Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:50

Leuk om ook de alternatieven te lezen. Ik ga er van de week eens naar zoeken. En mocht iemand een rugdeken weg willen doen dan hoor ik het graag. Ik vraag me ook af of ze de gevoelige rug bij hengstigheid kunnen verminderen. Het viel me op dat Roos daar last van heeft.

Hier staan de paarden hooi uit de bak te eten of in de schuiltent. Wind vinden ze niet zo erg. Maar de regen er bij was wel heel vervelend geloof ik.

En over de saddleclip: ik heb die niet. Maar wel de Seaver. En ik heb inmiddels ook de nieuwe daarvan besteld. Ik vind het heel erg fijn om meer gegevens te hebben. Vooral omdat ik dan kan zien en onderbouwen dat mijn gevoel klopt. Maar ook omdat ik wel eens te voorzichtig ben en mezelf dan kan overtuigen dat ik best een stapje verder kan gaan. En bij de Seaver meet hij ook gelijk hartslag. Iets dat in de training enorm nuttig is om te weten voor conditieopbouw en stressniveau.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:41

ik heb ook geen saddleclip maar gebruik welde equilab app, klopt de ene keer beter dan de andere keer. Ligt vooral aan bereik heb ik het idee.

hier ook een waterbende maar lekker droog vergeleken met die plaatjes die hier voorbij kwamen :oo wat een ellende vooral als je nieuwe zand wegloopt inderdaad.

Hier weer ander gedoe met de gemeente, wij en onze vorige bewoners hebben meerdere keren aangegeven het gemeente perceel dat aan ons grenst,graag te kopen. het gaat om een stuk van 3000m waar nu wat appelbomen op staan en 'onderhouden' wordt door jaarlijks omheen te maaien.

Blijkt het in november op eens verkocht te zijn aan een natuurorganisatie die leden deelt met het gemeentebestuur. Die willen het wel verkopen aan ons (!?) maar dan wel voor het dubbele van de marktprijs. Ik denk dat we het niet doen want het wordt echt heel duur en geen beste investering, maar het voelt zo oneerlijk. Ik zou die appelbomen zelfs nog laten staan waarschijnlijk.
De natuurorganisatie heeft eigenlijk geen interesse in dit stuk maar wil het gebruiken voor ruilverkaveling. Alsof een boer op 3000m overwoekerde grond zit te wachten 8)7

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:58

@sillyb: wat waardeloos als zoiets gebeurd. Is er geen instantie waar je je beklag kunt doen over gemeente en huidig eigenaar ??

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:02

Ken je geen boer die voor een zakcentje even tussen wil komen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:17

SillyB, dat is echt piep zeg!! Vooral ook omdat ze er zelf niks mee willen ..

Ik ben ook 'nt kijken naar een recuptex achttige deken voor mijn oudje voor in de nacht op stal.
Geen idee of en wat het doet bij de mijne maar wil het eigenlijk eens proberen (Alleen zo jammer dat ze zo duur zijn :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:32

Ik heb net een poging gedaan om een stukje te wandelen met de bolle, maar ben na 100 meter weer omgedraaid. Niet verantwoord, mede dankzij de honden van de overburen, al had er waarschijnlijk ergens anders ook wel aanleiding geweest. Dus nu maar een paar rondjes rond de PP 'gejaagd' al was 'boe' roepen voldoende :) Zelfs Peppy deed mee inklusief bokjes.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:27

Zouden jullie eens met een frisse blik mee willen kijken (sorry voor het lange verhaal).
Ik heb de paarden aan huis staan (kleine dijkwoning met nu ca 900+ m2 grond).
Zo'n 30 jaar geleden heb ik ooit eens 2 stallen neer laten zetten, daarna nog een garage voor de opslag. Dit is nu allemaal aan vervanging toe en wil ik naar een inloopstal gaan.
Momenteel heb ik een kwpn-er, D pony, B pony en shetlander.

