Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:46

@Tiepfoudt: Maar die van jouw hebben dus een degelijke schuilgelegenheid, hier in de buurt lopen nog best veel paarden 24/7 buiten met een deken op zonder degelijke schuilgelegenheid.

Gisteren moest ik bij iemand wat afgeven, zij had haar paarden ook nog 24/7 buiten lopen met een deken op. Maar bij 3 van 4 paarden waren de dekens doorgeregend op de rug. Via de hals waren ze ook wat ingeregend. Ze heeft ze gisteren op stal gehaald, helaas is er al wel eentje ziek kreeg ik net te horen en heeft ze een hele preek gehad van de DA, die op z'n zachtst gezegd niet blij was!

Ik heb een paar jaar geleden een paard meegemaakt wat borstvliesontsteking had, paard liep ook buiten met een deken op en was helemaal doorweekt en is daardoor erg ziek geworden met als gevolg de borstvliesontsteking. De eigenaar verdomde het om het zieke dier op stal te zetten en een droge deken op te doen.....ja toen het al te laat was, het paard heeft het uiteindelijk niet gered.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:53

Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.
Andersom zijn er wel 'stal'paard mensen die wel degelijk voordelen zien van weidegang voor zowel het paard als voor zichzelf.
Als die dan benoemd worden, zijn ze weer niet waar (het kost nooit minder tijd, het is nooit goedkoper, etc.)
Dan kun je namelijk een discussie op volwassen niveau voeren, wat hier duidelijk niet het geval is.
Het standpunt is, paard op stal, afschieten die mensen (of paarden) en verkopen die hap.
Ongeacht wat de reden van die (tijdelijke) huisvesting is.
Dat is pas hinderlijk discussiëren.

geerke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:34

ik was gisteren bij mijn oude lesgeefster,zij houd haar paarden sinds kort ook buiten.
Ze haalt ze even naar binnen 1x om te eten(medicijnen tegen cushing,en supplementen)En dan weer naar buiten.Ze heeft het prima voor elkaar.
Een mooie schuilgelegenheid aan drie kanten dicht.Onbeperkt hooi.Van de bak kunnen ze twee hectare land op.Niets op aan te merken dus.

Haar reden was ten eerste lichamelijk.Een zere knie waardoor uitmesten eigelijk niet meer ging,en meer wegkunnen voor een langere tijd.Voor haar man is het dan eenvoudig om de paarden te verzorgen.
Dus het scheelt in tijd en fysiek.

De paarden zijn gelukkig.

Mijn manier is het niet.Ik wil ze namelijk s'avond glimmend met schoongepoetste voetjes op stal hebben
Overdag lopen ze buiten,rollen ze enzo.
Zo vind ik het het prettigst.En aangezien mijn paarden mij handenvol geld kosten aan verzorging/medicijnen enzo wil ik er ook nog plezier van hebben.
En dat beleef ik door s'avonds ze glimmend in een school stalletje te zien staan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:56

Betteke schreef:
Wat is een sportpaard? Volgens mij niet de paarden die dag en nacht buiten staan het jaar rond. Sportpaarden zijn over het algemeen paarden die zorgvuldig getraind worden voor de sport, de eigenaar wil geen wintervacht ivm het niet kwijt kunnen van warmte tijdens de training, het risico op blessures is op stal lager dan wanneer een paard in het land loopt.

Ik heb het niet over de htk-paarden die recreatief bereden worden, grondwerk en/of AR doen. Een echt sportpaard is vaak dusdanig duur in aanschaf dat een eigenaar gewoon de meeste risico's op blessures wil voorkomen. Als je je paard 5 dagen per week intensief traint kan je hem niet ineens een paar weken stilzetten vanwege sneeuw of slecht weer, dat is vragen om spierproblemen.

In de ideale situatie heb je een sportpaard dat goed in zijn vacht blijft, optimaal getraind kan worden en ook nog eens 24/7 buiten loopt. Die mogelijkheid heb ik nog nergens kunnen vinden, tenzij je een bak geld hebt om dat te realiseren en dat is (helaas) voor bijna niemand weg gelegd.

Volgens mij heb ik al eerder in de topic gezegd dat er aardig wat sportpaarden buiten lopen, ook 24/7, in verschillende discipline's. Er is zelfs een topic over geweest laatst van bokkers die hun sportpaard 24/7 buiten hebben.

