het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:56

M3c zand is hier niet te betalen. Je kunt alternatieven krijgen die er op lijken, maar m3c zand zelf heeft niemand hier in zeeuws vlaanderen. Scheldezand is er dan weer in overvloed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:56

@horsii: hopelijk ook snel weer beter :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:10

Dais, in zulke gevallen is het in ieder geval fijn als je een goed drukverband aan kunt leggen. Ik heb nu al twee keer heftige wonden dicht staan drukken tot de dierenarts kwam. Akelig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:06

horsii schreef:
Fijn dat het niet dikker is geworden df.

Audesta, door de modder vermengd?
Was de zwarte braaf?

Heerlijk Marjan, fijn een leuk rij maatje.

M3c schijnt heel moeilijk te krijgen te zijn en snel mul te worden.
Mul is het hier nu al vlug..

Hier onderweg naar het bos na een km omgekeerd, kyr liep rechts voor niet lekker.
Niets warm of dik.
Vd week had ze zich verstapt.
Maar even paar dagen aan de hand stappen.

Ik heb hier de halve paddock met M3C, voor de andere helft kon ik dat een jaar later niet meer krijgen daar ligt drainagezand met kleine korrel groote. Is mul als het droog is maar perfect bij nat weer. De M3C wordt ook gewoon mul met droog weer, ben met het drainagezand met kleine korrel beter af en scheelt ook in kosten

En in onze eb en vloed bak ligt als toplaag gezeefd IJsselmeer zand, dat is in onze regio het echte alternatief voor M3C. Ligt er super stabiel bij trouwens (zelfs als de pomp uit is en de bodem gedroogd is) kan ik echt aanraden voor een stevige toplaag. En laat ook goed water door maar is een vrij dunne laag. Geen idee hoe dat zou zijn als volledige/onder laag

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:52

Gisteravond weer 20 minuutjes op Mir gereden. Tegenover de bak waren ze aan het maaien. Even naar laten kijken, maar was wel prima.
https://www.instagram.com/reel/DAGqy1lN ... M3cWFmbQ==

Zojuist de paardentandarts gehad. Mir eerst oraal gesedeerd, maar ze liep nog vrolijk rond := , dus toch een injectie erbij.
Daar deed ze gelukkig helemaal niet moeilijk over.

Vorig jaar moest ze gewoon tot 3x toe gesedeerd worden omdat ze overal doorheen brak en was het vette paniek. Dus ik ben heel blij dat het zo relaxed ging.

Dinsdag wordt mijn zadel al aangepast. Donderdag de hoefsmid. Daarna ben ik arm :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:03

Hahahah maar wel de apk weer gehad. Ik heb me met de zwarte merrie aangemeld voor een gezondheids carrousel clinic in Deurne. Ben heel benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:05

Vrolijk filmpje, braaf paard en leuk muziekje er bij :)
Ik moet nog steeds de TA bellen, maar wacht ook nog op een afspraak voor mijn eigen gebit.
Gelukkig hoeft Boon niet verdoofd, die mondklem doet ze wel eens moeilijk over, maar als die zit vind ze de rest wel best.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 21:40

Boemel, wat een fijne berichten over Mir. Jullie komen van heel ver, maar de frank lijkt gevallen te zijn! Super!

Malenka, dat klinkt heel akelig. Ik heb gisteren wat instructie filmpjes gekeken op youtube en vandaag een ehbo nood setje samengesteld. Het was wel een eye opener dit voorval!

Dubbelfun, hoe is het met boon haar pootje vandaag?

Zo, dag 2 op stal hebben we ook weer gehad. Vandaag was Indy veel rustiger. Ze had wel verhoging en was vanochtend heel kreupel. Wilde er ook liever niet op staan. Been was flink gezwollen. Wond zelf zag er keurig uit. Foto's + verslag naar dierenarts gestuurd en hij is vandaag nog even langs geweest. Vanalles ingespoten gekregen en kort erna voelde ze zich alweer beter en de koorts is weer gezakt. Nog wel iets te hoog naar mijn zin dus we volgen het strak op.

Het is nu zo stom op naar buiten te kijken nu de paarden er niet lopen. Vreselijk, zo leeg. Nu merk ik eigenlijk hoeveel voldoening ik er uit haal, door hun gewoon lekker te zien scharrelen. Ik mis dat echt.

Nog zeker 12 dagen te gaan, hopelijk geneest het voorspoedig!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:45

Arme indy :(:)

Hier ligt het hele huis vol met ehbo kistjes voor het grijpen. Een la vol oude bandages en noem maar op. Nog nooit aan de hand gehad gelukkig. Wel een keer koliek en een naar benauwdheids virus. Beide op zondag :+

Gisteren weer een update gehad van mijn verkochte dame, die doet het prima. Vanmiddag laatste stukjes lint spannen en morgen op naar boven in het land.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:56

@DF, hoe is het met Boon haar been?
@Dais, de duimen draaien voor een goede genezing!
@Audesta, fijn om te horen!
@boemel, jullie maken grote stappen :D
@horsii, hoe is het met kyra?

Zo even boodschappen doen en daarna lekker weer het bos in met de ruin.
Maar eerst koffie :9k

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:01

Boon haar pootje is haast weer normaal; ik kan de pezen weer goed volgen en het papperige er tussen is weg. De koot lijkt ook net zo warm als de andere.

