Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:23

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Mijn merrie is vrij dominant maar wel sociaal. Als de introductie niet tijdens het weideseizoen is dan denk ik dat het inderdaad het beste is er eerst een draadje tussen te doen. Zo heb ik het met de shet ook gedaan. En daar is ze gek op nu. Af en toe laat ze wel blijken dat ze de baas is en drijft ze hem de andere kant op of bijt m zachtjes in zijn billen en dan gaat ie opzij is en is het klaar. Wil er een andere merrie bij. Dat lijkt me best lastig inschatten of het gaat klikken. Lijkt me in ieder geval wel handig dat het nieuwe paard in de opfok/een groep gestaan heeft zodat hij weet hoe het werkt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:58

Tussen de merries ging het bij mijn heks weer wel goed. Ruinen moet ze niks van hebben. Behalve bonte. Daar is ze gek op <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:17

Ik heb toen MiniMe ook zo bij Lona in de wei gegooid, of beter gezegd ze smeerde hem zelf gelijk door een paar rondjes van de zaak te maken met een dolblije Lona er kreupel achteraan. Lona stond toen een paar dagen alleen dus die was toch al helemaal gelukkig met het gezelschap. Zijn in de jaren erna altijd bij elkaar gebleven, waren net zussen, konden soms niet met elkaar, maar eigenlijk nooit zonder elkaar. Was alleen wel een dingetje bij mijn vele verhuizingen als ze dan weer in een kudde kwamen;
Lona was zo groot en dwong daarmee en door haar karakter eigenlijk altijd respect af, maar MiniMe was nog wel eens de gebeten hond, omdat het gewoon zelf een onvervalste paasei was en ze had haar formaat ook vaak niet mee. Maar dan was altijd Lona daar om haar uit de brand te helpen, wat voor mij wel een geruststelling was...
Dat waren 2 dominante merries en eigenlijk ging het juist wel goed met ruinen erbij en was het vaak ellende met een andere merrie erbij, niet altijd, werkte alleen goed, als er een onderdanige merrie bij kwam.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:42

Als ik een nieuwe introduceer, gaat deze eerst bij mijn leidende merrie. Die is heel duidelijk in paardentaal . Zodra dat goed is gaat de rest erbij. De leidende merrie zorgt dan voor de rust

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:02

Mijn ruin kan praktisch overal bij alleen met hele dominante ruinen is het uitkijken. Dat is hij zelf al.
Hij staaf al jaren met een merrie en december 2015 kwam ik op het idee om daar nog een merrie bij te zetten. Ging 1 dag goed, draadje heeft daarna 9 maanden gestaan. Maar goed, twix is natuurlijk een work in progress.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:38

Ik heb nu 2 dominante paarden die prima samen kunnen als er maar geen 3e bijkomt.Dan willen beide dat 3e paard toe eigenen en vallen er klappen. daarom hou ik het nu bij 2 en is er eindelijk rust in de tent.

Toen ik de ruin nog niet had had ik alleen de dominante merrie en 2 merries die met alles samenkonden. Als er dan een nieuwe kwam dan hield ik ze een tijdje apart en na een week of 2 zette ik ze samen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:41

Mijn leidende ruin kan inderdaad ook zo bij alles. Behalve als iemand op de leiding aast. Tot nu toe kijkt iedereen wel uit. En dan is hij al 26.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:47

