Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:57

Oh waterpomp ellende, praat me er niet van! Die van ons kregen we ook niet aan de praat en sloeg steeds na 20 sec af. Blijkbaar zat er ergens een heel klein luchtgaatje bij een aansluiting. Nadat we alles opnieuw aangedraaid hadden deed hij het goed.

Vakantie, kun je eventueel je buren vragen of je vriendin in geval van nood contact op mag nemen? Die zijn er wel het snelste. Door te vragen leer je ze wel kennen :)

Jullie raden het nooit, maar mijn hooiboer belde gisteren om 21:30 dat hij het niet meer kwam brengen :') vandaag een nieuwe kans.

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:08

Wat ben ik dan vreselijk blij met mijn hooiboer. Die komt wanneer ik het vraag en is stipt op tijd. Heerlijk!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:33

Mijn hooiboer laat het op zijn kar staan en die halen we dan met zij trekker naar ons huis toe. Even leegpakken en weer terugbrengen. Ideaal. Hij stuurde me van de week of ik al een kar wilde maar ik heb nog geen ruimte voor 100 pakjes. Volgende snee krijg ik weer een deel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:47

Wij sturen de hooiboer een berichtje als we hooi nodig hebben en hij stuurt ons een berichtje als hij hooi kwijt wil. Meestal stuurt hij dan twee of drie opties om het te komen brengen. Laatst ging de eerste optie niet door ivm regen.
Enige wat bij ons echt niet kan is op zondag; iets met bible belt...
Hooiboer is ook koeienboer en loonwerker, dus als hij verwacht dat het druk gaat worden, bijv rond de maisoogst, stuurt hij vast een berichtje of we het nog tot na die tijd kunnen redden of dat hij voor die tijd moet komen. In noodgevallen zouden we met de bus een baal of 3 kunnen halen, maar in de winter is dat met een weekje op, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:02

Ja het is wat met ons "paarden aan huis mensen", je komt voor allerlei uitdagingen, waar je eerder het bestaan niet van wist ;) .
Alleen al het water of een tekort levert een uitdaging op:
Ik lees droogte, teveel water, geen water, waterpomp ellende enz. Hier had ik sinds vorige week vrijdag al problemen met mijn cv ketel -O- , af en toe geen warm water. Uiteindelijk vanaf zondag helemaal geen warm water meer. En dan kom je erachter hoe vreselijk rijk we eigenlijk zijn :roll: . Afgelopen woensdag deed alles het weer, maar jeetje wat heb ik lopen balen omdat ik niet kon douchen.

Bij mij is het op het moment nog steeds flink bewolkt, baal wel een beetje want zo droogt mijn hooi natuurlijk niet goed. Hopelijk komt de zon er straks nog een paar uurtjes bij. Het gemaaide gras is ook nog eens redelijk "vet" (of "geil" zoals mijn buurboer het noemt :') ) dus het duurt ook wat langer om te drogen.

Vanmorgen om half 8 zat ik al te paard in de manege, straks weer jachttraining met mijn krentenbol ([***] [***]) van bijna 1.5

Afbeelding

Oh en mijn excuus voor alle nieuwe mensen..... Welkom!!!! Leuk dat jullie meekletsen en jullie ervaringen willen delen +:)+ .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-18 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:04

De eerste levering krijg ik altijd direct van het land. Dus zodra ze baaltjes gaan persen krijg ik bericht dat ze het komen brengen.
Dat scheelt ze weer een keer in de schuur pakken.
Als ik dan bijna door mn voorraad ben dan app ik hem dat ik het bijna op heb en dan appt ie vanzelf terug wanneer hij tijd heeft.
Heb nog geen reactie weer gehad op dat ik zei dat ik tot 20.30 moet werken dus ik zie het vanavond wel als ik thuis kom.
Verder is het gewoon een hele fijne vent.
Hij reserveert een deel van de balen voor mij omdat ik er max 200 kwijt kan in de schuur en er zeker 400/450 per jaar nodig heb.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:33

