Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:10

Jeetje Tinky dat lijkt me echt zwaar. Heel moeilijk als je lichaam je zo beperkt in je doen en laten. Lijkt me moeilijk te accepteren. Veel sterkte!!

Naranga haha ja gisteren was het even vloed, nu gelukkig weer eb :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:11

ohjajoh6 schreef:
Hou je taai Brenda! En je weet het; als ik je ooit eens ergens mee helpen kan, dan hoor ik dat graag! Altijd nog beter als dat er 2 kneuzen op ouwe wieven tempo, als in je uppie...

<3 Ik ben zo taai als een verkeerd gebakken biefstuk hoor ;) Kunnen we met z'n 2-en ingehaald worden door de bejaardenclub _O-

Ik zit hier ook enorm te twijfelen wat ik met de weide....
Had hem altijd in 8 stukken maar zit nu te twijfelen of ik hem in 4 of 4 stukken zal verdelen en ook bemesting...boerman had al aan loonwerker gevraagd of hij mest kon rijden als hij even tijd had...maar dan kunnen ze daar 3 weken niet op.
Heb nog zak kunstmest liggen...daar hoeven alleen een paar goeie buien over voordat ze erop kunnen.

Dilemma's....dilemma's,wat is wijsheid :+

Thanks Daan...nee,is niet eenvoudig voor iemand met ADHD-trekjes en een veegtik :x Maar weinig keuze

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:17

MightyMike schreef:
Klinkt allemaal heftig Tinky, dan idd maar advies opvolgen om rustiger aan te doen. Als er geen behandeling voor is, heeft testen ook niet veel zin denk ik dan, alleen de bevestiging van wat je verdenkt. Sterkte!

Ik ga eens kijken of zo'n grote baal misschien voor ons haalbaar is. Mijn man is daar niet zo fan van gezien het gewicht van die dingen en vervoer, maar het zou wel erg praktisch zijn.

Ik laat ze brengen en op de plek zetten ;-) We hebben ook een tijdje wat meerdere laten bezorgen en die rolde ik dan naar de plek. Even een paal eronder steken en dan kiept die zo om.

Ik heb echt altijd goede balen. Ben blij met mijn hooiboer

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:24

Fijn wanneer je een vast adresje hebt idd!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:26

MightyMike schreef:
Hoeveel paarden heb je kvulden? Wij hebben 3 pony's en een paard, maar ben dan idd altijd bang dat het zal gaan schimmelen. Maar onderhand voer ik 2 tot 3 baaltjes hooi per dag..

Ik doe 10 dagen tot 14 dagen met zo`n vierkante baal. Heb er 4 staan, 2 paarden een D pony en een A ponny maar omdat ze samen staan eten ze ook netzoveel

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:30

Ik geef ze nu onbeperkt hooi, maar blijf dus die hooizolder aan het vullen. Dan moeten ze het hier vast ook wel op krijgen. Maar heb idd geen gereedschap, dus of vanaf de aanhanger voeren of het moet gebracht worden. Ik ga eens rond kijken, ook waar ik ze ga laten, haha, we wonen op een leuk woonboerderijtje, alles past precies zeg maar, maar we lopen niet over van ruimte. De trekker moet ook ergens naar binnen kunnen, das even bekijken, ons land is helemaal omheind met hertengaas zeg maar door de vorige bewoner.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:33

heftig Tinky, moeilijk als je meer wil dan je lichaam kan.

Wat een regen in die rijbak zeg pff

Vervoer van kuil doe ik op aanhanger die kan kiepen, laat het erop leggen en kiep het thuis af onder het afdak. Kostte wat die aanhanger maar heb er veel plezier van
Voorheem had ik een gewone aanhanger waar ik het op liet staan maar na 3 diefstallen binnen half jaar ondanks 3 sloten was ik het zat en kiep ik de baal al en zet aanhanger achterom thuis neer

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:34

Jeetje Tinky. Heb de link gelezen, maar daar word je inderdaad niet vrolijk van. Vreselijk. Niks in de alternatieve hoek wat verlichting geeft? Accupunctuur of Cranio? Met mijn oaarden ben ik daar altijd wel van. Heb zelf wel een paar x accupuntuur gehad, maar op een paar lichtpuntjes na merkte ik daar niet veel van. Mijn paardencranio-dane wil mij ook behandelen, maar heb dat nig niet gedaan. Zijndenkt dat het mij enorm zou helpen, maar ja... Blijkbaar heb ik niet genoeg last van mijn kwaaltjes.... :D

