Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:20

Zapje schreef:
Fijn azmay! Hoop ook voor je dat er enige compensatie volgt voor je kapot gelopen weiland.

Kleine kans, is een duits adres waar ze wel vaker weg lopen blijkbaar. Ze hebben de eigenaar nog niet kunnen bereiken dus het zal wel voor morgen zijn verder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:56

Ik heb ook eens 2 shets in mijn wei gevonden, diverse draden stuk, schade aan de meshoopwanden en de paarden over de zeik. ook hoop gedoe geweest maar uiteindelijk heb ik de schade via hun WA verzekering vergoed gekregen
Al was een excuus van de eigenaren net zo fijn geweest ipv te zeggen dat ik geen schade al had ( toen ze kwamen kijken had ik de draad inmiddels gerepareerd, ik zorg namelijk WEL dat mijn paarden veilig staan) en geen bedankje dat ik hun ponys verzorgd heb en niet kon gaan werken aangezien ik ze niet apart kon zetten.
Misschien kun jij het ook op de eigenaar verhalen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:02

Afbeelding

Vandaag was het hier lekker weer. Manlief en zoon wilden mountainbiken en ik ben met hun meegegaan met het paard. Mijn man is dan weer niet zo handig met trailerladen marron was iets aan klooien met de trailer oplopen en blijft hij als een ei gewoon naast staan ipv erachter te staan, hand op te steken, etc. Al zo vaak aangegeven wat hij kan en hoe hij moet reageren doen maar pfff het is geen paardenman. Ook met uitladen vergeet hij een haakje van de achterstang en haalt eerst 1 kant los, ik geef het commando dat hij naar achteren kan lopen en dat doet hij ook braaf en buigt zo de stang die dus nog aan 1 kant vastzat. Verdomme, paard weer naar voren en 5 minuten moeten klooien om de stand los te krijgen/ gelukkig blijft hij dan wel netjes staan.
Wel half uurtje heerlijk gereden, zo leuk dat als mij zoon harder fietste hij er ook had erachteraan ging en als zoonlief stil ging staan ook marron de rem erop had

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:35

Nou die liet er geen gras over groeien, paarden zijn al opgehaald.
Bleek gewoon dat de politie hem vertelde dat er in nederland niets gevonden was 8)7
Geen wonder dat het dan stroef gaat..

Hij was in ieder geval dolblij dat hij ze terug had en liet vallen dat hij bakker is dus wie weet komt er nog wat extra mee als hij zijn auto komt halen. Zal wel eventjes duren hij moet ongeveer 5km lopen om terug te komen.

Eind goed al goed ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:37

Gelukkig maar!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:42

Dus nu is hij lopend met 4 beesten terug? Dapper!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:48

Hilary schreef:
Dus nu is hij lopend met 4 beesten terug? Dapper!

Had hij ook rustig gedaan, zo wandelt hij blijkbaar vaak rond.
Maar vandaag had hij iemand bij zich om te vertalen en om hem terug hierheen te rijden dus ze waren met 2en.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:53

azmay wat een verhaal met die pony's , gelukkig wel terug bij de eigenaar.
Ben benieuwd wat je nog krijgt voor de goede zorg.
Balen van je weitje ;(

Het was gisteren zo mooi weer dat ik toch een kort ritje wilde maken.
Twijffelde om de pony van mijn dochter eens te pakken maar die laat zich altijd zo moeilijk vangen dus ik liep naar Blue.
Die vond het leuk om eerst even te rollen in de blubber dus die zag er niet uit en vervolgend kwam er nog een flinke hoest uit :(
Door gelopen naar Nina , snoepje er in en ik kon het halster zo om doen dus met haar een buitenritje gemaakt. :)
Was jaren geleden dat ik nog eens op haar had gezeten en nog langer geleden dat ik met haar heb buiten gereden maar ze was braaf.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:09

Lynn_Nikita, WAt leuk dat je samen op pad bent gegaan. Wat was minder leuk dat je man niet zo heel handig is mbt te paarden. Maar zo te lezen doet hij zijn best.

