Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:21

diana1 schreef:
Naar mijn idee is het voor de producenten een tip! :)* om hetzelfde product te leveren in verpulverde vorm, alleen zal dat waarschijnlijk moeilijker te verpakken zijn? Wie weet iets voor de toekomst.
Natuurlijk is dat mogelijk. Houtmot kan toch ook in zakken gedaan worden.
Alleen moet je je afvragen hoeveel volume je dan hebt met 15 of 20 kilo en of het niet veel meer gaat stuiven.
Overigens zou het produkt dan ook goedkoper kunnen worden, je hebt immers de extra produktiekosten niet meer van het persen van de korrel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:08

@DD
Het product wordt ontstoft dus dat het meer gaat stuiven lijkt me niet het geval. Het stuift nu ook niet in verpulverde vorm.

Nog even een aanvulling op de vanochtend geplaatste lijst:

Imker heeft beide stallen 1 zak bijgestrooid. (update van gisteren (dag 80) is vanochtend geplaatst en kon dus niet meer meegenomen worden in de lijst)

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
81 dagen 14 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
81 dagen 16 zakken à 20 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:25

diana1 schreef:
@DD
Het product wordt ontstoft dus dat het meer gaat stuiven lijkt me niet het geval. Het stuift nu ook niet in verpulverde vorm..
Dat zal voor het grootste deel komen omdat het dan al vochtig is.

joyce B

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:36

Ik denk dat het dan misschien wel duurder wordt omdat het product dan meer volume heeft en dus hogere vrachtkosten/verpakkingskosten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:37

trekruiter schreef:
stefje schreef:
Volgens mij is inderdaad de aanblik van de strokorrels die eruit zien aan als biks genoeg om te doen eten. Ik heb eerst een paar keer vers uit de zak korrels onder de neus gehouden en ze at het op, weliswaar niet super enthousiast. Vanavond paar keer een handje half uiteen gevallen korrels voorgehouden en dat hoefde ze echt niet -maar goed daar zat natuurlijk ook nog wat azijnlucht/smaak aan-.

wat U hier doet is verkeerd!
U leert uw paard het te eten
Daarom dat er geadviseerd wordt van de korrel nat te maken
Mede door het aanblik en als de paarden dan proeven,dan wrijft het al uit tussen tong en gehemelte
en daar houden paarden niet van

Ik geloof niet dat je een paard zo leert iets te eten wat ie niet lekker vindt, met alle respect naar Trekruiter :-). Mijn paard heeft het er in ieder geval niet van geleerd ;-) Die kaken kan je toch niet dwingen het te verwerken...

Kan me voorstellen als je met een hoge frequentie dit herhaalt en niet veel andersoortig eten aanbiedt, tja dan kiest hij waarschijnlijk wel voor eten, maar niet met mijn frequentie (enkele keren).

Verder weet ik maar liever direct waar ik aan toe ben! Na mijn droge-korrel-eet-test heb ik daarom besloten ruim water eroverheen te doen zodat echt het meeste al uiteenviel, en eet ze het in het geheel niet meer. Ik heb mijn doel daarmee bereikt en ben tevreden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:20

diana1 schreef:
Naar mijn idee is het voor de producenten een tip! :)* om hetzelfde product te leveren in verpulverde vorm, alleen zal dat waarschijnlijk moeilijker te verpakken zijn? Wie weet iets voor de toekomst.

Ook dat is al uitvoerig getest en onderzocht: het werkt niet. Probleem was dat het absorptievermogen veel minder werd, de verwerking veel en veel lastiger en zoals hier al wordt opgemerkt, de verpakkings- en transportkosten zijn dan hoger.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:31

Ik vind het gewoon jammer dat mijn pony's alweer een tijdje niet bij de stallen staan,ik vind het uitmesten zo leuk en dat hoeft nu niet.
Maar om ze daarvoor nu bij de stallen te zetten vind ik weer wat te ver gaan!
Wel kan ik het niet laten om het af en toe even op te schudden,het is zo,n lekkere zachte bodem!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:09

madamX schreef:
diana1 schreef:

Ook dat is al uitvoerig getest en onderzocht: het werkt niet. Probleem was dat het absorptievermogen veel minder werd, de verwerking veel en veel lastiger en zoals hier al wordt opgemerkt, de verpakkings- en transportkosten zijn dan hoger.

