Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:45

Heerlijk zo die plek om te rijden.

Nieuwe hooi ligt gelukkig al klaar voor komend jaar.
Nu nog even met 4 pakken van 2017 verder, totdat het nieuwe gevoerd kan worden.

Vervelend van het slechte hooi en het hooi dat ze niet willen eten.

Fijn dat ze toch weer wei hebben.

Bak was kurkdroog. Vandaag 2 uur gesproeid en had geloof ik nog natter gemogen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:46

Pff nou hier is met de storm al het gras gaan liggen, hoop dat het nog een beetje bij trekt en we gewoon kunnen hooien. Wel een triest gezicht overal dat platte gras.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:58

Hier heeft het anderhalf uur "geregend" net. Toen het weer droog was was de grond ook meteen weer droog :roll:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:09

Hier nog geen 5 min helaas. Mocht wel wat meer

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:28

Ik moet stiekem hier wel om lachen.
Voor ik de pony's op ons eigen land had staan wilde ik altijd lange droge zomers.
Nu hoop ik op regen ha ha.

Al hebben wij nog niet te klagen als ik het zo lees. Wij hebben de afgelopen 2 weken een paar normale regenbuien gehad.

En een geluk bij een ongeluk. Het waterschap heeft een deel van ons land nodig deze maand omdat er een gemaal vervangen moet worden. Ze hebben netjes mijn omheining verplaatst zodat de pony's veilig staan, ze zaaien de grasmat opnieuw in (wat ik eigenlijk zelf had willen doen) én ik krijg er nog een vergoeding voor ook.
Zal ik vragen of ze niet nog wat meer ruimte nodig hebben ;-)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:46

Haha ideaal toch clau.

Hier geen regen gehad.

Wel de hond naar de dierenarts. Wat een simpele gebitsreiniging moest worden duurde 2 uur. Ze was al de helft aan tanden kwijt en nu heeft ze nog een handje vol over. Ondertussen stopte haar hart er ook nog bijna mee. Voor de operatie werd me big gevraagd of ik een hartfoto wilde ivm een ruisje en raskwaal. Komt ze terug met hartmedicatie voor de rest van haar leven. Pff. Dat zag ik allemaal niet aankomen. Gelukkig is ze nu weer tierig en blij. Woensdag de paarden naar de tandarts en dan hoop ik weer klaar te zijn.
Bij terugkomst hadden ze ook tegen het draad aan gezeten waardoor er een deel los lag.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:51

Hier ook geen regen. We beginnen echt woestijntoestanden te krijgen. Moet eigenlijk sproeien, maar geen zin in. Dus we wachten t maar gewoon af.

Ook hier hondenperikelen. Mijn 14 jarige heeft een maand geleden (vermoedelijk) een soort TIA gehad. Dat zou bij kunnen trekken, maar dat is in dit geval dus (nog?) niet zo. Morgen naar de DA om voor een laatste x te kijken of t toevallig niet iets anders is, wat de evenwichtsstoornis veroorzaakt. Zo niet, dan gaan we binnenkort afscheid nemen. Soms gaat t nog wel, maar regelmatig is t niet meer om aan te zien. Ik hoop op een klein wondertje, maar vrees t ergste. Nou is 14 een respectabele leeftijd, maar het gaat altijd te snel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:00

Dat is wel even schrikken van jouw hond!

Ik hoorde regen...ging gauw erin staan. Wel 5 minidruppeltjes kunnen voelen!!

Vanavond eindelijk eens tuttijd gehad. Dat was lang geleden.
Scheelt echt een hoop. De helft vd grotere pony's weg. Van 6 naar 3 thuis.
Tuurlijk heb ik nog een lading kleintjes. Ach die zijn zo makkelijk. Staan lekker op wei.
Voorzie ik van water. Appeltje-eitje.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:02

14 jaar is een hele mooie leeftijd. De knoop doorhakken is geen leuk moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 06:59

Ah zieke beestjes zijn altijd naar -O- . Maar 14 is een respectabele leeftijd en als het niet meer gaat, dan is het tijd om de beslissing te maken. Sterkte!

Leuke foto's komen er weer voorbij +:)+ .

Hier heb ik gisteravond 233 kleine pakje hooi versjouwt..... Uiteraard met wat hulp. Ben blij dat we alvast een mooie voorraad hebben. Straks nog een ronde maaien en dan maar eens kijken wat er dan vanaf komt.

Nu blaren op mijn handen en straks lekker naar kantoor (even uitrusten :D ).

Mooie dag allemaal :wave:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 07:54

Sneu van de honden, nooit leuk...

