Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Betteke schreef:Wat is een sportpaard? Volgens mij niet de paarden die dag en nacht buiten staan het jaar rond. Sportpaarden zijn over het algemeen paarden die zorgvuldig getraind worden voor de sport, de eigenaar wil geen wintervacht ivm het niet kwijt kunnen van warmte tijdens de training, het risico op blessures is op stal lager dan wanneer een paard in het land loopt.
Ik heb het niet over de htk-paarden die recreatief bereden worden, grondwerk en/of AR doen. Een echt sportpaard is vaak dusdanig duur in aanschaf dat een eigenaar gewoon de meeste risico's op blessures wil voorkomen. Als je je paard 5 dagen per week intensief traint kan je hem niet ineens een paar weken stilzetten vanwege sneeuw of slecht weer, dat is vragen om spierproblemen.
In de ideale situatie heb je een sportpaard dat goed in zijn vacht blijft, optimaal getraind kan worden en ook nog eens 24/7 buiten loopt. Die mogelijkheid heb ik nog nergens kunnen vinden, tenzij je een bak geld hebt om dat te realiseren en dat is (helaas) voor bijna niemand weg gelegd.
Gini schreef:Maar een schoothondje scheurt niet meer het vlees van de botten, maar krijgt brokjes (of nee, nu is het politiek correcter om te barfen) uit een blinkend kommetje. Een schoothondje moet niet meer jagen en legt geen kilometers per dag af. Een schoothondje leeft niet in een roedel van 5 tot 20 dieren. Een schoothondje ziet het gezin waarin hij leeft als deel van de roedel, iets waarbij je met een wilde wolf niet moet afkomen.
In het fokken heeft de mens er uiteraard niet voor gezorgd dat we een die gecreëerd hebben dat niet moet eten of niet moet ademen. Dus als je dat basale behoeften noemt, ok, maar ieder dier moet eten uiteraard. Maar hoe het allemaal aan de oppervlakte zit, de scherpe kantjes die hebben we er met ons fokken echt wel vanaf gehaald.
Als we de behoeftes van het wilde paarden zomaar lijnrecht mogen doortrekken naar onze gedomesticeerde paarden, dan wordt geen enkel Nederlands/Belgisch/westers paard goed gehouden. Ook niet die in een Paddock Paradise.
Caatje87 schreef:@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?
Ik kan je wel antwoord geven op het sportpaard gebeuren. Je kunt nu eenmaal minder goed reguleren wat het paard precies eet en een optimale conditie is voor een sportpaard erg belangrijk. Ik ben wel eens op van die hit actief stallen geweest en de paarden waren daar stuk voor stuk tonnetje rond. Dat is voor een sportpaard niet ideaal. Dan heb je nog het stukje van de vacht, dat is toch ook niet ideaal met een sportpaard om een beertje te hebben en een geschoren paard dag en nacht op de wei vind ik ook een beetje sneu met -10.
Bowen schreef:Caatje87 schreef:@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?
Ik kan je wel antwoord geven op het sportpaard gebeuren. Je kunt nu eenmaal minder goed reguleren wat het paard precies eet en een optimale conditie is voor een sportpaard erg belangrijk. Ik ben wel eens op van die hit actief stallen geweest en de paarden waren daar stuk voor stuk tonnetje rond. Dat is voor een sportpaard niet ideaal. Dan heb je nog het stukje van de vacht, dat is toch ook niet ideaal met een sportpaard om een beertje te hebben en een geschoren paard dag en nacht op de wei vind ik ook een beetje sneu met -10.
Op en hitactiefstal kan juist voer weer erg goed gereguleerd worden, dat hoort bij het systeem van de hit-actief
Maar je kan heel prima gewoon het krachtvoer apart geven, dan weet je precies wat erin gaat. Als je een niet te grote groep paarden hebt(ik kan me best voorstellen dat je je sportpaard gewoon met 1 maatje zet desnoods, waarvan je zeker weet dat ze enorm goed met elkaar door een deur kunnen) weet je vrij goed wat er gegeten wordt aan ruwvoer.
Vacht kan je gewoon scheren, wat op stal ook gebeurd. Dekens kunnen ook gewoon buiten namelijk.
Nens77 schreef:Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.
Andersom zijn er wel 'stal'paard mensen die wel degelijk voordelen zien van weidegang voor zowel het paard als voor zichzelf.
Als die dan benoemd worden, zijn ze weer niet waar (het kost nooit minder tijd, het is nooit goedkoper, etc.)
Dan kun je namelijk een discussie op volwassen niveau voeren, wat hier duidelijk niet het geval is.
Het standpunt is, paard op stal, afschieten die mensen (of paarden) en verkopen die hap.
Ongeacht wat de reden van die (tijdelijke) huisvesting is.
Dat is pas hinderlijk discussiëren.
Bowen schreef:Caatje87 schreef:@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?
Op en hitactiefstal kan juist voer weer erg goed gereguleerd worden, dat hoort bij het systeem van de hit-actief
Maar je kan heel prima gewoon het krachtvoer apart geven, dan weet je precies wat erin gaat. Als je een niet te grote groep paarden hebt(ik kan me best voorstellen dat je je sportpaard gewoon met 1 maatje zet desnoods, waarvan je zeker weet dat ze enorm goed met elkaar door een deur kunnen) weet je vrij goed wat er gegeten wordt aan ruwvoer.