Wintervacht kan afschoren worden, 24/7 buiten staat niet gelijk aan dekenloos. Het risico op blessures is niet kleiner op stal, een stal neemt zijn eigen scala aan risico's met zich mee. Al met al mag gesteld worden dat paarden die meer buiten komen minder blessures oplopen.
Waarom zou dat sportpaard ineens stilgezet moeten worden met sneeuw of slecht weer als hij buiten staat? Wordt hij in zijn stal getraind dan? Nee, hij wordt in een binnenbak getraind dan, waar hij ook nog getraind kan worden als hij buiten woont.

Je hebt het ook nog eens over de dure sportpaarden, dan hebben we het vaak over stallingskosten van tussen de 200 en de 400 euro, me dunkt dat je daar wel wat mee kan doen. Het is niet zo dat die paarden zo goedkoop mogelijk staan, ze staan vaak erg duur(als ze al ergens anders staan en niet thuis, waar je al helemaal de ruimte hebt om het in te richten naar wat jij wil.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:12

Gini schreef:
Maar een schoothondje scheurt niet meer het vlees van de botten, maar krijgt brokjes (of nee, nu is het politiek correcter om te barfen) uit een blinkend kommetje. Een schoothondje moet niet meer jagen en legt geen kilometers per dag af. Een schoothondje leeft niet in een roedel van 5 tot 20 dieren. Een schoothondje ziet het gezin waarin hij leeft als deel van de roedel, iets waarbij je met een wilde wolf niet moet afkomen.
In het fokken heeft de mens er uiteraard niet voor gezorgd dat we een die gecreëerd hebben dat niet moet eten of niet moet ademen. Dus als je dat basale behoeften noemt, ok, maar ieder dier moet eten uiteraard. Maar hoe het allemaal aan de oppervlakte zit, de scherpe kantjes die hebben we er met ons fokken echt wel vanaf gehaald.

Als we de behoeftes van het wilde paarden zomaar lijnrecht mogen doortrekken naar onze gedomesticeerde paarden, dan wordt geen enkel Nederlands/Belgisch/westers paard goed gehouden. Ook niet die in een Paddock Paradise.

Een schoothondje kan dat wel, vindt het nog lekker ook, geen leven beter dan dat van een schoothondje die heerlijk kilometers mag maken elke dag. Weleens een yorkje zien doen wat ze van oorsprong horen te doen? Op rattenjacht gaan?
Een ruwharige teckel gezien die op dassenjacht gaat, of een wild zwijn staande houdt?
Een jack russel die een vos in zijn hol afwurgt?
Een corgy koeien zien drijven?
Een westy zien jagen?
Een meute beagels op drijfjacht gezien?

Weleens in een land geweest met problemen met zwerfhonden?

Een schoothondje leeft meer dan graag in een roedel van 5 tot 20 dieren, dat kost hem in het geheel geen aanpassingstijd. Een wolf kan je trouwens wel degelijk in een mensenroedel houden. tot mijn grote spijt gebeurd dat ook wel op deze wereld. Voor zijn mensenroedel is hij dan over het algemeen vrij lief. Dat het geen geschikt huisdier is is waar, maar ook niet elk hondenras is even geschikt als huisdier, vertoond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag.

Ik zeg dan ook dat bij de rassen die natuurlijke eigenschappen zijn genomen en zijn versterkt of verzwakt, maar ze zijn allemaal nog aanwezig. Maak nooit de vergissing om te denken dat een huishond wezenlijk anders is dan de wilde hond(bv dingo, of een andere paria). Ze zijn wat meer aangepast aan wat we precies willen, bv die jacht, of bij dat paard dat hoge springen, dat ver rennen, dat zware lasten kunnen dragen/trekken, maar het is en blijft dezelfde soort met dezelfde behoeften.

Maar vertel eens wat zijn dan de behoeften van dat wilde paard volgens jou. We hebben het dan niet over hoe dat dier leeft, maar wat zijn de behoeften, wat heeft hij nodig?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:18

Caatje87 schreef:
@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?

Ik kan je wel antwoord geven op het sportpaard gebeuren. Je kunt nu eenmaal minder goed reguleren wat het paard precies eet en een optimale conditie is voor een sportpaard erg belangrijk. Ik ben wel eens op van die hit actief stallen geweest en de paarden waren daar stuk voor stuk tonnetje rond. Dat is voor een sportpaard niet ideaal. Dan heb je nog het stukje van de vacht, dat is toch ook niet ideaal met een sportpaard om een beertje te hebben en een geschoren paard dag en nacht op de wei vind ik ook een beetje sneu met -10.

