Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:43

wow wat gaan jullie hard!

Erg leuk al die foto's van jullie huizen/stallen :j

Wij hebben een kleine oude kubota trekker gekocht. Geen verstand van zo'n dingen, dus bij een handelaar in kleine trekkers gekocht. Las iemand anders hier in de buurt ook, misschien bij dezelfde? In de buurt van Eindhoven zit hij. Het ding start tot nu toe altijd, dus bevalt goed :) We hebben er meteen een grasmaaier, bakje en sleepje bij gekocht en sinds kort ook een veegmachine.
Bosmaaier staat hier nog op het verlanglijstje.

We gebruiken ook nog veel de (grote) tractor van de oude eigenaren. Die staat hier voorlopig nog en mogen we gebruiken. Ook erg handig :j

Wij zitten hier gelukkig op hele droge grond. Stuk wei waren de paarden nu lopen is nog voor 80% droog dus goed te doen en mij bak is momenteel perfect, die houdt van veel water :D
In heb er al leemachtige grond bij laten rijden omdat hij veel te droog en dus te zwaar blijft. In het voorjaar laat ik denk ik nog een vrachtwagen komen, maar nu is het wel fijn dat hij zo waterdoorlatend is :D

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:29

Ik heb vandaag gelongeerd in de piste en de paddock was dankzij de maffe wind al wel terug een pak droger.. Nooit zo blij geweest met wind!..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:34

Dat is het voordeel van die wind..alles droogt ook weer vlot...tenzij het erbij regent helaas..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:42

Alles wat wás opgedroogd hier is allang weer bijgevuld...en daar komt voorlopig ook geen eind aan ;(

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:46

Mijn paarden waren hoogst beledigd dat ze naar buiten moesten net en gingen meteen met de kont in de wind staan. Is nu gelukkig droog en ze moeten toch even lopen en luchten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:53

De mijne stonden net in een vreselijke plenspartij.....juist.....voor de ingang van de schuilstal...gekkies.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:19

Hier waren ze verheugt toen mijn vriend de hoopjes ging doen...dat betekend dat het hek opengaat naar het maïsland *\o/* .Helaas hadden we al gezien dat er een plensbui aan zat te komen en dus besloten om ze niet op het land te laten maar hooi onder het afdak te geven -O-

Wel tussendoor het hekwerk opgezet in het grasland van de buurman en daar zijn ze nu naar volle tevredenheid aan het knippen *\%/*

Er is tenslotte een hoop werk te doen :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:35

Mijn paarden staan nu 2,5 jaar aan huis. Momenteel 2 tuigpaarden. Maar zij komen met dit weer echt niet buiten hun hok hoor. Ik zie alleen 2 koppies uit de deur komen. Als het even droog is gaan ze wel water drinken uit de plassen. Vinden ze lekker :D Ik heb 4 boxen. 3 van 3 x 4.5 en 1 van 2,75 x 4. Allemaal hebben ze binnen een draaideur en naar buiten toe een schuifdeur. Ze kunnen 24/7 naar buiten. Daar is dan een paddock van 30 meter lang. Op het smalste deel een meter of 7 breed en aan het eind een meter of 13 denk ik. Daaraan ligt de rijbak die vanmorgen weer droog was, maar nu waarschijnlijk even niet. Dat was 2 jaar terug wel anders, nieuw zand niet nat te krijgen :D Als ik thuis ben plaats ik wel een foto, nu even niet voor handen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:51

Zelfs de hengst ging buiten, jatte een hap hooi mee van de overkapping en dook de stal in.
En dat is de enige die-hard want verder heb ik suikeren paardjes.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:54

Mijn paarden stonden dan vanmorgen juist wel in de paddock. Ik heb gelongeerd en ze hebben zelfs een 4tal uurtjes op het kleine weitje naast de piste gestaan tot de hoosbui van vanmiddag begon. Die vonden het wel lekker zo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:54

Hier hebben ze gewoon van 9tot 16.30 uur buiten gestaan, de merries konden wel schuilen maar die zijn niet zo close dat ze dat met zijn 3en binnen staan. Ruinen zijn goed nat geworden.

Nu lekker alles warm en droog op stal, zit toch lekkerder op de bank.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:03

Nou hier hebben ze vandaag een baal hooi naast de ruif gekregen. Ze zullen er wel een bende van maken maar dat is dan niet anders.

Ik wilde hem in de ruif leggen, maar de baal was een beetje raar van vorm, dus vlak voor de ruif rolt hij van de lepels af. De vorige keer bleef de baal mooi op de plek liggen zodat ik hem meteen weer kon pakken en in de ruif leggen, helaas had ik vandaag minder geluk.
Hij Rolde zo 4 meter verder het heuveltje af om tegen een boom te blijven hangen.
Ik dacht mooi, dan pak ik hem daar wel met de trekker, eerst een slag gedraaid zodat hij goed lag, wil achteruit rijden en toen begon de ellende.
De achterkant van de trekker zakte steeds verder weg en gleed langzaam ook de heuvel af door alle modder.
Uiteindelijk 15min over gedaan om weer uit de modder te komen :( en dat hooi is geen meter verplaatst en ligt dus nog tegen de boom :) hebben de paarden geluk.

Gelukkig ligt er puin onder de modder (dat wisten we niet eigenlijk) dus ik zakte niet dieper in de modder, alleen verder de heuvel af.

