Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:23

Libera schreef:
Alleen matten in de stal? Dat vind ik zo vies!
Ook niet echt 'zacht' trouwens... Heb je wel eens geprobeerd om zelf op een rubber mat te liggen? Niet echt comfortabel... Die van mij hebben inloopstallen met een dikke laag pellets en zaagsel erin. Mijn graadmeter is meestal of ik er zelf lekker op zou kunnen liggen :Y)
Nou heb ik wel paarden die liever buiten poepen en plassen en dan lekker in de stal gaan liggen slapen

Deze matten heb ik zonder eruit te halen schoongespoten. Ik heb inderdaad eerst even vocht doorlatende rubber tegels overwogen zonder bodembedekking. Maar ik heb er duidelijk bij gezegd dat ze gewoon op stro komen als ze 's nachts op stal gaan, no worries ;) .
Mijn vraag is meer of jullie voor vocht doorlatende tegels zouden gaan, deze matten en dan zo laten of deze matten en dan enkele gaatjes in de matten boren zodat de urine iets beter weg kan?
Of dat er andere ondergronden zijn die jullie ideaal vinden.

Het zijn gelukkig geen gewone roosters. Het is dik beton waartussen kieren zijn overgelaten.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:25

Ik geloof dat ik in de bestaande matten gaatjes zou boren. Die kun je vrij simpel met een schroevendraaier oid doorsteken als ze verstopt gaan zitten. Met de vochtdoorlatende matten heb je die mogelijkheid niet en zul je dus altijd de mat eruit moeten halen en schoon moeten spuiten. Daar worden ze op den duur niet beter van.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:27

Je zou het eerst zonder gaatjes kunnen proberen. Werkt dat niet voldoende, dan kan je er altijd nog gaatjes in maken. :D :Y)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:22

Ik ga voor de middenweg :') Ik ga in iedere mat eens 2 gaatjes maken. Ik kan er altijd nog bij maken. Sowieso eerst eens alles eruit en de onderkanten en roostervloer eens goed reinigen. Dan zullen ze ook vlakker liggen en beter afvoeren via de gleufjes in de matten.

En dan gaat er gewoon lekker stro overheen. Mijn man blijft vasthouden aan enkel stro :o dus het zal stro worden. Vlas durf ik eigenlijk sowieso niet aan, aangezien ze al eens koliek hebben gehad door een verstopping van stro. Beide op dezelfde dag dus of er iets met het stro mis was? Wel stonden ze toen ook alleen op graszaadhooi en hadden al wat droge mest. Nu ben ik over gestapt op gewoon hooi en is de mest ook veel beter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:59

libera ik heb al jaren stalmatten en schonere stallen kun je niet hebben.
Liggen doen ze heel veel dus het zal wel meevallen met het harde, wel 4 cm dik stalmatten.
Juist omdat je iedere dag alle stront aan de kant kan schuiven hebben ze iedere avond een helemaal schone stal.
PLassen doen ze bij mij of buiten of aan de zijkant van de matten.
Ik heb stallen van 4 x 4 en de matten zijn 3 x 3 zodat er een grote rand aan de zijkant is en daar plassen ze en schuif ik in een hoek de stront naar toe.
1 x in de week even uitmesten en klaar.
Ze staan er in de winter van savonds 10 tot smorgens 9 uur in, de rest buiten.
In de zomer gaan ze vaak pas na 23.00 uur naar binnen.

Zo een groot pak voordroog ophalen, vriendin had een mooi adresje, heeft ze zelf ook haar voordroog vandaan en dat is mooi spul voor een zeer leuke prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:21

Hier ook al jaren rubber speeltuintegels; Was met Lona nogal een muts, want die ging slecht liggen in stal zelfs al lag het stro kniedik. Dus rubber matten voor haar gescoord en later ook voor MiniMe en ik vind ze ideaal! Deed bij mijn eigen dames wel altijd wat stro erop al was het maar voor het idee, want dat was dan 1 plak per dag voor de knabbel, maar Lona ging weer liggen in stal (achteraf best bijzonder met haar gebroken ruggenwervel, dus voor mij zijn ze zacht genoeg als ze met haar 700 kg weer zeker genoeg voelde dat ze zacht liggen kon) en gebruik ze nu zelfs zonder stro voor de tijdelijke paarden. Natuurlijk heb je wel eens dat er een plas ligt als ze net hebben staan pissen (zijn ook nogal geen watervallen zeg) maar het trekt er vrij snel door heen en als je goede afvoer hebt, droogt het over het algemeen goed op. Je bent er snel genoeg achter of je afvoer werkt, want zo niet zijn je tegels niet meer te tillen... :+