Nu is de planning dat ik van het voorjaar een nieuwe grote schuur ga bouwen van ca 8 x 16. Door de regelgeving vergunningsvrij bouw mag ik ca 130 m2 bebouwen met een goothoogte van max.3 meter en nokhoogte 5.
Rechts van de stal staat mijn woning met nog een stukje siertuin zodat ik heerlijk vanaf de bank naar de paarden kan kijken.
Als het land het toelaat gaan ze zoveel mogelijk in de wei op ca 200 met afstand.

Ik heb een plattegrond in elkaar geknutseld. Het was wat schipperen met de ruimte.
Eisen waren
1. Trailer binnen kunnen zetten, zit nog te twijfelen over roldeur, schuifdeuren of openslaand.
2. Uitloopstal die evt. nog in 2 te delen is mocht ik in de toekomst een paarden hebben die het echt niet met kunnen vinden. Bij normaal weer zoveel mogelijk open maar met bv oud en nieuw of ijzel moet alles dicht kunnen. Shet staat niet graag binnen maar wil wel beschut plekje aanbieden.
3. Paddock met paddockroosters zodat het geen natte troep wordt (kleigrond) maar ze wel lekker kunnen liggen en rollen in het zand. Omheining hout (3 liggers) met stroomdraadje.
4. Zadelkamer/kantine, verwarmd, ook wel zo fijn voor het tuig. Dit ga ik elektrisch doen, dus ook zonnepanelen op het dak.

Afbeelding
rode lijn is erfgrens
Afbeelding

Afbeelding
zit te twijfelen of ik dichte of half open deuren neem ivm licht. Wellicht ook de buitendeuren halve deuren zodat er een soort buitenluik ontstaat.
Afbeelding

Eea komt op stelconplaten te staan, buien stal wordt bestraat met klinkers.
Afwerking buitenwanden, hout gepotdekseld zwart.
Binnenwanden paarden, betonplex en stalwanden (kunststof).
In de hoeken van de uitloopstal komt een slowfeeder.

Afbeelding
Afbeelding

Dak geisoleerd voor koeling in de zomer en voldoende draagkracht voor zonnepanelen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:57

Klinkt duur :+ wel heel mooi. Ik weet niet hoe dat in jouw gemeente zit, bij ons is ‘goot hoogte’ het snijvlak tussen muur en dak, iets om rekening mee te houden met het bouwen. Evenals dat aantal m2 bebouwing in mijn gemeente vanuit de luchtfoto wordt bepaald, oftewel, de overstek wordt ook meegerekend.
Wij hebben de schuur zelf gebouwd, maar zagen het niet zitten om een puntdak op zo’n grote overspanning te bouwen. Ons dak heeft ook niet de ideale hellingshoek voor zonnepanelen, met name omdat ik ook een behoorlijke overstek wilde om inregenen te voorkomen, en ik de rand te laag vond worden als het dak steiler liep. Weet niet of dat voor jou ook van belang is met bv het erin rijden vd trailer. Verder vond ik de dubbele openslaande deuren van kunststof echt schreeuwend duur, die hebben wij uiteindelijk zelf gemaakt :o
Gepotdekseld zwart hout kan qua temperatuuur oplopen tot zo’n 70 graden las ik toen we daarnaar keken. Dat was voor mij wel een twijfel puntje, maar ik vond het erg meevallen afgelopen zomer. Wij kunnen wel ramen tegenover elkaar open zetten in de boxen, dat maakt dat het zomers heerlijk doorwaait.
Ik zou denk ik de slowfeeders niet in een hoek plaatsen zodat 1 paard niet 1 slowfeeder kan claimen. Dan kan je bovendien water in de hoek plaatsen, meer vorstvrij en potentieel minder makkelijk van de muur af te drukken. Ik zie op je plaatje geen ruimte tussen de sets openslaande deuren in? Voor de constructie wel nodig denk ik, die deuren alleen al zijn niet te tillen, en het moet het dak ook nog dragen.
Ik ben zelf heel blij met 7 ramen in mijn drie boxen, dus ik zou altijd voor halfopen deuren kiezen voor meer lichtinval :D overigens heb ik 1 van die 7 ramen op de zonkant, dus ik ga ws wel kijken naar een zonneschermpje voor de shet volgende zomer, achteraf gezien had dat raam misschien beter op de andere korte kant gekund :=
Wel super gaaf project, wanneer ga je beginnen met bouwen? Ga je ook nog track om de schuur heen leggen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:04