Vacht kan je gewoon scheren, wat op stal ook gebeurd. Dekens kunnen ook gewoon buiten namelijk.
Nens77 schreef:NatasjavE schreef:
Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.
Nounou, niet zo overdrijven hoor !
Het is een grote viespeuk, netjes aan 1 kant mesten heeft hij nog nooit van gehoord.
Er in liggen is hij ook niet vies van (op de wei gaat hij er ook gewoon in liggen rollen).
Maar hij heeft er geen moeite mee op stal.
Overigens is het bij mensen niet anders.
Bewegen stimuleert de darmwerking.
Ik weet vrij zeker dat bankhangers, fervente computerfreaks en andere luilakken ook een vrij normale stoelgang hebben aangezien het van ook individue tot individue verschilt....
tess_84 schreef:Honden is hier wel behoorlijk off topic, maar toch even een kanttekening. Er is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat honden en wolven toch wel wat verschillen vertonen in gedrag.
http://www.scientias.nl/waarom-wolven-w ... zijn/79087
http://home.zonnet.nl/metheo/Hond%20en%20wolf.htm
Caatje87 schreef:@Bowen, als ik kijk wat ik hier in de omgeving zou betalen voor 24/7 dan is dat toch echt wel een stuk goedkoper. Ik betaal nu 400,- en dan zou het op 125/150 euro uitkomen. Er zijn overigens weinig stallen, waar je dan wel ook nog een rijbaan hebt en dat laatste is toch wel een vereiste. Ik heb geen paard om hem alleen op de wei te zetten en meer niet.
Melanie_B schreef:Ik snap het 'scheer probleem' wel. Ik ben zelf ook een scheer miep, en wil dan ook graag dat mijn paard er piek fijn bij staat (oortjes geschoren, op tijd scheren etc.) Mijn merrie word volgende maand ook geschoren en dan gaan er weer lekkere dikke dekens op, zodat de haar groei ook minder snel terug komt. Ze blijft overigens overdag wel buiten staan, maar ik ben ook wel iemand van de dekens dan, als mijn paard geschoren is.
Overigens begin ik ook al optijd met het opdoen van dekens, dit om de vacht zo kort mogelijk te houden.
Caatje87 schreef:Ja het krachtvoer kan inderdaad gereguleerd worden, maar daar kregen ze in ieder geval onbeperkt kuil/hooi en dat kun je dan dus niet reguleren.
Hetzelfde geldt voor 24/7 op de wei, je kunt niet reguleren wat ze eten, want het is er nu eenmaal onbeperkt en als je hooi bijvoert is het ook lastig te reguleren wat het ene en het andere paard eet. Je bent er immers niet altijd bij.
Bowen schreef:Melanie_B schreef:Ik snap het 'scheer probleem' wel. Ik ben zelf ook een scheer miep, en wil dan ook graag dat mijn paard er piek fijn bij staat (oortjes geschoren, op tijd scheren etc.) Mijn merrie word volgende maand ook geschoren en dan gaan er weer lekkere dikke dekens op, zodat de haar groei ook minder snel terug komt. Ze blijft overigens overdag wel buiten staan, maar ik ben ook wel iemand van de dekens dan, als mijn paard geschoren is.
Overigens begin ik ook al optijd met het opdoen van dekens, dit om de vacht zo kort mogelijk te houden.
Heel veel mensen doen dat en ik denk dat als je je paard echt fanatiek wil blijven rijden in de winter dat je niet om scheren heen kan. Sommigen scheren alleen een stukje eruit wat net genoeg is om de warmte kwijt te kunnen, maar als je wedstrijden wil rijden kan je eigenlijk niet aankomen met zo'n pluizebol met een gat in zijn vacht ergens
Dekens zijn dan een mooie oplossing, houdt ook je paard wat schoner en droog, waardoor je je niet zo aan hoeft te passen aan de weersomstandigheden(je paard die lekker nat is en onder de modder zit bv).
Nens77 schreef:Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.
Caatje87 schreef:@Bowen, als ik kijk wat ik hier in de omgeving zou betalen voor 24/7 dan is dat toch echt wel een stuk goedkoper. Ik betaal nu 400,- en dan zou het op 125/150 euro uitkomen. Er zijn overigens weinig stallen, waar je dan wel ook nog een rijbaan hebt en dat laatste is toch wel een vereiste. Ik heb geen paard om hem alleen op de wei te zetten en meer niet.
Nens77 schreef:NatasjavE schreef:
Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.
Nounou, niet zo overdrijven hoor !
Het is een grote viespeuk, netjes aan 1 kant mesten heeft hij nog nooit van gehoord.
Er in liggen is hij ook niet vies van (op de wei gaat hij er ook gewoon in liggen rollen).
Maar hij heeft er geen moeite mee op stal.
Overigens is het bij mensen niet anders.
Bewegen stimuleert de darmwerking.
Ik weet vrij zeker dat bankhangers, fervente computerfreaks en andere luilakken ook een vrij normale stoelgang hebben aangezien het van ook individue tot individue verschilt....