Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:55

kjoetie schreef:
ik schrijf trouwens weidegang uit gemakzucht Bloos maar waar het me dus om gaat is dus idd dat ze eruit komen, kunnen bewegen en klooien met andere paarden. Of dat op gras of zand is vind ik dan ook niet zo relevant. Tuurlijk is weidegang fijner, maar lekker meuten in een zandbak met een pluk hooi doet het ook prima Lachen

Dat bedoel ik Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:30

Ninx schreef:
@ Simone: je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Zolang we de Goedheiligman maar niet verwaarlozen Haha!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:30

Pling Heb sinds mijn reply van gisteren even lekker dit topic helemaal bijgelezen en ik moet zeggen: blij dat we al op pagina 48 zitten!
Waarom? Omdat als er over gediscussieerd wordt er in ieder geval over nagedacht wordt en er hopenlijk wat van geleerd wordt. Ik bedoel, als je door deze discussie je paard toch besluit iets vaker uit z'n stal te halen/los te gooien whatever, of misschien zelfs naar andere stal gaat verplaatsen er toch iets verbeterd is .... toch?

Alle kleine beetjes helpen .... gelukkig komt er steeds meer aandacht voor dierenwelzijn. En dan niet welzijn vanuit de mens geredeneerd maar vanuit het dier zelf! ( Bloos ben idd geen deken/bandage/setjes type ... sorry?)

Citaat:
Wanneer een paard zo'n prestige-speeltje wordt (zie je hier in 't Gooi genoeg) had ik liever dat die mensen idd een dure auto kopen...

Haha! die vergelijking trekken wij nou ook altijd .... tis geen auto die je uit de garage trekt!?!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:39

Tessabo: Ik ben er idd wel anders over gaan na denken, dus een discussie heeft wel zin gehad idd. Ik probeer nu nóg vaker het paard eruit te halen, en meer aandacht te geven. Knipoog

Het idee dat veel mensen hebben over mensen uit de stad: " Hup paard uit de stal trekken, rijden, en terug zetten". Dat is echt niet waar, die gedachten hebben wij absoluut niet! Wij willen ook het beste voor ons paard, en als we die uit stal halen dan besteden we er echt wel aandacht aan tijdens het poetsen, wandelen enz. Dus dat vind ik een beetje kort door de bocht Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:49

Ik ben het wel eens met prinslover. Wij willen ook het beste voor ons paard..dus ik vind het ook een beetje kort door te bocht...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:31

En zo hoort het dus i.m.o, en in die van mijn paardjes! Knipoog
http://i43.photobucket.com/albums/e400/ ... G_0628.jpg
En ik heb er voor moeten verhuizen maar mijn paardjes gaan voor. Nu hebben ze wei genoeg Knipoog Voorheen stond ik op een stal ook met weidegang. En daarvoor in de randstad ook Knipoog Gewoon bij een boer op kleigrond! En niet op een luxe manege. Ik vind nl dat paarden buiten horen te zijn, Kunnen rennen, en spelen met soortgenoten! Dus niet op een stal! Dat is gewoon een gevangenis voor ze. Boos!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 21-11-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:46

Prinslover schreef:
Tessabo: Ik ben er idd wel anders over gaan na denken, dus een discussie heeft wel zin gehad idd. Ik probeer nu nóg vaker het paard eruit te halen, en meer aandacht te geven. Knipoog

Het idee dat veel mensen hebben over mensen uit de stad: " Hup paard uit de stal trekken, rijden, en terug zetten". Dat is echt niet waar, die gedachten hebben wij absoluut niet! Wij willen ook het beste voor ons paard, en als we die uit stal halen dan besteden we er echt wel aandacht aan tijdens het poetsen, wandelen enz. Dus dat vind ik een beetje kort door de bocht Knipoog

Inderdaad. We zijn misschien nog wel meer met de paarden bezig dan de mensen waarbij de paarden wel buitenkomen omdat we ons daar bewust van zijn.
Ken er ook genoeg die hun paard uit de wei trekken, een uurtje hobbelen en het paard dan weer terugzetten. Begrijp me goed, die paarden hebben het inderdaad wel beter omdat ze buiten komen. Maar dan nog is persoonlijke aandacht voor je paard altijd belangrijk, of je paard nu buiten komt of niet...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:47

Kijk Malibu daar heb je me een puntje Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:58

Tessabo schreef:
Haha! die vergelijking trekken wij nou ook altijd .... tis geen auto die je uit de garage trekt!?!

