Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:59

@lynn: thanks voor je reactie. Mais had ik ook op mn lijstje, maar durf het niet zo goed ivm hb. Maar lees wel dat het zo goed aanzet.. welke mais geef jij? En bedoel je dat gewone pulp met 30 min heet water ook helemaal uitgezet is? Scheelt nogal tov speedibeet qua kosten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:28

Mais voer ik niet aan mijn hb’er. Speedibeet juist wel, die is nog net iets meer ontsuikerd dan reguliere pulp (scheelt 3 of 4% en dat kan voor een hb’er net het verschil maken).
Gewone pulp kun je idd met heet water sneller weken, geldt ook voor bijv luzernebrok en seniores priores.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:32

Ja met heet water valt het heel snel uit elkaar. Ik geef nu vlokken maar voorheen aan een oud pensionpaard maïsmeel maar nu heeft ze nog iets structuur
Mijn heeft geen hb weet niet hoe dat gaat.

Ze is al iets bijgekomen en heeft weer wat appeltjes een glans in dr vacht. En dr heerlijke merrie bitch blik
Afbeelding

Op de achtergrond rechtachterin zie je ook de borstelpaal. Maken ze dankbaar gebruik van alleen de pre verkiest de kersenboom boven de borstels en kokosmat
Shet stond onder de pre te eten en Heeft nu een hooi kapsel

Afbeelding

En de pre onder het nieuwe afdak/poetsplek/overdekte eetplek

Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:27

Citaat:
Shet stond onder de pre te eten en Heeft nu een hooi kapsel

He extensions, wat leuk :Y)

Mooi plekje hoor LN :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 00:12

Simt9, ik doe het op het oog en heb niet gewogen.

Ze krijgen wel allemaal hetzelfde en mijn ene ruin is ex hb, ir en snel te dik. Hij krijgt wel minder, net als de shet, maar wil ze wel tegelijk wat kunnen geven.

Mais vind ik niet echt geschikt voor paarden, dus dat geef ik niet. Hooguit zemelen of spelt. Maar liever allemaal niet.

Ze krijgen wel hele jaar rond wiesencobs en dan echt niet zoveel. De shet en NF een handje en de quarters een halve schep.
Nu krijgen ze 1/3e schep speedibeet. Ik vind speedibeet toch de veiligste bietenpulp. Ook wel andere gehad die langer moest weken, maar rook anders en stond ook nooit op de zak hoeveel suiker er nog in zit.

Ik ben ook pas net begonnen en geef vooral niet zoveel zodat ze weer aan de smaak wennen en ook de darmen rustig wennen. Het is goed voor de darmen, maar geef nooit heel veel voer in 1x en tegelijk.
Als het nog kouder wordt, krijgen de quarters een halve schep en kijk dan echt hoe ze eruit zien. Heb geen olie, maar wel net een nieuwe zak lijnzaad, dus krijgen ze gemalen lijnzaad erbij tijdens seizoens overgang weer.

Wel naast onbeperkt hooi. Als het echt koud wordt en met name de merrie het moeilijk zou hebben, doe ik gewoon een portie meer op een dag geven.

Netjes Lynn, nu is het wel heel erg echt allemaal zo. Die schuilplek is ideaal.

Ik zeg altijd dat ze de shet gebruiken om wat snacks mee te nemen :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:28

Maïs kunnen ze best wel last van hun darmen van krijgen door ontwikkeling van gas... de Friezen die ik heb (gehad) konden er allemaal prima tegen, maar merkte bij m'n oude KWPN'er toch wel echt verschil tussen de periodes dat ie het wel/niet at. Als hij wel maïs kreeg, kon ik amper aan z'n buik zitten, deed echt zichtbaar pijn, en was hij ook opgeblazen..

Mijn Quarter die ook hb-gevoelig is krijg ook een schep speedibeet per dag, gaat al maanden gaat :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:13

Ja, ik durf mais ook niet aan ivm hoge zetmeelgehalte. Heb nog even gekeken naar de ontsloten versies en ook daarbij al 45% zetmeel, dat risico durf ik niet te nemen.

Overigens heb ik een maf paard, want die eet dus bietenpulp heel graag 8)7
Heb vandaag halve schep bietenpulp (600gr) met 200gr grasbrok en 200gr grasmix gegeven en emmer tot de helft aangevuld met warm water, dat werd met smaak opgegeten. Voor het veilig aanzetten nog met 30ml rijstolie begonnen en de lijnzaadolie even achterwege gelaten. Even een weekje aankijken hoe dat gaat. En anders meer bietenpulp erbij. Weet iemand ook tot wanneer je geen zemelen hoeft bij te voeren ivm de scheve (ik meen calcium?) verhoudingen?

