het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 13:16

Ja wij hebben hier ook een fokker (duidelijk op kleur haha) in de buurt, ik vind ze echt lachen. Maar deze kwam ik tegen, staan al in een pp in het bos, zijn beleerd voor de sulky en lekker samen dus top. Wel aan de andere kant van nl :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 13:29

Wel leuk dat ze beleerd zijn! Ben benieuwd hoe de andere straks tegen die kleintjes aankijken :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:55

Leuk Audesta. Koop je de sulky er ook bij?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:57

Nope, die komt op mijn verlanglijstje voor volgend voorjaar :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:58

Hoeveel kan zo'n mini-setje eigenlijk trekken ??

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:01

Audesta schreef:
Nope, die komt op mijn verlanglijstje voor volgend voorjaar :')

Ik heb er 1 staan, niet te duur, aar wel bijzonder model

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:04

Bekappen heb ik ook jaren gedaan, maar in april heb ik een (vermoedelijke) hernia gehad en sindsdien is 2 hoeven uitkrabben al meer dan genoeg. Ik ben al blij dat dat weer lukt, want ik kon echt niks meer. Ik hoop het wel terug zelf te gaan doen, of iig tussentijds bijwerken. Ik merk dat het me veel moeite kost om het uit handen te geven :D Een interval van 5 weken vind ik persoonlijk te lang, na 2 weken zie ik al dingen die ik wil doen en dan moet ik nog 3 weken op mijn handen zitten :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:13

Hier is de smid vandaag weer geweest. Blij dat zij het doet :)

1 paard rondom op ijzers.
Er zaten steeds zand kanaaltjes in de witte lijn. En dat werd schimmel.
En ze kreeg het niet weg gesneden. Zat te diep. En ik ook niet behandeld. Scheurde ook nog verder in.
En ze had voortaan echt een hekel aan bekappen omdat het uitsnijden haar zeer deed |(

Nu dekken de ijzers de witte lijn af.
En het werkt *\%/*

Nog 1 bekapbeurt en het diepste weggesneden stuk is uitgegroeid.
En de rest van de wand ziet er nu zo mooi stevig uit.

Nu hopen als dadelijk alles hersteld is dat de hele hoef weer sterk genoeg is en ze weer van de ijzers af kan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:36

Hier ook net de smid gehad. Fiesta had de ijzers zelf er al onderuit gesloopt en Lieve had alleen nog achterijzers. |o Lieve is bekapt en Fiesta iets netter gezet en klaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 20:39

Hier wou de smid gelijk met de paardentandarts komen. Morgen maar ff een nieuwe afspraak maken :D

Afbeelding

Dames waren knus vandaag <3

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:06

Agh, lieve foto zeg <3

Hier waren de paarden heel onrustig. Veel regen en harde wind, ze vonden er geen bal aan. Ik werd ook wel wat depressief van dit weer en hoe de paddock er dan gelijk weer bij lag. Straks hebben we dit weer 10 maanden :(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:42

Wat een heerlijke lieve foto <3

@Audesta, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinstjes!
@DP, wat goed dat het zo verbetert!
@Belker, hopelijk laten ze de ijzers netjes zitten nu!
@Dais, sssst ik wil nog niet denken aan al die natte ellende ;(

Ik ben vanmorgen lekker wezen hardlopen met de merrie en daarna de ruin gelongeerd.
Was net op tijd voor de plensbui weer binnen :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:56

Leuke foto Boemel!

Hier stond vanmorgen opeens de buurman aan de deur met de vraag of ik nog menggranulaat/puin kon gebruiken. Hij ging zijn oprit aanpassen waardoor het vrij kwam en anders moest hij het afvoeren. Een deel van onze toekomstige paddock uitbreiding is nu dus voorzien van een puinbodem.

