Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:42

Probeer het iig in een stuk zeil te verpakken...stro is erg moeilijk uit je bekleding te halen.

Het is echt een nare winter zo,ben die regen ook helemaal zat -O-

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:44

Inderdaad Tinky. Kijk net op buienradar en valt mijn oog op de tekst:
De vooruitzichten: De komende 10 dagen is er geen uitzicht op serieus winterweer. Het blijft (licht) wisselvallig en zacht voor de tijd van het jaar. -O- -O- -O-

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:07

Hier is de paddock wel een blubber bende, de buitenbak is nog altijd droog. Paarden staan soms in de blub, soms even spelen in de blub maar kiezen er merendeels toch voor om droge voeten te hebben
De waterbak heb ik al een aantal dagen niet meer bij hoeven vullen buiten, ze drinken liever uit de plassen in de paddock.
Muizen en ratten bah! Gelukkig zijn de katten van de buren zeer goede vangers en alles gaat er dan ook aan met die twee, ben blij dat ze hier ook regelmatig hun ronde lopen die 2 katten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:13

Tinky12 schreef:
Probeer het iig in een stuk zeil te verpakken...stro is erg moeilijk uit je bekleding te halen.

Het is echt een nare winter zo,ben die regen ook helemaal zat -O-

Ik heb gelukkig altijd wel een plaid etc in mijn koffer liggen voor alle paardenspullen.
De boer zal nog wel een stuk plastic hebben ofzo.

Je moet er wat voor over hebben. Zucht.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:36

Wat een gaaf filmpje Caily!
Smerig dit weer! ben er ook klaar mee....
De paddock is hier ook een blubberbende, maar waarschijnlijk hebben we wat stukken vloerbedekking op de kop getikt. Blij met dit topic want ik had er nog nooit van gehoord! Hopelijk krijge we die stukken en sta ik dan niet meer met m'n kruiwagentje vast in de drek :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:48

DubbelDun schreef:
@jady: ik heb behoorlijk wat ervaring in het kopen vanuit de US.
Verzending met USPS (Amerikaanse post) is het voordeligst. Boven de 75 euro ga je invoerrechten + BTW betalen over aankoop + vervoer... en dat kan aardig oplopen.

De vuilwaterpomp deed het nog en de grootste plas is leeg, maar ondertussen regent ie weer vol :D

Kun je geen gat graven en daar een dompelpomp in zetten? Dan hoef je het zelf niet n de gaten te houden ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:53

PPPeet schreef:
Inderdaad Tinky. Kijk net op buienradar en valt mijn oog op de tekst:
De vooruitzichten: De komende 10 dagen is er geen uitzicht op serieus winterweer. Het blijft (licht) wisselvallig en zacht voor de tijd van het jaar. -O- -O- -O-

Zacht vind ik niet erg maar dat water...volgend jaar wil ik graag nog een deel van de paddock gaan betegelen en een deel waar naar keuze zand (of met veel regen) rubber matten inkunnen,soort terras zeg maar.

Zo blij dat een groot deel al betegeld was toen we het huis kochten,mensen hoorde dat we paarden hadden en hadden meteen aangeboden om de tegels er weer uit te halen.NEE!! Vooral niet extra werk,heerlijk laten liggen :D
Wat een genot,geen ge-etter met de kruiwagen vast in de blub.Hier staat de kruiwagen trouwens onder een verhoogde tafel met een zeil erover.Zo blijft de kruiwagen (met inhoud) lekker droog.
Kan ik fijn de hoopjes weghalen zonder verplicht meteen de kruiwagen te moeten legen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:00

Kan je nagaan hoe verwend ik dan nu al weer ben eigenlijk;
Ik loop nu al te mopperen als ik elke ochtend de poep uit de bak ga halen, die uiteraard nat en zacht is op moment.
Hier is de rest van het terrein tot aan de stallen en de stukjes wei (op 1 strook rubber na voor de wei dan) helemaal betegeld.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:14

Hahaha pppeet, LICHT wisselvallig volgens br? Die gasten hebben wel gevoel voor humor.

Paarden gistermiddag ook maar een paar uur naar binnen gehaald. Dat doe ik dus nooit meer! In de nacht van zaterdag op zondag niet geslapen omdat de merrie dacht dat ze niet lekker was en wel eens koliek zou kunnen krijgen. Oké ze had wel echt pijn, dus ik braaf lopen, pijnstilling geven etc. Om 5 uur ging ze eindelijk weer eten en kon ik slapen. S ochtends niets aan de hand zet ik ze dus in de middag op stal begint mevrouw weer te krampen. Dus weer pijnstilling en lopen wat blijkt na een rondje of 4 komt er een plas uit waar een olifant zich niet voor zou schamen. Mevrouw wenst niet op stal te plassen {:)-:(
Toen heb ik ze dus maar lekker de regen in gezet. Ruin vind alles best.
Zat mijn vriend s ochtends nog te zeuren dat we ze bij slecht weer vaker binnen moeten zetten, zegt hij na dit verhaal dat we ze helemaal niet binnen moeten zetten %) schiet mij maar lek.