Het was al een puinhoop om die ruif heen kwa modder, maar nu is het nog veel erger ;)
Afbeelding

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:14

Haha. Paardjes blij!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:29

Jammer dat de baal de mooie hooiruif niet heeft gehaald!

Hier helaas ook vreselijk nat... Drainage heeft ook zo weinig zin als de sloten overlopen. :Y)

Ik heb 1 tip voor mensen met paarden: ga ze niet proberen te 'redden'. Dat is bij mij nog nooit goed gegaan. Voor de ergste bui wilde ik ze naar stal halen, maar ik had ze lekker moeten laten staan... Want in de hele hoosbui met windvlagen was ik bezig met het vangen van de kleinste mormels. Ik heb een paard dat altijd onder het schrikdraad doorkruipt en hij deed dat vandaag net op het moment dat ik de 2-jarige uit de paddock haalde. Die schrok en toen gingen ze samen op de loop. De twee liepen helemaal gestoord door de 2 hectare en sprongen daarbij wel twintig keer over de tussendraden. Het was een groot blubberfestijn waarbij het hele land eraan moest geloven. Zij vonden het prachtig. Ik had ze pas op stal toen het weer droog was en ik kon mezelf uitkleden in de bijkeuken, want ik was half verzopen.

Blijkbaar ben ik hardleers, want dit is niet de eerste keer dat een goedbedoelde actie uitloopt in een mislukking. :7

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:43

Oh wat zonde, zo'n mooie hooiruif en dan die baal ernaast. Ik moest wel heel hard lachen om je verhaal, the struggle is real, zeer herkenbaar. :') daar ga je dan met je goede bedoelingen, de heuvel af de modder in. Of zoals hierboven in de plenzende regen achter een stel eigenwijze knollen aan die toch niet naar binnen willen. :D

Ik heb weer nieuw speelgoed. Heeft vriendlief voor me gemaakt. Er zit een kattenvoer automaat in die elke nacht drie porties grasbrok gaat verstrekken aan m'n pony. Die mag wel wat aankomen. Vannacht word de eerste nacht, we zullen zien of ze het snapt. Ik heb er iig nu al lol om. :P

Afbeelding

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:47

@ _Lorette_: oeh! Zó herkenbaar!
Het werd hier bijna zwart qua lucht en dan weet ik al dat ik te laat ben...
Mijn reddingspogingen zijn al snel gestopt om peerdjes in de stromende regen naar binnen te krijgen.
Zelf compleet verzopen aan het hek staan en peerdjes hebben geen enkele intentie om ook maar op stal te gaan...
Zie dit voor je: ik verzopen aan de bakrand roepend naar peerdjes: Kom! Peerdjes kijken op met zo'n blik van: 8)7
Tja...

Bak is een zwembad, drainage trekt dit ook niet meer, maar ach.
Peerdjes staan op de 'terpen' van de bak zeg maar.
Als we alles hadden gevlakt dan was het overal natte voetenwerk geweest.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:48

Haha handig zeg! Hier hadden we dat ook bedacht. Maar ze krijgen geen krachtvoer dus hoefden we het niet te maken.

Heb je het bewust zo hoog gehangen? Lijkt me voor je pony niet fijn eten zo?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:50

Ja zo kunnen de shetten er niet bij. Hooi kunnen ze wel laag eten, dus ach...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:58

Slimmm. Anders zijn de shetten er inderdaad vast al mee vandoor :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:59

Loretta _O- :') Ik heb die van mij gewoon geroepen en wat te vreten gegeven onder het afdak...niet nat....geen geren :D

Gypsy...handig :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:05

Nooit last van, goed dat ik duidelijk de baas ben op stal want ze zouden me het liefst omver rennen richting stal.
In de zomer niet (tenzij dazentijd, dan gaan ze met de daas naar me toestaan dat ik kan slaan maar bij veel exemplaren willen ze de stal in) .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:06

Ja inderdaad, en geloof me bij ruzie delft de pony het onderspit!

Ik riep ook maar die van mij kwamen echt niet. :') die van jou zijn dus goed afgericht!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:07

Palousa, het zit je niet mee vandaag.. :D

Hier heb ik de paardjes aangeleerd om als ik de staldeur open doe ze zelf de stal in lopen. Blijven ze staan, dan hebben ze pech...Maar heb eigenlijk nog niet meegemaakt, dat ze dan niet naar binnen willen. Komt er altijd meteen aan en bij veel regen dan het liefst in draf..

Leuk bedacht met dat voersysteem. Denk dat zoiets hier meteen gemold zou worden haha.. Nieuwe dingen worden hier altijd meteen goed onderzocht en daar zijn de mondjes heel handig in..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:15

Oeps palousa..ik zie het al..ponys op een agfstandje staan te gniffelen en jij maar ploeteren

handig die kattenvoer timer..ponys schrikken zich vast een ongeluk midden in de nacht haha..en dan is het voor de kleintjes helemaal zuur dat er niks volgt ;(

Ik heb net het stro voor vlas vervangen in een hoek van de stal. Alle stro er uit en de vlas in een hoek. Kijken hoe dat werkt. Had nu alleen maar 1 pak thuis maar het is in een hoek wel een goede laag. Kijken of ik de mestbult kan reduceren..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:18

Nee die kleintjes staan op het moment in de nacht op stal, Gelukkig. Die zijn niet vanmij. MMedelijden heb ik er niet mee, ze pesten mijn pony die toch al te mager was. :o

het gekletter klinkt eigenlijk gewoon alsof er bix gevoerd word. :)