Heel erg bedankt voor het delen van hoe jullie (hb’ers) veilig voeren!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:21

Hoeveel bietenpulp kun je eigenlijk max. per dag geven? En hoeveel gram is een gewone voerschep? :P

Mijn hb'er krijgt overigens ook 3kwart schep met basisbrok per dag :j Maar hij is op het moment ook iets onder gewicht, als hij straks weer op gewicht is, zal ik dat ook wel iets verminderen..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:46

Mijn jongens (niet te dun, niet HB-gevoelig) krijgen ook dagelijks bietenpulp bij. Ik voer het vanwege de pectine die erin zit. Een van mijn paarden is snel wat gevoelig op de darmen (geen koliek, maar iets slappe mest) en door bietenpulp bij te voeren is dat veel minder geworden. Zij krijgen niet veel, ik denk beide een hele voerschep (geweekt) per dag.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:10

Wat een interessant topic! Mijn paard komt binnenkort ook thuis te staan, samen met een shetvriendje. Hij is al geruime tijd met pensioen en staat nu 100 km verderop, maar wil hem toch graag dichter in mijn buurt hebben. Hij is gewend 24/7 buiten te staan (we hebben ook de ruimte), maar wil er toch graag een schuilstalletje bij hebben. Als ik zoek op Google kom ik alleen maar schuilstallen vanaf 1.000 euro tegen. Hebben jullie goedkopere ideeën?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:54

Mazida schreef:
Wat een interessant topic! Mijn paard komt binnenkort ook thuis te staan, samen met een shetvriendje. Hij is al geruime tijd met pensioen en staat nu 100 km verderop, maar wil hem toch graag dichter in mijn buurt hebben. Hij is gewend 24/7 buiten te staan (we hebben ook de ruimte), maar wil er toch graag een schuilstalletje bij hebben. Als ik zoek op Google kom ik alleen maar schuilstallen vanaf 1.000 euro tegen. Hebben jullie goedkopere ideeën?

Eerlijk gezegd vind ik 1000 euro echt goedkoop.

Je bent afhankelijk van wat er al is. Wij hebben iets gekocht met ene schuur. Die maken we geheel of deels open. Maar maken ervoor nog een flinke afdak. Dus maak al gebruik van wat er is.
En we willen dat aan de garage ook gaan doen, zodat we 2 schuilplekken hebben. Naast de bomen etc.

Het makkelijkste is palen en dakplaten en dan zijkanten dicht met schutting/wand en of windbreek gaas.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:26

xXutopiaXx schreef:
Hoeveel bietenpulp kun je eigenlijk max. per dag geven? En hoeveel gram is een gewone voerschep? :P

Mijn hb'er krijgt overigens ook 3kwart schep met basisbrok per dag :j Maar hij is op het moment ook iets onder gewicht, als hij straks weer op gewicht is, zal ik dat ook wel iets verminderen..

Een gewone voerschep is 1200gram. Ik heb een van marstal die elke halve liter aangeeft en die is per halve liter 300gram. Dat was in elk geval gewogen bij de Havens Gastro en Speedibeet. Een volle schep grasmix is maar 200 gram, maar ja, hele andere structuur.

Hoeveel de max is weet ik niet. Maar ik kan zelf maar 1x pd voeren (want nog niet aan huis :Y) ) en zou dan niet meer dan een hele emmer (geweekt) voeren.

Flew schreef:
Mijn jongens (niet te dun, niet HB-gevoelig) krijgen ook dagelijks bietenpulp bij. Ik voer het vanwege de pectine die erin zit. Een van mijn paarden is snel wat gevoelig op de darmen (geen koliek, maar iets slappe mest) en door bietenpulp bij te voeren is dat veel minder geworden. Zij krijgen niet veel, ik denk beide een hele voerschep (geweekt) per dag.

Zo grappig dat ieder een ander referentiekader heeft van wat veel is :') . Ik sla al stijl achterover dat mijn hb’er dus een kilo (droog) voer per dag krijgt met die ene voerbeurt. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:31

Diva krijg in de winter tot een emmer pulp per dag, 1 schep pulp op 5 scheppen water ongeveer dus je hebt snel een goede hoeveelheid. Met heet water is het klaar zodra het afgekoeld is. Ze kan niet tegen lucerne of mais maar krijgt pulp, compact gras, sojaschroot en een vitaminebrokje en daar doet ze het super op.

