[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:12

Bedankt voor de reacties al :D

@prairy heb je hier een foto van? Ik kan het me ook niet goed voorstellen :)

Een dak lukt helaas niet vrees is... De opening van de stal staat in de windrichting wat echt niet handig is _O- maar we konden heb niet anders plaatsen, de paarden kunnen achter een muur staan (het is een stal container) ik vrees dat als ik een dak zou plaatsen dat het dan zou wegwaaien... :+ dit was mijn idee dat ik in augustus had bedacht weet alleen niet of het haalbaar is wil niet dat het wegwaaid :Y) mijn tuinhuis is vorig jaar ook gaan vliegen waar het hooi in zat :')

Afbeelding

Prairy

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:29

Zo te zien heb je van mij geen plaatje nodig, je hebt het al getekend... Palen goed vastzetten in beton en het dak op de stal, dan gaat het toch niet zo maar waaien?

Je moet alleen zorgen voor afschot naar het vat en een bladvanger.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:36

Prairy schreef:
Zo te zien heb je van mij geen plaatje nodig, je hebt het al getekend... Palen goed vastzetten in beton en het dak op de stal, dan gaat het toch niet zo maar waaien?

Je moet alleen zorgen voor afschot naar het vat en een bladvanger.

Whoops :+ :')
Ik kan helaas geen beton gieten het is een huur wei :o ik heb schrik dat de wind er toch onder zou geraken en dat het toch wegwaait :')
Misschien toch eens een kans geven om het te proberen:D bedankt! :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:33

Zou een paal flink diep de grond in boren niet voldoende zijn? En dan waar nu plexiglas staat juist windbreekgaas maken? Dat is nog goedkoper ook.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:23

Ir111 schreef:
Zou een paal flink diep de grond in boren niet voldoende zijn? En dan waar nu plexiglas staat juist windbreekgaas maken? Dat is nog goedkoper ook.

Slim had nog niet gedacht aan windbreekgaas! :D
Leuk dat jullie allemaal mee denken :D

Nog eens een vraagje, vinden jullie het een goed idee om eigen paardenmest met vlas "uit te strooien" op de wei?
Ik wil het dit jaar eens proberen, heb al enkelen dingen gelezen hier op bokt en zie veel verschillende meningen :)

Voor zo ver ik gelezen heb composteert vlas heel goed, dat heb ik ook al gemerkt want mijn mesthoop verlaagt snel.
Maar hoe zit dat precies met wormbesmetting? Vriest het in de winter niet gewoon dood? Of gaat het er na een tijd niet uit? Ik doe een paar keer per jaar een wormentest en ontworm ze dan indien nodig. Ik haal elke dag de mest uit de wei.

En wanneer kan ik dit het beste dan uitproberen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:46

Ik vroeg me al af of je een schuilstal hebt. Maar je hebt een container en dat kan ook prima. Ik zou dan dakplaten kopen net iets groter dan je container en die schuin naar achteren af laten lopen. Dan kan je IBC vat er achter en aan de achterkant kan je in heel de lengte een dakgootplaatsen. Je kan er (zeker in dit seizoen) dan best wat water mee vangen. Ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar je hebt dus per paard 1 vat nodig per maand. Daar haal je het in de zomer niet mee, maar in de winter/herfst/voorjaar zeker wel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:55

d4rkhorse schreef:
Ik kan helaas geen beton gieten het is een huur wei :o ik heb schrik dat de wind er toch onder zou geraken en dat het toch wegwaait :')

je kan ook kijken naar schroefpaal fundering zoals deze; https://www.youtube.com/watch?v=CHPzpFRV7Gg
heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je die ook weer de grond uit kan draaien. weet eerlijk gezegd niet of het nodig is te funderen, als je paal lang genoeg is lijkt me dat het zo ook blijft staan? een dergelijke fundering zorgt er natuurlijk wel voor dat je paal niet wegrot.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:09

Zidore schreef:
Ik vroeg me al af of je een schuilstal hebt. Maar je hebt een container en dat kan ook prima. Ik zou dan dakplaten kopen net iets groter dan je container en die schuin naar achteren af laten lopen. Dan kan je IBC vat er achter en aan de achterkant kan je in heel de lengte een dakgootplaatsen. Je kan er (zeker in dit seizoen) dan best wat water mee vangen. Ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar je hebt dus per paard 1 vat nodig per maand. Daar haal je het in de zomer niet mee, maar in de winter/herfst/voorjaar zeker wel.

Bedankt ik heb een paard en een vriendin van mij haar shetlander staat er bij :D

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:11

Jade schreef:
d4rkhorse schreef:

je kan ook kijken naar schroefpaal fundering zoals deze; https://www.youtube.com/watch?v=CHPzpFRV7Gg
heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je die ook weer de grond uit kan draaien. weet eerlijk gezegd niet of het nodig is te funderen, als je paal lang genoeg is lijkt me dat het zo ook blijft staan? een dergelijke fundering zorgt er natuurlijk wel voor dat je paal niet wegrot.

