Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:52

Inmiddels hebben de paarden hier hun water op, en de storing duurt duidelijk langer dan de beoogde 12 uur -O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:00

Is het echt alleen jullie straat? Dan kruiwagen/jerrycans/waterzak regelen en straat verderop gaan vragen... Lekker handig met dit weer :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:11

Caily schreef:
Is het echt alleen jullie straat? Dan kruiwagen/jerrycans/waterzak regelen en straat verderop gaan vragen... Lekker handig met dit weer :n

Ze hebben nog net een bodempje, dus echt dorst zullen ze nog niet hebben.
De storing zou voor 2 uur opgelost zijn maar helaas.

Als het niet snel is opgelost moet ik maar met de kruiwagen en emmers naar de tank open die ze blijkbaar neer hebben gezet. Zou geen drinkwater zijn maar voor de paarden moet het maar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:14

Misschien kan je het eerst koken voor de zekerheid?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:23

Caily schreef:
Misschien kan je het eerst koken voor de zekerheid?

Wellicht, maar er past 1,6 liter in mijn waterkoker en ze drinken met dit weer 100 liter per dag :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:23

Jeetje Azmay wat onhandig met dit weer. Hier drinken ze wel 3 keer zoveel als op een regenachtige dag. Hopelijk is t inmiddels toch opgelost.

Ik laat vanavond het hooi komen, scheelt te veel in kosten om zelf te halen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:51

MizzMontana schreef:
Jeetje Azmay wat onhandig met dit weer. Hier drinken ze wel 3 keer zoveel als op een regenachtige dag. Hopelijk is t inmiddels toch opgelost.

Ik laat vanavond het hooi komen, scheelt te veel in kosten om zelf te halen.

Rond 4 uur was het opgelost *\o/*
Meteen de bakken maar helemaal gevuld voor het geval dat ze toch besluiten dat het nog steeds lek is.
Misschien deze week maar gewoon binnen blijven want veel geluk heb ik niet tot zo ver :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:38

Ah fijn dat het opgelost is.

Ja ze drinken nu echt veel meer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:42

Zou ik idd ook laten doen. Moet toch wel begrip voor zijn.

Hier nu een paar spetters regen.
Ben benieuwd of het doorzet of niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:50

Hier is het ook altijd onverwacht met het hooi, weer in de gaten houden en gisteren alles binnen geladen bij een kennis. waren maar met 3en en dan is het 1 rijden, 1 op de kar en 1 laden, ik heb de blader op mijn vingers maar alles is op tijd binnen voordat het vandaag zou gaan regenen
De kleine pakjes van hem voer ik in de zomer en in de winter de voordroog. Nu waren het wel extreem veel pakjes dus eens kijken hoelang ik dat door blijf voeren

Water... net 2 op elkaar gestapelde ibc vaten gevuld en schuift de onderste ineens 10 cm naar voren, net van de pallet af waardoor de bovenste ook ging schuiven en alle sop kiepen stond. Ik heb zo hard gevloekt!! Ik heb de bovenste geleegd, weg 1000 ltr en zodra de onderste leeg is kan ik dat weer rechtzetten. Zo zonde van het werk en het water

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:27

Fijn dat het water-probleem verholpen is! :))

Manlief is maar met de bosmaaier aan de slag gegaan in de wei. Maar omdat het zo enorm hoog staat en vol met zaadjes zit, zit ik nu binnen met dikke hooikoorts :')

Vriendin van mij neemt zondag alles mee van de oude stal. Dus paardje wordt gebracht, mijn kippen gaan mee, spullen mee en ik hoef niet meer heen en weer te rijden (scheelt voor mij 5 uur autorijden). Best leuk dat verhuizen naar een huis 250 km verderop.... :+ nadeel is wel dat het stroomdraad er dan ook pas zondag op kan. Want het draad ligt nog bij de oude stal _O- naja, alle palen zitten erin... planken erop en de isolatoren zitten ook al in de palen, dus ik hoef het er alleen maar in te hangen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:29

Djoena schreef:
Fijn dat het water-probleem verholpen is! :))

Manlief is maar met de bosmaaier aan de slag gegaan in de wei. Maar omdat het zo enorm hoog staat en vol met zaadjes zit, zit ik nu binnen met dikke hooikoorts :')

Vriendin van mij neemt zondag alles mee van de oude stal. Dus paardje wordt gebracht, mijn kippen gaan mee, spullen mee en ik hoef niet meer heen en weer te rijden (scheelt voor mij 5 uur autorijden). Best leuk dat verhuizen naar een huis 250 km verderop.... :+ nadeel is wel dat het stroomdraad er dan ook pas zondag op kan. Want het draad ligt nog bij de oude stal _O- naja, alle palen zitten erin... planken erop en de isolatoren zitten ook al in de palen, dus ik hoef het er alleen maar in te hangen.

Dat is inderdaad een krappe planning. Stroomdraad en paarden tegelijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:33

Ja gelukkig heb ik de stallen wel klaar, dus ze kunnen na de rit mooi een uurtje in de stal staan met een flinke berg hooi :D die vermaken zich wel :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:37

Regen *\%/*

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:40

Azmay schreef:
Regen *\%/*

Waar?! :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:00

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:11

250 km is niks joh :+ 2,5 uur rijden ;)

Hier hebben we gelukkig alles in 1 keer meegenomen en anders kopen we het hier wel :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:33

Waar regen. Hier kurkdroog hahah.

