Ik heb de persen op ebay gevonden. Tuinadvies.nl heeft ze ook. Op ebay hebben ze er eentje voor 4 tegelijk.
Fabster
Geplaatst: 26-01-17 11:17
Ziet er goed uit, Chasey.
Voor de liefhebbers: per 1 maart wordt er een nieuwe koetsier gezocht voor Koning WA. . Paarden verzorgen en strainen, stallen mesten, mennen (neem ik aan).
Kunnen jullie met me meedenken.. De paddock is eigenlijk redelijk vlak op sommige stukken na.. dat zijn de stukken die wat drassiger waren en die zijn dus hobbelig opgevroren.. dat is het stukje voor de schuildstal, bij een voerbak (bij de andere voerbak is het minder) en op 2 plekken waar ze veel poepen.. verder is hier (net als overal denk ik) de grond kei hard.. Nu heeft mijn draver bijzonder gevoelige hoeven.. in de winter haal ik meestal de ijzers eraf ivm sneeuw en aftrappen in de modder.. in principe zouden ijzers nu wel kunnen maar goed volgende week kan het weer sneeuwen of ijzelen natuurlijk en dan is het niet handig.. Op dit moment heeft Licor gewoon last van zijn voeten.. hij loopt heel voorzichtig.. op het hobbelige loopt hij echt op eieren maar ook op het vlakke loopt hij niet lekker.. en verder hij heeft dikke benen.. alle 4 en niet bijzonder warm.. ik denk dat het een beetje is zoals stalbenen.. Hebben jullie ideeën hoe ik het hem wat comfortabeler kan maken en dat zijn benen dan ook weer wat dunner worden..
Misschien kan je hoefschoenen gebruiken? Meestal zijn ze het meest gevoelig op de voorhoeven. Mogelijk gaat hij dan ook meer bewegen, waardoor de stalbenen minder worden. Wel goed de hoeven opmeten (lengte/breedte) en passende hoefschoenen kopen. Ze staan ook wel tweedehands op marktplaats of hier op bokt, kan je eerst kijken of het iets is.
Fabster
Geplaatst: 26-01-17 13:07
Om die reden heb ik dus op sommige stukken roosters neergelegd (zie aantal pagina's terug) Ik had vorig jaar hetzelfde probleem met mijn Belg. Hij heeft een stuk afgebroken hoefkraakbeen en als dat gaat wrikken door zo n maanlandschap, kan hij geen kant meer op. Nu dus een pad van roosters neergelegd en hij heeft nergens meer last van.
Ja hoefschoenen zat ik ook aan te denken maar kunnen die 24/7 aanblijven? En ze zijn behoorlijk prijzig vaak.. heb ze echt voor alle 4 de hoeven nodig.. hij staat nu ook geregeld met 1 achterbeenbeen omhoog omdat hij niet weet waar deze neer te zetten..
Ik dacht er ook aan om iedere dag standaard arnica te geven.. en misschien hem meenemen langs de fiets voor wat beweging.. over het asfalt dan.. maar dan moet hij uiteraard geen pijn hebben met lopen over het asfalt.. zou dat kunnen werken denk je? Ik heb echt geen verstand van stalbenen ofzo
Tapijt wil mijn vriend helaas niet.. Bij de voerbakken liggen grastegels.. maar door het knoeien, plassen, mest, zand, enz wordt het daar toch hobbelig.. zeker omdat ik het niet weggeschoven/geveegd krijg omdat alles zo bevroren is
spatter
Geplaatst: 26-01-17 13:16
tapijt inderdaad of hoefschoenen en anders misschien wat extra zand op die stukken gooien die het vlak trekken
Hier loopt Blue met zijn ijzers ook wat moeilijker op de paar stukjes die ongelijk zijn Ik heb per ongeluk met water geven , water over laten lopen en dat is nu bevroren zodat het nu vlak is op het meest ongelijke stuk.
Wat is het weer verrekte koud buiten, heb flink moeten bikken op de waterbak. Wel een heerlijk zonnetje.
Foto van mijn schaapjes. Voorste Ouessant is 9 jaar, de middelste BarbadosBlack Belly onbekend maar redelijk jong en daar achter mijn oudje die al oud hier kwam en vervolgens haar dochter kreeg die nu 9 jaar is. Die schat ik zeker 17 jaar, geen idee hoe oud schapen kunnen worden maar ze heeft al jaren geen tandjes meer in haar bekkie.
Tis inderdaad koud buiten. De paarden hadden geen wak in de waterbak gehouden, dus Caj was al aan het ijs aan het likken. Maak ik een gat voor haar, had ze dat even niet door en likt ze het waterlaagje van het ijs, wat dat wak slaan daar op kwam te staan . Geen snuggere harrie. Maar goed, ik heb het ijs er vanaf gehaald en de bak weer gevuld, dus ze kunnen er weer even tegen.
Licor
Geplaatst: 26-01-17 13:33
Hahaha! hier trappen ze gewoon tegen de bakken aan tot het ijs breekt.. iig de shet heb ik dat zien doen.. de haf probeert de bak altijd met zn mond op te tillen en Licor durft dat soort dingen allemaal niet dus die laat dat de andere doen haha
Ijs is hier soms wel 5 cm dik na 1 nacht.. echt bizar
Ik vond ook dat ze veel dronken.. qua aantal emmers dat ik iedere dag moet geven.. maar toen zag ik hoe dik het ijs was.. er bevriest gewoon al een emmer per dag
Dat is ook zo, maar het is ook heel droog (en dus dorstig) weer. Ging vanmorgen Leo even bekappen, maar het is bij vijlen gebleven. Zijn steunsels waren keihard. Kwam het hoefmes echt niet doorheen.
spatter
Geplaatst: 26-01-17 13:44
Ik bik nu alleen de grootste steeds open zodat ze daar uit drinken, daar gaan ze niet mee aan de haal.
Mijn ruin en de shet meppen zelf met hun been in de waterbak om het ijs te breken. Ik heb het mijn merrie nog nooit zien doen, dus ik denk dat ze het aan de jonge broekies overlaat