Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 10:57

Mijn shetje is ook een graver, daarom mag hij niet los id back. Ik gooi die gaten regelmatig dicht maar op 1 of andere manier hebben ze dan nog meer aantrekkingskracht op hem.

Mooie bak Daan. Ik hoop dat ik vrijdag ook eindelijk weer eens gebruik kan maken van onze bak. S ochtends wordt mijn paard haar pees gescand en hopelijk groen lichtom rustig op te bouwen. Aangezien ik er in een heel vroeg stadium bij was ben ik positief maar blijft toch spannend...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:00

@ppeet: duimen dan meer. Peesproblemen is altijd een langdurig iets.

De enige keer dat de kuil hier met rust gelaten wordt is als ie vol staat met regenwater :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:01

Kirrr schreef:
Ziet er goed uit Daan!

Ik zou graag iets vinden voor achter de auto dat de grond goed diep los trekt. En niet alleen het bovenlaagje effen maakt, zoiets had de buurman nog staan, maar daar ben ik niks mee.

Zaterdag paard naar zijn nieuw thuis gebracht, van de ene file in de andere gereden. Meer dan 3uur onderweg geweest om daar te geraken. :x

Je hebt ook van die karretjes die zijn ongeveer hetzelfde als de achterkant van een trekker, zodat je de spullen van je trekker ook achter je auto of quad kunt hangen. Het nadeel is alleen dat je er zo geen neerwaartse druk op kunt zetten, of je moet met gewichten gaan werken.

Die van ons graven blijkbaar ook :) wat begon met wat losse grond was uiteindelijk een gat van 1m2 en 40 cm diep (daar begon de hardere grond). Nu heb ik de ruif er boven gezet ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:17

Ik heb gelukkig geen gravers, wel sliders :+ Maar dat is niet dagelijks het geval. Het is zo’n soort sleep: http://agrarisch.aanbodpagina.nl/bodemv ... -1-2-1-5-m (even snel iets opgezocht op google). Het is een mooi prijsje dus mocht het niets zijn verkoop ik het wel weer.

Kirr die heb je snel verkocht dan, welk paard? Of zijn ze allebei al verkocht?

PPPeet spannend zeg, alvast maar beginnen met duimen dat het goed is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:25

Ik gooi meestal de kuil dicht met het zand wat ze de tent inlopen en slepen doe ik met de hand :) , maar alleen als er vorst aan komt en de grond droog genoeg is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:31

De jongste, de palomin, ging heel snel idd. Sinds vorig weekend verkocht en dit weekend weg gebracht. Dan kon ik ineens zelf zien waar hij terecht kwam. Hij kan het niet beter treffen. Het is wel nog een soort proefperiode dus we zien wel...

Palousaboy, daar kan ik idd wel eens naar kijken.

Ik heb een ijsbeertje staan. Die maakt putten met haar achterbeen waar ze elke keer terugdraait. Verschrikkelijk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:37

Dat is wel vervelend Kirr. Ordeal deed dat voorheen ook, toen ze nog bij mijn vader stonden. Nu met 24/7 buiten gelukkig niet meer.
Fijn dat je een goede plek voor de palomino kon vinden :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:43

Met 24/24 7/7 buiten gaat ze langs de draad lopen als ze vindt dat het etenstijd is, ookal is er nog voldoende hooi.
Paar weken geleden heb ik haar voor de allereerste keer in een dichte stal (zonder luikje) kunnen zetten zonder dat ze de keet afbrak. (Was bij mijn trainer, toen ik nog even een ander paard van hem reed). Op wedstrijd breekt ze de boel meestal af de eerste dagen.
Soms doet ze het weken niet en dan begint het weer terug. Ze houdt zichzelf wel soepel want ze doet de hele tijd inbuigoefeningen. :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:49

Ik ben zo blij dat Ordeal het niet meer doet, ik werd er zelf ook helemaal kriegel van. Ben er ook wel achter gekomen dat het een heel lastig probleem is, dat moeilijk te verhelpen is als het er eenmaal in zit. Toen ze bij mijn vader stond kon ik het alleen maar doorbreken door met haar te gaan wandelen of rijden, anders bleef ze maar door gaan. Ik ben er ook van overtuigd dat steeds het korte draaien oorzaak is geweest van de blessure aan haar achterbeen die ze 3 jaar geleden heeft gehad.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:54

Is inderdaad om gek van te worden.
Ik denk dat het bij haar ook fel samenhangt met haar hormonen. Soms is ze gewoon nergens rustig, niet op de weide, niet op de stal, niet met vriendjes, niet met hooi/eten.
Het is idd extra belasting en dat is nooit goed.