Wel jammer madamX dat ik hierover dan zojuist bericht ontving van Zeolite dat het product dat over 2 maanden in de handel komt wel in verpulverde vorm is!! (beetje jammer hieraan is dat ik dit idee ook nog zelf heb aangedragen bij Zeolite via een mail)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:12

DubbelDun schreef:
diana1 schreef:
@DD
Het product wordt ontstoft dus dat het meer gaat stuiven lijkt me niet het geval. Het stuift nu ook niet in verpulverde vorm..
Dat zal voor het grootste deel komen omdat het dan al vochtig is.

De korrels verpulveren niet alleen door het nat te maken maar ook door er over heen te lopen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:47

diana1 schreef:
Wel jammer madamX dat ik hierover dan zojuist bericht ontving van Zeolite dat het product dat over 2 maanden in de handel komt wel in verpulverde vorm is!! (beetje jammer hieraan is dat ik dit idee ook nog zelf heb aangedragen bij Zeolite via een mail)

Zeolite komt net om de hoek kijken als het gaat om strokorrels. En als zij een variant hierop willen produceren mogen zij dat natuurlijk doen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:52

Hier gaat vanmiddag weer een zak strokorrels erbij in de stal van Creamer. De bodem wordt me toch al wat te dun en lijkt al vochtig te worden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:06

Ik ben weer helemaal fan van de korrels!! De 1e keer was gewoon drama ... Dit kwam door een smerig paard (die constant heen en weer loopt) en die 3 weken bijna alleen maar binnen heeft gestaan en omdat de korrels gelijk na het leeg scheppen erin zijn gegooid. Bij ons op stal is alles altijd al wat vochtig, en het heeft eigenlijk geen tijd gekregen om te drogen ...

Nu is dat wel gebeurd en het paard gaat overdag naar buiten en het ziet er super uit! De eerste keer was de stal na een dag al bruin, nu is alles nog heeeel erg licht.

Afbeelding

Voor het mesten

Afbeelding

Na het mesten

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TOI84VAE.jpg

Wat ik eruit heb gehaald

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:08

Is die onderste van nu en de bovenste van de vorige keer?
Is zo'n groot verschil.
Ziet er na het mesten iig mooi uit!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:14

Het is van vandaag, van voor en na het mesten

Denk dat de kleur er tussen in zit, het is iig heel erg licht. De linkerkant op de bovenste foto vertekend heel erg, ik vond het erg raar dat dat zo op de foto kwam, het was in het echt precies dezelfde kleur als in het midden. Er lagen daar wel (overal aan de zijkant) allemaal korrels, misschien dat dat het is.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:11

colunder schreef:
Ik vind het gewoon jammer dat mijn pony's alweer een tijdje niet bij de stallen staan,ik vind het uitmesten zo leuk en dat hoeft nu niet.
Maar om ze daarvoor nu bij de stallen te zetten vind ik weer wat te ver gaan!
Wel kan ik het niet laten om het af en toe even op te schudden,het is zo,n lekkere zachte bodem!!

Als je stal echt vuil is,in de zomer.
En als de paarden buitenblijven,dan moet je dit opschudden 2 x in de week doen.
Als ze er dan terug in moeten ,na de zomer,dan heb je weer een droge stal.
En ben je weer voor één maand gered voor dezelfde prijs.
Spreek uit ervaring,boxen niet gekuist door (luiheid) en tijdsgeberek.
Maar de box was terug super

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:29

Ik weet niet TR, of dat wel zo'n goed idee is. De korrels zijn wellicht bij aanvang schimmel- en kiemvrij, maar om een 'vieze' stal bij hogere temperaturen in de zomer te laten liggen broeien?
Je kan dan wel af en toe opschudden maar of dat nou de meest hygienische weg is?

Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven om de stal leeg te halen, goed schoon te spuiten en als het stalseizoen weer begint, er een nieuwe bodem in te leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:48

Nee dat zou ook niks voor mij zijn. misschien voor een grote stal prijstechnisch interessant, maar ik kies voor mijn paarden toch een ander weg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:51

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 02/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
82 dagen 14 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
82 dagen 16 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,
47 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
27 dagen 9 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20/12/08 - 28/2/09 box 1 leeggehaald. Op 1 dag na precies 10 weken gelegen.
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.
Scheelt me dus € 36,- uiteindelijk plus de hoeveelheid mest die veel minder is.