Is inderdaad niet goedkoop, schrok me rot bij de eerste begroting.
Maar met een beetje mazzel heb ik de stelconplaten en klinkers gratis en dus alleen maar legkosten.

Ik denk dat er bij de opslaande deuren een extra spant komt met een middenpaal. Paarden zijn nu eenmaal slopers en dan kan ik daar de deuren goed tussen plaatsen. Ook kan er dan een kruisverband gemaakt worden met de laatste spant.

Als de paarden 24/7 op de wei kunnen voor een week of 4 dan ga ik beginnen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:12

:') Voor ons waren de offertes ook goede reden om zelf aan het bouwen te gaan :$
Is dat voldoende qua fundering? Zou beroerd zijn als ze na 2 jaar blijken te verzakken %)
Wij hebben voor het nieuwe stuk gegraven tot het gele zand en zandcementblokken als fundering gemetseld. Het stuk wat herbouwd is lag te laag, en omdat de (gemetselde) fundering op een paar plekken scheuren vertoonde hebben we ankers erin geboord en de nieuwe cementvloer met bewapening aan de bestaande fundering vastgegoten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:51

Het ziet er prachtig uit zo op de foto’s. Alleen de hooiruiven al een diepte-investering haha, maar wauw echt mooi!

Enige wat ik me afvraag: hoe doe je dat op ong. 900 m2 met dat aantal paarden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:52

Zeker met kleigrond, in de zomer kunnen ze dan wel op de wei maar staan ze de rest van het jaar op 11 x 8 m2 paddock?

Heb je 2 hooiruiven voor 4 of nog extra voerplekken?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:34

Ik doe het al jaren zo op 900 meter. Gaat prima. Ik wil ze alleen niet meer op stal hebben maar dan moet de inloopstal dus groter worden.
De wei zelf is nog eens 1,5 ha, ik mag daar inscharen bij de buren. Inderdaad kleigrond maar ook in de winter gaan de er op als het maar even kan maar dan voor een paar uur. Staan ze hier niet op dan moeten ze het inderdaad doen met 11x8 paddock en 8x8 stal, zeg maar 150 m2. Dat is vele malen meer dan het gemiddelde paard het mee moet doen die in een box van 9 m2 staan.

Ik heb ook wel eens een tijdelijke stal gehad met uitloop van 4,5 x 6 met meer ruimte en pad van 80 meter naar achter. Daar een zandplaat gemaakt, lagen ze heerlijk in. Maar ja daar staan nu huizen op.

"If I were a rich women...." dan zou een paar ha meer aan huis natuurlijk nog fijner zijn.
Maar ja hier moet ik het mee doen en lukt dus prima.

Ik wil voorlopen 2 hooiruiven plaatsen. Dan kijken hoe het gaat met voeren. Kleintjes moeten uiteraard minder eten en krijgen nu ook een kleiner hoopje en mogen daarna de restjes van de grote opeten.

Ik zal eens een foto opzoeken hoe het nu is.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllyC op 28-12-20 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:35

pfoe dat wordt een duur grapje idd, volgens mij heb je verder over de indeling wel goed nagedacht?