Vandaag de testrun gedaan met Caj op de magnesium. Een route waarvzij zich altijd heel druk maakt (15 km) en waar ik vorige x alleen heb kunnen stappen. Ik moet zeggen dat de rit 11 km lang nog best goed ging. Maar de laatsye 3-4 km waren echt dramatisch en weer 'op ons oude niveau'... :( Blijkbaar lost Mg niet alles op. Het is het laatste stuk naar huis en dat is een redelijk bedrijvige weg qua verkeer, maar ook druk qua bebouwing. En dat is precies het probleem. Ze ziet overal wat en ze schiet dus de weg op. Dus moet nog even gaan verzinnen hoe ik dat nou weer ga regelen. Mss de laatste paar km lopen en hopen dat het daarmee beter wordt op den duur. Ik werd er zelf aardig humeurig van, moet ik zeggen. :\

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:36

Even een dipje Fabster, na 11 km zou die van mij geen zin meer hebben om te spoken }> Maar begrijp je frustratie. Hopelijk krijg je haar daar door heen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:09

Niet alles kan gelijk goed gaan hè fabster. Waar blijft dan de uitdaging? Bij mijn paarden werkt het als ik naast ze loop. Schijnbaar zijn ze dan voor alle monsters verstopt achter mijn hele brede rug. Maar weet niet of ik na elke rit 4km zou willen lopen.

Tinky :(:)

Ik heb ronde verpakte balen hooi van 450 tot 500 kilo. Hooiman brengt ze met 15 tegelijk, meer kan ik er niet hebben. We laten ze op pallets zetten en als we er 1 nodig hebben rijden we die met een palletwagen zo de stal in. Doe ongeveer 2 weken met zo'n baal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:28

Het helpt bij haar ook als ik af stap. Maar ik zat me ineens te bedenken: kan Mg ineens 'op' zijn na inspanning, als een paard al te korten had? Dinsdag was het nl ook in de laatste 2 km dat er ineens allemaal spoken waren en nu dus weer get laatste stuk. En van dinsdag liopt ze echt heel vaak. En ze schrok nu van een randsteen die in de bocht lugt, zodat auto's de bocht niet afsnijden. Lopen daar echt al eeuwig langs; nooit wat aan de hand.

Als ik mijn medicijnen vergeet, heb ik ook een enorme dip. Ik weet niet hoe dat met Mg zit, maar kan me daar iets bij voorstellen. De rest van de rit ging nl best prima. Niet ontevreden over. Bij wie kun je zoieys navragen? Bij de DA hoef je in ieder geval niet te zijn.... :n

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:34

Dat dacht ik dus ook toen ik je verhaal las Fabster. Dat misschien aan het einde van je rit de magnesium 'op'is.... Geen idee of dat zo werkt!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:37

Lees eens de pagina over magnesium van paardnatuurlijk, als die je nog onbekend was :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:46

help, wat zal ik doen, mijn wei wordt nu gefreesd en wil moet opnieuw inzaaien maar als ik de berichten bekijk is er alleen morgen regen voorspeld en dan een week niks
zal ik dan een week wachten met zaaien? Ik heb geen mogelijkheid tot sproeien, de week erna gaat het wel regenen namelijk. Baal dat het niet 2 weken geleden al gezaaid was ivm de vele regen die wij toen hadden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:53

Hier zit ook flinke turbo in de groei van het gras. Mooie temperaturen, veel zon en af en toe regen, dat wil wel :) Hier gelukkig geen onweersbuien etc. gehad. Paardjes vinden het nog steeds heerlijk, 24/7 op de wei :)

Fijn hoor, dat het beter gaat Fabster! Heb je in elk geval iets gevonden wat werkt! :) Nu weer lekker genieten van je paard :D

pfoe, dat klinkt niet fijn kvulden, wat een verhaal. Fijn dat magnesium bij jou ook zo goed geholpen heeft :)

Ik vraag me stiekem wel af of zulke hoeveelheden magnesium (tot een paard nog net geen slappe mest krijgt dus?) wel goed is... Waarom zou een paard zoveel extra magnesium nodig hebben? Waarom wordt het dan zo weinig aangekaart door dierenartsen etc., als het zo goed is? Zitten er dan geen risico's/keerzijdes bijvoorbeeld aan magnesium, waardoor dierenartsen terughoudend zijn in het aanraden van magnesium? Ben ik wel nieuwsgierig naar, want de ervaringen hier klinken heel erg goed, maar ik heb me weinig verdiept in magnesium.

Geen idee wat paarden zadelmak laten maken hier kost, onze paarden hebben wij zelf zadelmak gemaakt en ingereden.

Wow, wat een water is er bij jou gevallen, Daan_O! Fijn dat de drainage goed werkt.