Uitmesten is al helemaal simpel, wij doen hier in een half uur (als we niet gaan zitten roken en beppen natuurlijk) 12 stallen leegtrekken. Met zijn 2-en.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:50

OK, k heb even jullie inzicht nodig.
Stef loopt met zijn teddyvacht gewoon door de schrikdraad heen. _-:(
De schrikdraad staat al op z'n aller hoogst want hij is gewoon op het net aangesloten (uiteraard wel met zo'n verdeel kast dinges). Maar hij geeft er dus geen fluit om. Ik ben er nu aan aan't denken om zijn borst/nek te scheren. Maar liefst wil ik dat niet want a) vind ik het er niet uit zien en b) komt er weer een koude periode aan en ik wil hem geen kou laten lijden.
Iemand advies?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:13

Lint? Ik heb geen idee hoor. Mijn shet deed dat ook, maar ik heb toen gewoon meer draadjes gespannen. Meestal gaan ze eerst met hun kop eronderdoor. Als dat niet meer lukt, gaat t mss beter. Of gooit Stef gewoon zijn boeg erin?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:14

Ik zou voor de zekerheid toch nog even een rondje lopen met een tester, misschien zit er een slecht stuk tussen (door wind wil het draad nog weleens snel minder worden).

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:03

Hoe gaat hij erdoor? Borst vooruit en blik op oneindig of snuit omlaag grasjes knabbelend zonder door te hebben dat vrouwtje een hek op zijn pad heeft neergezet?
In het eerste geval heb ik geen idee behalve meer/ sterker draad en even testen idd. En in het tweede geval helpt het wel om schrikdraad in de manen in te vlechten. Wel zorgen dat dat de huid raakt. Dan komt de klap in ieder geval een keer door.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:09

Ik had hetzelfde met onze shet.. die glipte ook zo tussen het draad door door zijn isolerende vacht.. de draad was ook niet 100% meer dus wij hebben in de paddock alles vervangen en flink stroom erop gezet en de verbinding met de wei hebben we er nu afgehaald om de cirkel korter te houden.. hij gaat er nu niet meer doorheen..

Ik zou anders toch de borst en deel van de hals scheren.. ik weet dat paarden met zo'n scheermodel vaker de hele winter zonder deken staan dus lijkt me geen probleem qua kou.. zeker als je nu scheert dat het wat warmer is en hij dus nog even kan wennen zeg maar

Ijzerdraad of schrikdraad invlechten helpt idd ook goed :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:20

Wij hadden dat ook met Rosie. Ik heb alles vervangen. Zo was er toch meer stoom en is ze er niet meer doorheen gegaan. Het is wel goed al ze het een keertje voeld vaak is dat voldoende om eraf te blijven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:04

Idd eerst testen en anders sterker apparaat? En Belg zou ik achter stieren apparaat houden m flinke klap. Scheren kan altijd nog. Die van mij is ook halfgeschoren vanwege t practische niet voor t mooie

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:10

Ik las wel dat er nog een tweede winter komt. Dus niet teveel scheren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:12

Mijne heeft een deken maar ook zijn buik en zijkant geschoren. Maar alleen borst stukje kan prima zonder deken

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:18

Chasey....neeeee geen tweede winter. Ik heb vandaag voor het eerst maar weer eens gereden. Eindelijk een beetje fatsoenlijke temperaturen....Het ging niet echt denderend zeg maar....Omdat ik zo weinig gereden heb is mijn fjord toch wat stuiterend en dan heb ik al snel weer angst. In combi met een weg waar ze vrij hard rijden toch niet echt succesvol. Dus...weer eens hele stukken ernaast gelopen, zucht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:25

