Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:54

Belker, dat komt wel goed zo te zien. Leuk!

Boemel, groot gelijk om alles te combineren. Leuk plaatje ook.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:24

Ik lees nog wel mee maar ik loop echt ernstig achter met reageren, ik zal proberen een beetje bij te blijven :o

Wat lastig dat je zo'n schuldgevoel hebt neetoch :(:) Het klinkt alsof je altijd alles voor hem gedaan hebt en je hebt volgens mij ook altijd geprobeerd zijn belang boven je eigen te zetten. Meer kun je, hoe verdrietig ook, niet doen... Ik hoop dat dat toch rust geeft en dat je het jezelf ook weer gunt om gelukkig te worden met een ander paard.

Oei wat schrikken Lynn_Nikita en Joyce! Wat een opluchting dat ze zo snel gevangen konden worden. En Joyce, hoe gaat het inmiddels met de wond van Guus? Geneest het mooi?

Die hebben zich zo te zien goed vermaakt Malenka :D

Ik had daar zo snel echt geen placemat meer in gezien DubbelFun, heel leuk!

Wat een leuk dier is het Belker!

Wat gezellig zo Boemel, hele lieve foto!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:20

Zo even tijd om weer eens wat te typen... Druk op het werk, financieringsstromen gaan veranderen en dat is een hoop administratie om alles aan te gaan passen.

Neetoch geniet er vooral van. Je hebt er alleen jezelf mee als je het niet doet. En natuurlijk blijven ze in jouw hart en zul je denken als ze nog hier waren dan... Dat denk ik soms ook nog over een hond die mijn ouders hadden. Als ik met die cursussen zou lopen!! ohhh wat zou zij doen.

Paarden een wei in laten gaan waar nog iets open staat is idd niet zo slim. Maar ik denk ook niet dat je het gelijk door hebt in die situaties. Idee was goed, uitwerking iets minder :D

Dubbelfun aan de knutsel met een lamp, Leuk geworden!

Boemel een verwarmde drinkbak, werkt het goed? En lekker op stap geweest en een ander zadel erbij, heerlijk!

Belker lekker aan het lessen.

Wolf lijkt mij ook wel eng om het te dicht in de buurt te hebben.

Afscheid nemen, tja met een oudje zit het er wel aan te komen bij ons. Zal de eerste keer zijn om een paard/pony in te moeten laten slapen als die niet uit zichzelf omkiept. Tot nu toe bij de honden vooral acuut gehad met inslapen en niet nog een aantal dagen afscheid nemen.
Heb de pony gezien van LN met een zware koliek wat door de pijnstillers heen ging. Dat was echt een situatie dat ik dacht als die van mij zo zou liggen dat ik hetzelfde gedaan zou hebben als LN. Paar keer kijken of een pijnstiller/verslapper werkt maar als dat niet gaat dan is het klaar. Ben dan ook wel zo dat ik zo snel mogelijk de pijn weg wil hebben bij het dier. Denk dat ik dan ook wel snel kan zeggen het is klaar. Geen idee hoe ik het zou doen met aftakelen van ouderdom. Misschien ook wel fijn dat je op een gegeven moment kan zeggen ik doe je geen koude winter meer aan je hebt nog een paar fijne weken je wordt verwend en dan nemen we afscheid. Ik weet niet wat fijner is, voor zover afscheid nemen fijn kan zijn natuurlijk...

Wondje van Guusje is nu in orde, heeft wel het been iets dikker gehad na die week maar dat is nu helemaal weg getrokken. Ga haar wel echt na laten kijken als ze bij ons staat door chiropractor en zadelpasser, tenminste als ze op een gegeven moment gewend is. Moet nog even onze chauffeur vragen of ze het weekend kan dat ik in gedachte heb. Ben blij dat mijn man haar prettig vind rijden. Fijn om een paard te kunnen delen (tenminste dat hoop ik).

