Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:19

Gewoon omdat het leuk is dit filmpje te plaatsen hier :)

Wij hebben een nieuwe binnen gekregen vandaag, ik weet niks van de voorgeschiedenis maar het is wel een leuk dier, nog een beetje nerveus, vrij expressief (lees laat duidelijk merken dat ze iets NIET OK vind) weeeer een merrie. Ze is vriendelijk naar de andere paarden, lekker nieuwsgierig en attent.

Gisterenavond kwamen ze erachter dat ze dus niks met bilkoorden heeft :+ dus die hebben we maar van de dekens afgehaald.

braaf in het werk, wel heel heet. Maandag mag ze voor het eerst los als ze het weekeinde over wat geruster is over de plek. Vandaag was het een af en aanrijden van vrachtwagens die de teelt op kwamen halen dus het was heel druk op het erf, en omdat ook de trein langs de paddock rijdt willen we graag dat ze eerst een beetje op haar gemak is. De eerste paar keren zal de shet meegaan denk ik want daar reageert ze heel goed op.

Ik weet niet of ze hiervoor veel buiten of binnen gestaan heeft, dus ik ben benieuwd of ik daar door het gedrag nog achter kan komen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:26

Leuk filmpje. Had hem ook voorbij zien komen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:29

Anoniem schreef:
Die van mij wordt nog wel is weggejaagd als zij links staat en die andere pony links wilt staan :') Maar dan loopt die van mij gewoon naar de rechterkant en dan is het klaar.
Ik heb geen foto, als ik er aan denk maak ik die vanavond voor je. Denk dat het wel kan werken

Alle ideeën zijn welkom !
Het is nu ook niet zo dat ze constant in oorlog zijn, meestal is het one big happy family

Afbeelding

Maar als er hooi gegeten wordt is de linkse merrie op de foto altijd de laatste die haar plekje vindt.

Afbeelding
De rechtse merrie is nogal pinnig op haar hooi. Op deze foto hadden we de grote vosruin nog niet, dus toen was het allemaal wat milder. Na een minuutje of zo heeft iedereen wel zijn plekje gevonden, maar ik heb toch altijd de indruk dat ze niet helemaal zen zijn als ze samen hooi eten. Behalve de pony dan, dat is de filosoof van de familie. Omdat er altijd zo gehamerd wordt op het risico van maagzweren, dan denk ik dat eten met stress, hoe minimaal ook, niet zo gezond kan zijn.
Op dit moment krijgen ze 2x/dag hooi op een verhard gedeelte omdat de wei heel nat ligt.
's Avonds krijgen ze hooi op stal.

danzzz

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:38

Ik leg altijd op verschillende plekken hooi neer als ik meerdere paarden samen heb staan. Waarbij ik eigenlijk de stelregel heb 2 plus 1 (dus twee paarden is drie plekken, enz), 3 plus, 1, 4 plus 2.

Ik merk dat dit meer de rust erin houdt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:43

Eigenlijk heb ik net het tegenovergestelde gevoel. Hier geeft 1 plek meer rust eens iedereen zijn plekje gevonden heeft. Meerdere voerplekken geeft een soort stoelendans. Kan ook gewoonte zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:46

danzzz schreef:
Gewoon omdat het leuk is dit filmpje te plaatsen hier :)
[ Video ]

:') :') :') Haha, briljant filmpje :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:37

Lotto schreef:
, soms moet je nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.

En ook al was mijn gedachte bij deze opmerking eerst: ja, klopt, er zijn meerdere wegen juist.
Maar soms moet je ook beseffen dat de riemen die je hebt niet goed genoeg zijn. Niet alle soorten riemen zijn geschikt en dat moet je dan ook durven toegeven. Hoe je ook je best doet, met een eetlepel geraak je niet ver. Als je dan de situatie toch wilt goedpraten (ja maar kijk, we komen toch een beetje vooruit ook al is het heel erg langzaam en heel erg vermoeiend), dan ben je in mijn ogen niet goed bezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:27

Mijn hemel Danzz, waar woon jij, zoveel sneeuw :oo . Wat een hilarisch filmpje :=