Op de eerste stal waar wij gezamenlijk stonden (sakvis en ik) werden nieuwe paarden ongeveer twee minuten na aankomst bij de groep in de wei gepleurd. Ik was blij dat ik in oktober kwam toen het weideseizoen al klaar was, maar in het volgende voorjaar moesten ze er alsnog bij. De hele winter hadden ze samen gestaan; samen in een stal (van 3 x 5,5), samen in de (bagger)paddock. Toen moesten ze ineens gesplitst worden, want ja een merrie hoort in de merriegroep en een ruin in de ruinengroep. Mijn ruin is gelukkig sociaal en vrij speels; hij werd opgenomen in het groepje van een wat dominantere ruin en dat ging eigenlijk gelijk goed. Mijn merrie is zowel een bitch als een bangeschijterd; de hele groep ging achter haar aan en ze heeft ergens een keer het hek geraakt. Ging eigenlijk allemaal maar net goed. De Shet van sakvis kwam in augustus daarna; die is ook gewoon zo tussen de andere merries gekwakt, maar omdat ze nog erg jong was, kon ze heel onschuldig veulenbekkie kauwen en werd ze redelijk met rust gelaten.

De stal daarna hebben we het anders gedaan, op geleide van de stalhoudster. Mijn merrie en ruin eerst samen (sakvis bleef nog langer op de oude stal staan) achter een draadje, er kon geneusd worden, en ze aten naast elkaar, maar daar bleef het bij. Na een maandje mijn ruin met de meest onderdanige ruin uit de andere groep samen zetten in de paddock. We gingen eerst met die twee wandelen, daarna mochten ze met twee hoopjes hooi in de paddock. Toen dat goed ging, mocht mijn merrie er ook bij. Die kon zich dan verstoppen achter mijn ruin als ze dat wilde. Uiteindelijk zijn die drie een maand of twee een groepje geweest. Met Pasen kwam toen de shet erbij; die kon eigenlijk (nog steeds met haar veulenbekkie bij het al bestaande groepje van de stalhoudster; ze papte gewoon aan met de leidmerrie :+ ). In het weideseizoen zijn we ze toen echt met z'n allen bij elkaar gaan zetten. Op de wei en overdag samen, 's nachts nog gesplitst. We hebben dus echt heel lang de tijd genomen voor bij elkaar zetten, vooral voor mijn merrie. De shet en mijn ruin zijn veel makkelijker.

Bijna twee jaar geleden verhuisden we naar onze huidige plek; daar moesten we de KWPN'er herintroduceren. Op de eerste stal hadden de merries (shet, kwpn, Welsh) allemaal bij elkaar in de wei gelopen, maar mijn ruin kende de KWPN'er alleen van 'hoofd uit de stal naar de buren gluren' (en dat ging niet zo gezellig). Dat was dus afwachten. Ons plan was mijn merrie en ruin bij elkaar, shet en kwpn'er bij elkaar en een draadje waar de shet onderdoor kan. Dat wilden we een week volhouden. We hebben ze op vrijdag neergezet, zijn op zaterdag gaan wandelen met z'n allen. Toen we terugkwamen wilden we ze wel even met z'n allen bij elkaar zetten om te kijken hoe dat ging. We hebben ze niet meer uit elkaar gehaald :+ Ruin en KWPN'er stonden binnen 10 minuten gezellig samen hooi uit één hooibak te eten, dus tja.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:27

Hallo allemaal, ooit heb ik in topic 1 wel eens meegekletst maar onze plannen liepen wat vertraging op :o inmiddels is het dan zo ver: over een paar weken komen de paardjes aan huis! We zijn nu volop bezig met de laatste afwerkingen aan de paddock en de omheining. Ik lees heel graag mee met jullie ervaringen!

Heb ongeveer 4000m voor de paarden, nu verdeeld in 2500m paddock (inloopstal, verharde paddock, gedraineerde bak, zandpaddock en een pad om de bak heen) en 1500m gras. Dat laatste moet alleen nog wel ingezaaid worden dus hebben ze helaas pas volgend jaar plezier van.

Ik heb zelf twee paarden, het lijkt me leuker voor ze om in een groepje van 3 of max 4 te leven. Dus ik denk erover om misschien iemand te zoeken om erbij te komen, niet op basis van pension maar op basis van DHZ. Ik heb alleen totaal geen beeld bij wat een paard (onbeperkt hooi uit slowfeeders) kost per maand.. mag ik vragen wat jullie ervaringen hiermee zijn? Zowel met het delen van je stekkie als qua wat een paard ongeveer kost per maand?

