jong is, wordt ze naar mijn idee alleen maar mak. Ik doe zelf alles met mate, behalve knuffels en kusjes, die doen we veel te veel, haha. Aangezien ze eigenlijk alles braaf doet, nieuwsgierig en niet bang is, en alles wat ik doe of mee breng per definitie leuk is, heb ik ook geen reden om dingen vaak te moeten herhalen. Oefenen voor de hoefsmid doe ik ook echt niet. Zoals vandaag trok ze twee keer haar been los, ik zeg dan streng dat dat niet mag, dan heeft ze wel door dat dat niet hoort, maar in dit geval was het van haar kant gewoon ongeduld. Geduld komt met de jaren, dus met haar ene levensjaar is dat vergeven. Uiteraard leren ze bij mij wel voetjes geven, maar als je het een paar keer met rust braaf gedaan hebt is het ook goed en doe ik het echt niet vaak meer, de kans dat het fout is of ze grenzen op gaan zoeken wordt dan alleen maar groter.

Mijn aangekochte veulen die ik hier nu 10 dagen heb kan nog helemaal niks, die moet ik een halster omlaten anders krijg ik haar nooit weer te pakken. Wel erg nieuwsgierig typje dus komt vaak hoi zeggen en sjouwt lekker achter me aan tijdens het uitmesten. Durft uit mn hand te eten en overal aanraken gaat ook steeds beter. Voetjes geven kon ze al bij de geboorte, dat vindt ze echt niet erg. Vanavond voor het eerst bekapt. Ik ben met mn jaarling naar stal gelopen, hoefsmid met veulen er achteraan, vriendin erachter om haar voorwaarts te houden (beide zijn ook buren/vrienden van mij dus ze kennen mij en mn paarden goed genoeg hoor). Veulen bekapt in een box, gewoon enkel met rust. Geen enkel probleem, zo makkelijk! Terug lopen ging goed zonder vriendin erachter zelfs. Dat is een voordeel van een die niks kan, die heeft ook geen slechte ervaring en helemaal deze is gewoon te nieuwsgierig wat er gaat gebeuren om bang te zijn.

Lang verhaal, maar kort gezegd. Je kan een heleboel. Rekening houden met dat geduld met de jaren komt dus dingen waar ze bij stil moet staan of geestelijk veel uitdaging krijgt echt opbouwen of gewoon kort houden. Bij wandelen zien ze veel dus mag wat langer, maar in beide gevallen ben ik dus pas begonnen in het voorjaar met van het erf gaan. Schrikparcourtjes en veel grondwerk is leuk. Kan ook gewoon elementen uit t parcourtje pakken. Neem eens een ballon mee, of een paraplu, zeiltje is ook leuk. Een keer iets (jas oid) over de rug heen leggen, etc. Dingen waarmee ze braaf zijn niet overdreven blijven oefenen, ze zijn niet dom, onthouden alles wel. Verder niks doen wat erg belastend is voor het lichaam, dus geen vele korte draaien/voltes, geen lichamelijke belasting als bepakking of ruiter (duh) en dingen als springen met mate, ook geen gekke manoeuvres als buigingen gaan oefenen. En geen zwarte conditrainingen oid, maar dat had je vast zelf ook wel bedacht :D

Wat betreft dat verkeer. Mijn ervaring is de 9 van de 10 Tinkers verkeersmak geboren zijn. Mijn 6-jarige kan ik me niet eens herinneren dat ik die mak heb gemaakt. Andere Tinkers die ik heb beleerd ook niet echt. Mijn ruin doet enkel voor groot verkeer idioot, maar dat is ook sowieso niet echt een makkelijk paard, die heeft wel meer gekke tikken. Mijn jaarling is al veulen zijnde aangereden dus zodoende is zij wel wat angstig maar ook dat gaat steeds beter. Die heeft echt haar stoere karakter en vertrouwen in mij mee. Dat vertrouwen is geen opschepperij, maar ik ben nooit van haar zijde geweken, vanaf de eerste minuut erg gek op haar, haar zelf uit het vlies gehaald en vervolgens alles geleerd...

