Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:28

carika schreef:
[***] schreef:
Zo dat zijn prijzen Libera!!

Hier net overleg gehad met de buurboer. Die zegt pas zenuwachtig te worden als er een aantal dagen achter elkaar regen in komt. Hij voorziet voor nu geen enkel probleem. Vanmiddag komt hij schudden en het lijkt de komende dagen droog te blijven, dus waarschijnlijk in de loop van volgende week baaltjes persen.

Lekkage is niet grappig.

carika, ik heb ook weleens een aanbod gehad voor goedkope baaltjes. Ik ben toen voor de zekerheid even gaan kijken en dat was maar goed ook, het was geen mooi hooi. In ieder geval niet van de kwaliteit die ik zou willen voeren.

In de winter voer ik ± 1.5 baal hooi per dag en nu misschien 0.5 baal hooi per dag. Ik ben erg benieuwd hoeveel pakjes hooi er uiteindelijk af komen.

Ja daar was ik al bang voor. De buren hebben er al een eerder hooi van gehad ik zal nog eens met hun overleggen.
Hoeveel paarden heb jij aan huis?

Ik heb 2 kwpnr's van rond de 1.70 en een nrps pony van 1.40. Ik voer onbeperkt hooi. In de winter staan ze 24/7 in paddock en in de zomer over dag op het land en 's nachts in de paddock. Mijn paddock is 19x44 mtr. Heb daarnaast 1.5 hectare grasland waarvan we 1 hectare gebruiken om hooi van te maken. Als het 2x gemaaid is mogen de paarden op het hele stuk van 1.5 hectare lopen.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:40

Onze Roosje....zo geweldig. Zo lief.
Zo uniek. Goud waard.
Vandaag afgescheid genomem.
Ze stond niet te koop. Via via dat ik eventueel haar misschien weg zou doen.

Geweest kijken. Vandaag voor de 2e keer een trailer mee (4 uur rijden).
En natuurlijk was Roosje braaf. Ze is altijd lief en braaf. Een gouden pony. Moeilijk om afscheid van te nemen.
Voor mezelf beter. Voor haar beter.
Maar pfff...niet makkelijk!

Afbeelding

Ze gaat een gezin nu vast heel blij maken!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:37

Ach wat een schat.... Daar zal je het best even moeilijk mee hebben.
Maar fijn dat ze een ander gezin gelukkig mag maken en meer rust voor jou!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:05

Dat is even moeilijk maar zal ookvoor veel rust zorgen. Nu nog 2 grote?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:49

Oh dat had ik ook niet verwacht Anke, maar wat super dat ze een fijn huisje gevonden heeft :j

Hier is ons eerste paard gearriveerd <3
Welkom thuis Sytske <3

Afbeelding
Afbeelding

Over een uurtje of twee komt ons veulen thuis :) voor die tijd willen we het stroomdraad op orde hebben :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:47

Spannend Djoena

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:05

Moeilijk Anke om ook paarden weg te doen waar je een hechte band mee hebt.

Djoena wat lekker dat ze nu thuis zijn!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:33

Djoena, wat lekker om de eerste al thuis te hebben, succes met de stroomdraad.
Anke, ik zag het al op facebook, wat moeilijk om zo'n gouden paardje "weg te doen" maar wat dapper van je dat je knopen hebt doorgehakt. Goed bezig, maar goed daar heb je nu natuurlijk even niets aan. Sterkte met het gemis.

Hier dacht ik vanmorgen nog wel even het bos in te kunnen....niet dus -O- Echt wat een dazen al niet normaal zeg. Het hele bos in een fikse draf moeten doorcrossen…...rottige dieren toch. Maar goed misschien is er wel weer 10 gram van mijn fjordje af door het tempo :')
Ik heb trouwens het graasmasker aangeschaft en het zit super en ze doet het er heel goed mee, dusssss toch wel een fijne oplossing. Ik vind het geloof ik erger dan Ozzy 8-)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:51

Zoefie :') _O-

Maar inderdaad, die dazen zijn maar naar :(

Tweede paardje (lees 9 maanden oude puber voor het eerst zonder moeder) is ook thuis... eerst wou ze over het hek :oo daarna wou ze over haar staldeur springen :oo dus nu staat ze in een dichte stal. Weer 10 jaar ouder in een avondje _O-

Ps. Ik haal eigenlijk altijd de halsters eraf, maar voor de eerste keer in de nieuwe stal/wei vind ik een beetje spannend... Dus die blijven even een paar dagen om :+ ik ben de hele dag thuis, dus ik hou ze goed in de gaten

En brave Sytske <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:05

Dazen, praat me er niet van, ik stapte in mijn auto die vlak bij de wei staat en die werd 100 meter verder nog aangevallen door die beesten! Paarden van de buurman worden er ook helemaal gestoord van.

Anke, fijn dat ze een goed nieuw plekje heeft gevonden.