Om wat geld te besparen een paar ideetjes:
- ik heb ipv die dure deuren mooie garagedeuren op marktplaats gevonden. toevallig met raam :) en opgehangen aan een schuifrail van https://www.schreuderenco.nl/assortimen ... tot-600-kg dat scheelde bij mij al veel geld. (750 euro besparing)
ik heb verder maar één dubbele deur en de (mogelijke) tussenwand precies in het midden staan. maar in theorie kunnen allebei de stallen los van elkaar open of dicht.
Die tussenwand is inderdaad weg te halen, niet met zo;n luxe schuifwand maar ik heb H profielen beneden en boven vastgebout waar ik planken in kan schuiven en kan vastschroeven. is een klusje van een kwartiertje dat lijkt me niet zo'n punt?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:40

Wat is het idee van je 2x dubbele deuren in de uitloopstal?
Als je gemoedelijke paarden hebt en je hoeft maar 1 set open te zetten hebben ze nog een dicht stuk om te schuilen uit de wind/regen etc.
Als je beide dubbele deuren open moet zetten heb je 1 groot open gat en geen wand waar ze achter kunnen schuilen.
Dit tocht wel flink.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:53

Karin, dan kan ik ze ook zien als ze op stal staan...... :o Tocht heb ik in eerder schuilstallen niet echt ervaren. Wat wel lastig is met vorst dat het binnen dan ook al gauw vriest. Even kijken hoe ik dat precies ga doen. In ieder geval dat ik het indien nodig, handig kan afsluiten zodat ik water uit de zadelkamer zal moeten pakken.

Silly, is ook een goed idee. Ik schrik nog steeds als ik alles bij elkaar optel. De overheaddeur bv kost 3500/4000 euro en vraagt best wel wat qua staal aanpassingen. Dubbele (schuif)deur met voldoende hoogte voor trailer minimaal de helft minder.

Ik ga het skelet laten zetten en dan ook zoveel mogelijk mee helpen. Bijvoorbeeld oude bestrating eruit lepelen, ga ik zelf doen maar mag dan machine van stratenmaker lenen.

Jade, verzakken is bij de oude stal ook reuze meegevallen. Staat al 30 jaar zonder problemen. Die stonden op zogenaamde T balkjes. Maar stel dat dat gebeurd dan kan ik nastellen met de bevestiging van de vloerplaat/stelconplaat.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:08

Afbeelding
zie je hier links die stalafscheiding? ik heb hem nu dus half open gemaakt, zodat ze met eten wel een beetje een scheiding hebben, maar de stallen wel met elkaar verbonden zijn. Ik sta hier dus in de ene stal en mijn paard in de andere. En mn schuifdeuren zijn 120 ofzo breed en inderdaad voortschrijdend inzicht is dat ik er altijd 1tje dichtheb. in de zomer fijner in de schaduw, en nu fijner met minder inloopsmurrie en tocht.

Ik heb mn houten deuren binnen opgehangen zodat ze wat langer mee gaan. Buitenom vond ik mooier maar ben voor functioneel gegaan :=

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:43

Overheaddeuren zijn ook op mp te vinden, even in de gaten houden en nameten bij ophalen! Hier al 2 hangen die behoorlijk betaalbaar zijn. (Ook elektrisch)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:12

*vol interesse mee gelezen, stallen bouwen en dan inrichten heb ik geen kans van gegeten :) * Ik heb hier aan "geschikt maken van het bestaande" gedaan :)

Nou, vandaag D-day. Bos toe met trailer, zélf. IJsco gaat zijn eerste warmbloeden van dichtbij zien. Ik voor het eerst in 1,5 jaar bosrit met Fjordmans.

Hopelijk wordt het genieten :):)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:53

Oooh Akshay spannend maar véél plezier! Ik ben zo vorige week voor 't eerst gegaan en ga vanmiddag naar een binnenbak om eindelijk weer eens te springen yay!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:53

Fijne rit aks.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:01

Sorry, ben op het moment te druk om helemaal bij te hebben gelezen, maar zag wel een paar mooie foto's van Loretta voorbij komen.
En weer een hele hoop water! Olympia kan zwemmen!
Hier valt het gelukkig reuze mee.
En een lieve foto van Akshay. En veel plezier vandaag.