Wat betreft dat in jouw ruimte komen. Ik leer ze al vrij snel het commando terug. Heb ooit een twenter gehad die dat niet kende en dat was drama is stressvolle situaties. Terug vragen altijd met stemcommando, daarnaast in begin met druk op de borst en/of neus en vooral van belang, loslaten zodra ook maar een voetje achteruit gaat of zelfs enkel gewicht naar achteren en belonen. Dat steeds uitbouwen. Mijne kunnen het allemaal op enkel stem en wijzende vinger. Dit moeten ze ook altijd allemaal voordat ze een bak voer krijgen.

Spanningsboog van 10 min heb ik overigens nooit wat van gemerkt, het ene veulen is heel anders dan de andere en het hangt ook erg van de situatie, interesse en het moment af.

Excuses voor het lange verhaal, ik ben wat dat betreft erg enthousiast :o

Voor de rest straks even bijlezen, eerst nog even bezig met koopcontracten :'(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:14

Goh waarom ik nu dacht dat ik dat hier niet moest vragen :oo

Wat een fijne en duidelijke uitgebreide antwoorden. Hier kan ik echt wat mee. Veel weet je natuurlijk wel, maar toch fijn als anderen het ook zeggen of er ook zo over denken. Er zijn natuurlijk mensen zat die hun veulen de eerste paar jaar naar de opfok doen. Maar ik wil echt niks van haar missen. :n :n en ze is nu nog heel jong, dus heb alle tijd, maar ik heb niet veel kaas gegeten van het echte grond werk. Dus daar moet ik me nog eens goed in verdiepen. De komende tijd / jaren is dat ons ding. Maar las al veel handige eenvoudige tips. Maar nu maar eens flink poetsen en op het erf rondsnuffelen en heel veel knuffelen. Maar dat kent ze wel haha.

Oefenen voor de hoefsmid bedoelde ik eigenlijk dat ik het nog moet proberen. Ze is al bij de hoefsmid geweest, maar ik heb nog geen voetjes met haar gedaan en ik vind het toch wel prettig om te weten hoe ze dat doet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:10

Gypsy mijn paarden eten ook gewoon voor de tandarts komt, als ze verdoving hebben gehad daarna idd niet. De tandarts spuit de mond sowieso altijd eerst even schoon.

Kvulden volgens mij ben je zo goed bezig met haar, ik zou niet meer doen maar en haar verder lekker veulen laten zijn.

Die bouwpakket stallen vind ik inderdaad ook best prijzig, maar als je geluk heb kan je er een via marktplaats vinden. Voor 2000 heb ik ze nog nooit ergens kunnen vinden. Vraag me ook af wat voor kwaliteit je dan hebt.

Blegh ik ben ineens snot verkouden...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:21

Ik moet toch even iets verzinnen op het voeren van de brokken. Dit gaat niet meer zo goed.
De Shetlander hoeft eigenlijk niks maar presteert het nu iedereen van het voer af te halen. Ik heb voor Marinka een bak in de stal daar kan alleen zij bij. Ik gaf de shet dan een handje voor het idee en Rosie geef ik nog veulenbrok. Maar er kom meer onrust door Devita de shet. Gisteren heb ik haar even apart gezet. Maar Marinka liet haar voer toch staan en Rosie heeft wel haar brok op als ik de emmer vasthoudt. Marinka krijgt zo haar magnesium niet binnen en daar wordt ze toch echt drukker van. Dus nu eens bedenken hoe ik een plek voor ieder apart kan creeren. Zo dat ze even tijdens dat ik aan het mesten ben hun eigen portie kunnen eten. Tips zijn welkom ;-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:23

Marinka en de shet in de stal en Marinka dr voeremmer hoog hangen, eventueel grasbrok voor de shet? Rosie buiten?