Wie heeft er trouwens een grondwater pomp / put laten slaan? Ik heb het telefoonnummer gekregen van een man in de buurt, en het lijkt me een schappelijke prijs wat hij rekent. Wat voor pomp hebben jullie? En eventueel prijzen van het laten slaan van de put?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 06:55

Prairy schreef:
Dazen, praat me er niet van, ik stapte in mijn auto die vlak bij de wei staat en die werd 100 meter verder nog aangevallen door die beesten! Paarden van de buurman worden er ook helemaal gestoord van.

Anke, fijn dat ze een goed nieuw plekje heeft gevonden.

Wie heeft er trouwens een grondwater pomp / put laten slaan? Ik heb het telefoonnummer gekregen van een man in de buurt, en het lijkt me een schappelijke prijs wat hij rekent. Wat voor pomp hebben jullie? En eventueel prijzen van het laten slaan van de put?

Pomp merk valkenpowrt op benzine bij de wei geloof 350-. Thuis op electra maar geen idee wat die gekost heeft. Is ook stuk kleiner.
Put slaan was 350-. Pas geleden nog laten doen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:21

En weet je toevallig ook hoe diep de put geslagen is? Ik moet iets van € 250 betalen voor de put slaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:47

Wauw... Ilyn is gewoon hengstig :oo
9 maanden oud. Ik heb ze weleens vroeg gezien, maar met 9 maanden nog niet... knipogen, zichzelf aanbieden bij Sytske (Die ook hengstig is :roll: ) kleine plasjes :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:49

Djoena schreef:
Wauw... Ilyn is gewoon hengstig :oo
9 maanden oud. Ik heb ze weleens vroeg gezien, maar met 9 maanden nog niet... knipogen, zichzelf aanbieden bij Sytske (Die ook hengstig is :roll: ) kleine plasjes :+

Oehhh kleine viespeuk :D :D :D :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:20

Klopt geen makkelijke keuze.
2 D's
2 pony's

En de rest kleintjes.
Zullen nog wat appaloosa veulens verkocht worden.

Verschrijkelijk die dazen!

Fijn dat het grasmasker helpt.

Paardjes thuis.
Ja sommigen zijn vroeg rijp.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:26

Wij hebben ondanks dat we aan de rand van het bos zitten in Lelystad nog geen enkele daas gespot := niets noppes nada. Ook geen vliegen, alleen op de mesthoop := maar die wordt iedere week netjes geleegd. Weide wordt nagenoeg iedere dag gemest dus ook daar weinig vliegen. Wel een sloot in de buurt wel wat muggen gezien, maar voor de rest niets. Als de meiden in het bos rijden hebben ze ook geen last van dazen. Ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen als ik het zo lees :=

We hebben wel een hommel nest tussen de stalwanden in, weet niet of dat schadelijk is, maar we hebben er eigenlijk geen last van. Die beesten zijn niet agressief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:31

Volgens mij zijn ze zelfs beschermd! Ik had er vorig jaar ook 1 in mijn mesthoop. Gewoon laten zitten, gaan vanzelf weer weg was het advies.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:33

Ik heb er geen last van en volgens google en een hommelsite brengen ze geen schade aan :D dus ze mogen gewoon blijven zitten :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:40

Hier wel heel veel ellendige beesten, onder de notenboom in de paddock valt het mee gelukkig.

Paardjes weer lekker op het gras, stevigere omheining moet nog en er is dus geen schaduw meer dus voor nu is het een paar uur in de ochtend en avond. Als er een goed hek staat denk ik de ze er in de nacht op gaan.
Afbeelding
Hooi is op, laatste 50kg was te slecht om te voeren dus bij de boer afgegooid. Aan de balen op zijn mesthoop te zien had ik nog een goede baal gehad :r

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:40

Prairy schreef:
En weet je toevallig ook hoe diep de put geslagen is? Ik moet iets van € 250 betalen voor de put slaan.

wat is de diameter van de put? Dat kan een verschil maken,
Ik heb op 9 meter de put en op 6/7 zit water

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:44

Heb je weer een weiland azamay? Wat fijn

Hooi perikelen, ik heb een pak wat goed uitziet en weer eten ze het niet. Zo frustrerend. Ik heb nu ook 250 kleine pakjes maar die zijn nog te vers, zal nog 5 weken moeten wachten voor ik die kan voeren. Ik hoop dat mijn oom ook grote pakken hooi maakt ipv alleen voordroog dit jaar. Met plastic is het altijd een risico, gaatje in het pak, te warm weer, altijd is er wel iets wat kan veroorzaken dat ik een deel weg moet gooien en dan is vooral al dat extra werk zo`n nadeel. 1 gesloten pak past op een aanhanger maar als ik het met de hand erop moet gooien ( veel werk en funest voor mijn rug) past het niet met 1 lading en moet ik 2 keer rijden en het zijn 10 km enkele reist naar de stort