Tinky12, gave foto's! Maar wat balen van ME zeg... :(:)

Hier ook weer helemaal happy. Vorig jaar blessureleed gehad, maar Um is er weer helemaal 100% bovenop gekomen. Ik werk weer om de dag met haar, en het gaat echt super! Ook als ik met een halster naar de wei kom lopen komt ze gelijk vrolijk naar het hek toe, ze heeft altijd zin om aan het werk te gaan :D Binnenkort wil ik haar eens in mijn eentje mee gaan nemen naar het bos met de trailer, maar daarvoor ben ik nu vooral moed aan het verzamelen. Het spannendste vind ik het alleen met de trailer weg gaan, dat heb ik nog niet gedaan :P We willen gaan trainen om volgend jaar weer endurance te gaan starten. Dus wij zijn back on track! *\o/*

Tinky12

Lekker laten zaaien,is nog vocht zat in de ochtend en het is geen hoog zomer dat de boel verbrand ;)

Gaszaad ontkiemd binnen 10-30 dagen...

Balen Fab...als het net lekker gaat wil je geen stap terug :(:)

Caily

Ah sakvis, nu snap ik de hooiwerkwijze

Heb je al bericht terug van de DA kvulden?

Haha ik deed vroeger als verzorgster ook alles voor niks. Nu nog wel. Alleen mijn paarden mogen niet met niks tevreden zijn, die verdienen "luxe".

Interessant, niet ploegen. Weer iets om te onthouden.

Lynn_nikita, omheining ziet er strak uit zo!

Fabster. Filteren op naam door bij een post van degene op "geplaatst op" rechtsboven te klikken.

Bijzonder zo met die bosal nathalie. Het lijkt mij wel wat, bosal zo van leer nog nooit gezien. Heb je speciaal laten maken? Of waar gekocht?

Karev. Mensen vlakbij waar ik eerst woonde hadden hun wei in 3 stukken en switchde per dag. Is dat geen idee? Een dag grazen, 2 dagen bij komen?

Ik las over de magnesium gisteren. En dacht, gelukkig zijn die van mij niet zo raar. Maar nu lees ik het nogmaals en denk. Alhoewel? De oudste is zo gevoelig op aanraking. Poetsen moet echt met beleid. Sokken kammen gaat pas als je haar voet optilt alsof je gaat uitkrabben. Soms mag ik haar niet eens aaien. Ze is absoluut niet bang, vindt het gewoon echt niet fijn. Verder herken ik wat jullie beschrijven niet echt. Zou magnesium toch wat uitkunnen halen?

Succes met scheppen Anke!

Pb. Als ik dit zo lees zou ik op een bedrag van 350 - 400 pm gaan zitten. Geen termijn afspreken. Jij doet jouw ding en zij halen m op als ze m ver genoeg klaar vinden of wanneer ze vinden dat t lang genoeg heeft geduurd.

Whoops. Die bak :=

En toen was mn pauze voorbij. De eest lees ik vanavond!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:14

Caily zo is het bij Marinka ook begonnen. Ik dacht dat het toen kwam door te kort aan aandacht in die tijd. Dus misschien heeft die van jou ook al een beetje te kort.

Ik heb het magnesium geven nog wel besproken met mijn DA naderhand en die zegt dat het geen kwaad kan. Al het te veel plassen ze weer uit.

Caily de dierenarts denkt dat ik het wel even aan kan kijken tot de volgende enting. Alleen als het of groter of warmer word, moet ik aan de bel trekken.
Ik dacht vanmorgen dat een kant die zo wie zo al de kleinste was, wat beter en soepeler was. maar misschien moet ik toch ook wat minder voeren (beetje gek voor mij ze is altijd te mager de laatste tijd) maar ik vind haar manen kam ook wat te hard. Dus misschien heeft dat met elkaar te maken. Dan krijg ze nu alleen nog een handje musli om de magnesium in te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:36

@Fabster: neem de proef op de som en geef haar vlak voor je gaat rijden een klein beetje muesli/brok met wat Mg er door. Aan het eind van de rit zou dit aardig opgenomen moeten zijn en net dat beetje extra kick geven om zonder spatjes thuis te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:07

Ik weet het niet fabster: het is natuurlijk geen wondermiddel en als ik terwijl ik al jaren magnesium geef ga rijden en er gebeurt wat (zoals bv laatst met dat 50 jaar doek en pop voor een deur hangend ) dan heb ik de rest van de rit een monster onder mijn kont, die van een vlieg nog over de pis gaat...
Het kan ook nog zomaar zijn dat je het nog te kort geeft om al een "buffer" op te bouwen, je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zij nog geen overtollig magnesium eruit plast.