Azmay, Zijn de paardjes vanmorgen pas opgehaald? Ben ook benieuwd of je nog een bedankje of iets krijgt. Of een vergoeding voor de weide.

spatter, Wat leuk dat je eens een keer weer op Nina hebt gereden na zoveel jaar!
Ik wou dat ik de paardjes voor het uitzoeken had hihi. Ik rij wel eens op de manege waar ik werk en merk dat eens op een ander paard rijden erg goed is!
En hopelijk blijft het bij die ene hoest van Blue.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:24

Ze zijn vrij vroeg opgehaald, hadden hun ontbijt nog niet eens op :+
De weide is wel wat kapot gelopen maar ik ben al lang blij dat ze er vandaag niet op gezet zijn, tijdens het uitmesten gleed ik al een paar keer bijna uit.

Heb alleen niet gevraagd of ze ontwormd waren, hoop van wel..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:25

Nee, Blue hoest al weken, helaas en ik heb al verschillende middeltjes geprobeerd.
Hij staat nu sinds een week op een zeer sterk middel maar echt werken doet het nog niet.

Maar hij hoest heel af en toe en ook niet altijd bij inspanning, eerder bij eten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:43

Wat een interessant topic. Heb mooie foto's gezien van de manier waarop jullie je paarden houden. Ik lees graag mee.
Sta nu bij een pensionstal en op de dagen dat ik vrij ben/thuis werk haal ik mijn paard (met tijdelijk een shet van een stalgenoot) naar huis. Dan lopen ze op stuk erf en overdekte paddock van 10x16 (1 lange zijde open). Volgende maand gaan we beginnen met het maken van stallen.
Zou ik jullie af en toe om advies mogen vragen om mee te denken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:45

Hallo Rover, welkom, Komen ze straks 24/7 aan huis te staan>

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:27

Hallo Rover. Welkom hier. Vragen staat vrij, hoor.

Spatter, grappig dat je de pony van je dochter hebt gepakt. Toevallig heb ik dat gisteren ook gedaan:

Afbeelding

Ging echt voor geen meter. Hij is klein en hectisch (ijslander x welsh, denken we tenminste). Maar aan het einde kon hij roch ontspannen lopen. Wil
hem wat vaker pakken, zodat hij wat meer ervaring krijgt op straat. Hij moet voor de kar en dan wordt het voor mijn dochter mss ook wat relaxter.

En toevallig vorige week ook nog op een maegepony gereden. Is mijn favoriete pony daar en in de laatste gehandicapteles was maar 1 ruiter, dit x en dat is voor haar niet zo gezellig. Dus heb ik mee gereden. Maar gee....pfffff.... voor mij is dat niks. Die rug zit echt helemaal vast. Ik dacht eerst dat hij kreupel liep, maar dat was niet zo. Het is gewoon een plank. Veel mensen vinden hem niet zo tof, want hij bokt (schijnt) en is eigenwijs. Dat is wel jammer, want het is een leuke pony die echt wel wil. Maar met zo n rug niet alles kan (denk ik dan), wat hij wel moet. Die zou ik echt graag in mijn tuin willen hebben om m op te knappen. Maarja, kan niet alles redden, natuurlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:48

Pony van mijn dochter is een welsh cob merrie van tegen de 1.50 dus gelukkig geen heel kleintje.
Had wel het idee dat ze iets moeite had met mijn gewicht maar ze vond het ook gewoon spannend om met een vreemde ruiter naar buiten te gaan terwijl thuis alles bleef roepen.
Aan het eind ontspande ze wel.
Ze is lang niet gereden en toen dus af en toe door mijn dochter.
Wil haar nu sterker maken en trainen, korte trainingsstukjes en dan opbouwen.
Ze zit heerlijk , heeft hele fijne ruime gangen en kan goed verzamelen, wel een heel ander type als Blue.
Veel heter, fanatieker en veel compacter van bouw.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:12

Dank jullie wel. Ik wil de paarden straks inderdaad 24/7 hier. I.v.m. veengrond kunnen ze alleen tijdens het seizoen in het land, anders zakken ze tot over de kogels weg en is het 1 glijpartij.

Wat een lekker koppie heeft de pony Fabster. Sneu voor de manegepony.