Sclimpre schreef:
Meerdere voerplekken geeft een soort stoelendans. Kan ook gewoonte zijn.
Hier bij die twee van mij twee of drie voerplekken. Anders komt Polleke niet aan eten toe want Hercule blkt al het eten voor hemzelf en Pol is erg onderdanig. Leuk die verschillen te lezen.
Sclimpre, leuke foto's!! Eet de hond ook hooi ? ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:35

Nee, deze hond niet, de vorige probeerde dat wel :)
Dat was een parson russel terrier, dus een echte paardenhond, die dacht dat ze zelf een paard was.
Hooi vond ze toch niet zo lekker, maar voederbieten wel. Om de paarden aan bieten te wennen sneed ik een biet in 4 en legde die op de wei. Liep er één paard ongelukkig rond, die had geen biet gevonden en dan zag ik onze hond zielsgelukkig kluiven op een groot stuk biet. :9

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:23

pol013 schreef:
Elena: ik snap dat je dat als vervelend hebt ervaren. Maar:
1: het is dus wel een keuze tussen je eigen gemak en dat van je paard. Die had er geen last van dat jij hem moest gaan zoeken.
2. een duidelijk overzicht van waar je paard stond zou al veel geholpen hebben
3. reflecterende elementen op deken/halster, een hoofdlampje en regenlaarzen zijn heel simpele oplossingen voor het probleem.

Daarmee wil ik alleen zeggen dat er voor heel veel praktische problemen oplossingen zijn. Sommigen dingen neem je voor lief, voor andere zoek je een oplossing en sommige vind je niet acceptabel. Hoe die mix is, is voor ieder persoon verschillend. Ik vind alleen dat het kwartje ook heel regelmatig in het voordeel van het paard moet vallen.

1. ik gaf toch ook aan dat ik dat totaal geen probleem vond.. daarom vond ik het daar ook prettig.. anders zou ik daar toch geen lessen genomen hebben?

2. sowieso was ik tenminste 20 minuten bezig minimaal om de pony te zoeken, we hebben t niet over een postzegelstukje, maar gewoon een volwaardige weide.

3. paarden die 24/7 buiten staan en zeker die ponies hebben vaak geen dekens nodig, zeer zeker niet buiten het seizoen.. halsters hebben ze daar niet om in de wei, juist omdat ze 24/7 buiten de lessen om buiten staan. regenlaarzen is leuk, ik had gewoon mijn rijlaarzen aan, maar dan nog sta je in t stikdonker gewoon gewoon regelmatig ergens in drek, een kuil of een plas.. Ook hoofdlamp is mooi.. die heb ik.. omdat ik kennedymarsen loop.. maar die verlichten alleen het stuk direct voor je en slechts een bepaald aantal meters.. alles erom heen is dan nog donkerder (hoe feller t licht dat je gebruikt, des te minder zie je daarbuiten). Beste werkte met het licht van je zaklamp op de telefoon zoeken naar de contouren ergens op het land.. en dan hopen dat de grote die je spot ook daadwerkelijk de pony is die je zoekt.. maar zeker de bruine hadden ze er meerderen van die elkaar in grote niet veel ontliepen.. je kon pas zien wie het echt was als je er bijna naast stond.

en zoals ik al aangaf.. ik had totaal geen problemen er mee.. hartstikke fijn.. Maar daardoor begrijp ik wel, en vind ik het erg prettig dat mijn pony voor het donker naar binnen gaat.. t land is waar hij nu staat nog vele malen groter als hij dan ergens onderuit gaat, of met koliek zou liggen, dan duurt het wel even voor je m vind.. Ik weet hoe moeilijk het al is om op een enkele weide 1 specifiek paard te vinden. of de contouren goed te zien, laat staan als zo'n paard dan zou liggen, en waar die van mij nu staat zijn het drie volle weides aaneengekoppeld waar ze beschikking over hebben..

dus heeft niet te maken met mijn gemak.. maar ik vind t prettig dat als er iets is, dat al zichtbaar is bij daglicht (groep niet compleet aan het hek). in plaats van in het donker, he er mist er een.. want ga m dan maar eens vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:27

sanne83 schreef:
pol013 schreef:
Elena: ik snap dat je dat als vervelend hebt ervaren. Maar:
1: het is dus wel een keuze tussen je eigen gemak en dat van je paard. Die had er geen last van dat jij hem moest gaan zoeken.
2. een duidelijk overzicht van waar je paard stond zou al veel geholpen hebben
3. reflecterende elementen op deken/halster, een hoofdlampje en regenlaarzen zijn heel simpele oplossingen voor het probleem.
.

