Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:44

AbbyBlues schreef:
Schapendoes? <3

Ja! <3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:51

Een herplaatser kan ook nog verlatingsangst hebben.
Die willen de hele tijd bij je zijn, tot op de wc aan toe.
Je kunt ook nog een verstuiver proberen, via het stopcontact, dat schijnt bij veel herplaatsers goed te helpen, worden ze rustig van.

Waaslander

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:09

mijn pup sloopt trouwens evenveel als ik gewoon thuis ben of weg ben, maakt geen verschil, ook in de tuin even laten lukt niet graaft bloempotten uit, scheurt zakken..... is geen herder maar op dat vlak even erg :-) ga twee keer per week naar de cursus, ook tussendoor oefenen, 3 keer per dag naar bos (wel maar half uurtje voor gewrichten). Hiervoor altijd Belgische herders gehad, sommige slopen alles als pup en sommigen bijna niks.... kan je niet veel aan doen, alleen omgeving pupproof maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:11

_ENGEL_ schreef:
MiniMeLona schreef:
ENGEL zit in het Westland zo te lezen, daar is het eigenlijk niet mogelijk om gratis of voor heel weinig van je mest af te komen.
Daar is alles voor een hoop geld en verhoudingsgewijs weinig ruimte en kleine stallen.

Kan het weten, want heb jaren mijn paarden in het Westland gehouden en je wilt echt niet weten wat een verschil het maakte in de kosten tegenover veel meer ruimte; kostte mij in Overijssel de helft minder en dat met ruim 2x zo veel ruimte...

Waar heb je gewoont? Ja is echt belachelijk hier. Je betaalt gerust 400 p/m volpension. Zat faciliteiten, maar je paard komt niet buiten en er word ,aar 1s per week gemestl

Niet alleen de mestafvoer is duur hier zeg maar....

Naaldwijk en s'Gravenzande gewoond. En die stal heb ik ook precies 1 maand gestaan; was ik 800 euro kwijt en MiniMe ging helemaal naar de klote omdat die verzoop in haar zeiknatte stal, terwijl Lona haar kont amper kon keren in die 3 bij op zeker geen 3 mtr. stal...
Heb bijna alle pensionstallen gehad daar in de omgeving, was op 2 na allemaal bagger.
Heb ze toen nog een aantal jaar op een eigen stukje gehad in Kwintsheul, was hard werken, maar nog altijd beter als daar op een pensionstal

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:18

Wie ooit bedacht heeft dat haflingers koel zijn en dravers heet, heeft het echt niet goed begrepen _-:(
Heb vandaag tijdens het trainen van onze haflinger wel 100x gewenst dat ik op mn relaxte draver zat die niet bij ieder zuchtje wind ervandoor schiet ^) gelukkig heb ik het weer overleefd voor vandaag :=

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:03

Schapendoes <3 roemeense herder ook mooi. Meeste paardenmensen hebben honden, vind het zelf maar een lastige combinatie want kost beiden veel tijd. Weet nog niet of hier wel een nieuwe hond komt.

Hoop dat het mee valt met blue en nina spatter.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:10

Licor, Die haf van mij was gisteren ook erg fris!
Hinniken, snuiven en heel erg kijken!!! Hoofd kon gewoon niet nog hoger. :')

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:26

Afbeelding

Hier de hond ook altijd mee naar buiten bij de paarden. Ideaal om te combineren. Ze heeft altijd haar kongbal mee en legt die altijd vol goede hoop voor de hoeven van de paarden. Dan is het de bedoeling dat die er tegenaan schoppen als ze weglopen. Als dat niet leuk genoeg is gooit ze hem in de sloot en duikt er dan achteraan om hem te redden. Maf beest haha!