De buurman had een tijdelijke dazen val gezet gisteren, één of ander goedje uit België op een emmer op een paal gesmeerd, werkt zo te zien prima. Alleen wel goor om schoon te maken.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:23

Ik heb hier allemaal jonge kauwen in de paddock. Zo ontzettend leuk! Ze staan allemaal een beetje wazig om zich heen te kijken. Sommige struikelen regelmatig of proberen evenwicht te houden op de stroomdraden. Het gaat allemaal nog wat klunzig.

Verder hebben de zwaluwkinderen van vorig jaar terug onder de veranda. Niet bevordelijk voor het meubilair (ze schijten alles onder), maar wel gezellig. Vorig jaar kwamen 3 jongen in de nadagen van de zomer daar ‘s nachts om te slapen. 2 daarvan zijn terug en zijn gaan oefenen voor het bouwen van een nest op de lamp. Niet afgemaakt, maar elke avond zitten ze op stok (of in dit geval: op de lichtslang.... :D

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:55

Sterkte Fabster!

Hoe krijg je die vieze dazen er af Prairy?
Ik ben in staat de emmers steeds te vernieuwen ipv schoonmaken :P lijkt me zo'n vies plakkerig klusje

We hebben al 2 jonge duiven in de schuur gehad. Zodra die een beetje konden vliegen en de uitgang hadden gevonden, had moeders het slot op het nest gegooid en is opnieuw gaan broeden :') ik kreeg geen kans om de schuur te dichten zo snel zat ze weer op dat nest!
In de schuilstal hebben we 4 baby zwaluwtjes <3 onder het dak zitten ook nog een boel nesten van verschillende soorten vogels. Als alles is uitgevlogen lopen we alles na en dichten we het hotel := in ieder geval dat gedeelte onder het dak

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:02

Afbeelding

Zeg baas... Volgensmij doet je stroom het niet :D

Hier valt het gelukkig heel erg mee met de dazen in de wei! In het bos is het bijna niet te doen, maar thuis gelukkig wel.

Het enige nadeel van pony thuis... Ik moet een kwartiertje door het dorp stappen voor ik bij het bos ben. Hoe doen jullie dat met mest? Ik wil het niet pal voor de winkel deuren laten liggen. Later terugkomen kan, maar dan moeten mensen alsnog een paar uur langs de mest, en dat vind ik zelf heel vervelend :=

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:36

Wat fijn dat hij (?) het even komt melden prugel. :') Ik hoef niet door het dorp om bij het "bos" (dijkje) te komen, op landwegen laat ik het gewoon liggen. Anders zou ik denk ik afstappen en het even in de goot schoppen om het later op te halen.

Wij hadden een nest merels onder het afdak waar de zitmaaier staat. Op een gegeven moment waren ze zo aan ons gewend dat moeders gewoon bleef zitten als hij de zitmaaier eruit reden. <3

Herkenbaar dat je met de paarden aan huis ineens naar regen verlangt trouwens. Dat had ik vroeger nooit kunnen denken.

Hier heeft een boer gister 45 baaltjes hooi gebracht, daar kan ik de zomer denk ik wel mee doorkomen.

Prairy, wij vervangen de emmer iedere keer, hij ging bij ons bijna de hele zomer mee vorig jaar. Maar ik ken ook mensen die het er met een plamuurmes vanaf schrapen.

Fijn dat je het iets rustiger krijgt Anke. Al is afscheid nemen nooit leuk natuurlijk.
Sterkte Fabster, dat soort dingen zijn erg moeilijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:36

Die blik van die pony!! omg
Als de pony mest afstappen en dan de goot in schuiven?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:40

Ik doe ook de emmer van de dazenval vervangen. Maar die gaat ook zo’n beetje het hele zomerseizoen mee. Schoonmaken van de emmer ga ik niet aan beginnen..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:43

Hij staat er wel mooi rustig bij te kijken.

Dazenval emmer laat ik ook gewoon hangen, en mik ik na het seizoen weg. Met dazen en al. Maar gelukkig is het hier niet zo erg nodig. Wel zitten er heel veel knutjes aan de emmer.

Mest op straat: Als ik het dorp in ga met Nick, dan heb ik meestal mijn schoonmaakploeg mee. David (zoonlief) of Daan nemen dan de kindersneeuwschep mee. Die past achterop de fiets en daar kan je heel mooi de poep mee van de straat halen!

Tijdje terug gingen we een ijsje halen. En ja hoor, midden op de stoep, voor een vol terras met mensen besloot Nick een grote berg te kleien.
Onder toezien van alle mensen op het terras ruimden we het netjes op. Ik had plastic vuilniszakken mee en de sneeuwschep. Hup zo in de vuilniszakken en achterop de fiets. :P

In mijn eentje kom ik liever niet in het dorp ivm de mest. Of ik schop het in de goot. Ik laat het niet zomaar overal liggen, daar houd ik niet van.