De afgelopen dagen weer wat klussen afgerond en gisteren een begin gemaakt met het verwijderen van de afrastering.
De paarden kunnen dus even niet naar buiten! Ik laat ze vandaag wel los scharrelen door de stal. Dat hebben ze maandag ook gedaan, toen het zo'n vreselijk slecht weer was.

Intussen zijn we eigenaar en is alles afgerond. De kavels zijn gemeten en we hebben uiteindelijk 5375m2 grond. Toch nog 375m2 erbij kunnen kopen.
Wie weet kunnen we er in de toekomst nog meer bij kopen, maar dat ging nu even niet. We zien het wel. We maken er in ieder geval iets heel moois van!

We zijn ook op zoek naar stevig gaas. Naast het huis komt een apart stukje van ongeveer ca. 200m2. Hier kan de hond in, want die blijft maar weg lopen :') Nou ja... echt weg lopen doet ie niet. Maar hij gaat steeds naar de buren, want daar is het schijnbaar gezellig. ;) Maar hij doet zijn behoefte daar dan dus ook... dus helaas. Dan moet ie maar opgesloten.
En in de toekomst willen we er ook 2 geitjes bij. Dat kan dan ook mooi in dat stuk.
Ook is dat stukje ideaal voor als ik met Nick op pad ga, want Bliksem is - uiteraard - een uitbreker. Hij gaat gewoon door de stroomdraden. Of er nu stroom op staat of niet. En met gaas hoef ik daar niet bang voor te zijn en kan ik met een gerust hart weg met Nick. Dan hoeft hij ook niet de hele dag opgesloten in de stal.

Straks na de koffie gaan we weer verder met de afrastering, zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.
Loonwerker ook aangegeven dat ze de klus alvast kunnen inplannen. Ben benieuwd wanneer ze gaan beginnen. De klus is sowieso 3 weken, dus dat moet wel in de agenda passen.
Maar we komen steeds een stapje dichterbij. *\o/*

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:36

yay Chasey dat is een flinke update, eindelijk is het zo ver!!
Voor de hond hebben wij zelf de draadloze band van Petsafe, dat werkt echt goed en toch heb je het idee dat de hond los op je terrein loopt. maar dat werkt niet voor uitbreekponies of geitjes inderdaad.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:45

Gefeliciteerd Chasey! Kogel door de kerk en vanaf nu vooruit :-) benieuwd naar de foto’s!

Elly: ik had niet begrepen dat je ook nog extra grond had, ik snap het nu beter. En ja de bewaarde zoekopdrachten op marktplaats kunnen echt wat opleveren en tegelijk besparen. Alleen als je last hebt van tijdsdruk is het minder handig.

Heb je genoten Aks? Het was heerlijk bosritweer en man man man ik ben toch wel over de top blij met het vuurwerkverbod hoor (tot zover het enige positieve puntje aan Corona).

Ik heb eerst zelf gereden en genoten
Afbeelding

En daarna met blije puber en haar paard een rondje gemaakt (op de gewone fiets door de blubs). Had hem aan een touwtje vast omdat hij bijzonder enthousiast is buiten

Afbeelding

Vandaag weer ellende met regen zie ik :-(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:53

@EllyC: grootse plannen :) gaat vast mooi worden.
Enkele dingen (jmho) kun je vanaf de dijk de draai maken de schuur in met een auto-met-trailer... of ze je hem handmatig weg ??
Ik zou met buitendeuren nooit kiezen voor 'open'. Als het waait tocht het al snel en met harde wind ligt alles vol met zand/blad/sneeuw.
Die hooirekken zijn mooi, maar ik zou als de dood zijn dat er een kaak klem komt te zitten en met shetjes/veulens zie ik er pootjes in vast komen te zitten.