Schuilstal voor 1000 euro vind ik ook niet veel geld, zelf wat maken zal wel goedkoper zijn vermoed ik maar ook veel werk.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:32

Mijn 26jarige krijgt ook speedibeet, geloof ook een voerschep per dag in 2 maal. Ze is nooit hb geweest, we heel snel (en nu ook) te dik dus ik ben er wel voorzichtig mee. Zij krijgt naast de speedibeet ook nog een luzerne voor maag/darm stelsel, een beetje merriebrok, glucosamine en allround supplement. De speedibeet en lucerne krijgt ze pas sinds ze bij een vriendin van mij staat, maar het geeft wel heel mooi maagvulling waardoor ze wat minder stro eet.
De shetlanders krijgen alleen hooi en een vitamine brokje en staan nu in een paddock. 1 ervan is hb gevoelig, de andere totaal niet. Dus dat wordt 3 keer verschillend weidemanagement :+

Schuilstal voor €1000 vind ik ook niet veel geld, mits het beetje mooie kwaliteit is.
Ik zou als je zelf handig bent zelf een schuilstal bouwen zoals superpony zegt, zo wonen mijn shetlanders al 7/8 jaar en dat stalletje heeft écht flinkje stormen overleefd. En anders misschien eens kijken naar 2e hands, marktplaats etc? Oude containers hoor je ook nog wel eens als schuilstal (maar geen ervaring mee, dus weet niet hoe veilig die zijn).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:43

Slmt9 schreef:
Flew schreef:

Zo grappig dat ieder een ander referentiekader heeft van wat veel is :') . Ik sla al stijl achterover dat mijn hb’er dus een kilo (droog) voer per dag krijgt met die ene voerbeurt. :+

Maar een volle schep geweekte pulp is toch ook niet veel? :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:14

Oh ik dacht je droog bedoelde omdat ik het zelf altijd heb over de droge gewichten :D
Ik weeg droog af thuis en maak t op stal pas nat ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:53

Ik heb besloten dit jaar voor het eerst de paarden zonder deken te zetten.
Ben erg benieuwd of Jewel dat trekt :=
Lijkt mij wel heerlijk om niet meer dat gedoe van dekens wisselen ed te hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:25

Het maakt ook nog uit of je een schep speedibeet of een schep pulpbrok neemt.
Ik ben weeeeer vergeten om de weegschaal mee te nemen; had willen wegen hoeveel er in onze verschillende maatscheppen zit.

Volgens mij kun je 1,5-2 kg bietenpulp voeren zonder te hoeven compenseren. Even nakijken...

Voervergelijk geeft aan 4 kg pulp op 1,5 kg zemelen, maar eigenlijk max 1 kg zemelen (en dan moet je dus voor de goede verhouding ook de pulp verlagen).
Maximaal kun je 50% van het ruwvoer vervangen, bij een paard van 600 kg reken je met 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof aan ruwvoer, dus 12 kg. Daarvan 50% is dus 6 kg pulp.
Lees je dan de regel over compenseren met zemelen, dan kan je niet goed gecompenseerd voeren (althans, niet met zemelen, er bestaat vast nog meer dat hoog in fosfor staat).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:50

Hilary schreef:
Ik ben weeeeer vergeten om de weegschaal mee te nemen; had willen wegen hoeveel er in onze verschillende maatscheppen zit.

Volgens mij kun je 1,5-2 kg bietenpulp voeren zonder te hoeven compenseren. Even nakijken...

Voervergelijk geeft aan 4 kg pulp op 1,5 kg zemelen, maar eigenlijk max 1 kg zemelen (en dan moet je dus voor de goede verhouding ook de pulp verlagen).
Maximaal kun je 50% van het ruwvoer vervangen, bij een paard van 600 kg reken je met 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof aan ruwvoer, dus 12 kg. Daarvan 50% is dus 6 kg pulp.
Lees je dan de regel over compenseren met zemelen, dan kan je niet goed gecompenseerd voeren (althans, niet met zemelen, er bestaat vast nog meer dat hoog in fosfor staat).

Als ik eraan denk za ik morgen mijn scheppen ook eens wegen, droog of geweekt?
Bij de voervergelijk, telen ze droge of geweekte pulp? Mijne mag dan 8 kg

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:00

In principe praat je altijd over droog gewogen product.
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat ik meer water toevoeg dan op de verpakking staat. Dus dan zit je al met een verschil door alleen water toe te voegen :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:12

Vind 1000 euro voor een schuilstal ook niet veel, ik heb al moeite met het vinden van een fatsoenlijk konijnenhok + ren voor de helft van dat bedrag :+.

Hier geen dekens als werd me dat laatst wel sterk aangeraden bij mijn 27 jarige door iemand, maar hij wordt al zijn hele leven een soort van grote shetlander dus ik denk dat hij het niet zo snel koud heeft. Toen ik nog fanatiek met hem reed kon er dekens op gooien wat ik wilde, hij werd altijd een teddybeer die geschoren moest worden. Geen dekens meer vind ik heeeerlijk, nooit meer denken oops het is toch kouder/warmer dan dat ik had verwacht en ik kan het nu niet wisselen.