Er zijn inderdaad portretten bij licor. Dat bepaalde rassen altijd brave kinderponys zijn is ook zo achterhaald vind ik. Zit zoveel verschil tussen per paard en ook van/bij welke persoon het dier staat, wordt getraind en hoe het wordt gehuisvest maakt zoveel verschil mogelijk

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:31

Afbeelding
Hebben nu ook pupjes <3
Ik vind het inderdaad fijn te combineren met paarden en honden. Honden gaan altijd mee als ik de paarden ga verzorgen. Soms gaan we met het gezin op pad. En dan paard en honden mee. Heel tof.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:00

kim <3

Nou, op zich viel het mee.
Ze hebben blijkbaar last van stof dus geen eng griepvirus of zo.
Hooi nat maken dus of toch weer voordroog gaan voeren zoals ik al jaren deed, dit jaar voor het eerst hooi.
Blue had vocht in keel en een beetje in de longen maar niet ernstig en Nina alleen wat in de keel.
Wel had Nina haken op de kiezen dus die zijn nu weggewerkt.
Tika had wel wat doppen en kleine haakjes maar geen reden om aan te werken, ze is gewoon bezig met wisselen.
Blue heeft medicatie gekregen en het zou over 2 weken over moeten zijn, wel in combinatie met voordroog.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:42

Spatter fijn dat het meevalt.

Wij hebben altijd herders gehad. Een Kruising met bouvier en een duitse en nu deze verlatingsangst heeft hij niet. Is wel een herplaatster, hij is gevonden als jonge pup mrt zijn broertjes maar is wel in huislijke sfeer opgevangen voor 5 maanden en heeft niet echt een trauma gelukkig.
Vroeger had ik alleen nog geen kinderen met speelgoed en woonde ik thuis en zaten ze in een Mega garage snachts. Ik denk ook dat dit met leeftijd te maken heeft. Het is een schat maar soms. ....

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:06

Hier ook kruising herder. Denk in elk geval gekruist met hazewind, en wie weet wat er nog meer in zit. Hij ziet er in elk geval uit als een hele ranke, hoog op de poten, mechelse herder. Hij is zó'n schat, echt belachelijk. Heb hem vorig jaar zomer uit Spanje gehaald, toen zo'n 3 jaar oud. Bang, schuchter en mager. Niet vreselijk zwaar getraumatiseerd, maar een totaal andere hond dan nu. En hij in combi met de paarden, pfff. Dat is echt zn taak, de paarden lastig vallen (hij noemt het 'hoeden' denk ik, ik noem het bij tijd en wijle zwaar irritant...). Maar goed, de paarden accepteren hem volledig en vooral de dartmoorpony, dat zelf een zwaar getraumatiseerd geval is, is heel leuk met hem. Die twee dagen elkaar continue uit, achter elkaar aanjagen en racen. Ziet er ook echt uit als een spel. Vaak gaat mn Freiberger ruin zich er ook mee bemoeien, en dat is een tank van een peerd. Voor Bravos (de hond) alleen maar leuker, maar ik hou dan mn hart vast. Vind dat gejaag van 700 kilo niet zo leuk.... Vind de combi hond-paarden wel heel erg leuk, en Bravos is er altijd bij. In de bak, met mesten en voeren, mee hardlopen met paard in het bos. Prima combi!

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:12

Oooooh, die pupjes hierboven <3 . Zit wel eens te denken aan een vriendje erbij, met name voor Bravos. Maar ben ook wel btje bang dat het dan mssn niet meer zo makkelijk gaat met alles als nu. Ik heb hem uit het asiel gehaald en vanaf dag 1 is ie gek op me. Ik loop ook rustig in de schemer in het bos, waar het wemelt van de reeën. Weglopen, of hooguit een halve minuut erachter aan racen, doet ie niet. Althans, niet bij mij :D
Misschien wel egoistisch, maar vind de situatie nu zo heelijk bekend en makkelijk. Zou dat niet willen verliezen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:19

Ahhh puppies!