Vandaag ook gereden: 22 km! Zijn we bijna thuis, wil haar de laatste 3 km laten uitstappen (want inderdaad was het heel warm. Ik heb mijn jas halverwege uitgestrokken, maar zij heeft gewoon haar winterjas nog aan), gaat ze ook aan de stuiter....zucht....ook langs een drukke weg. Inderdaad niet erg relaxt. Maar inmiddels lukt het me wel om rustig te blijven. Zou zij ook eens moeten doen.... :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:26

Maar jullie doen het wel!! :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:29

Ja, tuurlijk. We gaan ook gewoon overal langs. Anders kom ik nooit ergens. En ze gaat steeds beter. Maar iets relaxter zou wel eens fijn zijn... :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:38

Klopt. Het gaat niet vanzelf.
Nick was van de week ook erg fris buiten. Vroege lente kriebels ofzo haha.

Vind het ook goed van Zoefie. Toch gaan :)

Ik heb vandaag voor het eerst tuigloos in de paddock gereden. Slalommen, door de hoepel, over flesjes en op het blok. Ging super goed!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:42

Dat is ook tof! Ik ruj met Caj eigenlijk alleen maar buiten. Heel af en toe wat longeer-en grondwerk.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:05

Van die matten nog, hier kunnen ze kiezen van op de matten liggen of buiten in het zand en ze kiezen zelf voor de matten. Moet zijn dat het zo hard nu ook terug niet ligt.. denk dat dat bodembedekking gooien vooral een menselijk idee is. Bodem bedekking is ideaal bij paarden die netjes in 1 hoek gaan of aan 1 kant maar als je er hebt die overal mesten dan is matten echt stukken handiger, alles in de hoek en hop de kruiwagen in. Kost je amper tijd. Plassen doen ze behalve een losse keer buiten :).

Heb geen foto nee.

Zou hier graag terug het mennen oppakken maar eerst een geschikte wagen vinden. Is echt heerlijk weer ervoor. Wel vandaag begonnen met de mest wat meer op een bult gooien (lag nu nogal verspreid).

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:11

Chasey, thanks
Afgelopen nacht wel wakker gelegen vd pijn in mijn benen. Echt balen, dat heb ik wel vaker als ik lang niet gereden heb of als ik heel intensief eijdt. Gisteren heb ik echt heel weinig gereden en toch nog last. Hebben meer mensen dat?

Ik heb hitactif stalmatten en in principe ben ik er tevreden over. Maar het ziet er wel kalig uit. Voorheen als eens vlas of strokorrels erbij gehad maar mijn fjord eet alles op. Dus nu maar zo, ik denk dat de paarden liever stro of zand zouden hebben maar tja het is wel praktisch. En vd fjord weet ik dat hij regelmatig op de mat ligt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:30

Dat heb ik ook en dat zit m vooral in de ontspanning, heb ik gemerkt. Eerst had ik altijd pijn. Ik heb een chronische slijmbeursontsteking in mijn bekken, door een val van een paard (100 jaar geleden). Altijd pijn na het rijden bij mijn fjord. Ik dacht doordat ze zo breed was (hielp ook niet). Maar omdat ze zo hectisch is en altijd opzij kan springen, zat ik blijkbaar toch altijd 'in staat van paraatheid' op mijn paard. Na het rijden dus standaard 2-3 dagen pijn. Nu ik wat meer kan ontspannen, omdat ik haar inmiddels aardig heb leren kennen (en ik echt ben gaan concentreren op ontspanning van mijn benen) heb ik een stuk minder last. Ik heb maandag 20 km gereden en daar had ik bijna geen last van. En gisteren 22 km gereden en daar iets meer last van. Ik was zelf erg moe en blijkbaar toch minder kunnen ontspannen. In vergelijking met 'vroegah' valt het nog mee, maar wel weer erger dan afgelopen maandag.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:07

Fabster, dat zou kunnen natuurlijk. Nooit zo bij stil gestaan maar als ik regelmatiger rij heb ik minder last dus daarom dacht ik dat het alleen aan de frequentie lag. Maar als ik zo weinig rij ben ik verl meer gespannen dus dat zou best wel eens samen kunnen hangen. Buiten het feit dat ik natuurlijk toch niet meer zo soepeltjes ben op mijn 44e hier en daar toch wat reumatische klachten helaas