Monty hield nog een wat strakke buik achter bij de lies na zijn koliek. Heb nu een week lang zandkuur gegeven van lijnzaad (100 gram ongekookt en dan koken). Heb het idee dat hij nu wel nog iets fanatieker op het voer af gaat. De prak lijnzaad eet hij zo op. Hij krijgt in de avond voor we naar bed gaan en het wat koud is fiber nuggets met warm water. Heb ook het vermoeden dat hij de kou iets minder goed kan hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:22

Het 'regende' net bevroren naaldjes toen ik de paarden ging voeren. Gaf ook wel een leuk geluid onder de bomen :)

Ben ik net klaar met voeren hoor/zie ik de CACV aankomen om de kliko(plastic) te legen, loop naar de weg om hem meteen op te halen blijkt het niet die van ons te zijn, maar beide van de buren ;(
Huisgenoot had hem dus niet aan de weg gezet. Als ik achterom gekeken had ipv vooruit had ik hem kunnen zien staan :D... Niet handig vlak voor de Kerst.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:23

Afbeelding
Afbeelding
Van de week even buiten geweest met David en Marloes.
Ze hebben fijn gespeeld om de vijver met de honden. Ook terwijl de paarden er omheen scharrelden.
Was even fijn in het zonnetje.
Maar op dit moment weer een flinke domper. De infectie bij Elisa is terug :(
Wacht nu op antwoord van de arts wat te doen.

Afbeelding
Afbeelding

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:05

Wat naar Chasey, hopelijk gaat het snel de goede kant op :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:07

Waardeloos van die infectie.
Wel hele leuke foto's.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:42

Balen van je klikko DF.

Chassey, de foto,s zijn genieten, maar wat balen van de infectie.

Hier lopen de everzwijnen rond. Die komen van de Veluwezoom en zijn “ ontsnapt”. Ze lopen nu op 400 meter van onze oprit. Mij benieuwen hoe dat zich gaat ontwikkelen. De wolf loopt ook wel ergens, maar nog niet dichtbij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:47

Wat naar Chasey, sterkte met je kleine meid :knuffel:

Wilde zwijnen lopen hier al jaren, terwijl dat eigenlijk niet mag.
Net als met de wolf word daar veel te weinig tegen gedaan.
Paar jaar terug nog iemand verongelukt met de auto nadat hij met een aanrijding tegen een boom klapte. maar dat maakt ook niet uit.

Paar dorpen verderop geven de zwijnen echt gevaarlijke overlast. En daar zouden ze nu wat gaan doen...eerst zien...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:54

Bij de huisarts geweest. Weer opnieuw aan de antibiotica :(
Infectie was inderdaad terug.
Als ze straks in bedje ligt, maar even wat afleiding zoeken bij de paardjes.
Want emotioneel ben ik op...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:56

Als ik hier de Apeldoornse weg oversteek zit je op de Veluwe, dus hoeveel 'zoom' wil je hebben :)
De hekken die er ooit stonden vanwege de varkenspest oid zijn allang weer weggehaald en ook hier worden er regelmatig zwijnen en herten aangereden met soms grote gevolgen.

Nu het voor de dieren moeilijker wordt om aan voer te komen (geen eikels en beukennoten bijv). zal de dieren uit het bos/hei verdrijven en de aanwezigheid van de wolf zal daar nu zeker aan bijdragen.

@chasey: sterkte !!
Zeker bij een kleintje hakt het er altijd flink in :(:)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:06

Hier zit echt een hek tussen dorpen en bos. Zwijnen uit het bos gebeurt dus niet vaak. Helaas sluit 1 poort niet goed en lopen er hier nu zo een 22. Er zou al geschoten zijn, maar ze komen dichterbij. Gisteravond liepen ze waar ik de honden uitlaat.
Ik snap het helemaal DF. Er was gewoon niks aan eikels en noten dit jaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:09

Een kennis van mij heeft zo'n gazen hekwerk om haar weiland staan.
Maar in paniek is daar ook een zwijn doorheen gebeukt. Overdag, paarden helemaal over de zeik.
Dus een hekwerk zou ik ook niet meer meteen vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:23

Chasey schreef:

:(:) Bah dat is niet leuk. Sterkte.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:44

Veel beterschap voor Elisa Chasey :(:) Kan me voorstellen dat je even helemaal op bent.

Hier (gelukkig!) geen zwijnen, lijkt me behoorlijk spannend als ze dichtbij komen en alles op de kop zetten...