Oscar, onze Duitse Herder wordt dit jaar al weer 6, gaat me veel te snel!
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:00

O ja,honden.... die van mij zijn 9 en 13. Vroeger altijd mee aan het paard, maar dat wordt ze nu te zwaar. Een stapritje van 7 km doe ik nog wel eens. Maar verder niet meer. En dat mis ik echt.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:48

Hmmm hier een oude knakker van 16 en een half....maar je merkt nu wel echt goed dat hij ouder wordt. Hij gaat niet meer mee naast het paard want hij hoort niet meer goed en ziet ook minder dus hij kan niet meer zo goed los lopen. Echt frustrerend voor hem.....
Heel leuk, combi paard/hond maar mocht de hond iets overkomen komt er voorlopig geen nieuwe. (vooral niet na jullie sloopverhalen haha)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:46

Ik moet echt wel een nieuwe hond! Lijkt me vreselijk zonder hond! We hebben vandaag de kat van mijn dochter laten cremeren. 19 was hij en zongezond als een vis, die ouwe gek. Het enige wat er was, waren enorme tumoren in zijn longen. Nooit wat van gemerkt. Liet m elk jaar helemaal checken, bloed trekken. Alles deed het nog prima. In augustus nog geweest voor een check. Hij moest 3 x ingespoten worden met 'de laatste spuit voor hij eindelijk onder zeil ging. Als hij die tumorenniet had gehad, was hij volgens mij wel 30 geworden. Het is een groot verlies. Mijn dochter is haar vriend verloren. Hij woonde bij haar in de kamer en sluep bij haar in bed. Ga maar weer eens zo n kat zoeken....

Maar ergens komt zij weer een kat tegen. En dan hoop ikmaar dat dat gaat lukken met onze andere kat. Deze 2 waren gescheiden en kwamen elkaar niet tegen. Weet niet of dat weer gaat lukken.

Maar als 1 van de honden komt te overlijden, staat er al een lijst kandidatn klaar. Ik hou MP goed bij. Nu ook voor katten, dus....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:38

Ahhh wat een lieve pups <3

Ik kwam dit topic weer tegen en vroeg me af of ik wat vragen erin mag gooien?
Eindelijk komt mijn jeugddroom uit! Een eigen paard (of E pony).
Deze zal aan huis komen staan in het gezelschap van twee kleine shetlanders, welke er al lopen.

De stal is een inloopstal van 9,40M x 3.80M met een roostervloer. De stal gaan we opdelen in twee stallen van 4,70M x 3,80M. De stallen krijgen ieder een uitloopje van ook 4,70M x 3,80M waar ze 's nachts altijd in kunnen. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds zullen ze jaarrond de hele dag buiten lopen.

Graag zou ik willen weten van jullie wat jullie zelf de meest fijne ondervloer vinden voor in een stal? Nu is het in mijn situatie een roostervloer dus enorm veel mogelijkheden heb ik niet.
In eerste instantie overwoog ik enkel dikkere rubberen vocht doorlatende zonder bodembedekking, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ze 's nachts op stal komen te staan.
Ik wil toch stro in de stallen.

Nu ga ik twijfelen of ik wel nieuwe tegels ga leggen. Het is toch een behoorlijk investering. De matten die er nu inliggen laten niet echt vocht door. Maar ik zou er eventueel enkele gaatjes in kunnen boren. Ook liggen ze iets hol, maar deze matten zijn er al heel lang niet meer uit geweest om eens goed schoon te spuiten. Ik zie aan de zijkanten dat er wat vuil onder zit en zo de zijkanten wat omhoog drukt. Wellicht dat eruit halen en goed schoonmaken er voor zorgt dat ze netjes vlak komen te liggen.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Toch vocht doorlatende tegels, deze matten zonder gaatjes of deze matten en in iedere mat enkele gaatjes boren?

Even een foto ter verduidelijking (rechts achterin zijn losse stukjes, daar zal wel een nieuwe mat voor moeten komen)

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben de twee shetlanders een keer verstoppingskoliek gehad nadat ze zich te enthousiast op stro hadden gestort. Ik ben er iets huiverig voor om ze weer op stro te gaan zetten.
Is dat terecht of zou ik het gewoon weer rustig kunnen proberen en zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben en eventueel het stro benevelen met azijn?