Ik zou persoonlijk niet de dosis gaan opvoeren tot natte mest, maar dat ben ik...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:20

DubbelDun schreef:
@Fabster: neem de proef op de som en geef haar vlak voor je gaat rijden een klein beetje muesli/brok met wat Mg er door. Aan het eind van de rit zou dit aardig opgenomen moeten zijn en net dat beetje extra kick geven om zonder spatjes thuis te komen.

Dat gebeurt eigenlijk al. Ik ga direct na het ochtendritueel rijden: hooi, brok (met Mg dus) en nog een klein plukje hooi onder het zadelen en dan gaan we op pad. Dus die Mg zit vlak voor de rit.

Maar de osteopaat was er net voor de Belg, en die heb ik het even gevraagd. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het verhaal niet helemaal goed is blijven hangen, dus ik ga m nog een keer vragen, maar het kwam (volgens haar) hier op neer (dacht ik dus, ongeveer.... :D )

Het Mg zorgt dat de geleiding van het zenuwstelsel soepel gaat. Bij te kort aan Mg raken de zenuwen overgevoelig, die ook de spieren aansturen, die dan ook gespannen worden (bij écht een serieus Mg tekort krijg je ook hartfalen). Het zorgt er eigenlijk voor dat je 'beter in je vel' zit. Omdat het me opviel dat er steeds stress was aan het einde vd rit, vroeg ik me dus af of die Mg 'op' kon zijn. Volgens haar dus niet. Maar wat wel kon, is dat ze door de inspanning van de rit moe wordt, minder goed 'in haar vel' gaat zitten en daardoor de zenuwen ook weer overprikkeld raken. Volgens haar zou dit dus door training op te lossen zijn (conditie, maar ook 'mentale training'. Dus ik denk dat ik er volgende x toch maar af ga en de rit verder uit loop. Eens zien of dat werkt.

Ik mag trouwens weer op de Belg! *\o/* Ben ik blij mee. Hij is goedgekeurd. In zijn knie kon ze geen rare dingen vinden (wat ze eigenlijk wel had verwacht). Hij zat wel wat vast in de rug. Dat is los gemaakt. Ze gaf wel aan dat hij wat 'anders was gaan lopen door zijn beperking en dat het nu leek op klachten die mensen hebben als ze lengteverschilnin hun benen hebben. Dan krikg je ook last van je onderrug.

Dus zo langzamerhand maar weer eens kijken of ik er op kan. Hij was nog niet echt fatsoenlijk doorgereden, dus begin maar weer opnieuw met 'zadelmak' maken. Heeft allemaal niet zo n haast, maar vind t wel heel leuk! Over een maand of 4-5 laat ik m dan weer checken of alles nog goed gaat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:23

ohjajoh6 schreef:
Ik weet het niet fabster: het is natuurlijk geen wondermiddel en als ik terwijl ik al jaren magnesium geef ga rijden en er gebeurt wat (zoals bv laatst met dat 50 jaar doek en pop voor een deur hangend ) dan heb ik de rest van de rit een monster onder mijn kont, die van een vlieg nog over de pis gaat...
Het kan ook nog zomaar zijn dat je het nog te kort geeft om al een "buffer" op te bouwen, je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat zij nog geen overtollig magnesium eruit plast.

Ik zou persoonlijk niet de dosis gaan opvoeren tot natte mest, maar dat ben ik...

Nou, dat kan het natuurlijk ook gewoon zijn. Er zat inderdaad een duif in een spar een hoop kabaal te maken en ze had sl iets gespot, maar schrok zich het apezuur toen dat beest eruit vloog. Daarna was de rit wel klaar, ja.... Pfffff

Maar dinsdag schrok ze dus aan het einde vd rit van een steen die er al jaren ligt. Maar we zullen zien. Ik ben het net begonnen bij te voeren, inderdaad.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:22

Zo. Ben weer thuis en redelijk in staat tot typen.
Heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen dankzij de hondenbeten aan mijn handen die zijn gaan ontsteken. De pees capsules in mijn vinger moesten doorgespoeld worden anders liep ik het risico op een permanent stijve vinger of misschien zelfs het volledig verliezen van de vinger.
Mijn Duitse dog en een van mijn borders zijn nooit vriendjes geweest maar de afgelopen weken is het heel snel geëscaleerd met als gevolg dat ik er zaterdag tussen ben gesprongen. Duitse dog is inmiddels 3ls terug naar de fokker. Twee tevens die zo vechten, dat gaat nooit meer goed komen. Dus dan moet je keuzes maken hoe moeilijk ook.

Bronco krijgt zaterdag bezoek en dat klinkt als een zeer serieuze geïnteresseerde. Dus duimen dat het klikt.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:35

AbbyBlues: Beterschap.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:56

Abby :(:) en succes met Bronco