Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:17

palousa_boy schreef:
Onkruid in je hooi is ook niet erg, sommige dingen zullen ze wat minder lekker vinden.. zolang er maar niet te veel jkk in zit (een paar planten zullen ze niet dood aan gaan).

Hier zit regelmatig distel of brandnetel in het hooi, onhandig met voeren maar de paarden vinden het heerlijk een beetje afwisseling :j

Djoena

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:33

Nog even over hooi (alweer haha!), hoeveel kg hooi bestellen jullie per paard voor de winter? Vorig jaar moest ik ook zelf mijn hooi bestellen, maar toen was het in de winter 2x zo duur geworden. Dus ik wil nu eigenlijk een voorraad klaar hebben staan. Het zal voor mijn jaarling zijn en voor een stevige E pony

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:37

Ik bestel steeds tien midibalen per keer, maar mijn hooiboer gooit de prijzen niet tussentijds omhoog. Ik heb twee pony's (D en E), die in de winter met z'n tweetjes ongeveer 20 kilo hooi per dag opeten. Als ik vooruit zou bestellen voor de periode oktober - maart, zou ik dus iets van 30 (= 3600 kg hooi) midibalen moeten laten komen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:39

Moet je me even helpen hoor, ik heb altijd grote balen. Hoeveel weegt een midibaal ongeveer? _O- :o?
Ow wacht, je hebt het aangepast haha! Thanks! :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:40

Ik ga bij mijn midibalen uit van 120 kilo.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:42

Dank je wel, dan weet ik ongeveer wat ik moet laten komen :j

Ik weet ook niet of mijn huidige leverancier de prijs omhoog gooit of niet in de winter, maar vorig jaar was het echt een dompertje :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:54

Hier is het de moeite niet om te hooien, mijn paarden eten alleen alfalfa hooi dus die eten het niet, en we wonen op een heuvel dus lastig te hooien. Plus dat er nu een hoop onkruid ook tussen staat... wil van het weekend gaan spuiten want we hebben zuring en bramen en brem die allen hardnekkig zijn, en zie nu ook paardenstaart opkomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:57

Onkruid on je hooi is inderdaad niet erg, zolang het maar niet giftig is... en voor het ene paard kan het zijn dat een paar planten niet uitmaken, maar als je bijvoorbeeld mini's of veulens hebt, dan zijn ze veel sneller dood :(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:04

Wat ik voer aan hooi hangt heel er af van het weer.
Bij hele erge kou in de winter voer ik soms wel 3 balen per dag.
Bij normale temperaturen 1.5 per dag en nu 1 baal in de 2 dagen.
Ik heb een haflinger, een groot paard en een mini.
Gemiddeld 400/450 balen per jaar.
Afgelopen winter was het een tijd heel erg koud en dan gaat het hard met het hooi.

Hooiboer was er om half 8. 220 balen hooi gebracht dus ik kan weer een tijd vooruit. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:55

Ik voer in de winter 1 baaltje per dag +-20kg en nu 1 baal per 3 dagen ongeveer. Voor een kwpn en een grote Tinker.

We hebben onze weide bijna weer rondom in kunststof. Flinke klus al die hoekpalen Plaatsen maar het ziet er zoveel mooier uit.

Vanavond nog een klein buitje gehad hier. Frist het lekker van op.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:23

Wij hebben vanmiddag regen gehad. Was echt vies benauwd daarna. Nu wel lekker afgekoeld.
Sproeier maar weer aan gezet want had gister N23 gestrooid en dat was door de regen lang niet opgelost.
Mn man had de sproeier uit gezet :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:23

Azmay schreef:
Anke schreef:
Haha ja. Die denken dat we elke seconde vd dag kunnen om hooi te bergen.

Bij voorkeur midden in de nacht hier, verder heeft hij het te druk :+

Zou vanmiddag komen.
Alles geregeld...haalde hij niet

Nu morgenvroeg om 7.00 uur

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 00:12

[***] Dan zou ik het evengoed nog laten drogen, dan kun je het toch net even langer bewaren anders heb je alsnog kans dat het gaat broeien en dat wil je voorkomen.

Djoena wij halen eigenlijk een hele grote baal +- 300 kilo dacht ik wat van land af komt wat niet bemest is., dit doen we omdat Fayah erg snel aankomt dus willen we hooi waar zo min mogelijk voedingstoffen in zit., doen we ongeveer 1 maand mee met 2 paarden. die halen we eigenlijk altijd bij de buurman op. Al halen we hiernaast nog gewone hooi baaltjes voor Calice dan doen we met die grote 1,5 maand en met een aanhanger hooibalen ook 1,5 maand de hooibalen komen wel van bemest land af dus zitten meer voedingstoffen in. het is gewoon verschillend wat je wilt.
Van bemest land kun je minder geven en van onbemest land moet je iets extra's geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:03

Hoop dat het nog een beetje wil drogen..... er is gister zo'n 4 mm water op gevallen. Niet extreem veel, maar het is nu bewolkt. Lastig hoor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:38

Hopelijk wordt het nog wat met het drogen [***].