Pff mn hooiboer appte net ook dat ie morgenavond 180 balen hooi komt brengen.
Ik moet werken tot 20.30 :n
Zo niet handig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:34

Haha ja. Die denken dat we elke seconde vd dag kunnen om hooi te bergen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:42

Anke schreef:
Haha ja. Die denken dat we elke seconde vd dag kunnen om hooi te bergen.

Bij voorkeur midden in de nacht hier, verder heeft hij het te druk :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:43

Ja inderdaad :')
Ik ben de hele week vrij alleen toevallig morgen moet ik van 12-20.30 werken. En precies dan wil hij om 19u komen.
Stuurt ie erbij: regel je even hulp?
Euh ja wie dan? Mijn man is thuis druk aan het klussen en dat kan alleen na werktijd.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:40

palousa_boy schreef:
250 km is niks joh :+ 2,5 uur rijden ;)

Hier hebben we gelukkig alles in 1 keer meegenomen en anders kopen we het hier wel :D

Ja jullie zitten nog verder :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:40

Hier is er afgelopen maandag een hectare gemaaid. Hopelijk blijft het nog een paar dagen droog en kunnen we zondag persen. Er stond goed veel gras op het land, dus ik hoop stiekem op een kleine 300 pakjes :o . En die moeten dan ook nog "even" naar binnen......

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:00

Ja met dat hooien komt het altijd wel nauw denk ik.
Zeker met dit onstabiele weer van de afgelopen tijd. Je wilt optimaal gebruik maken van de zon om de boel te drogen, maar die buien tussendoor moeten niet het hooi verpesten en dan wil je het zo snel mogelijk binnen hebben liggen. Hier is iedereen ook erg druk in de omgeving. Ik heb gelukkig mijn zolder al helemaal vol liggen, maar er wordt nog volop gemaaid overal...

Fijn Djoena, de boel eindelijk aan huis! Was toch wel een spannend maar bijzonder moment vond ik vorig jaar.
Jeetje Azmay, wat een gedoe. Met dit warme weer geen pretje... Gelukkig opgelost!

Hier nog steeds GEEN regen... Ik lees bijna elke dag verhalen in het nieuws over stortbuien en wateroverlast, maar ik zal echt blij zijn als het gewoon één keertje een beetje regent voor een uurtje of wat. Onze tuin ziet er uit als een maanlandschap; keiharde grond met scheuren en gaten. Nog geen schade aan gras of planten hoor, maar heb gewoon geen zin om tuinslangen uit te rollen en te sproeien. Tis zo'n groot oppervlak...

En onze waterpomp, net aan de praat gekregen paar weken geleden, laat de stoppen er uit slaan na een kwartiertje draaien, iets met stekker die aan vervanging toe is ivm piekspanningen bij starten iedere keer. Daar dus nog een oplossing voor verzinnen zodat die piekspanningen worden opgevangen... Niet bruikbaar dus op het moment dat het zo hard nodig is.

Nou, we zijn onze vakantie aan het plannen. En dan komt het dilemma Oppas om de hoek kijken. Met een paard in (vol)pension was dat net een tikje makkelijker; bij wijze van spreke een appje sturen naar de stalhouder of ze mijn paard in de gaten kunnen houden omdat ik een weekje niet kom...

Nu komt een vriendin ( vaste oppas vóór onze verhuizing vorig jaar voor de kippen, konijnen en katten; toppertje) een doordeweekje logeren, maar heeft geen ervaring met paarden. Zal de buren ( mét paarden) vragen om oogje in het zeil te houden. Mijn ouders (wonen aan andere kant van NL) komen een lang weekend direct aansluitend. Dus we kunnen van maandag tot en met dinsdag een week lang op pad.

Nog nét niet genoeg een relatie opgebouwd om de buren te vragen (vooral gevoelsmatig dan), hoewel dat vele malen makkelijker zou zijn waarschijnlijk. Uiteraard is dat natuurlijk ook gewoon een kwestie van over je gene heen stappen en vragen. Ze kunnen altijd nee zeggen... Misschien volgende keer :)

En vandaag komt de hoefsmid, Yeah... Hoefjes van shet en paard zijn een drama op het moment. schaam me dood. Deed het bij mijn paard al jaren zelf, maar door omstandigheden afgelopen maanden lukt me dat niet meer. En met de hoefjes van de shet kan ik niets... Ze brokkelen steeds af.

Het is dus hoog nodig en hoeven zien er verschrikkelijk uit. Hopelijk kan ze er nog wat van maken en dan gelijk maar afspraak maken voor een volgende keer.

Even ademhalen en doorgaan...
Verder genieten we nog steeds hoor. Zou echt niet anders willen, maar de uitdagingen die je tegenkomt zijn toch wel van een andere orde dan in ons oude burgerwoninkje met minituin en één paard in volpension...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:54

Hier weten we niet beter als dat gras dood gaat in de zomer :+ als je dus te lang wacht met hooien dan staat het hooi gewoon op je wei. Afbeelding
Het kan na het maaien zo geperst worden ;) alleen jammer dat er niets meer in het gras zit.

Onze wei thuis laten we dit jaar niet hooien, staat wel wat gras maar aangezien de paarden er nog op staan ligt er ook everal mest, volgend jaar weer. Hebben wel een ander stukje dat we laten hooien maar dat is maar 1ha en degene die het hooit neemt de helft (als betaling voor het hooien).