Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:44

Wat naar Caily ;(

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zit in Zuid-West-Brabant :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:09

Dat ziet er zeker netjes uit! Kosten per paard vind ik lastig. Voor 5 paarden (waarvan 1 Belg en die eet veel) moet ik elke 10 dagen hooi halen. 50 euro per oak en zijn dus 6 balen in een maand (300 euro). Plus brok dan natuurlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:11

VogeltjeM schreef:
Wat naar Caily ;(

Ik zit ook in zuid west brabant. Onder Breda.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:15

Lynn_Nikita schreef:
Ik word gek van mijn hond van 8 mnd die momenteel op slooptour is, iemand tips?
Speelgoed van de kinderen ruimen wij zo goed al shet kan op maar hij krijgt zelf de bakken open en knaagt het kapot, net een onderdeel van de senseo uit de wasbak gepakt en op geknaagd. Ik wil hem eigenlijk niet in een bench stoppen. Als ik hem in de keuken opsluit gaat hij aan de plinten knagen ( die ik vanmorgen vervangen heb)
Overal liggen al speeltjes en botjes. Nu is hij zijn strecher door de hele woonkamer aan het slepen -O-

Laatst zag ik een tip om er Vaporub op te smeren. Wel in ruimte opsluiten waar hij maar weinig kan slooen en hetgeen hij dan wel te grazen neemt insmeren met Vaporub. Wordt ze zelf ook niet meer verkouden.... :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:17

VogeltjeM schreef:

Jammer, anders had ik wel twee paardjes die ik wilde stallen.

Anyway. Ik heb een grote belg en een minipaardje en die eten ongeveer voor 110,- hooi per maand. Die van mij krijgen geen brok, maar ik ben me aan het afvragen of ik dat niet toch moet gaan doen aangezien Stef best hard afvalt nu.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:21

Superbedankt voor jullie reacties! En wat schatten jullie in qua water? Want ik zou natuurlijk een vast bedragje kunnen vragen voor water, elektriciteit en als er eens iets stukgaat. Bijv 40 euro per paard per maand? En dan de hooi- en mestafvoerkosten verdelen als die voorkomen. Zoals je ook zou doen als je samen een wei huurt... allemaal stof tot nadenken :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:29

Ik betaal per liter € 0,00063. (63 cent per 1000 liter.) Een paard drink gemiddeld 30/40 liter per dag.
Qua water kost het dus amper wat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:31

Ooh :') ik had het ook net gevonden op google inderdaad.. dat valt alvast mee dan haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:34

Dan moet je even kijken wat de prijs van het water is daar per m3 / 1000liter (dan nog even rekenen met het gemiddelde gebruik van het water per paard) en dan bijvoorbeeld nog wat je kwijt bent om het water goed aan te leggen etc, dan deel je dat door 12 bijvoorbeeld (als ze dan een jaar blijven staan heb jij die kosten er ook weer uit) en tel je dat er bij op.

Dan afhankelijk van wat je allemaal (deels) terug wilt verdienen (aanleg bak, schrikdraad etc) bepaal je de prijs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:42

AbbyBlues schreef:
VogeltjeM schreef:

Jammer, anders had ik wel twee paardjes die ik wilde stallen.

Anyway. Ik heb een grote belg en een minipaardje en die eten ongeveer voor 110,- hooi per maand. Die van mij krijgen geen brok, maar ik ben me aan het afvragen of ik dat niet toch moet gaan doen aangezien Stef best hard afvalt nu.

Zou ik eerder bietenpulp geven dan brok

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:39

VogeltjeM mooi plekje hoor!
Hier eten mijn tinker en mini shet een baaltje hooi per dag a €5,50 per stuk. Word het wel gratis voor bezorgd, maar hij komt dan ook om de week omdat mijn opslag niet zo groot is.
Mest afvoeren betaal Ik 80 euro per maand voor. Dit word 2 wekelijks opgehaald en zit in een grote ijzeren rol Container

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 03:21

Wie haalt dat dan op engeltje?