Bedankt lijkt le ook echt handig dit, daarvoor ga ik eens kijken :D

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:46

Welke mm lavasteen (of een beter alternatief) zouden jullie gebruiken? Het is als toplaag bedoeld rond de drinkbak

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:05

Ik heb hier 8 tot 16mm. Dat gaat prima. Maar weegt niet veel en houd daardoor bijvoorbeeld geen doek omlaag oid. Voor de drukverdeling zijn deze deeltjes denk ik ook niet optimaal. Immers: hoe kleiner hoe beter de puntbelasting van hoeven verdeeld kan worden. Ook zijn de grootste steentjes net te groot voor de vlasvork. Volgende keer neem ik daarom 1 maat kleiner.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:55

Ben erg benieuwd wat die draaipalen kosten. Lijkt me ideaal. Ook gewoon voor gebruik in de wei.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:37

belle_boef schreef:
Olympia96 schreef:
Morning,
Wie heeft er ideeën over de extraatjes die voor de fun gevoerd kunnen worden? De wilgen en hazelaars hebben nu bijna geen blad meer. Wat voeren jullie?

Ik verstop stukjes wortel buiten. Daardoor moeten ze zoeken en zijn ze mooi even zoet mee
[ Video ]

Naast verstoppen werkt gewoon rondstrooien ook heel leuk. Met kleine stukjes wortel gewoon in de bak. 2 wortels in stukjes houd ze een half uurtje bezig.
Als ze het truckje doorhebben kan je het op eenheden track gebruiken en zijn ze nog langer bezig.
Met verstoppen kende ze de plekken al wel snel.
Dit is toch moeilijker. Ze lopen er soms ook zo aan langs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:45

Ben je niet bang dat ze zo teveel zand binnen krijgen?

Ik zag van de week iemand die gewoon dozen had gebruikt in verschillende maten en dan daar snoepjes en wortel in. Wij hebben de laatste tijd veel besteld via internet, dus veel dozen die nog weg moeten. Ik denk dat ik dat morgen eens ga proberen :j

Foto van vandaag. Siesta in de bak <3
Afbeelding

‘Helpen’ met hooi verdelen :+
Afbeelding

Eten gaat ook goed samen. Ik blijf er nog wel bij, anders krijgen we emmerdans. Want wat je buurman heeft is lekkerder dan je eigen eten :roll:
Afbeelding

En van de week.
Ze mengen goed. De haflinger met deken en de bonte zijn van mij. De andere 2 stonden er al.
Afbeelding

Afbeelding

Schuilstal wordt ook goed gebruikt :j
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:50

Ik heb een harde natte laag op het moment. Wortels liggen er echt op. Dus voor nu kan het. Als de bak droger wordt kan het niet meer.

Worden die dozen niet een natte drap om weer op te ruimen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:56

Geen idee. Ze moeten toch de container in en dan hebben we er in ieder geval lol van :D
Harde laag is wel prettig. Bij ons is nog veel nat en los, dus dat zou ik dan alleen op de stenen doen. Maar vandaar dus de dozen :j

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:56

Ik zou echt panisch zijn voor te veel zand binnen krijgen op die manier.
Hier gebruik ik, naast de boomstammetjes en het zoekspel, rubberen tegels die ik makkelijk kan verplaatsen om dingen op te leggen, zo zijn het niet altijd vaste plekjes waar ze zoeken, maar heb ik toch geen last van zand :D
Even een voorbeeldje uit mijn instagram snackbakjes archief gehaald:
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:19

Oh dat is ook een goed idee inderdaad.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:46

Topidee! Dat is beter dan mijn ingegraven emmertjes op een berg stenen. De emmers worden continue opgegraven..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:36

Vandaag de meest simpel te realiseren versie van hersenwerk met kartonnen dozen gedaan, op het verharde deel voor stal. Begonnen met 2 open doosjes waar ze zo in konden. Daarna nog een grote doos erbij en 2 doosjes die ze open moesten maken en er in ook nog een extra kartonnen flap zat. Gevuld met muesli en stukjes wortel en een paar keer bijgevuld. Het was een succes. Leuk om een keer per week te doen. En kijken of we het lastiger kunnen maken. Mijn veulen deed gezellig mee. Hij is te leuk om niet te laten zien :D

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:29

Hoi! Ik ben Manon en heb twee quarters CJ (11) en Oakley (9) en ben al weer een tijd niet op Bokt geweest. Nu zocht ik inspiratie voor ons nog helemaal op te starten PP voor onze 2 paarden (in de toekomst max 5) en toen kwam ik in dit geweldige topic terecht. In de afgelopen dagen lekker door de 48 pagina's heen gelezen en wilde me daarom even laten horen én een vraag stellen.