Hier regent het nu, de paarden vinden het wel lekker.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:22

Wij hebben vannacht regen gehad :))

Maar ook lekkage in de serre/aanbouw :+
Moeten we dus snel even naar kijken...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:51

Hier ook de pomp stuk... nog niet gevonden waar het probleem zit.
Vannacht voor het eerst de paarden een nachtje alleen gelaten. Vanmiddag komen we weer thuis. Vind het wel spannend om ze alleen te laten. Overdag ben ik er niet i.v.m. mijn werk maar s’nachts vind ik wel wat anders.
De buren houden ze gelukkkig wel in de gaten.
Hier nog geen ervaring met de hooiboer, ik wacht nog op een belletje dat hij gemaaid heeft. 300 kleine pakken bestelt.
Wat doen de prijzen bij jullie dit jaar? Hier was iemand aan de deur met de vraag of wij nog hooi nodig hebben. De prijs is wel heel aantrekkelijk, 1 euro minder per pak dan bij de andere boer.
Ik ga wel wat extras bij hem bestellen. Als de kwaliteit net zo goed is kan ik volgend jaar wellicht helemaal over naar hem.
Ik reken met 375 pakken voor 3 kwpn’ers, nu komen dus waarschijnlijk nog 50 pakken extra als buffer.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:53

Hier ong. $20 per pak #)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:54

Libera schreef:
Hier ong. $20 per pak #)

Aiii... dan mogen wij inderdaad niet klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:44

Zo dat zijn prijzen Libera!!

Hier net overleg gehad met de buurboer. Die zegt pas zenuwachtig te worden als er een aantal dagen achter elkaar regen in komt. Hij voorziet voor nu geen enkel probleem. Vanmiddag komt hij schudden en het lijkt de komende dagen droog te blijven, dus waarschijnlijk in de loop van volgende week baaltjes persen.

Lekkage is niet grappig.

carika, ik heb ook weleens een aanbod gehad voor goedkope baaltjes. Ik ben toen voor de zekerheid even gaan kijken en dat was maar goed ook, het was geen mooi hooi. In ieder geval niet van de kwaliteit die ik zou willen voeren.

In de winter voer ik ± 1.5 baal hooi per dag en nu misschien 0.5 baal hooi per dag. Ik ben erg benieuwd hoeveel pakjes hooi er uiteindelijk af komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:07

Wij voeren in de winter gemiddeld ongeveer 300kg hooi per week. Ene week gaat wat sneller dan de ander door het weer bijvoorbeeld. Ook verschillen de balen van gewicht en samenstelling dus daar is ook weinig van te zeggen. Ze krijgen gewoon een hele baal in de ruif en als hij op is een nieuwe ;) ook staan ze 24/7 op de wei dus ze scharrelen ook nog wat gras bij elkaar als dat kan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:56

[***] schreef:
Zo dat zijn prijzen Libera!!

Hier net overleg gehad met de buurboer. Die zegt pas zenuwachtig te worden als er een aantal dagen achter elkaar regen in komt. Hij voorziet voor nu geen enkel probleem. Vanmiddag komt hij schudden en het lijkt de komende dagen droog te blijven, dus waarschijnlijk in de loop van volgende week baaltjes persen.

Lekkage is niet grappig.

carika, ik heb ook weleens een aanbod gehad voor goedkope baaltjes. Ik ben toen voor de zekerheid even gaan kijken en dat was maar goed ook, het was geen mooi hooi. In ieder geval niet van de kwaliteit die ik zou willen voeren.

In de winter voer ik ± 1.5 baal hooi per dag en nu misschien 0.5 baal hooi per dag. Ik ben erg benieuwd hoeveel pakjes hooi er uiteindelijk af komen.

Ja daar was ik al bang voor. De buren hebben er al een eerder hooi van gehad ik zal nog eens met hun overleggen.
Hoeveel paarden heb jij aan huis?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:51

Ik lees nog braaf met jullie mee dames maar jullie gaan zo snel dat ik meestal geen tijd heb om te reageren..

Wie plaatste laatst die link van die bosmaaier van stihl? Onze bosmaaier heeft het vandaag begeven.. -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:29

carika schreef:
Hier ook de pomp stuk... nog niet gevonden waar het probleem zit.
Vannacht voor het eerst de paarden een nachtje alleen gelaten. Vanmiddag komen we weer thuis. Vind het wel spannend om ze alleen te laten. Overdag ben ik er niet i.v.m. mijn werk maar s’nachts vind ik wel wat anders.
De buren houden ze gelukkkig wel in de gaten.
Hier nog geen ervaring met de hooiboer, ik wacht nog op een belletje dat hij gemaaid heeft. 300 kleine pakken bestelt.
Wat doen de prijzen bij jullie dit jaar? Hier was iemand aan de deur met de vraag of wij nog hooi nodig hebben. De prijs is wel heel aantrekkelijk, 1 euro minder per pak dan bij de andere boer.
Ik ga wel wat extras bij hem bestellen. Als de kwaliteit net zo goed is kan ik volgend jaar wellicht helemaal over naar hem.
Ik reken met 375 pakken voor 3 kwpn’ers, nu komen dus waarschijnlijk nog 50 pakken extra als buffer.

Kijk ook goed naar het gewicht. Ik kocht ivm hooitekort ook ergens anders hooi wat niet heel erg duur was maar die weer wogen ook een stuk minder dan in de adv stond

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:35

Wij hebben de fs410, wel een zware maar met het werk dat ik er mee doe wel nodig. Ik heb er een draad, messen en sinds kort ook een zaagblad bij. Draad gebruik ik bij alleen gras en onkruid, de messen als er ook bramenstruiken en ander hard spul in zit en de zaag voor kleine boompjes en brem enzo. Dat laatste scheelt weer wat werk met de kettingzaag dat ook niet heel lekker werkt dicht bij de grond.