Mijn gras is sinds gisteren ineens op omdat manlief op het idee was gekomen de wei te maaien (1800m2, hij is zo'n 2 uur bezig geweest met benzinemaaier). Loonwerker had gezegd dat kort maaien goed was tegen onkruid, dus hij dacht te helpen, maar nu heb ik dus ineens geen gras meer -O- . Zeker op een stuk stond het nog best hoog en precies dat is nu heel kort. Volgend jaar gaat het hopelijk beter omdat nu alles lavagruis heeft gehad en wordt doorgezaaid. Hopelijk heb ik dan ook een 3e weide erbij, alles staat klaar om die in te zaaien maar dan moet er wel wat meer regen komen.
Mijn oudje kon het gras goed gebruiken want die wordt wat schraal, had dit weekend al zak 18+ gehaald (de opfokbrok van vtalbix werd erg prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren) en nu ook maar senior priories besteld en gelukkig ligt er 5 ton hooi op zolder. Hopelijk gaat het snel regenen en hebben ze dan in oktober nog af en toe wat gras.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:14

Hilary schreef:
In principe praat je altijd over droog gewogen product.
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat ik meer water toevoeg dan op de verpakking staat. Dus dan zit je al met een verschil door alleen water toe te voegen :)

Dat dacht ik ook al maar dan is 6 kg droog wel veel zeg!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:41

Hilary schreef:

Thanks voor de opheldering :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:50

FleurVP schreef:
Vind 1000 euro voor een schuilstal ook niet veel, ik heb al moeite met het vinden van een fatsoenlijk konijnenhok + ren voor de helft van dat bedrag :+.

Hier geen dekens als werd me dat laatst wel sterk aangeraden bij mijn 27 jarige door iemand, maar hij wordt al zijn hele leven een soort van grote shetlander dus ik denk dat hij het niet zo snel koud heeft. Toen ik nog fanatiek met hem reed kon er dekens op gooien wat ik wilde, hij werd altijd een teddybeer die geschoren moest worden. Geen dekens meer vind ik heeeerlijk, nooit meer denken oops het is toch kouder/warmer dan dat ik had verwacht en ik kan het nu niet wisselen.

Mijn gras is sinds gisteren ineens op omdat manlief op het idee was gekomen de wei te maaien (1800m2, hij is zo'n 2 uur bezig geweest met benzinemaaier). Loonwerker had gezegd dat kort maaien goed was tegen onkruid, dus hij dacht te helpen, maar nu heb ik dus ineens geen gras meer -O- . Zeker op een stuk stond het nog best hoog en precies dat is nu heel kort. Volgend jaar gaat het hopelijk beter omdat nu alles lavagruis heeft gehad en wordt doorgezaaid. Hopelijk heb ik dan ook een 3e weide erbij, alles staat klaar om die in te zaaien maar dan moet er wel wat meer regen komen.
Mijn oudje kon het gras goed gebruiken want die wordt wat schraal, had dit weekend al zak 18+ gehaald (de opfokbrok van vtalbix werd erg prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren) en nu ook maar senior priories besteld en gelukkig ligt er 5 ton hooi op zolder. Hopelijk gaat het snel regenen en hebben ze dan in oktober nog af en toe wat gras.

Ow, balen zeg. Maar wel heel lief bedoeld denk ik??

Kregen ze nog geen hooi?

Ik vond de 18+ niet mooi. Geef wiesencobs en nu dan de speedibeet bij en een vit korrel. En nu ook even lijnzaad. Ik denk dat het zelfs goedkoper is, maar weet het niet zeker. Het vult wel goed. Voor de 26jr begin ik nu al met opbouwen van speedibeet, zodat ze goede weerstand heeft tegen de kou. Ze kreeg ook in ene alweer een vachtje.

Vandaag wel uitgemest, want wordt steeds zo laat, maar voelde het wel. Eerst uur gelopen met honden en toen uitmesten. Ik denk niet eens de operatie zelf, maar vooral 3 weken niet uitmesten en de reuma even opspelen als je weer begint......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 06:07

Mooie plek zo LN!! Keurig.

Ik voer in de winter speedibeet, maar geef dan 2 handjes (droog) gewoon voor de lekker. Geef het niet ter vervanging van ruwvoer. Vaak gooi ik er ook wat wortels door. Zijn ze lekker even mee bezig.

Hoop dat je je snel beter voelt sp. Je hebt straks veel energie nodig voor het verhuizen.

mazida, ik vind 1.000,= ook niet veel geld voor een schuilstal :o ….. Leuk dat je je paardjes lekker aan huis krijgt!