Hier nog een plaatje van vorige week.. inmiddels staat al een deel van de omheining :D

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:01

Ohh dat ziet er al mooi netjes uit zeg, gaaf! Dat wil ik ook wel haha.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:10

Hier eten een draver, haflinger en mini-shet ongeveer 30 kilo per dag op.. soms iets meer en soms iets minder..
Verder moet je kijken wat je kwijt bent aan mestafvoer en dat doorberekenen..

Denk dat die 2 voornamelijk de grootste kostenposten zijn van een extra paard erbij.. kosten aan omheining enz heb je namelijk ook met maar 2 paarden.. maar uiteraard kun je daarin ook mee laten betalen mocht je dat willen..

Ziet er wel al mooi uit daar! Ben benieuwd als het af is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:16

Wat een mooie plek! Mijn Tinkers eten per paard aan hooi voor ongeveer 60 - 70 euro per maand. Komen wel eens kleine dingen bij, je hebt er toch werk van en een beetje privacy weg. Ik vind een bedrag van ca 100 euro per paard redelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:17

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:23

Caily schreef:
Wat een mooie plek! Mijn Tinkers eten per paard aan hooi voor ongeveer 60 - 70 euro per maand. Komen wel eens kleine dingen bij, je hebt er toch werk van en een beetje privacy weg. Ik vind een bedrag van ca 100 euro per paard redelijk.

Je moet wel ook even naar de hooiprijs in jou omgeving kijken.. ik ben denk ik wel iets meer dan 70 euro kwijt per paard per maand.. denk dat ik iedere maand een 250 euro kwijt ben aan hooi.. voor 2 grote en een shet.. dus dan zit ik zeg maar op 90 euro per paard per maand en de shet voor 60

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:24

Caily schreef:

Hoe is het nu met je? Al wat van de schok bekomen? :(:)

Netjes VogeltjeM! Ben benieuwd naar foto's van het geheel :)

Hier ook aan het overwegen om misschien een pensionklant erbij te nemen als de boel hier verder ingericht is. We hebben twee hectare (en zelf vier paarden) dus dat kan wel qua ruimte. Maar zitten toch ook wel nadelen aan pension aanbieden..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:28

Ik leef nog steeds in een hele nare nachtmerrie. Kyra is waarschijnlijk verkocht.. Gelukkig inmiddels wel een maatje voor Caily, mits het klikt. Daar gaan we morgen verder mee bezig en zondag goed overleggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:36

Vogeltje, ik betaal nu 80/ pm met 2 paarden aan hooi (voordroog)
Ik heb pensionklanten gehad maar denk niet dat ik er ooit nog wil. Buiten privacy heb je er hoe dan ook extra werk en kosten aan en moet het echt goed klikken.
vergeet je mestafvoer niet en dat je wei veel sneller kaal is, ik had 8000m wei maar dat was met 4 paarden snel kaal

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:38

Caily: Stond de verkoop van Kyra al langer gepland, of hangt het samen met het verlies van Lola?

Veel sterkte, kan me je wanhoop en nachtmerrie heel goed voorstellen. 1 januari heb 'k mijn paard ook naar de kliniek moeten brengen, vijf dagen intensive care, hij is er wel doorgekomen. Maar dat gevoel dat je ze elk moment kan verliezen.. wat een nachtmerrie!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:39

Ik word gek van mijn hond van 8 mnd die momenteel op slooptour is, iemand tips?
Speelgoed van de kinderen ruimen wij zo goed al shet kan op maar hij krijgt zelf de bakken open en knaagt het kapot, net een onderdeel van de senseo uit de wasbak gepakt en op geknaagd. Ik wil hem eigenlijk niet in een bench stoppen. Als ik hem in de keuken opsluit gaat hij aan de plinten knagen ( die ik vanmorgen vervangen heb)
Overal liggen al speeltjes en botjes. Nu is hij zijn strecher door de hele woonkamer aan het slepen -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:41