Misschien nog een rammelend bakje biks erbij, ben je helemaal snel klaar :P

lol. als ik die pony niet kon vinden voor aanvang van de les, kon ik kosteloos annuleren, dus ik ging echt niet zoeken met snoepgoed op zak.. die dieren kregen best te eten en hoefden maar erg weinig werk ervoor te verrichten.

en voor waar mijn eigen pony nu staat.. zoals ik al aangaf.. ik vind t prettig dat als ze aan het hek staan en mijn pony zou missen omdat hij ergens kreupel staat, of met koliek ligt, dat dat bij daglicht gebeurd en niet in het stikdonker op het oppervlakte waar ze nu staan... bakje biks helpt niet echt als een dier niet zou kunnen lopen.. kies je voor 24/7 dan loop je dat risico nu eenmaal dat er buiten t zicht iets helemaal mis gaat, want dan staan ze nooit als volle groep bijeen aan het hek op een vast tijdstip. maar de mijne kan sowieso niet 24/7 buiten staan, dus dan is de keuze, bij donker naar binnen, of met laatste daglicht.. ik geef aan waarom ik het prettig vind dat dat bij laatste daglicht is ipv in het stikkedonker en ook goed begrijp waarom de boer die keuze maakt.

we hebben ook een oudje dat bijna blind is, die bij laatste licht toch net iets beter kan zien waar hij loopt dan in het stikkedonker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 02:19

Werkelijk nog nooit problemen gehad met paarden uit het donker halen. Hoe vaak is het nu ook stik donker? Eentje liet zich moeilijk vangen maar gelukkig vergat hij dat bij duister :D dat was anders wel een probleem geweest.

Als er eentje in nood is in donker: auto/tractor de wei op samen met de DA (als paard niet meer kan lopen) en koplampen aan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:21

Lotto schreef:
Mijn paarden mogen het helemaal zelf uitzoeken. Ze kunnen binnen in een lekker strostalletje staan, binnen op beton met een slowfeeder met hooi en stro, of buiten in de zandpaddock die heel goed gedraineerd is, dus altijd droog, hoewel zelfs wij afgelopen dagen wat plassen hadden, maar nog steeds voldoende droge plekken en geen blub! Ze staan met een slowfeeder met hooi. Mijn paddock is aan mijn bak gekoppeld, en die is altijd open voor een sprintje, rollen of lekker beschutting. Woon in de Noordkop, hemelsbreed 600 meter van de waddenzee dus paarden zijn erg blij met de bomensingel langs een lange en korte zijde van mijn rijbak.
Ik heb de eerste paar pagina's gelezen, en wat mij opvalt is dat een aantal mensen geen gulden middenweg zien. Ik geloof niet dat er maar een manier de beste manier is om een paard te huisvesten, soms moet je nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.
Kijk naar je paard, en doe wat het beste voor jouw paard is. Volgens mij doen de meeste mensen dat ook wel...
Voor mijn paarden is deze situatie prettig, hoewel het altijd beter kan. Ik zou graag een weiland aan mijn paddock hebben, maar helaas, dat heb ik niet. Ze kunnen ivm de grondsoort hier enkel van eind april tot eind september op de wei, en daar breng ik ze dagelijks met de trailer naar toe. Vinden sommigen ook niet oké, heb wel eens gehoord dat paarden heel veel stress op de trailer krijgen... Tsja...
Op het land heb ik trouwens geen beschutting, en dus komen ze met heel warme dagen niet op het land. Ook laat ik ze in de nacht nooit op het weiland staan, omdat ik in de nacht de paarden op mijn eigen erf wil hebben. Ook al sielugh volgens sommigen...
Het gaat niet om het heilige moeten, het gaat wel om kijken wat de behoeften van het paard zijn, en dan kijken of je de middelen hebt om dit waar te maken.
Bovenstaande heb ik ook niet altijd gehad, ben 18 jaar geleden ook op een pensionstal begonnen waar het heel normaal was om je paarden altijd op stal te hebben, maar heb mijn wensen (en financiën) steeds uitgebreid waardoor we nu dit hebben kunnen realiseren. Ik besef me heel goed dat dit een luxe is die niet voor een ieder is weggelegd, terwijl sommigen er niet aan moeten denken om alle rompslomp van paarden thuis en al het (regel)werk wat daar bij komt kijken te moeten doen. Ik snap dat ook nog, want het is heel fijn en leuk, maar er zitten ook nadelen aan.
Dit is trouwens de eerste winter dat ik de paarden niet op stal zet met de deur dicht, wilde gewoon eens kijken of mijn paarden dat ook zouden waarderen. Zo zie je maar dat niks in beton is gegoten.. En tot nog toe bevalt het ons allen uitstekend, ze staan vaker buiten dan binnen, staan soms binnen op momenten dat ik denk dat het heerlijk is buiten, en buiten op het moment dat de hagel en wind om hun oren geselt. Vind ik bijzonder interessant om te zien, en denk dat mijn paarden capabel genoeg zijn om voor zichzelf de juiste beslissing te maken.
En zo leer ik altijd weer wat bij, en pas ik ook altijd mijn (en het wensenlijstje van de paarden, denk ik dan althans) aan...

