Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:47

Spannend Daan! Plaats je een foto van het eindresultaat?
Oehh voorzichtig Spatter! Ik ben vannacht vergeten de deur op slot te doen, en mijn vriend sliep ivm zijn werk niet thuis. Gebeurt me echt nooit :+

Onze bak is ook nog niet helemaal optimaal. We hebben van zandcompleet een aantal goede tips gekregen n.a.v. een zandmonster dat we hebben opgestuurd waar ik eens rustig over na ga denken. De conclusie was dat we heel goed zand hebben voor de toplaag, maar dat onze toplaag eigenlijk te dik is waardoor het water slecht bij de drainagebuizen komt. Er moet of iets doorheen zoals vlokken, of een dunnere toplaag en onder de toplaag groffer zand. Me maar eens even rustig in verdiepen ;)

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:55

DD ik heb wel bakken gezien die al heel snel goed waren. Op de vereniging waar ik reed tot de paarden aan huis kwamen hebben ze 2 jaar geleden een bak aangelegd die gelijk na aanleg helemaal super was. Maar ik geef het sowieso wel even de tijd :)

PPPeet lastig he? Zandcompleet is wat dat betreft wel een fijn bedrijf, denken goed mee. Maar hun zandprijs vond ik erg hoog dus toch elders besteld.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:00

Pfoe wat een wetenschap die bakken zeg.
Hier een hele fijn bak van gewoon simpel zwart zand zeker als die pas gesleept is. Alleen geen hele winter in te rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:05

Ik zou ook in de winter niet te veel rommelen in de bak. Dan kun je beter tot na de winter (dus eventuele vorst) wachten.

En een goede bak is idd een hele wetenschap. Zeker om hem goed te houden, want ook de duurste bakken zijn met slecht onderhoud binnen een half jaar onbruikbaar.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:10

Ja het is inderdaad om knettergek van te worden... we hebben een frees. Aan de ene kant denk ik laten we alle lagen maar eens goed door elkaar frezen, aanrijden en kijken of de structuur dan waterdoorlatender is. Bevalt het niet dan weten we dat ook weer. Vlokken oid zit ik eigenlijk niet op te wachten ivm kosten en mestafvoer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:16

Kirrr schreef:
Bij Van Craenenbroeck hebben ze ook goede en vooral goedkope spots!
Met 2 was heel onze paddock verlicht terwijl het helemaal niet zo'n sterke spots waren.

Weet je toevallig nog welke lampen dat zijn? Wij zijn ook nog op zoek naar lampen, maar willen niet van die energievreters. Lichtslang kunnen we ook nog proberen, maar om nou rondom de hele track een lichtslang te hangen is misschien ook wat euh, duur :$

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:04

Zal vanavond eens kijken of we de dozen nog hebben. Want de lampen hangen allemaal al.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:12

Verdiep je dan ook eens in gasontladingslampen. Van die lampen die even tijd nodig hebben om op volle sterkte te komen.
Die blijken ook behoorlijk energiezuinig en er komt een flinke bak licht vanaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:14

Maar die kunnen slecht tegen kort branden. LED heeft daar geen probleem mee én is meteen op sterkte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:17

Ik moet de eerste led lamp nog tegen komen die net zo sterk is als een gasontladingslamp...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:59

Wie was ook alweer degene met lampjes op de kruiwagen voor uitmesten in het donker? Heb je daar duidelijke foto's van? Wij mesten meestal met z'n tweeën, maar in het donker houdt dat in dat persoon 1 met de kruiwagen loopt en mest ruimt, en persoon 2 met de lamp schijnt. Zou handiger zijn als we beide kunnen scheppen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:41

Waarmee mest je uit? Ik pak mn bakje van de mestboy en mn telefoon met zaklamp app in een hand, schijnt perfect op de goede plek en dan kan ik met de andere hand harken.