Hier kan ik twee dagen vantevoren bellen of appen voor hooi en dan komt hij het brengen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:35

Hebben jullie trouwens ineens ook zoveel dazen? Mijn paardjes konden vorige zomer prima zonder vliegendeken af. Net kwam ik ze van de wei verderop afhalen en ze draafden gewoon met me mee, zo flauw waren ze van de steekbeesten. Nu met dekentjes op in de wei thuis.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:39

Het stikt hier van de dazen, 2 jaar terug 3 dazen gezien, vorig jaar toch een stukje meer maar dit jaar is het echt vreselijk. Arme paardjes.
Vandaag even niet, het heeft vannacht geregend en ze verwachten nog meer vanmiddag :Y)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:44

Er is hard gewerkt door het loonbedrijf in de buurt.Hoorde toen ik op bed lag nog steeds trekkers en het sjoef,sjoef geluid van de pakken die ingepakt werden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:32

Hier heeft het de hele ochtend al geregend := en ik had 3 dagen terug weer een stuk weide gespoten nadat de paarden erop waren geweest, dus het had nog 2 dagen droog moeten blijven... Het was gisteren ook nog niet voorspeld hier.

Ik huur het stuk land samen met een oudere man die ook 2 pony's heeft staan, daar rijden verschillende meiden mee. Ik heb daar geen last van, we hebben een heel mooi schema gemaakt in een mapje zodat je precies kan zien als je op stal bent wie wat al heeft gedaan. Mijn paard mesten ze dan ook :D ideaal. Echter stuur ik de boel aan. Ik zet bijvoorbeeld altijd 7 dagen per week alles buiten. Dus paarden en kippen. Ik bepaal welke weide en hoe lang. Ik bepaal hoeveel voer ze krijgen, wie invalt op de dagen dat iemand anders niet kan en of ze een vriendin / vriendje mee mogen nemen. Dat gaat prima. Ik vind het wel best. Er komen 2 meiden van 12 / 13 jaar en de rest is volwassen. Mijn keuze zou het niet zijn 5 verschillende ruiters voor een haflinger, maar goed ze tutten ook lekker met mijn fokmerrie die toch niets meer mag. Soms kom ik de beesten tegen met de meest bijzondere vlechtjes, strikjes en weet ik veel wat ;) Net als svrl in dit topic zien mijn paard en de shet er soms uit als barbiepaarden :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:13

Ik word gek van de dazen. Heb de dekens ook alweer op. Hier 3 spatjes gevallen. Wel bewolkt. Volgens de radar zou t nu moeten hozen, maar het is hier nog steeds een worstijnlandschap. Krijgen we straks natuurlijk alles in 1 x. Loopt t zo de put in. Heeft t land er nig niks aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:52

Hier (Lelystad) hoost het keihard nu as we speak... wel fijn ivm de lava meel die ik over een ander stuk had gestrooid, dat gaat nu mooi de grond in...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:29

Wij hebben gister juist geen korrels gestrooid omdat het droog zou blijven, maar het giet hier ook al de hele dag. Jammer.

Dat klinkt wel fijn Mer!

Ik heb net geregeld dat voor € 0,50 per baal mijn hooi thuisbezorgd wordt. Ik heb maar 40 baaltjes nodig dus ik vind het dat wel waard. Anders moest ik 3x met de trailer op en neer.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:21

Mer waar is dat Lavameel ook al weer voor?

Dazen waren gisteren en eergisteren echt om gek van te worden. Vandaag valt het mee, bewolkt en wat druppels regen.

Zojuist met de nieuwe bosmaaier één kant van de weide gemaaid, wat een mooi speelgoed!! Heb nu wel gemaaid met wen mes maar volgende keer misschien toch de draadkop er op zodat ik wat dichter langs de paaltjes kan maaien.