Nog niet zo lang geleden reed Daan op Nick en ik fietste met de opruim spullen iets vooruit. We moesten noodgedwongen een stuk over het fietspad. Nick mestte precies midden op het pad. Ik zag het en draaide om met mijn schoonmaakspullen. Maar nog voordat ik bij Daan was kregen we al een grote bek van een automobilist. Ik werd daar zo kwaad van! Want die klootzak reed toevallig voorbij en zag Nick mesten, maar wat die eikel vervolgens niet ziet is dat ik al gewapend met mijn schoonmaak spullen erop af ga om het weg te halen. Daar kan ik dus echt niet tegen.
Fietsers die toevallig voorbij reden vonden het gelukkig wel erg netjes en zeiden dat ook! Ik laat echt niet van die bergen mest op straat liggen, vind ik niet kunnen.

Als ik alleen ben vermijd ik ook plekken waar ik het zelf niet in de berm kan schoppen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:59

Ik kreeg vorige buitenrit ook een grote mond van een automobilist die Kim zag poepen. Of ik een schep bij me had om het op te ruimen want blabla. Had echt zoiets van ja ik heb altijd een schep in mijn kontzak als ik ga rijden :')
Ik laat het tijdens het rijden liggen en ga terwijl mijn bijrijdster afzadelt even op de scooter de mest opruimen met de mestboy. Niet ideaal maar elke keer afstappen is ook geen doen, zeker op de heenweg niet op Diva :):)

Oja, Dief is jarig *\o/* Y)(^)
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:04

Ach sommige mensen hebben overal wel wat op te zeiken en te zeuren. Om niet goed van te worden.
Gefeliciteerd met Diva! Leuke foto :D

edit. Woon je in het gedeelte van Limburg waar het al heuvelachtig is? Ik vind dat mooi daar. Ik ga graag naar Limburg op vakantie. The place to be hahaha. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:19

In het buitengebied mag t ook blijven liggen. Ik probeer wel altijd in de berm te mikken en niet midden op het fietspad. In het dorp miet he het inderdaad opruimen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:24

Ach ja, die droeftoeters die meteen hun scheur open trekken zitten er altijd tussen. Even afkloppen; maar mijn merrie mest nooit tijdens het rijden, lekker makkelijk.

Die dazenlijm, droogt dat niet op aan de lucht?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:29

Is dat standaard dan, dat goedje op een dazenval? Ik was altijd in de veronderstelling dat het gewoon een grote zwarte (skippy)bal was met een net eroverheen. Nooit echt over nagedacht eigenlijk.

Ik zou hem ook niet schoonmaken, maar vervangen, voor die ene euro ofzo, blegh.

Wederom een lekenvraag :+

Mijn zusje gaat eind augustus in mijn bos/weiland trouwen <3 , nu wil ik de wei laten bloten (dus heel kort afmaaien) door de buurman zodat het onkruid weg is en het gras beloopbaar. Nu zit ik op hele droge zandgrond en wil ik dus die grondwaterput laten slaan om te kunnen sproeien.

Hebben jullie enig idee hoe lang het duurt voordat het gras weer een beetje mooi groen is? En hoe snel groeit dat ongeveer, zodat ik weet wat een beetje de ideale periode voor de bruiloft is om het te laten maaien?

En heeft iemand nog goede tips voor het weghouden van muggen in de avond? Om nou voor 90 man DEET in te slaan is ook zowat :+

Azmay, gefelicteerd met je paardje :D Leuke, jolige, foto :)

Mest op straat/stoep, wij lopen in het dorp altijd naast het paard naar het bos toe en stappen pas op als we daar in de buurt zijn. Dan kun je het vrij makkelijk even wegduwen met je voet in de goot, en eventueel later ophalen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:37

Die dazen emmer is zelf gemaakt en goedkoop. Die bal is idd zonder lijm, maar ook een stuk duurder ;)
Droogt niet aan lucht, na veel regen wil het er soms wel een beetje af lekken.

Wat leuk dat je zusje gaat trouwens bij jullie in het land.
Het maaien en terug groeien hangt af van het weer. Als het weer wisselvallig is met zon en regen groeit het als kool.

Muggen in de avond weg houden, geen idee! Ikzelf word 's avonds ook heeelemaal lek geprikt.

Ik ben gisteren niet toegekomen aan foto's maken. Marloes heeft paardgereden en duurde allemaal wat langer dan verwacht. :')

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:44

in de goot is een hele handig oplossing, maar er is geen goot := Dan moet ik het op de parkeerplaats schoppen, of in andermans tuin. Iemand ervaring met zo'n mestboy to go? Het is niet zo'n heel groot stukje door het dorp waar geen berm is, dus ze zal er niet elke keer mesten.

Gefeliciteerd Azmay Y)(^)