Nou, soms weet ik dat niet hoor. Als je alle bling bling en assesoirres af en toe ziet gaan we wel die kant op.
Geen licht metalen velgen, maar wel Anky bandages.
Geen Xenos verlichting, maar wel shabrakjes & bijpassende sporen met bling bling.
Geen ingebouwde radio (dat zou wel heel cru wezen Clown ) maar een mp3 op je hoofd.
We gaan wel degelijk die kant op Knipoog Haha!

(sorry, beetje offtopic)

Maar even serieus, dat vind ik dus ook. Mijn pony heeft er een hekel aan als ik meteen het zadel opgooi zonder te borstelen etc. Dit laat ze ook merken tijdens het rijden hoor.
Als ik rustig een rosborsteltje en een zachte borstel over haar heen haal, de hoeven krab en nog een beetje kroel, dan is ze in staat om zo een arbeidspiroutte te draaien als ik dat zou vragen tijdens het rijden Haha! (misschien een beetje overdreven dan, maar dan gaat ze er wel 100% voor)
Als ik dat niet doe dan probeert ze vaak dingen te ontlopen of gewoon niet geconcentreerd zijn op mij, dan is alles interessant behalve mij.

Ik krijg ook vaak naar m'n hoofd geslingerd 'ben je nu pas klaar om te rijden', maar ik heb het er graag voor over. Het is wel het minste wat ik voor mijn pony kan doen, als ik dat niet eens zou kunnen opbrengen dan zou ik me echt afvragen waarom ik aan een paard begonnen was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:52

Malibu schreef:
Ken er ook genoeg die hun paard uit de wei trekken, een uurtje hobbelen en het paard dan weer terugzetten. Begrijp me goed, die paarden hebben het inderdaad wel beter omdat ze buiten komen. Maar dan nog is persoonlijke aandacht voor je paard altijd belangrijk, of je paard nu buiten komt of niet...

Niet te vergelijken. Beweging, contact met soortgenoten. Dat zijn eerste levensbehoeften.
Contact met mensen komt toch echt pas heel ver daarna. Ik ben er van overtuigd dat mijn paard ook heel gelukkig kan zijn zonder mijn aandacht.
Of ik dat ook kan zijn, is een heel ander verhaal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:56

Ik merk dat mijn paarden mijn aandacht zeker leuk vinden Ja
Maar ik merk ook dat ze niet zonder dat van de andere paarden kunnen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:58

@ Wendy: mooi gesproken!
@ de mensen die geen weidegang hebben: het zou idioot zijn te veronderstellen dat jullie je paard even snel uit de box trekken en huppekee!! Natuurlijk willen jullie ook het beste voor je paard en daar zoveel mogelijk tijd, liefde en energie in steken.
De vraag is echter: maakt alle liefde, en aandacht het gebrek aan weidegang en dus vrijheid in beweging en omgang met soortgenoten goed?
Ik denk van niet. En inderdaad: het is mooi wanneer mensen toch nog eens gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn, om alsnog die beestjes lekker buiten te kunnen laten crossen.
Een discussie kan ook vruchtbaar, zinvol en opbouwend zijn... en volgens mij lukt ons dat deze keer vrij aardig!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:58

Oh, ik zeg ook niet dat hij het niet leuk vindt. Hij komt steevast naar me toe als hij me ziet. Hoef ik niet eens wat voor te zeggen, hij kent me precies. Toch denk ik wel dat menselijke aandacht geen eerste levensbehoefte is voor een paard.

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:03

Ninx schreef:
@ Wendy: mooi gesproken!
@ de mensen die geen weidegang hebben: het zou idioot zijn te veronderstellen dat jullie je paard even snel uit de box trekken en huppekee!! Natuurlijk willen jullie ook het beste voor je paard en daar zoveel mogelijk tijd, liefde en energie in steken.
De vraag is echter: maakt alle liefde, en aandacht het gebrek aan weidegang en dus vrijheid in beweging en omgang met soortgenoten goed?
Ik denk van niet. En inderdaad: het is mooi wanneer mensen toch nog eens gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn, om alsnog die beestjes lekker buiten te kunnen laten crossen.
Een discussie kan ook vruchtbaar, zinvol en opbouwend zijn... en volgens mij lukt ons dat deze keer vrij aardig!

Wij zeggen ook niet dat we het goed maken.. Maar wij proberen onze paarden ondanks dat ze geen land hebben (alleen in de winter) er toch zoveel mogelijk uithalen en leuke dingen met ze te doen. en dat maakt het ook zeker niet goed maar wij proberen wel onze paardjes gelukkig te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:05

en dat proberen mensen met weidegang niet?

Die knikkeren ze buiten en kijken er niet naar om?