Kan er alleen maar respect voor hebben dat je de moeite neemt iedere dag 2x met de trailer te rijden! Dat is niet niks het aankoppelen/afkoppelen/laden etc en dat dagelijks 2x...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:28

Je hoeft ze natuurlijk ook niet persé op een wei van een hectare te zetten, in een paddock ter grootte van een rijbak vind je ze wel.

Die van mij staan sowieso bij het hek op me te wachten. Nouja op het eten eigenlijk, niet zo zeer op mij. :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:29

Ik moet toch toegeven dat ik het er moeilijk mee heb om mijn paarden in dit weer (geen regen maar donkere lucht) buiten te zetten en dan naar huis te gaan om ze pas in de namiddag weer binnen te halen. Ze hebben waterdichte dekens op en een slowfeeder. Paddock is 14x20 (ze staan altijd met z'n tweetjes buiten) maar geen schuilhok. Wel wat bomen net buiten de omheining maar daar hangen natuurlijk geen bladeren meer aan nu. Ik sta echt op de typische pensionstal maar waar eigenlijk alle eigenaren wel heel veel moeite doen om hun paarden in de winter voldoende beweging te geven. Enkel de zomerhelft van het jaar hebben we een weide. Ik ben de enige die haar paarden buiten zet voor langer dan een uur, ook de enige die zo'n slowfeeder bak heeft gekocht... Voel me dan altijd zo een beetje gemakzuchtig dat ik m'n paarden maar buiten gooi ipv aan de hand grazen en wandelingetjes maken. Maar drie uurtjes vrije beweging is toch echt een minimum... Ik blijf het stug doen maar het feit dat ik de enige ben doet me twijfelen :\

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:37

Gut, misschien kijk ik wel met een erg eenzijdige blik om me heen, maar bij de stallen in mijn directe omgeving, en dan tel ik er ca 8 stuks waar ik over de vloer kom/kwam, staan er best veel binnen voor lange tot zeer lange tijd.

Dat gaat toch over paarden en pony;'s die dagenlang er gewoon niet = noppes uitkomen helaas.
Of het geluk hebben dat iemand anders zich erom bekommerd en ze met stalbenen es een keer van stal plukt om samen met eigen paardje de benen te kunnen strekken.

tussen die 8 stallen zit o.a. een grote dressuur mieppe stal , waar dit dus volkomen normaal is, maar ook een paarden "rust-huis" waar ze weken achter elkaar niet buiten kunnen.
Er is b.v. ook een stal bij met alleen een buitenbak waar je bij vorst bv niet over het erf kunt komen, daar staat alles dus "vast" opgesloten bij gladheid buiten.

En er zitten ook paard en pony tussen waarvan ik of stalgenoten de eigenaar nog nooit hebben gezien.

Andere kant van een van deze groep is een 24/7 verblijf buiten waar grote groep onbeschut verblijft.