Jannie en ik zijn kringkampioen geworden! En het was gisteren zooo mooi buiten, heb snel even de camera gepakt :o

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:47

@laurie: gefeliciteerd :)

@DP: door een harmonicagaas hekwerk heen ?? Dát had ik niet verwacht, dus spul is oersterk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:49

Chasey schreef:

ach jeetje, heel veel sterkte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:49

Gefeliciteerd!
En wauw wat een foto!

@DF
ja er doorheen.
Eerst wel tig keer vol kracht er op gebotst en uiteindelijk er doorheen.

Ik heb zelf ook van dat harmonicagaas en dacht daarmee ook veilig te zijn voor de zwijnen.
Nu weet ik dus ook dat dat niet perse zo is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:20

Chasey schreef:

Veel beterschap voor de kleine meid :(:)

Toevallig, mijn vader stuurde net dat hij gisterenavond een groep van 8 everzwijnen langs zijn huis zag denderen. De hond was er hysterisch op aan het blaffen, anders had hij ze helemaal gemist.

Vriendin werkt op een paardenstalling in Frankrijk waar het echt wemelt van de everzwijnen. Daar hebben ze alles (weides, piste, track,...) afgespannen met een elektriciteitsdraadje op everzwijn-neus-hoogte, dus echt laag (ik denk zo'n 30 cm?). Dat werkt daar perfect! (edit: naast de normale paardenomheining natuurlijk, want die blijven dan weer niet achter 30 cm :+ )

Dieren in paniek tegenhouden is altijd wel een ding natuurlijk, mijn ijslandse merrie heeft hier zo ook eens een betonpaal in twee gebroken :=

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:51

@Chasey, sterkte :(:)

@Laurie, gefeliciteerd *\o/*

Hier ook harmonicagaas, de shet schuurt er bijna doorheen met dr dikke billen -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:52

Stroomdraadje spannen.
Hier heeft het hekwerk ook altijd draad gehad :)
Want het is idd anders een heerlijk kriebelplaats.
Afstandshouders op het hek, lekker makkelijk.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:02

Sterkte Chasey. Ik hoop voor jullie op een voorspoedig herstel en een ontspannen nieuw jaar. Wel weer heerlijke plaatjes. Jullie hebben echt de juiste plek gevonden voor jullie gezin volgens mij.

Laurie, gefeliciteerd! Wat is ze toch ook een plaatje en dan zo mooi in het ijslandschap. Prachtig.

Hier hadden we vanmorgen vreselijke ijzel echt alles zat onder een laagje ijs. Ook de gehele glasgevel op het zuiden. Gek gezicht het huis met van dat vintage bobbelglas. :D
Afbeelding

En waar Nilay's vacht dan nog prima werkt stond Roos wel echt te trillen van de kou. Een prima natuurlijke reactie maar ik kon het niet laten om haar toch even te helpen met een dekentje. En ik was zo trots! **\O/** Ze bleef rustig staan terwijl ik hem omdeed. De vorige keer moest ik nog eerst Nilay zijn deken om doen en haar vol stoppen met snoepjes. Dat hoefde nu niet en dat terwijl ze deze deken nog nooit op heeft gehad. Ik denk dat ze het kleurtje heeft goedgekeurd. :')
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:05

Wow dat raam.... brrr zo eng ijzel.

Wat goed van haar. Ze zal nu ook wel ervaren dat een dektentje op ook fijn is.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-12-21 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:07

Heel eng. En nu was ik dus juist blij dat de ondergrond van de paddock niet helemaal mooi strak was want dan was het echt een ijsbaan geweest (zoals de rest van het terrein en de weg). Nu hadden ze eigenlijk nog prima grip.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:09

Sterkte Chasey! Hopelijk knapt ze snel op en vind jij wat rust.

Wilde zwijnen.... ai ... die zijn mooi, maar gevaarlijk. Hier zitten ze gelukkig niet.

En ijzel ... ook gevaarlijk.
Hier is het tot nu toe de hele dag droog en grijs.
De dooi heeft duidelijk ingezet.
1 van de paarden lag net door een glijer in de wij op dr bek :(
De oudste is hier zeker niet de verstandigste :D