Dan ben ik echt een krent dat ik 5 eu bij de boer al veel vind. Heb een aanhanger per week. Gelukkig kan het meestal gratis ergens heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 07:26

_ENGEL_ schreef:
VogeltjeM mooi plekje hoor!
Hier eten mijn tinker en mini shet een baaltje hooi per dag a €5,50 per stuk. Word het wel gratis voor bezorgd, maar hij komt dan ook om de week omdat mijn opslag niet zo groot is.
Mest afvoeren betaal Ik 80 euro per maand voor. Dit word 2 wekelijks opgehaald en zit in een grote ijzeren rol Container

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar van hoeveel paarden is de mest die afgevoerd wordt? Ik vind 80,= per maand ook best veel. :=

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:01

Is voor een kleine tinker van 1,43m en een mini van 75cm. Ik denk idd dat ik verreweg het meeste betaal, maar sta ook in een hele dure regio. Een afvalverwerking bedrijf voert mijn mest af in een rolcontainer. Ik kan helaas niet anders. Mijn paardjes staan niet aan huis en degene bij wie ze staan waardeert het als het mestvrij blijft. Hiervoor had ik een 500 liter container die elke week geleegd week a €27,- ex btw, dat was echt duur. Nu om kunnen zetten naar een 750 liter container en betaal ik wat minder. Andere opties heb ik overwogen, maar heb zelf geen trekhaak. Ik heb een andere hooi leverancier geprobeerd (die qua hooi ruim 1,5 euro per baaltje goedkoper was!)die het voor het €30- wil meenemen, maar helaas viel zijn hooi kwaliteit erg tegen. Composteren vind ik een mooi idee en dan hergebruiken, maar dan moet je ruim afzetten en die plek heb ik niet. Ik sta ook ook in een hele dure omgeving en ze staan 24/7 buiten met een schuilstal en dat is me heel wat waard. Het is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:28

Kan me voortellen dat het je heel wat waard is. Ik heb waarschijnlijk het geluk dat ik thuis genoeg ruimte heb om een mesthoop op te slaan en laat het 1x per jaar ophalen door de loonwerker, kost bij ons 200,=. Heb 2 paarden van 1.73 en 1.65 en een pony van 1.40.

Er zit inderdaad een enorm verschil in regio, maar het feit dat je een container moet huren maakt het ook erg prijzig. Ik was gewoon even nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:56

ENGEL zit in het Westland zo te lezen, daar is het eigenlijk niet mogelijk om gratis of voor heel weinig van je mest af te komen.
Daar is alles voor een hoop geld en verhoudingsgewijs weinig ruimte en kleine stallen.

Kan het weten, want heb jaren mijn paarden in het Westland gehouden en je wilt echt niet weten wat een verschil het maakte in de kosten tegenover veel meer ruimte; kostte mij in Overijssel de helft minder en dat met ruim 2x zo veel ruimte...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:35

lynn welk ras hond heb je?
Ik ken dat slopen helemaal niet en toch al tig honden gehad, reuen en teven.
Met honden van die leeftijd moet je wel echt wat doen, meer als een rondje om .

Caily sterkte met de verkoop :(:)

Ik heb de DA gebeld, ze komt vandaag.
Blue is nadat de vorst weg was , alleen maar meer gaan hoesten en sinds gisteren heeft Nina een klin beetje snot uit haar neus.
Tika haar gebit kan ze dan ook gelijk nakijken, die heeft moeite met de paardensnoepen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:37

Dank je Lynn, ik ga me erin verdiepen.

Het slopen ken ik erg goed. Van mijn honden heb ik zeker meer dan de helft een jaar in de bench gehad als ik niet thuis was. Meestal gaat het over nadat ze een of 1,5 zijn. Mijn jongste is nu anderhalf en ik begin haar nu een beetje uit de bench te laten als ik er niet ben. Ze was zo erg dat ze zelfs de tafel sloopte als ik alleen maar ging douchen of naar de wc ging. Echt verschrikkelijk.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:08

hier ook een slopende pup in huis, is nog maar 4 maanden omdat het een groot ras is (leonberger) vond ik een bench toch wat klein, heb een stukje van de leefruimte afgezet met een hekje , daar ligt enkel een kleedje en wat speelgoed, kan hij niks stuk doen, gaat hij in als ik weg moet. als ik thuis ben gaat hij in de keuken. in de leefruimte waar de kids spelen mag hij helemaal niet, pakt echt alles om stuk te maken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:28

Afbeelding
Dit is de boosdoener

Het is een roemeense herder. Hij gaat 2 x per dag mee naar de wei waar hij tijdens het voeren en uitmesten 20 tot 30 min rond kan rennen. Neem hem regelmatig het bos in. Ook kan hij in de tuin spelen en heeft hij tig botjes en speeltjes maar vind hij plinten en kinderspeelgoed slopen leuker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:43

Maar je doet zelf dus niks met hem, hij moet zichzelf vermaken begrijp ik.
Het is een herder, die heeft echt meer nodig ,geestelijk vooral.
Leer hem truckjes van riem ophalen , zit , lig , rondje om je heen, netjes naast je blijven lopen links en rechts enz enz.
Dat kan allemaal terwijl je met hem wandelt en ook bij de wei kun je hem opdrachtjes geven.
Zeker weten dat hij dan minder gaat slopen.