Later wil ik er nog een paard bij. Lijkt me wel lastig om in te schatten of het zal klikken. Heb natuurlijk maar 1 ander paard (en wil er nog een kleintje bij als gezelschap zodat ze niet alleen staan). In Rhoon wel eens geweest en daar hebben ze grote groep in de paddock paradise. Nooit problemen na 1 weekje in een wenbox. Wat is jullie ervaring met het introduceren van een nieuw paard? Eerst met een draadje er tussen en dan later samenvoegen? En gaat dit vaak goed met samen eten uit een grote slowfeeder?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:51

Hier hebben we nooit problemen gehad met nieuwe paarden eigenlijk.
We zijn begonnen met 1 ruin, waar er een bij kwam om deze gezelschap te houden. Toen kwam er een bij omdat we nog een merrie aangeboden kregen dus toen stond de teller op 4.

Het introduceren van nieuwe paarden is hier gewoon in de wei, waar er dan een klein simpel draadje tussen de oude en het nieuwe paard zit. Vaak is het alleen even snuffelen en dan is het goed. Het draadje heeft er nooit langer dan 10 minuten gehangen nadat ze gewoon bij elkaar gingen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:07

Dat had ik ook altijd, totdat Caj in de groep stond. Dat is écht een heks. Elk nieuw paard wordt vakkundig gesloopt. Dus draadje bleef er wel een weekje tussen. En daarna toch bij elkaar. Heb ook een paddock paradise en ze hebben ruimte genoeg om weg te kunnen komen. Maar ern nieuw paard in de kudde brengen, brengt hier toch wel wat te weeg.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:23

Het hangt sterk af van het karakter van het nieuwe paard.
Is dat dominant, kun je problemen verwachten op korte of lange termijn.

Hier heb ik alleen problemen gehad met Nina, merrie, nooit geen trammelant gehad met ruinen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:24

Nee, ruinen zijn wel makkelijker, ja.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:37

Ik heb hier het afgelopen jaar nogal wat wisselingen gehad. De eerste keer was een 7jarige trekpaard merrie en een 14 jarige ruin die beiden op vreemd terrein binnen kwamen. Ik heb ze meteen samen op de wei gezet. Op wat heen en weer gejaag na ging dat best goed, de merrie was behoorlijk dominant en liet hem in het begin niet eten of naar mensen toekomen, maar dat was zo over met corrigerend gedrag van ons.
De ruin is binnen een paar maanden weer verhuis en daarvoor in de plaats kwam een trekpaard ruin van 6. Dat was liefde op het eerste gezicht. Binnen 5 minuten stonden ze elkaar te kroelen en poetsen.
Wegens omstandigheden is de merrie eind vorig jaar verhuisd en daarvoor in de plaats is een mini-paard van 6 gekomen als weidemaatje voor de ruin. Ook deze gewoon weer samen op de wei gepleurt met een bult hooi erbij. Ze zijn naast elkaar gaan staan eten en ook dat ging meteen goed. Af en toe snauwt de merrie een keer naar hem, maar daar is hij niet echt van onder de indruk. :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:43

Ik heb mijn paarden gewoon bijelkaar gezet, geen draadjes...
De enige die niet goed in de groep ligt is de pony van mn dochter, maar die is zelf niet sociaal. Zodra de andere paarden toenadering zoeken, vlucht ze de andere kant op. Denk niet dat ze met andere paarden grootgebracht is want ze heeft geen idee hoe ze er mee om moet gaan. Gaat wel steeds beter, maar ik moet haar apart voeren.
Mijn drie grote paarden eten samen uit een bak en zij eet alleen in de schuilstal. Gaat heel goed hier, alleen moeten mijn drie wel in een bepaalde volgorde staan, jake moet in het midden want Idaza wil niet naast Samson staan, dan jaagt ze hem weg :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:56

Toen ik mijn paarden hier voor het eerst allemaal kreeg (ons nieuwe huis dus), heb ik ook alles in 1 x bij elkaar gegooid. Toen stond alles op een vreemde plek. Dat is wel anders dan als je al een vaste groep hebt en er komt dan een nieuwe bij, vind ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:07

Toen ik mijn paarden hier voor het eerst allemaal kreeg (ons nieuwe huis dus), heb ik ook alles in 1 x bij elkaar gegooid. Toen stond alles op een vreemde plek. Dat is wel anders dan als je al een vaste groep hebt en er komt dan een nieuwe bij, vind ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:10

Op de pensionstallen waar ik heb gestaan vroeger deden ze daar nooit echt moeilijk over. Gewoon bij elkaar zetten, maar wel als voorwaarde: voldoende ruimte.
Toen ze hier aan huis kwamen heb ik ze idd ook zo bij elkaar gezet :j