Op en hitactiefstal kan juist voer weer erg goed gereguleerd worden, dat hoort bij het systeem van de hit-actief ;)

Maar je kan heel prima gewoon het krachtvoer apart geven, dan weet je precies wat erin gaat. Als je een niet te grote groep paarden hebt(ik kan me best voorstellen dat je je sportpaard gewoon met 1 maatje zet desnoods, waarvan je zeker weet dat ze enorm goed met elkaar door een deur kunnen) weet je vrij goed wat er gegeten wordt aan ruwvoer.

Vacht kan je gewoon scheren, wat op stal ook gebeurd. Dekens kunnen ook gewoon buiten namelijk.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:19

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:20

Heel veel paarden staan helaas hele dagen (en nacht) op stal.. :n Kijk maar eens op de handelstallen; vaak te weinig weiland of 'het paard is te duur om in de wei te laten', en blablabla... Erg triest, en vooral ook erg jammer voor de paarden.

Mijn vorige paard was een aparte. Die kon ik ook niet hele dagen (en nachten) in de wei laten. :n Ik vermoed omdat hij dit ook nooit geleerd/gewend was. Dier kwam van meerdere handelstallen, en je hoeft er niet op te rekenen dat die dan fatsoenlijk buiten komt. Toch
Heb ik het kunnen opbouwen naar een hele dag buiten, en dit ging uiteindelijk prima. Wel had ik hem goed ingepakt met peesbeschermers & springschoenen.

Mijn huidige merrie is erg gemakkelijk. Geniet van het buiten zijn en is ook erg braaf en rustig in de wei. Zij is het eerste paard wat ik zonder peesbeschermers buiten durf te zetten. :j In de zomers staat zij lekker dag en nacht buiten, met mooi meer. Nu in de winter haal ik haar binnen als het (veel) gaat regenen. Dit ook omdat ik nog geen goede regendeken heb. Mijn pony heeft wel een regen deken, en die staat ook in de regen nog wel buiten. Ik probeer ze hele dagen in de wei te hebben. Ik heb de paarden aan huis, dus dit is dan prima te regelen. In de winter gaan ze 's nachts op stal, lekker dik ingepakt met een laag stro :+: :j

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:23

Bowen schreef:
Caatje87 schreef:
@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?

Ik kan je wel antwoord geven op het sportpaard gebeuren. Je kunt nu eenmaal minder goed reguleren wat het paard precies eet en een optimale conditie is voor een sportpaard erg belangrijk. Ik ben wel eens op van die hit actief stallen geweest en de paarden waren daar stuk voor stuk tonnetje rond. Dat is voor een sportpaard niet ideaal. Dan heb je nog het stukje van de vacht, dat is toch ook niet ideaal met een sportpaard om een beertje te hebben en een geschoren paard dag en nacht op de wei vind ik ook een beetje sneu met -10.

Op en hitactiefstal kan juist voer weer erg goed gereguleerd worden, dat hoort bij het systeem van de hit-actief ;)

Maar je kan heel prima gewoon het krachtvoer apart geven, dan weet je precies wat erin gaat. Als je een niet te grote groep paarden hebt(ik kan me best voorstellen dat je je sportpaard gewoon met 1 maatje zet desnoods, waarvan je zeker weet dat ze enorm goed met elkaar door een deur kunnen) weet je vrij goed wat er gegeten wordt aan ruwvoer.

Vacht kan je gewoon scheren, wat op stal ook gebeurd. Dekens kunnen ook gewoon buiten namelijk.

Ik snap het 'scheer probleem' wel. Ik ben zelf ook een scheer miep, en wil dan ook graag dat mijn paard er piek fijn bij staat (oortjes geschoren, op tijd scheren etc.) Mijn merrie word volgende maand ook geschoren en dan gaan er weer lekkere dikke dekens op, zodat de haar groei ook minder snel terug komt. Ze blijft overigens overdag wel buiten staan, maar ik ben ook wel iemand van de dekens dan, als mijn paard geschoren is.
Overigens begin ik ook al optijd met het opdoen van dekens, dit om de vacht zo kort mogelijk te houden. :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:26