Heb zelf een Hollandse herder , nu inmiddels 2 jaar maar nooit wat echt gesloopt, wel puppycursus gedaan en later GH en nu agility en altijd wat met hem gewerkt.
Verder heeft hij kleine Max om mee te spelen.
Hij vind het geweldig om truckjes te doen , mijn dochter ging met hem fietsen en skaten en wandelen naar het park, waar hij onderweg ook steeds iets moest doen.
Inmiddels zit dochterlief op kamers dus doe ik nu meer met hem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:08

spatter schreef:
Maar je doet zelf dus niks met hem, hij moet zichzelf vermaken begrijp ik.
Het is een herder, die heeft echt meer nodig ,geestelijk vooral.
Leer hem truckjes van riem ophalen , zit , lig , rondje om je heen, netjes naast je blijven lopen links en rechts enz enz.
Dat kan allemaal terwijl je met hem wandelt en ook bij de wei kun je hem opdrachtjes geven.
Zeker weten dat hij dan minder gaat slopen.

Heb zelf een Hollandse herder , nu inmiddels 2 jaar maar nooit wat echt gesloopt, wel puppycursus gedaan en later GH en nu agility en altijd wat met hem gewerkt.
Verder heeft hij kleine Max om mee te spelen.
Hij vind het geweldig om truckjes te doen , mijn dochter ging met hem fietsen en skaten en wandelen naar het park, waar hij onderweg ook steeds iets moest doen.
Inmiddels zit dochterlief op kamers dus doe ik nu meer met hem.

Ik zet hem ook aan het werk. Dacht dat je beweging bedoelde . Hij leert snel en kan nu blaffen op commando liggen zitten blijven etc. Ik heb geen pup cursus doe het zelfs

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:25

MiniMeLona schreef:
ENGEL zit in het Westland zo te lezen, daar is het eigenlijk niet mogelijk om gratis of voor heel weinig van je mest af te komen.
Daar is alles voor een hoop geld en verhoudingsgewijs weinig ruimte en kleine stallen.

Kan het weten, want heb jaren mijn paarden in het Westland gehouden en je wilt echt niet weten wat een verschil het maakte in de kosten tegenover veel meer ruimte; kostte mij in Overijssel de helft minder en dat met ruim 2x zo veel ruimte...

Waar heb je gewoont? Ja is echt belachelijk hier. Je betaalt gerust 400 p/m volpension. Zat faciliteiten, maar je paard komt niet buiten en er word ,aar 1s per week gemestl

Niet alleen de mestafvoer is duur hier zeg maar....

Lynn_nikita toch is het vaak missen van metale uitdaging. Is een fase gaat zeker weer over, maar veel metale uitdaging helpt.

Ik deed veel spelltejes zoals verstoppertje, brokjes in een voer bal daar was hijnwelneven zoet mee en op cursus. Een bench is toch ook niet erg? Voor nachts en als mm geen toezicht kan houden?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:38

Wij hadden ook een sloperd. Elke keer als wij weg gingen, of zelfs maar 5min naar buiten gingen, werd ze 'boos/verdrietig' dat zij niet mee mocht. Dat resulteerde in een gesloopte laptop, schoenen, manden etc.. en dat terwijl ze met 2, soms 3, honden kon spelen. Ze wil gewoon heel graag mee op pad.
Bij ons zitten ze nooit in de bench. Elke keer als ze wat gesloopt had werden we boos en ging ze de bench in. Ook als we weg gingen ging ze de bench in. Heel consequent in zijn. Hebben ze zo door.
Tegenwoordig doet ze het heel goed. Slopen is gestopt. Bij ons zit ze trouwens wel heel veel buiten. Dat vindt ze heerlijk! Vooral om mee in de kruiwagen naar de paarden te gaan haha. Op dit moment staat ze al naast me te piepen dat het zooooo lang duurt :+ Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:41

Schapendoes? <3