Houtkrullen of vlas is niet echt een optie. Wij rijden de mest zelf over het land uit. Stro is geen probleem, maar houtkrullen of vlas ziet mijn man niet zitten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:42

Kun je voor de shetlanders het beste misschien alleen natte plekken en dikste mest er uit en dan mixen met vers stro zo is het toch droog maar gaan ze er niet aan knabbelen, aangezien het dan gemixt is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:50

Hier is het een gezellige groep samen op matten, makkelijker en sneller kan het bijna niet. Met de sneeuwschuiver alles in de hoek en hop de kruiwagen in. Door de matten liggen ze zacht, plassen doen ze in het zand buiten of in hooi resten die ik dan expres laat liggen. Geen kans op verstoppingen, wel krijgen ze in ruil (bijna altijd) onbeperkt hooi. :) Als ze overeen komen zou ik er geen 2 aparte stallen van maken of eventueel het systeem wel voor het geval eentje ziek is maar ze anders gezellig bij elkaar laten :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:59

Hmmm mijn shetlanders zijn echte smeerlappen :o Al is het het proberen waard om wat mest te mengen met stro. Plassen doen ze gek genoeg liever binnen op de matten dan buiten. Ze plassen ook gerust op 5 verschillende plekken. Ik heb laat in de middag alles schoon gemaakt. Ik zal voor de gein morgenochtend eens een foto maken hoe het eruit ziet na zo'n 17 uur, terwijl ze gewoon buiten kunnen.
Mesten doen ze al lopend door de stal, steeds op een andere plaats en nadien banjeren ze er rustig doorheen :')

Als stalscheiding komt een weidepoort met onderaan gaas. Zo kunnen ze goed contact met elkaar maken en ik kan hem simpel helemaal openzetten en er een grote stal van maken als het erg goed gaat samen.
Ook de scheiding tussen de uitloopjes maken we zo dat we deze helemaal open kunnen zetten.

Lori heb je misschien een foto van je stal(vloer)?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 03:34

Alleen matten in de stal? Dat vind ik zo vies!
Ook niet echt 'zacht' trouwens... Heb je wel eens geprobeerd om zelf op een rubber mat te liggen? Niet echt comfortabel... Die van mij hebben inloopstallen met een dikke laag pellets en zaagsel erin. Mijn graadmeter is meestal of ik er zelf lekker op zou kunnen liggen :Y)
Nou heb ik wel paarden die liever buiten poepen en plassen en dan lekker in de stal gaan liggen slapen

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:35

Wat een schattige pups Kim! Lijkt me echt heel leuk. Altijd enorm genieten om de ontwikkeling te zien van het kleine spul.

Wat leuk Delphi dat je een E pony erbij krijgt. Je schrijft over roosters Delphi, ben je niet bang dat ze er doorheen zakt? Weet dat het meerdere keren gebeurd is met flinke schade aan de benen en lijkt me zelf echt eng.
Qua bodembedekking zou je ook aan gehakseld stro kunnen denken. Neemt wel goed vocht op maar niet zo aantrekkelijk om te eten.

Libera: heb jij stro pellets? Liggen de pellets wel zacht als ze nog niet uit elkaar gevallen zijn?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:39

Wij hadden ook een rosstervloer maar hebben er beton over laten storten. Ideaal!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:07

Wat een ruime stal heb je daar! :) En matten zijn prima imo.
Bij ons liggen de paardjes gewoon buiten. :)

David was vanmorgen in de 'aai modus'. We kwam er al bijna te laat door op school :P
Afbeelding

edit. Lol er zat een tekst tussen geplakt die er niet tussen hoorde. Van een ander topic. Tja het is nog vroeg ;) Zit aan de koffie.