Box 1: 28/2/09
Gestart met 5 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
58 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
25 dagen 7 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
25 dagen 7 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax)
136 dagen 38 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
19 dagen en 5 zakken totaal 100 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
51 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
16 dagen 8 zakken à 15 kg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:55

De actuele lijst :list: is weer geplaatst. Ik heb vanochtend een zak bijgestrooid bij Kayleigh. De stal van Helianthe gaat nu achteruit, zie het nog een paar dagen aan en dan begin ik bij haar opnieuw.

Volledig verslag en FOTO's *-:) van vandaag via onderstaande links.

Ik sluit me trouwens bij JP en DD aan. Vind het idee van TR ook niet echt geweldig. Wij zullen wel te schoon zijn *D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:14

Daar ben ik weer. Ik denk ook dat ik eens een proefje ga doen van te zomer, door te kijken of het idee van TR werkt. Ik denk nl. ook dat het wél zal werken. Maar dat gaan we dus even testen.
Update van vandaag komt er weer aan en ook foto's van de stallen naast elkaar, waar je het kleurverschil tussen de twee goed kan zien.

Van gisteren geen update, omdat we toen al heel vroeg richting België zijn vertrokken.

Het aanbieden van korrels aan het paard (vooral in de voerbak) raad ik ook af. Je probeert ze wel degelijk iets te eten aan te bieden, terwijl dat geen gewenst gedrag is.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:17

zou iemand mij misschien telefoonnummers via pb kunnen verschaffen van strovan korrels en ecobodem korrels.

thnx,

Overgens heb ik vorig jaar met vlas gedaan wet TR hier verteld, stal goed schoongemaakt, resterende laten liggen en zo nu en dan omgooien, en in het najaar konden ze er zo weer in. geen enkel probleem.
met strokorrels ga ik dat dus ook zeker doen, omdat hier de paarden in de zomer 24/7 op de wei staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:24

Zo gek is het idee gewoon helemaal niet. Waarom zou dát nu slechter zijn dan de stallen minstens 12 weken op te potten (wat we nu eigenlijk allemaal doen? Gaan daar geen schimmels/bacterieën in zitten?
Beetje een wassenneusidee, om dát te gaan ontkennen.
Ik heb vaak genoeg gehad dat ik mijn vlasstallen ging uitmesten na 2 maanden en dat ik échte schimmelplekken tegenkwam, vooral in de onderlaag.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:34

@Imker,
Dat lijkt me niet zo gezond (schimmelplekken)

@Dobbel
Ik denk dat jouw manier toch anders is dan die van TR:

Jij hebt het erover dat je de stal goed schoon maakt en dan de rest laat liggen.
TR heeft het erover dat je de stal als het vies is laat liggen.

Als je de hopen en de natte plek verwijderd kun je het natuurlijk een tijd laten liggen, geen probleem.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:04

Mijn paarden zijn er nooit ziek van geworden.

Diana, denk je werkelijk dat daar verschil in zit? Ook de 'droge, goede' plaatsen die je laat liggen zitten vol bacterieën, dus dat maakt geen verschil. Hoogstens dat het er mooier uitziet na het drogen en dat het sneller droogt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:06

Nog even een foto van de twee stallen naast elkaar, hierop kun je goed het kleurverschil zien.
Vergelijk deze even met de eerste week van beide producten. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Afbeelding

Ik zal even toelichten wat ik ervan vind:
De kleur van Ecobodem is veranderd van zachtbeige naar donkergeel/mosterd/groenig.
Dit komt mede doordat er een andere zending is gekomen ipv de oorspronkelijke koolzaadkorrel. Product is binnen een dag of 10 omgeslagen. Bodem is nu vrij verzadigd, ondanks dat wekelijks de natte plek verwijderd wordt. Bijstrooien gebeurt op regelmatige basis.
Uitmesten gebeurt grondig.

De kleur van Strovan is nagenoeg hetzelfde.
De kleur vind ik nog mooi licht, vergelijkbaar met hoe de stal er ongeveer op dag 10 bij lag.
Er is een korte periode geweest (omstreeks week 8/9) dat het leek alsof de bodem in zou storten, echter dit is niet gebeurd.
Uitmesten gebeurt eveneens grondig.

Ik trek geen verschil tussen de twee merken mbt uitmesten en bijstrooien. Beide gaan erg zorgvuldig en accuraat. Ook al lijkt het of de ene stal geen extra zak nodig heeft, toch krijgt hij dan deze, omdat ik van mening ben dat je beter 1x een zak teveel bij kan strooien (doet het bed geen kwaad), dan 1 zak te weinig, waardoor je hele bodem in elkaar stort.

Ligt er nu nog luchtig en fris bij.