Dus ga er voorzichtig vanuit, dat ondanks alle mooie PP voorbeelden in dit topic bovenstaande de normaalste zaak is van de wereld.
En ga er ook maar vanuit dat de eigenaren c.q. stal eigenaren die zo hun paarden houden zich echt niet gaan mengen in dit topic. :(

Is weer gekoppeld aan de extra moeite die ikzelf moet doen om paardje in de niet wei periode dagelijks paar uurtjes buiten te krijgen.
Wat eigenlijk toch een levensbehoefte is voor ieder paard, zowel mentaal als fysiek.
Dat dagelijks paar uurtjes buiten zou toch een basis moeten zijn van elke pensionhouder of prof. stal ??

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:49

Ik wel problemen gehad met donker en uitd e wei vissen.
Ach... Maar 13 hectare in 6 verdeeld.
250 meter lang...
En maar 30 paarden...
Tja... Toen kon ik zoeken...en na tien minuten gevonden.
Eerst door t hele land... Stonden ze mooi achterin. En dan t juiste paard nog.
En... Zwart..this m fries.

Voer...? En dan 30 paarden in t donker op je af gestormd...?
Nee... Dat was ook eenmalig :')

Staat sindskort weer overdag buiten. Nacht op stal.
Op deze stal veeeeel meer rust.
Geen malls stalgenoten die stiekem voeren... Gelukkig

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:26

Peetstap schreef:
Gut, misschien kijk ik wel met een erg eenzijdige blik om me heen, maar bij de stallen in mijn directe omgeving, en dan tel ik er ca 8 stuks waar ik over de vloer kom/kwam, staan er best veel binnen voor lange tot zeer lange tijd.

Dat gaat toch over paarden en pony;'s die dagenlang er gewoon niet = noppes uitkomen helaas.
Of het geluk hebben dat iemand anders zich erom bekommerd en ze met stalbenen es een keer van stal plukt om samen met eigen paardje de benen te kunnen strekken.

tussen die 8 stallen zit o.a. een grote dressuur mieppe stal , waar dit dus volkomen normaal is, maar ook een paarden "rust-huis" waar ze weken achter elkaar niet buiten kunnen.
Er is b.v. ook een stal bij met alleen een buitenbak waar je bij vorst bv niet over het erf kunt komen, daar staat alles dus "vast" opgesloten bij gladheid buiten.

En er zitten ook paard en pony tussen waarvan ik of stalgenoten de eigenaar nog nooit hebben gezien.

Andere kant van een van deze groep is een 24/7 verblijf buiten waar grote groep onbeschut verblijft.

Dus ga er voorzichtig vanuit, dat ondanks alle mooie PP voorbeelden in dit topic bovenstaande de normaalste zaak is van de wereld.
En ga er ook maar vanuit dat de eigenaren c.q. stal eigenaren die zo hun paarden houden zich echt niet gaan mengen in dit topic. :(

Is weer gekoppeld aan de extra moeite die ikzelf moet doen om paardje in de niet wei periode dagelijks paar uurtjes buiten te krijgen.
Wat eigenlijk toch een levensbehoefte is voor ieder paard, zowel mentaal als fysiek.
Dat dagelijks paar uurtjes buiten zou toch een basis moeten zijn van elke pensionhouder of prof. stal ??

Ik hoor dit ook nog enorm veel. Ik heb een collega die in Capelle aan Den IJSSEL woont en vertelt dat het op de grote stallen bij haar in de buurt de normaalste zaak van de wereld is. Paarden komen niet uit stal als de eigenaar hem er niet uithaalt. Ik word daar altijd erg verdrietig van en kan me niet voorstellen waarom je dat doet. Je wilt het toch goed doen voor je dier? Hoe kan je het dan verantwoorden naar jezelf dat hij maar 1 a 4u per dag uit zijn hokje komt? Daarom.vind ik het zo erg als mensen dit in dit topic proberen goed te praten. Natuurlijk gaat het met toppaarden mss net wat anders en staan die niet 8u met vriendjes in de wei elke dag. Maar die paarden staan echter zeker niet 16 tot 23u per dag aaneen op stal.

Ik ben trouwens wel jaloers op de prachtige accommodaties die hier voorbij komen zeg. Mooie tegenhanger op wat veel mensen voor zich zien bij 24/7 buiten blubberzooi.