Caily schreef:
Ik leef nog steeds in een hele nare nachtmerrie. Kyra is waarschijnlijk verkocht.. Gelukkig inmiddels wel een maatje voor Caily, mits het klikt. Daar gaan we morgen verder mee bezig en zondag goed overleggen.

waarom verkoop in?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:46

Ik ben bang dat je daar doorheen moet Lynn. Oscar vrat op die leeftijd ook alles kapot. Om moederloos van te worden.
Dat werd pas beter toen ik echt lekker met hem kon gaan fietsen en kilometers maken naast het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:48

Lynn_Nikita schreef:
Ik word gek van mijn hond van 8 mnd die momenteel op slooptour is, iemand tips?
Speelgoed van de kinderen ruimen wij zo goed al shet kan op maar hij krijgt zelf de bakken open en knaagt het kapot, net een onderdeel van de senseo uit de wasbak gepakt en op geknaagd. Ik wil hem eigenlijk niet in een bench stoppen. Als ik hem in de keuken opsluit gaat hij aan de plinten knagen ( die ik vanmorgen vervangen heb)
Overal liggen al speeltjes en botjes. Nu is hij zijn strecher door de hele woonkamer aan het slepen -O-

Volhouden? Onze hond is ook een enorme sloperd geweest rond die leeftijd, alles ging eraan, elke avond bij thuiskomst een hele ravage. Wij gebruiken nooit een bench uit principe. Gewoon zoveel mogelijk wegleggen uit bereik en aanvaarden dat er af en toe wat kapot gaat. Rond de leeftijd van een jaar was het slopen wel gedaan en nu (twee jaar later) sloopt ze nooit meer iets.

Ze zat niet alleen trouwens, we hebben nog twee andere, niet slopende, honden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 12:51

Diverse redenen... Stond niet langer gepland, door het verlies van Lola is mijn visie heel anders. Kyra betekent heel veel voor me, maar als ze hier blijft gaat het een punt van frustratie vormen. Omdat zij en Lola bij elkaar hoorden en omdat ik veel dingen met Kyra wil ondernemen wat niet (meer) gaat. Caily blijft bij mij, en zal gedekt worden. Ik weet, een tweede Lola komt er nooit, dat wil ook niet. Maar de enige manier waarop paarden voor mij waardevol is als ik ze vanaf dag 1 bij me heb. Het maakt het financieel ook een stukje makkelijker allemaal.

Ik vind dat ik nog niet klaar ben voor een volwassen paard, ik ben erg ondernemend, wil vanalles doen en de dingen ook goed doen. Toen Lola ziek was heb ik me in veel bochten moeten wringen om te kunnen zijn waar ik wilde zijn en de rest goed te regelen. Caily is 17, mankeert al best wat aan kwaaltjes. Ze is wel erg fit nog dus hoop dat ze nog lang mee gaat. Maar ben heel realistisch dat ik als 24-jarige geen gouden toekomst met haar ga hebben. Dus we laten dat gewoon "aflopen" en ik heb nu de ruimte om te gaan zorgen dat voor een paardje voor de toekomst, een jonkie, hopelijk zelf gefokt, alles iets makkelijker is.

l_n, lastig, komt hij genoeg buiten? En uitdaging? Gezelschap? Het is ook een periode waar je door moet vrees ik

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:35

lynn: hier ook een pup wat een enorme sloper is helaas. wanneer wij weg gaan moet hij helaas (wel in een grote) bench omdat hij niet te vertrouwen is. Geduld hebben, het gaat een keer over. uhm hoop ik

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:36

Knuff Lynn, ik vind het echt zo klote voor je :(:)

Vogeltje, waar woon je ook alweer ergens?