Gisteren rondje buiten gereden, hoop dazen in het bos. Hij was wle braaf gelukkig. De laatste keren had hij ineens een piaf en drama op de terugweg, dit keer lang teugeltje.
Net ook weer een dressusles gehad, braaf paard. Ik merk nog steeds dat ik moeite heb om mijzelf tot het rijden aan te zetten maar als ik eenmaal gereden heb ben ik blij dat ik het gedaan heb. Die onzekerheid/ angst wint het vaak, dan merk ik dat ik smoesjes voor mijzelf heb om niet te rijden.
Ook ga ik nu wat trail oefeningen doen en wil ik eens een echte trail met hem gaan doen. Ook leuk als afwisseling

gereden, Stallen uitgemest, weiland uitgemest, de hele mesthoop leeg en nog 2 uurtjes collegaas uitgeholpen op stal. Nadat ik koffie kwam drinken aangezien ik langsreed toen het pauzetijd bleek er een zieke te zijn. Nu is de ochtend weer voorbij gevlogen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:59

Ik zit nog even in de meelees modus, sjonge wat zijn we druk met de weide.
Ben kapot. Maar het wordt wel mooi, daar doen we het voor.
We zijn er nog lang niet, maar het schiet al wel op.
Hier valt het mee met de dazen tot nu toe. Hoef nog geen dazenval aan te schaffen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:06

Chasey, van jou verwacht ik een wekelijkse foto update :D het wordt zo mooi bij jullie <3

Wij zijn dit weekend uren bezig geweest met het verwijderen van distels. := kruiwagens vol uit de weide gehaald. Uitputten uitputten uitputten. het is maar op 1 weide van de 3, heel gek, de andere 2 aansluitende weides hebben geen distels. Nu stonden deze distels er al zo'n beetje 25 jaar := er was geen onderhoud. Nu nog één stuk van +/- 15 m2 verwijderen en alles is weg. voorlopig. Nu gewoon bijhouden, want die dingen komen natuurlijk straks weer op. al hoop ik in mindere mate. Bijna alles met wortel en al eruit geschoffeld :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:09

Wordt het mooi Chasey? Gaan de jonge boompjes het redden?

Je bent er maar druk mee Lynn_Nikita! Wel fijn dat je paard braaf was gisteren in het bos.

Hier is vanochtend de smid geweest om mijn merrie voor op ijzers te zetten. Ze heeft één smal stijl voetje en dat werd de laatste tijd echt steeds slechter... Voor slijt het wel af en achter niet, dus de hoef werd steeds stijler. Hopelijk gaat het zo weer goed.

Zo net gebeld voor een leuke pony op mp maar die is al gereserveerd. Zo jammer want ik zie niet vaak iets voorbij komen wat me aanspreekt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:33

Ja het wordt mooi! Ik hoop dat de boompjes het gaan redden. Ik denk het wel. De Elsen singel van 75 stuks hebben we een paar weken terug gepoot in die bloedhete week. Die hebben het ook gered. Was wel afzien om met die tuinslangen te klooien, maar ze staan er nog mooi bij! En zijn al een stuk gegroeid. Op 1 na. Die is denk ik toch dood, maar ik haal hem er nog niet gelijk uit. Wie weet wordt het nog wat.

Marloes en David hebben de nieuwe paddock al uitgeprobeerd afgelopen zaterdag. Je kan er mooi in rijden. Hij moet binnenkort wel even gesleept worden. Er zitten nog wat oneffenheden in. Ik wil daarvoor de buurman vragen, die heeft een tractor met sleep.

Ik heb vorige week ook de beplanting in de vijver gezet. Dat was nog wel een klusje. Met het badpak aan planten op de bodem in de grond zetten. :') Op sommige stukken moest ik ook met mijn gezicht in het water anders kwam ik niet tot aan de bodem met mijn handen.
Het waterpijl staat nu erg laag hier in de omgeving, omdat het zo lang droog is geweest. Toch is het diepste punt in de vijver nog 80-90cm. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe hoog het peil wordt na een periode van regen.

David zaterdag met Nick in de paddock. De moestuin zie je rechts. Inmiddels staan er 100 struikjes bij rondom de paddock.
Afbeelding

Vanavond moet alles weer water, dan kan ik wel wat foto's maken. Ook van de Elsen langs de straat, de paddock etc.

Jammer dat je net te laat was met de pony Mizzmontana.

Mer1980, Wil je Nick lenen? Die verwijderd ook Distels. :') Die eet die grote Maria distels (met die paarse knoppen) van top tot teen op. (Schijnen gezond/zuiverend te zijn!)
In de weide tegenover ons huis, die we niet meer gebruiken, gaat het zoooooooooooooo hard met het onkruid. Ook daar vreselijk veel distels en ontzettend veel zuring en boterbloem. Je kan er niks mee.