@heleenn: ik.heb dat regelmatig met regen, onweer, wind etc etc. Ik heb ook geen schuilstal, wel wat boombeschutting. Maar ik moet eerlijk toegeven dat knollie zich er nooit druk om maakt. En het is toch echt een "dressuurknol" met een dun vachtje (niet geschoren, is nog nooit nodig geweest). Het varken vind volgens mij niks leuker dan door de modder banjeren (en dr in rollen).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:41

Ja idd Tango, dat zeg ik tegen mezelf ook steeds... De mijne is ook een dressuurpaard (grappig dat we die altijd als mietig zien haha) maar ik probeer er echt zo weinig mogelijk eieren onder te leggen. Ik wil echt een paard hebben die je gewoon uren kan laten buiten staan zonder dat ze zielig gaan doen aan het draadje en naar binnen willen. Anders wordt het voor mij heel moeilijk om de nodige beweging te voorzien. Ik heb het druk met studies tijdens examenperiodes en dan wil ik ze echt gewoon buiten kunnen zetten en naar huis gaan om te studeren zonder 20x keer berichtjes te krijgen van stalgenootjes dat het lijkt of ze weer binnen willen. En met de wei maak ik er niet zo'n probleem van, dan hebben ze gras en houden ze zich wel bezig. Is ook een stuk groter dan de paddock natuurlijk. Maar met de paddock heb ik dat echt wel moeten opbouwen, eerst een halfuur (ja, echt, maar een halfuur vrij los per dag naast de beweging 'in de hand') en ondertussen staat de teller op 3 uur. De slowfeeder helpt natuurlijk al een heel stuk. Tegen de lente zou ik dat toch liefst op 5 uur hebben zodat ze lekker zonder dekens in de zon kunnen staan en rollen/spelen/knuffelen/languit dutten in het zand wanneer ze daar behoefte aan hebben. Dan is de overgang naar weide ook niet zo groot, want de helft van de pensionpaarden gaat dan helemaal aan de kletter omdat ze een halfjaar nooit zo'n grote vrijheid gezien hebben.

Het enige wat op onze stal ontbreekt is een service die je paard buiten en binnen zet. Voor de rest fantastische accomodatie en de paarden worden zo verwend. Maar binnen/buiten zetten neemt toch veel tijd in beslag en je kan nooit een dagje skippen. Je kan als stalhouder eigenlijk helemaal zelf bepalen hoe je je paarden wil houden. Zoals hierboven beschreven: heel de dag binnen en maar een uurtje eruit voor training? Kan prima, je zal boze blikken krijgen van mede stalgenoten maar het kan wel. Of zoals mij iets tussenin: op stal met paar uur paddock overdag, kan perfect. En je zou ze ook van 9u tot 18u op de paddock kunnen laten maar dat zie ik niemand eigenlijk doen.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 06-01-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:46

Persoonlijk vind ik een schuilstal een must, boombeschutting vind ik niet voldoende. Ik vind het absoluut fijn dat paarden 24/7 buiten zijn, maar een goede schuilstal is wel een minimale vereiste in mijn ogen. Een paard moet de keuze hebben om goede beschutting te hebben tegen de elementen, en dan niet alleen in de winter, maar ook zeker in de zomer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:46

Een vorig paard was ook een dressuur afstamming, maar die stond ook altijd overdag buiten.
Die zou in eerste instantie ook omgedraaid hebben zoals op dat filmpje in de sneeuw.
Maar ik de heks zet ze dan toch buiten. }>
En het grappige is dan dat je zag dat hij zich enorm aan het vermaken was.
Lekker spelen, tegen elkaar op steigeren, dan weer gras proberen te vinden.
En in de schuilstal waar het hooi dan lag kwam hij 5 minuten en dan vond hij het daar weer saai.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:50

danzzz schreef:
Persoonlijk vind ik een schuilstal een must, boombeschutting vind ik niet voldoende. Ik vind het absoluut fijn dat paarden 24/7 buiten zijn, maar een goede schuilstal is wel een minimale vereiste in mijn ogen. Een paard moet de keuze hebben om goede beschutting te hebben tegen de elementen, en dan niet alleen in de winter, maar ook zeker in de zomer.