Ik was in de waan dat mijn paarden gemiddeld een half baaltje hooi per paard weg aten. Pech voor mij eten mijn Tinkers (1m51 en 1m61, beide zwaar gebouwd type) wel 1,5 baaltje per dag weg :oo

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:46

Hier eten ze nu ook met 1 KWPN, een Arabier en een Shet gemiddeld al 1,5 baaltje à 2 baaltjes per dag weg en dan is het nog niet eens winter. Zucht!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:48

Ik met een mestboy, Caily. Mijn collega's met zo'n metalen zaagselvork (dus dat schijnt wat lastiger). Ik ben altijd bang dat ik mijn telefoon laat vallen of fijnknijp ofzo :D

Shet, Welsh, Quarter en KWPN'er zitten nu op ca 50 kg hooi per dag. Ze wisselen heel erg in hoeveelheid momenteel; soms geven we ze 25 kg bij en is dat de volgende dag nog niet op, soms heb je aan 60 kg niet genoeg. En nog steeds niet dat ze zelf even op een briefje aangeven hoeveel ze willen tot de volgende voerbeurt :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:58

Doen die van mij het nog heel netjes met 1kg hooi pp/pd,dat is dus 3 kg hooi pd :=
Maar goed,ik bof dan ook dat ik er nog volop gras bij heb... :Y) :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:16

Als het vroeg donker is en ik niets meer zie, mest ik die dagen de paddock gewoon niet uit :+ (= 3 dagen per week) Dan heb ik enkel meer werk op de dagen dat ik er wel ben als het licht is. Ik ga niet met een lampje/lichtje etc door de modder liggen baggeren. Daar bedank ik voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:19

Zo deed ik het vroeger ook, nu heb ik alle dagen tijd :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:28

Heeeeerlijk lijkt me dat DD!

Ik gebruik ook mijn iphone als zaklamp in het donker :+ Tijd voor goede verlichting dus! Mestruimen doe ik 2 a 3 keer per dag, anders vind ik het zo'n bende worden met mest door het zand gelopen etc.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:35

Dar was sure Lee met lampjes op de kruiwagen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:02

Ik weet niet of er al iets over was gezegd maar ik zou wel een goede tip kunnen gebruiken. Ik heb van die grote rechthoekige balen voordroog en als ik een nieuw pak open maak dan kletteren er regelmatig meteen een heel aantal plakken voorover op de grond. Dat is op zich niet zo erg, maar als ik dan hooi wil pakken dan moet ik me er het apezuur aan lopen trekken om wat los te krijgen. Dr onderkanten van die plakken zitten nog tegen elkaar zeg maar en omdat de plakken over elkaar heen vallen zit alles muurvast. Zo irritant en kost me zoveel onnodige kracht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:19

Een touw bij de hand houden en als een pak open is de plakken minus elke keer één aan elkaar vast maken (net onder de bovenkant). Zo'n snelspanner lijkt me daar erg handig voor.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:57

Ik gebruik nu een lampje die je op je hoofd kunt doen. Werkt erg prettig. Ook als de lampen aan staan. Want je loopt toch vaak in het licht en dan maak je zelf schaduw waar je bezig bent. Met zo'n lampje heb je altijd even wat extra licht en je handen vrij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:11

Ik vind het erg luxe dat ik niet hoef te prutsen met lampjes.Maak de baan nog even schoon als de jongens op het gras gaan en de wei als ze daar vanaf gaan.Eerstvolgende is weer in de ochtend.

Daan...klinkt goed je bak :j

Murosch...ik vind het hooi altijd weer vast.Heb dan wel geen voordroog maar met hooi vind ik het ook irritant als er teveel afkomt of de achterkant losstort :+
Mijn ruimte is erg beperkt en los hooi is een mooie plek voor de muizen...ik maak alleen los wat ik nodig heb voor een paar dagen.Die plakken gooi ik weer bovenop de aangebroken baal,hoef ik niet zo te bukken en geeft minder rommel :)

Ik maak het trouwens gewoon vast met een of 2 van de touwen,als ik in het begin wat touw tekort kom,dan knoop ik een stukje touw aan vast.Als touw weer lang genoeg is,haal ik dat weer los.Gewoon met een knoopje,daar touw doorheen lussen en een halve steek vast aan het andere deel waar een knoopje in zit.Is eenvoudig weer los te halen ook.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:03

Hihi gisteren kwam mijn vriend met een hoofdlampje voor me aanzetten, leek hem wel handig :D Toevallig!

Mijn bak is vanmorgen klaar :D :D Het zand lijkt echt veeeeel beter, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:06

Fijn Daan! Eindelijk goed nieuws.