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:02

Dat klinkt als een mooi aanbod Malenka.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:16

Zeker. Ik dacht dat ze het gewoon op een bult zouden gooien maar ze waren het zelfs aan het aantrillen. :D het ziet er niet zo groot uit op de foto maar het is toch weer 5x5 en ligt nu lekker hoog, droog en stevig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:18

Ik heb vandaag 80 glansmispels (red robin) struiken/bomen van 1 meter hoog besteld om een haag te planten tussen mn bak en het hek dat langs de parkeerplaats staat. Ik gebruik de bak zelden vanwege het contact wat de mensen daar proberen te maken en de hangjeugd. Voel me erg bekeken :=

En heeft iemand tips om paddockplaten in te graven. Idee is nu gravertje huren, pad uitgraven, beetje zand erin, plaat erop en beetje zand erover. Heeft iemand nog een ander idee?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 00:20

Wij hebben bij de platen het geheel verhoogd dus niks afgraven. 10xm geel zand, glad maken, platen erop en afvullen. De platen moet je wel net zien. Daar moet je geen dikke laag zand overheen hebben. Dan ploeter je met wat pech nog steeds

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 00:39

Hoe zit dat ploeteren dan? Qua mesten of qua modder of?
Ik denk dat ik wel ga afgraven en dan precies een pad ter breedte van de platen zodat ze overal een verhard looppad hadden en op sommige plekken waar ze veel komen verhard ik het dan helemaal.
Ik ben bang dat als ik ze niet ingraaf dat ze gaan zzwerven door het mullere zand.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 06:28

Dat is boffen Malenka! En top dat ze het zo netjes gedaan hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 06:31

Hier idem Belle Boef gedaan, maar zandlaag waar het ingelegd werd wel goed afgetrild voor de roosters erop gingen.

Overigens hebben we een behoorlijke laag zand erop gedaan. Paarden kregen anders kapotte hakken van het liggen.
Ik vind het echt geen geploeter.

Heerlijk zulke buren Malenka!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 06:46

Hutcherson schreef:
Ik denk dat ik wel ga afgraven en dan precies een pad ter breedte van de platen zodat ze overal een verhard looppad hadden en op sommige plekken waar ze veel komen verhard ik het dan helemaal.
Ik ben bang dat als ik ze niet ingraaf dat ze gaan zzwerven door het mullere zand.

Kennis van mij is er nu mee bezig maar die heeft wel stoepbanden eromheen, gele zand, en dan daartussen gelegd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 06:50

Fijn zulke buren Malenka, zal voor hun ook in kosten schelden want afvoeren zal niet goedkoop zijn ( vaak moet je schoon zand verklaring oid hebben) maar heel fijn dat ze het zo netjes maken.

Mijn vorige baal voordroog is deels gaan broeien en heb ik apart, hoopte het met mest mengen af te kunnen voeren en kreeg al een apje van de mestboer, niet meer doen, oeps.... Ik kan mij om zo`n apje wel best lang zorgen maken, voel mij er ongemakkelijk bij dan. Je wordt toch op de vingers getikt.
Nu maar kijken dat ik alles als "groenafval" naar de stort afvoer
is gratis en stort is 15 min,. verderop maar er zijn maar hele beperkte openingsuren en je staat er vaak minimaal 1.5 uur in de rij
Nieuwe balen van dit jaar zijn nu in gebruik en het doosje met testhooi komt vandaag aan bij het Pavo lab om te testen, ik ben zo benieuwd en duim zo hard dat het net als vorig jaar goede waarden heeft. Zo niet dan heb ik geen idee wat ik moet doen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:11

Hutcherson schreef:

Als je pech hebt en het slaat dicht heb je modder op je platen liggen en moet je daar dus alsnog doorheen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:27

Dat zijn fijne buren Malenka :)

@LN, balen van je hooi!
Ik snap je gevoel rondom het appje, ik zou daar ook lang mee kunnen blijven zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:09

@boemel: wat een leuke foto en de verandering van kleur van boven naar beneden is ook zo mooi getroffen.

@malenka: handig zo'n buurman en mooie stevige ondergrond voor de komende winter. Hebben de paarden van jou geen last van te grote stenen in de bodem ??

@Hutcherson: waarom de platen ingraven?? Ik zou ze gewoon goed glad er bovenop leggen en dan zand er over. Liggen ze mooi een stukje hoger = beter voor de waterafvoer ook.
Om 'zwerven' tegen te gaan kun je ze opsluiten met ijzeren pennen waar ook gronddoel mee wordt vast gelegd. Die heb je in verschillende lengtes.

Hier de track langs de weg maar dicht gelaten ivm wind en eikels.