@dais: Balen dat Indy nog steeds een flink dik been heeft. Koorts is ook het lichaam die bezig is de ontsteking eruit te werken, dus je moet ook niet alles willen onderdrukken.

Die leegte snap ik heel goed; ik mis elke ochtend de koppies buiten die me begroeten ipv het gemurmel vanuit een dichte stal.

@karin: rij ze voor straks!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:02

Fijn DF. Houd het maar wel goed in de gaten. Was bij Diekke ook zo. Zwelling was met een paar dagen weg, maar toch lichte peesblessure.

Ik ga zo met Diekke voor het eerst weer klimmen in het bos.
Vind ik ook wel weer een spannend moment.
Maar goed, ze wordt vanaf midden juli eigenlijk alweer volledig belast, het moet er toch een keer van komen. :o

Gisteren uitslag wormenonderzoek paarden terug gehad.
Niet te geloven … Mir nog steeds spoelworm, ondanks 7x behandeld tegen spoelworm in 1 jaar en dat ze inmiddels al 4,5 is.

Ze gaan nu contact opnemen met een expert in Utrecht voor behandeling. Daar kan ik echt even sjaggie van worden.

Veel plezier Karin!
Wat een fijn nieuws audesta.
Leuk zo’n passend bosmaatje Marjan!

Wel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:09

@boemel: balen van de wormbesmetting. Spoelworm kan wel heel volhardend zijn.
Wat ga je 'klimmen' in het bos ??

Net Boon haar hoeven een beetje gevijld, was na 3 weken al weer hard nodig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 12:15

Boemel zijn er geen ouderwetse oplossingen? Als voorbeeld hond van mijn ouders in 1979 kwam niet van de wormen af tot ze melk met knoflook kreeg.. Al lijkt die mij voor een paard wat raar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:19

Boeren wormkruid.
Dat werd vroeger gegeven. Of het echt wat doet?

Maar wel balen zeg.

Df, fijn dat het mee lijkt te vallen bij Boon.

@dais hopelijk snel de goede kant op.
Wel fijn dat ze al wat rustiger is op stal.

@audesta
Altijd fijn een positieve update ontvangen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:26

Bij Boemel is het heel heuvelachtig en zijn er een paar echte klimpaden. Ik rij ze met eem buurvrouw van Boemel op een tinker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:47

Dank voor de uitleg Belker. Inderdaad, we hebben aardig wat heuvels.

Bos is op 1500m van huis.
Zelf wonen we aan een klein bos, dat is volledig vlak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:14

Heuveltjes zijn idd goed voor de spieren, hier zijn er ook een paard. Vroeger deed Boon ze bij voorkeur in galop, tegenwoordig is het steunend in stap tot ze van mij 'niet moet zeuren' en ze moet aandraven :)

Het valt me op dat er dit jaar beduidend minder eikels zijn, ik vind nu ook al geen groene meer áls ik ze nog vind. Beukennootjes zijn er wel, maar die worden niet gegeten, al helemaal die stekelige omhulsels niet. Dus zolang het blad niet teveel gaat vallen mogen ze nog mooi even van de track gebruik maken, zeker met deze warmte kan ik dan nog mooi in de schaduw voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:20

Ik heb het idee dat alles dit jaar heel vroeg is.
De pruimenboom was eerder. De eikels eerder.
En vind de verkleuring van het blad nu ook vroeg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:27

Iemand ervaring met Belgisch belasting aangifte doen als in Nl woonachtige? Mijn god wat maken die het ingewikkeld, ik heb 2 codes en bedragen op mijn jaaropgave, krijg een formulier wat lijkt op een stembiljet van 8 pagina`s met allemaal ingewikkelde termen, heb er hoofdpijn van gekregen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:29

Hm, nee vind ik niet persee. Veel groene eikels, en inmiddels rijpe eikels overal hier. Sommige bomen waren vroeg al wat geel, maar dat kwam vooral door de nattigheid. Voor de rest gaat alles "volgens schema" hier. Meeste peren ook geplukt inmiddels

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:56

Helaas LN.Enige advies wat ik je kan geven is dat er belastingconsulenten zijn die bekend zijn met grenswerkers…. Die hebben ons toen goed geholpen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:59

Lynn_Nikita schreef:
Iemand ervaring met Belgisch belasting aangifte doen als in Nl woonachtige? Mijn god wat maken die het ingewikkeld, ik heb 2 codes en bedragen op mijn jaaropgave, krijg een formulier wat lijkt op een stembiljet van 8 pagina`s met allemaal ingewikkelde termen, heb er hoofdpijn van gekregen

Hoofdpijn inderdaad! Mijn man werkt in België en wij doen de aangifte niet zelf, Nederlandse aangifte kom ik prima doorheen maar dit niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:05

in Nl betaalde ik aantal jaar geleden ruim 50 euro aan belasting adviseur, zal nu wel meer zijn,. Ik ben wel meerdere jaren gedetacheerd geweest maar slechts 4 mnd op Belgisch contract, gaat echt zulke lage bedragen dat iemand inschakelen meer kost dan het oplevert ben ik bang
Dit is echt belachelijk, ik dacht dat Nl erg was maar belgie is echt abracadabra

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:20

Hier is alle fruit uit de bomen op een enkele appel na. Daar waren dit jaar weinig goede bij, het meeste is naar de koeien gegaan.