Had nog aan de leverancier naar de onkruidborstel geïnformeerd, maar die raadde hij af. Zouden staal splinters vanaf komen, niet handig bij de kindjes die wel eens met blote voeten op het terras lopen. Er zou ook steentjes weg kunnen schieten, niet handig vlak bij de ramen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:05

Hier is mijn hooi natgeregend..... Hopelijk knapt het snel op en is het nog te redden. Anders gaat het in plastic en is het voor de buurboer. Baal als een stekker. Het was zulk mooi spul.

Iemand ervaring met nat geregend gras en alsnog hooi maken????

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:50

[***] schreef:
Hier is mijn hooi natgeregend..... Hopelijk knapt het snel op en is het nog te redden. Anders gaat het in plastic en is het voor de buurboer. Baal als een stekker. Het was zulk mooi spul.

Iemand ervaring met nat geregend gras en alsnog hooi maken????

weer laten drogen en dan verpakken ? geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:08

Ja daar zit ik ook aan te denken. Maar het liefst heb ik gewoon kleine pakjes hooi zonder plastic. Ik weet niet of dat nu nog mogelijk is.
Het is niet zeiknat geregend, maar toch. Ik zal ook wel even met buurboer overleggen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:09

Kunnen jullie inschatten hoeveel grote of kleine pakjes hooi je van 1 ha kan halen? Wij trekken in november in onze nieuwe stek en hebben nog 1 ha die we niet gebruiken. We denken er nu over om het hooi eraf te halen maar hebben geen idee hoeveel dit zal zijn. Is toch wel handig om te weten ivm opslag...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:44

Laatste keer dat wij een Ha hebben gemaaid kwamen er 300 baaltjes vanaf.
Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog en dik het gras staat

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:46

Laurievc schreef:
Kunnen jullie inschatten hoeveel grote of kleine pakjes hooi je van 1 ha kan halen? Wij trekken in november in onze nieuwe stek en hebben nog 1 ha die we niet gebruiken. We denken er nu over om het hooi eraf te halen maar hebben geen idee hoeveel dit zal zijn. Is toch wel handig om te weten ivm opslag...

Hangt er maar net vanaf of het bemest is, wat voor grond je zit etc. Hier komt er vaak maar 4 à 5 ton vanaf maar hier is het niet echt te vergelijken met daar ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:52

Bedankt!
Voorste stuk (+- 0.8 ha) staat hoog. Is land waar niks mee gedaan wordt, al jaren niet.
Achterste stuk (+- 1 ha) staat nu mais op geloof ik, maar dat gaan we dus volgend jaar wellicht gebruiken als 'grasland' voor hooi. Hier zullen we een loonwerker voor onder de arm nemen qua bemesting, zaaien, maaien, schudden, ...

Is niet bemest, geloof gewoon zand. Wel mooi droog land want ligt drainage onder.

Grasland dat niet onderhouden is (stonden voor zover ik kon zien geen netels, onkruid, ... in), is dat te gebruiken als hooi? Natuurlijk check ik eerst of het wel degelijk gras is :)
Maar aangezien we deze maand onze vergunning krijgen ben ik een beetje alle pistes aan het aflopen wat we kunnen doen :P

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:08

Mijn wei stond bijna 150 cm hoog En er heeft de afgelopen 10 jaar geen paard opgelopen. Ik wou ook graag baaltjes van mijn eigen land hebben, maar de loonwerker heeft dat afgeraden omdat ik niet precies kon zien wat er allemaal instond. Er zat hier en daar ook wat zuring in. Nu is alles plat en laat ik het maar zo. Nu is het een kwestie van bijhouden/kort houden om de zuring tegen te gaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:15

Onkruid in je hooi is ook niet erg, sommige dingen zullen ze wat minder lekker vinden.. zolang er maar niet te veel jkk in zit (een paar planten zullen ze niet dood aan gaan).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:16

Ja, we nemen zoiezo een loonwerker onder de arm om het zelf te beoordelen. Anders gaat het ook gewoon plat :D Maar het is dat we een beetje kunnen bekijken wat de mogelijke opties zijn :D Er moet nog zoveel gebeuren dat ik nu liefst alles al oplijst haha