Soms stopt ze er ook ineens mee. Heel gek. Ik denk dat zaterdagavond en gisteren was omdat ze haar vriendje zoekt.. en die is er niet meer natuurlijk.

Vrijdag een leuk moment op de training. Papa, mama en zoon samen op de foto.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 02-11-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:04

Ja zal wellicht wat stress geven dat haar vriendje weg is, en dat ze daar dan op deze manier op reageert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:43

Daan_O schreef:
.. Ik ben er ook van overtuigd dat steeds het korte draaien oorzaak is geweest van de blessure aan haar achterbeen die ze 3 jaar geleden heeft gehad.

Daar kon je wel een gelijk in hebben.
Ik roep dat al jaren tegen mensen die een containerstal hebben met een groot paard daar in, maar altijd tegen dovenmansoren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:05

nou idd, die zijn nog geen 3 meter breed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:09

Bij lange niet; slechts 2,40.
En ervan uitgaande dat een paard dubbel de schoftruimte nodig heeft kun je daar niets groters dan een pony in zetten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:22

Je het ze ook van 3 meter. Voor degene met een container? Wat hebben jullie ervoor betaald? Container en vervoer?
Ik zag een container met de lange kant open. Leek me mooi als inloopstal. met vervoer voor 550. Moet ik alleen iets regelen om hem van de wagen te krijgen.

Zal de mist nog weg trekken. Zucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:09

Je hebt idd containers van 3 m breed, maar die zie je hier zeer zelden. De papierindustrie gebruikt die om grote/brede rollen te transporteren.
Aangezien een rijstrook 3,5 m' breed is is vervoeren niet zo handig :)

Als de hele voorkant open is (schuilstal) dan is 2,40 een prima maat :)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:20

Wij hebben een container v 6x2,5 M waarvan 2 stallen in gemaakt zijn. De deuren staan open en gebruiken het als schuilstal en mocht het nodig zijn kunnen de deuren dicht. Ze hebben dan niet veel ruimte dat klopt. Daarom alleen bij nood de deuren dicht.
Paarden zijn 1.40 en 1.54

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:36

Wij €550 incl transport, was wel een vriendendienst.. dus niet helemaal accuraat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:00

Pfff ik moet het even kwijt hoor, net heeft mijn vriend gesproken met de leverancier van het oude zand omdat het geld nog niet is teruggestort. Het is vorige week woensdag retour gegaan en de creditering zou per ommegaande verwerkt worden.... Nu zegt meneer de directeur dat het nog gefiatteerd moet worden en eind van de week pas overgemaakt kan worden. Wat een ongelooflijke eikel!!!! Mijn vriend is nu ook uit zijn slof geschoten, die werd echt boos. Als het vrijdag niet op mijn rekening staat rij ik wel naar kantoor toe om hem nog even goed de waarheid te vertellen waar al zijn personeel bij staat. Handel het gewoon af, dan zijn we er allemaal klaar mee. Ik snap dat niet hoor... Ik heb nog nooit zo'n schofterig bedrijf meegemaakt!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:09

Als hij de directeur is dan kan hij het per direct fiateren... wat een eikel.
Ik zou rente gaan eisen als het vrijdag niet op de rekening is bijgeschreven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:09

Tuurlijk, hij doet het er gewoon weer om. Inderdaad, rentevergoeding eisen is een goed idee!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:22

Je broek zou er van af zakken,ik dacht dat allang klaar was.En volgens wie moet het gefiatteerd worden zegt de directeur...hij was toch hoogste in rang??
Ik zou even met advocaat overleggen of er al een aangetekende bief die kant op moet met een uiterste betaaldatum en zoniet dat er idd rente of schadevergoeding bijmoet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:35

Bedankt voor de tips, ik heb een mail gestuurd naar onze advocaat...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:37

Het moet niet gekker worden hoor! Inderdaad goede tips die worden gegeven hierboven. Succes met (hopelijk) de laatste loodjes!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:01

Oooh, ik krijg er plaatsvervangende boosheid van Daan, wat stom!!!