Hieronder een plaatje van het weiland (100x100) wat we gekocht hebben. Het grenst aan onze tuin (geel) en is nog helemaal kaal. Het is nu in twee stukken verdeeld door een sloot (40x100 plus 60x100) en er lopen sloten rondom. De schuilstal komt in de tuin te staan want daar mogen we nog bouwen.

Afbeelding

De grootste uitdaging hier wordt modder, zoals bij velen. Het is nu zonder paarden al vrij nat en gisteren hebben onze paarden er heel even op gelopen en dan zie je gewoon al gaten van de hoeven ontstaan.

Het plan is om in de schuilstal een bodem neer te leggen die wel enigzins fijn ligt (rubber?) maar niet uitnodigt om te plassen. Rondom de voerplaatsen te 'verharden' met mudcontrol tegels want mijn ene paard heeft snel last van te korte hoeven als hij veel op verharding staat dus het moet wel droog zijn maar niet te scherp. Voor de schuilstal een paddock die zeker droog moet blijven (grond keren of bovenste laag weg en zand storten). Een rijbak van 20x40 m, in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk aangelegd (grond keren en evt zand opbrengen) zodat ik er iig mijn clickertraining dingen in kan doen en liefst 1 x per week mijn oefeningen die ik in het bos moeilijker kan doen qua rijden.

En dan de track, in ieder geval buitenom, dat is dan 400 m lang en 3 en 4 meter breed ongeveer en ik zou die wel enorm graag zo willen aanleggen meteen dat deze droog blijft. Ik denk dus aan of grond keren of een pad van paddockroosters van 1 meter breed bijvoorbeeld. Ik heb wel aan alle kanten een sloot dus eventueel zou draineren ook nog kunnen. De track moet er natuurlijk niet voor zorgen dat al het water naar binnen loopt, het moet juist de sloot in :)

Ik wil verder liefst organische vormen, veel beplanting, slingerpaadjes, een heuvel, een poel, de standaarddingen zullen we maar zeggen. Maar goed, de paarden staan heel fijn waar ze nu staan en we hebben helemaal geen haast, geen probleem als het nog een jaar duurt.

Mijn vraag is dan ook: ik lees in dit topic heel veel over grond keren, volgens mij mag dat hier niet zomaar (maar tot 40 cm diep) maar stel dat het wel zou mogen, zouden jullie dan aanraden om de paddock, bak en de track te laten keren zodra het kan zodat het eerst allemaal een beetje kan stabiliseren voor de paarden erop komen?

Thanks voor het meedenken alvast!

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:48

Ik weet niet wat je budget is, maar als je alles overhoop haalt zou ik draineren echt overwegen. Maakt bij ons zoveel verschil :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:52

Sloten = slootschouw en regels waterschappen qua onderhoud. Hoe is dat nu geregeld en wil je dat zelf gaan doen of een boer/loonwerker met een trekker laten doen? Zware machine moet je track tegen kunnen en de rommel komt op je land terecht (kost je gras en mogelijk ook je track. Zoek dit dus eerst goed uit voordat je bezig gaat met een pad rondom maken, anders ben je een hoop geld kwijt voor niks.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:02

tamary schreef:
Sloten = slootschouw en regels waterschappen qua onderhoud. Hoe is dat nu geregeld en wil je dat zelf gaan doen of een boer/loonwerker met een trekker laten doen? Zware machine moet je track tegen kunnen en de rommel komt op je land terecht (kost je gras en mogelijk ook je track. Zoek dit dus eerst goed uit voordat je bezig gaat met een pad rondom maken, anders ben je een hoop geld kwijt voor niks.

Dank je wel!! Idee is sowieso om anderhalve meter ongeveer van de kant weg te blijven zodat we ook een gemixte paardenheg kunnen plaatsen en die kunnen snoeien en de slootjes kunnen doen (zijn niet heel breed, geen meter op de bodem). Het zijn zelf gemaakte sloten om de stukken land op te delen, maar.....ik ga het toch even checken. Tot nu is het gedaan met redelijk klein materieel omdat ze tot nu door onze tuin heen moesten om er te komen.

@ruitje dank je wel, door geen haast te hebben, zijn de kosten ook te spreiden dus ik ga daar ook naar kijken. Ben een beetje bang dat de bovenlaag zo dicht wordt dat het water niet meer bij de drainagebuizen komt dus zou dan denk ik een combi van drainage en keren of zand opbrengen moeten worden. Het is wel heel fijn om slootjes rondom te hebben, dat kan voor de waterafvoer alleen maar handig zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:23

Onze bak is na het keren nog zo’n 10cm ingeklonken in een jaar tijd , indien mogelijk zou ik dat vrij snel doen. Wij hebben achteraf beregening aangelegd, als ik het overnieuw zou doen, zou ik dat dit echt meenemen met keren, scheelt graven :)