Enten doe ik elk jaar tegen tetanus en influenza. Vanaf komend voorjaar wil ik daar ook west Nijl bij doen. Liever 2 jaar te vroeg dan 1 jaar te laat.

Muizen en ratten ach ja. Muizen negeer ik, ratten zien we niet meer sinds we geen mesthoop meer hebben. Ze zijn er wel 2 huizen verderop zit een nest onder de schuur. Maar de katten zijn van de situatie op de hoogte en vermaken zich er prima mee.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:16

Hoera, hier is het welgeteld een half uur droog geweest :P Ik heb de paarden dan toch maar even naar buiten gedaan, hebben ze toch wat frisse lucht, en kon ik hun stallen schoonmaken. Nu begint het alweer te miezeren. Ik moet echt door de drek en 10cm diepe plassen om de kruiwagen naar de mesthoop te doen. Als de nieuwe stallen af zijn (hopelijk ergens tegen volgende winter), is het ook wel de bedoeling dat er voor de stallen een stuk betegeld wordt. Dat gaat echt een luxe zijn :D

Zit er bij jullie paarden ook zo'n enorm verschil tussen de hoeveelheid mest die ze produceren? Bij onze ene ruin vind ik na een nacht op stal meestal een 2 tot 3 tal hoopjes. Bij de andere ruin (die wel 10cm groter is), liggen er altijd 4 tot 5 hopen, die ook nog eens véél groter zijn. Zijn plasplek is ook dubbel zo groot.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:37

Haha Natalie! Daar ben je dan mooi klaar mee. Bij mij is het juist andersom. Mijn merrie plast liever op stal dan buiten....
Grappig dat elk paard zo verschillend reageert op binnen staan. Mijn shetlander Kees heeft gisteren de term "zondag rustdag" wel heel letterlijk genomen. Hij heeft 's morgens 2 uurtjes buiten gestaan met mijn merrie en daarna heeft hij echt de hele middag op stal heerlijk liggen maffen.
Hij was niet ziek (dat dacht ik eerst) maar hij had blijkbaar echt ff behoefte aan een relax dagje. Gelukkig is hij nu weer helemaal zen en kan de hele wereld aan :')

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:39

Wij zijn aan het kijken voor stelconplaten. Eind van dit jaar gaan ze de bak aanpassen, dan leggen we meteen een pad door de wei naar de bak van stelconplaten. Nu is het dus nog even afzien....

Nou Cowgirl... nu je het zegt. Kees produceert ook veel meer hopen dan mijn merrie. Die heeft er 1 nacht hoogstens 3, Kees wel een stuk of 5. Zou het dan zo zijn dat grotere paarden, naast natuurlijk grotere hopen, ook minder hopen leggen t.o.v. kleine pony's? Best interessant dit eigenlijk :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:41

palousa_boy schreef:
Kun je geen gat graven en daar een dompelpomp in zetten? Dan hoef je het zelf niet n de gaten te houden ;)

Het diepste punt van de kuil ligt middenin mijn paddock (die daar 6 meter breed is), dus áls ik een 'vaste' plek maak dan moet het voor de paarden wel veilig zijn dat ze hun nek (of benen) niet breken over iets.
De afvoerslang kan ik ingraven, maar de kuil waar de pomp nu in staat moet wel veilig afgedicht zijn en ook wil ik er niet konstant stroom op hebben staan, maar alleen als ik er bij ben.
Ik denk er over een gat te graven en daar een blauwe kunststof ton in te zetten, met wat gaatjes in de bodem (steen er in voor de stevigheid) en wat gaten in de zijkant. Daar zullen ze niet snel tegen aan lopen en dan hoef ik alleen de stroom maar aan te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:43

Goh ik wilde het niet zeggen, maar MiniMe de oliebol legt ook bijna het dubbele aan hopen dan Lona. En Mien kan letterlijk onder Lona staan als ze wilt.
Terwijl ik nu toch al een tijdje het hooi voor beide afweeg, dus zeker weet dat kleine niet 3x zo veel binnenkrijgt als dat zou moeten.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:57

Maar DubbelDun, je zegt stroom aansluiten. Dan moet er toch ook een stroomkabel door de paddock? Of denk ik nou zo verkeerd :+
Ik heb verder geen ervaringen met dompelpompen overigens. Graaf gewoon een geultje rechtstreeks op de sloot. Werkt tot op zekere hoogte prima.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:01

ohjajoh6 schreef:
MiniMe de oliebol

_O- oliebol,geweldig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:25

@PP: ik heb geen sloten :D
De stroom komt van losse snoeren die dan idd door de paddock liggen. Vandaar dat ik er ook bij wil blijven als de pomp draait.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:05

PPPeet schreef:
Wij zijn aan het kijken voor stelconplaten. Eind van dit jaar gaan ze de bak aanpassen, dan leggen we meteen een pad door de wei naar de bak van stelconplaten. Nu is het dus nog even afzien....