Ik doe beide, doe ik 1 van beide niet ben ik niet blij Lachen

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:06

dat hoor je mij ook niet zeggen toch!!!

ik haal alleen in de winter mijn paard meer uit ze box omdat die dan het land niet opgaat. in de zomer doe ik dat minder omdat ze dan de hele dag wel op het land staat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:24

Hier en daar komt het inderdaad zo over alsof mensen met een paard die buiten staat er per definitie minder aandacht aan besteden. Dat is natuurlijk niet waar.

Soms zijn er dagen dat ik alleen even bij hem kom kijken/bijvoeren), zoals vanavond (in het donker). En gelukkig kan ik zo'n 5 dagen per week wel heel wat meer aandacht aan hem besteden. Een uurtje? Hihi, nou, om hem alleen al heen en weer te wandelen naar zijn natuurgebied ben ik al 20 minuten bezig. Haha!
Mijn paard vind het geweldig als ik kom, hoor, dat merk ik aan heel veel mooie dingen, maar ik realiseer me maar al te goed dat ik nooit andere paarden kan vervangen. Ik ben een mens en toevallig een heel lief, begripvol mens voor hem. Maar ik denk dat als hij de keuze moet maken, hij toch echt voor de paarden kiest. Hij kan niet zonder, hij zou heel, heel ongelukkig zijn zonder andere paarden om hem heen........
Ik kom er mininmaal 1 uur per dag. Hij staat er 24/7 uur per dag. Daarom vind ik het zo belangrijk dat hij weidegang/beweging en soortgenootjes om zich heen heeft. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:33

Beide groepen hebben zo nu en dan het idee slachtoffer te worden van vooroordelen, er worden heel wat veronderstellingen heen en weer geworpen....
Maar wanneer we het erover eens zijn dat het niet in het voordeel van het paard is wanneer hij 24 pd, 365 pj geen gras onder zijn voetjes voelt, en geen contact met soortgenoten kan maken in een vrije setting, hebben we al genoeg om voor te strijden met z'n allen.
Laten we blijven focussen op de hoofd-vraag....
Want wanneer de D.B. voet aan de grond in de politiek, kan dat de situatie van onze lievelingsdieren flink gaan verbeteren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:34

Daar heb je helemaal gelijk in, Ninxje. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:39

Ninx schreef:
Want wanneer de D.B. voet aan de grond in de politiek, kan dat de situatie van onze lievelingsdieren flink gaan verbeteren.

Oneens. Als die voet aan de grond krijgen in de politiek kon het paardenwelzijn er weleens niet op vooruit gaan....
Ik steun die club dan ook absoluut niet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:41

En wederom treedt Ninx op als de mediator en conclusietrekkert Haha! Hoewel ik geen vertrouwen heb in de D.B. zolang daar zoveel mensen met een goed hart maar zonder enige vorm van kennis rondlopen

Het is wel in overeenstemming met de kerstsfeer van komende maand. Vrede op aard' .. en op bokt Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:53

@ laatste 2 entries: wanneer in jullie opinie de D.B. met te weinig kennis van zaken handelt ligt er toch een schone taak op ons te wachten? Hebben zij geen onafhankelijk advies-orgaan nodig? Als in: externe input uit de mond van kenners?
Ik ben wel benieuwd waarom jullie geen vertrouwen hebben in de D.B.? Ook weer goed voor mijn beeldvorming... let me know!
Enne, tja...mediaten, er is al genoeg ellende op de wereld nietwaar? Hier een beetje gezellig maar ook constructief babbelen is wel lekker....
(al heb ik ook al eens een OW binnengekregen hoor.... ben niet heilig) Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:54

Ik ben het er wel mee eens dat er bij de DB weinig mensen met echte kennis zitten, ja. Ik heb nog ergens een mailtje van de DB in mijn mailbox staan over een vraagje die ik ze gesteld heb over weidepaarden, nou, ik heb er maar hard om gelachen toen ik dat las. Die vrouw snapte niets van mijn vraag, helaas.
Maar dat er geluiden zijn om eens goed te gaan kijken naar het paarden houden in NL, vind ik heel erg goed. Daar mag zeker eens heel kritisch naar gekeken worden, ja. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:57

de DB gaat nergens over........ zolang als shetjes in de wintermaanden van het land af moeten, en paarden die al in geen weken van stal af zijn geweest mogen blijven staan........

hebben ze het wat mij betreft niet echt begrepen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:12

@ Kiwiko: maar volgens mij ligt daar nu juist het zwaartepunt in de politiek hoor. Ze willen proberen paarden de ruimte te bieden die het dier nodig heeft... Als in: volgens mij richt de actie zich eerder op de 24 uur pd op stal paarden dan andersom.
Misschien is er toch iets in positieve zin veranderd?