Ja dat is ook zo, bijgevolg zet ik mijn paarden bij harde regen of storm dus ook niet buiten. Maar als het droog is of wat druilerig zoals de afgelopen week maak ik er geen punt van. Als ze er 24/7 of 12/7 op staan is dat een ander verhaal. Maar voor die 3/4u per dag bij mijn paarden wil ik dat ze buiten gaan. Niet als het er met bakken uitkomt, maar wel als het te doen is. Ik kan mijn paarden die paar uurtjes niet ontnemen en een hele dag binnen laten omdat ze geen schuilhok hebben... Ze zijn niet van suiker en hebben tijd genoeg om op stal weer tot rust te komen met hun hooi en strobedje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:40

Dubbel excuus
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 06-01-18 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:46

Voor 24/7 buiten vind ik een schuilstal ook absoluut een must hoor. Maar ze gaan nu rond 5en gewoon naar binnen. En ik ben geregeld naar stal gereden met snertweer (is maar 5m) maar dan staat ie gewoon met z'n kont naar de wind hooi te eten oid. Dus probeer die worries maar los te laten.

@heleenn: klikt als een fijne manier van opbouwen. Ik denk dat je juist blessures krijgt van het op hokken en dan ineens in de zomer: hop, boem los met z'n allen. De paarden gaan bij ons met buitenzetten eigenlijk nooit aan de haal. Trekken niet, blijven bij je, geen gedram of getrek.

Ja gek eigenlijk hè dat we dressuurpaarden als Zulke watjes zien. Ik denk omdat je bij die 23u stal paarden toch altijd een Anky wannabee dressuurmuts beeld hebt. Met paard altijd gebandageerd, mooi gekleurd setje en "geen gel*l kop in de krul" attitude

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:08

Tango1979 schreef:
Voor 24/7 buiten vind ik een schuilstal ook absoluut een must hoor. Maar ze gaan nu rond 5en gewoon naar binnen. En ik ben geregeld naar stal gereden met snertweer (is maar 5m) maar dan staat ie gewoon met z'n kont naar de wind hooi te eten oid. Dus probeer die worries maar los te laten.

@heleenn: klikt als een fijne manier van opbouwen. Ik denk dat je juist blessures krijgt van het op hokken en dan ineens in de zomer: hop, boem los met z'n allen. De paarden gaan bij ons met buitenzetten eigenlijk nooit aan de haal. Trekken niet, blijven bij je, geen gedram of getrek.

Ja gek eigenlijk hè dat we dressuurpaarden als Zulke watjes zien. Ik denk omdat je bij die 23u stal paarden toch altijd een Anky wannabee dressuurmuts beeld hebt. Met paard altijd gebandageerd, mooi gekleurd setje en "geen gel*l kop in de krul" attitude

Dan heb ik dat verkeerd gelezen en begrepen, mijn excuses. Ik had begrepen dat je ze 24/7 buiten had staan zonder. Ik vond dat al raar omdat ik je eigenlijk heel verstandige dingen heb zien typen :)

Sportpaarden hebben over het algemeen gewoon een wat minder robuuste uitstraling, zitten wat gladder in het haar, hebben weinig behang, dunne pootjes, kleine voetjes. Het zijn gewoon de mietjes onder de paardenrassen. Neem daarbij een ingefokte karakterfout (het hete gemanie) en dan heb je het watje op een presenteerblaadje.

Yep, sportpaarden zijn wat dat aangaat gewoon echt mietjes maar ook mietjes kunnen bikkeltjes worden, dat is ook waar :) Als je zo een dier drie winters geen deken op doet en hem kou laat lijden, dan heeft die winter 4 heus wel een dikke wintervacht gekweekt, maar moet je dat willen?

Bij mij staat alles dat werkt nu onder twee dekens, ik zelf vind het te warm dus ik haal vrij vlot de dekens eraf en doe er vrij lang over om ze weer om te doen. Ik "smokkel" daar een beetje mee. Nou staan wel alle luiken open dus op stal is het niet echt warm, maar ik weet dat de ideale temperatuur voor paarden tussen de 8 en 15 graden ligt dus ik ben niet zo heel snel van de dekens en kijk het liever per paard aan. Maar ik begrijp mijn werkgever ook, die wil liever niet gaan scheren dus die wil een zo dun mogelijke wintervacht. Soms is het wel vermoeiend dat eeuwige schipperen.