Nou Cowgirl... nu je het zegt. Kees produceert ook veel meer hopen dan mijn merrie. Die heeft er 1 nacht hoogstens 3, Kees wel een stuk of 5. Zou het dan zo zijn dat grotere paarden, naast natuurlijk grotere hopen, ook minder hopen leggen t.o.v. kleine pony's? Best interessant dit eigenlijk :+

Het beste kun je gebruikte platen kopen, nieuwe zijn zo glad

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:07

Thnx voor de tip fokfanaat. Ik geef het door aan mijn vriend, die regelt zulk soort dingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:16

fokfanaat schreef:
PPPeet schreef:

Het beste kun je gebruikte platen kopen, nieuwe zijn zo glad

Dat wist ik niet eens, maar ik heb ook altijd 2e hands gehad, dat scheelde echt een ongelofelijke slok op de borrel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:24

Baaaaaaaaahhhhhhh! Zelfs mijn bak begint nu nat te worden..... Is met een uurtje droog weer wel weg, maar ja, wordt het een uurtje droog??? Ik ben bang van niet.

Muizen vangt onze kat en ratten heb ik nog niet veel gezien. Bij de buurman is een bedrijf geweest dat professioneel ratten verdelgt, dus ik denk dat ik daar ook wel wat voordeel van heb.

Mijn knollies om 15:00 ook maar binnen gezet. Het waait hier ook weer pittig en ik had niet de indruk dat ze het nu zo geweldig vonden in de bak.

Net nog even de bak gesleept. Kreeg laatst van een bouwvakker de tip om het met een ladder te doen en dat werkt geweldig! Manlief er bovenop dat vlakt als een tierelier!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:26

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb sporadisch het eerste topic gevolgd en nu graag ook het 2e iets actiever...

Ik zal me alvast even voorstellen :) .
Ik ben Ine, 24 jaar, eeuwig studente ( :+ ) en heb met mijn vriend sinds februari 2014 een huis gekocht met land aan voor de paarden. Zij staan er al sinds eind september 2014, maar wij gaan pas aankomende zomer in het huis kunnen wegens drastische verbouwingen.
Mijn paarden staan 24/7 buiten, momenteel is dat grotendeels op de paddock en elke dag een paar uur op de wei, maar ik hoop volgende maand verder aan m'n track te kunnen werken zodat ook die verwezenlijkt wordt. We hebben 2.2ha aan huis en daarvoor is 5000-6000m² voor de paarden en de rest wordt gehooid.
Ik heb 4 pony's: 2 haflingers, 1 welshxAVxNF en 1 "zie vorige pony" x Don Cremello du Bois :=

Nog wat beeldmateriaal:

Afbeelding
De roze track moet nog aangelegd worden, de andere roze lijnen nog vernieuwd qua omheining. Rechts loopt ons hooiland nog door, maar paste niet meer op de foto.

Afbeelding
Zicht vanop de 1e verdieping (niet mijn eigen foto, maar van bij de verkoopadvertentie)

Afbeelding
De wei en onze prachtige avondzon :)

------------------------------------------------------------------

Wbt betonplaten lees ik graag mee! Ik wil ook nog een stuk extra verharden op termijn en had op mijn vorig weiland varkensroosters en daaronder een stuk uit laten graven + kiezels gooien + daartussen betonnen pijlers waarop ze lagen. Zo lagen de platen altijd stabiel in onze natte klei en dat is iets waar ik op deze plek ook rekening mee moet houden.

Hier is het momenteel vreselijk nat, maar wat verwacht je ook van Zeeland. Je moet je toch aan de kust wanen ook al is die in de verste verte niet te bespeuren. Met de Noordzee zo in mijn wei lukt dat aardig :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:29

Wauw mooi plekje Ine.
Fijn dat je dat tijdens je studie al kan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:32

Het regent hier zo hard dat er inmiddels een snel stromende rivier van de paddock naar de hoofdgeul gaat.De put aan het einde stroomt weer over het maïsland in.Daar zal ook wel weer een hele plas zijn ontstaan.

Overloop van de badkuip zat net verstopt en het overtollige water stroomde ook de paddock in,zag gelukkig dus de afvoer slang (oude stofzuigerslang :P ) maar even doorgeblazen.Nu stroomt weer de goede kant op...

Welkom Ine :wave: spannend allemaal!!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:34

Ja dat is zeker zo, ik ben met 'mijn gat in de boter gevallen' <3 . Mijn vriend werkt wel al 5 jaar en we wonen allebei nog thuis (bij mijn ouders), wat het financieel een stuk gemakkelijker heeft gemaakt. Plus: Zeeuws-Vlaanderen is verrassend goedkoop als je de Antwerpse prijzen gewend bent, maar daarnaast heb ik ook gewoon enorm veel steun van thuis mee kunnen krijgen! Dat kan zeker niet iedereen, dus ben me daar wel van bewust dat ik straks goed zelf ga moeten zorgen voor mezelf :j

Tinky12, wat een geweldige uitvinding is die herfst he... Brrrr al die stromende rivieren, beken en watervallen in je land ineens!