Nens77 schreef:
Wat ik ook mis, in deze zogenaamde discussie, is iemand die oprecht geïnteresseerd vraagt wat de reden is van de manier van huisvesten.
Dat wil zeggen, dat iemand met een 'weide'paard aan iemand met een 'stal'paard vraagt (zonder bevooroordeeld te zijn) hoe het komt dat het paard op die wijze gehouden wordt.
Andersom zijn er wel 'stal'paard mensen die wel degelijk voordelen zien van weidegang voor zowel het paard als voor zichzelf.
Als die dan benoemd worden, zijn ze weer niet waar (het kost nooit minder tijd, het is nooit goedkoper, etc.)
Dan kun je namelijk een discussie op volwassen niveau voeren, wat hier duidelijk niet het geval is.
Het standpunt is, paard op stal, afschieten die mensen (of paarden) en verkopen die hap.
Ongeacht wat de reden van die (tijdelijke) huisvesting is.
Dat is pas hinderlijk discussiëren.

Ik heb bv al gevraagd hoe zien stalmensen de ideale stal, dit aangezien er wel wat werd gezegd over de ideale inrichting van buiten en er gevraagd werd waarom je bij ideaal je paard nog op zou sluiten. Ik bedacht me toen dat er opsluiten is en opsluiten, dat de ideale stal voor de meeste stalmensen vast geen 3 bij 3 hokje die dicht en donker is is ;)

Maar voel je vrij je eigen redenen te geven, verwacht alleen niet altijd dat iedereen het ermee eens is. Want als je met voordelen voor buiten komt als minder tijd en goedkoper dan is het ook zo dat dat in veel gevallen niet klopt. Tja, als je een binnensal hebt en je bent 350 euro per maand kwijt dan is er een dikke kans dat je wel goedkoper uit kan zijn ja, maar het opzetten van een goede buitenplek op je eigen terrein en dat bijhouden is niet heel goedkoop.
Ik ken bv weer weinig mensen die 3 keer per dag hun stal uitmesten, bij de pp's die ik ken is 2 a 3 keer per dag de norm en dan gaat het niet over een beperkte ruimte, maar drollen zoeken in de grote ruimte. Het kost dus in die gevallen meer tijd. Gaat het over een grote wei waar eens in de week de mest wordt uitgereden dan is het een ander verhaal.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:29

Bowen schreef:
Caatje87 schreef:

Ja het krachtvoer kan inderdaad gereguleerd worden, maar daar kregen ze in ieder geval onbeperkt kuil/hooi en dat kun je dan dus niet reguleren.
Hetzelfde geldt voor 24/7 op de wei, je kunt niet reguleren wat ze eten, want het is er nu eenmaal onbeperkt en als je hooi bijvoert is het ook lastig te reguleren wat het ene en het andere paard eet. Je bent er immers niet altijd bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:31

Nens77 schreef:
NatasjavE schreef:

Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.

Nounou, niet zo overdrijven hoor !
Het is een grote viespeuk, netjes aan 1 kant mesten heeft hij nog nooit van gehoord.
Er in liggen is hij ook niet vies van (op de wei gaat hij er ook gewoon in liggen rollen).
Maar hij heeft er geen moeite mee op stal.

Overigens is het bij mensen niet anders.
Bewegen stimuleert de darmwerking.
Ik weet vrij zeker dat bankhangers, fervente computerfreaks en andere luilakken ook een vrij normale stoelgang hebben aangezien het van ook individue tot individue verschilt....

Had het ovemijn eigen paard. Echt als ik de mestballen uit de stal haal denk ik keer op keer waar komt het vandaan. Ja van onder haar staart,...I know. Maar het lijkt alsof er meer uit komt dan erin gaat. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:31

@Bowen, als ik kijk wat ik hier in de omgeving zou betalen voor 24/7 dan is dat toch echt wel een stuk goedkoper. Ik betaal nu 400,- en dan zou het op 125/150 euro uitkomen. Er zijn overigens weinig stallen, waar je dan wel ook nog een rijbaan hebt en dat laatste is toch wel een vereiste. Ik heb geen paard om hem alleen op de wei te zetten en meer niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:33

tess_84 schreef:
Honden is hier wel behoorlijk off topic, maar toch even een kanttekening. Er is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat honden en wolven toch wel wat verschillen vertonen in gedrag.

http://www.scientias.nl/waarom-wolven-w ... zijn/79087

http://home.zonnet.nl/metheo/Hond%20en%20wolf.htm

Ja, dat heb ik al gezegd, dat je honden niet zomaar kan vergelijken met wolven. Wolven hebben oa een grotere herseninhoud dan honden. Als je huishonden ergens mee wil vergelijken dan moet je dat met paria's doen, de echte wilde honden.
In honden zit namelijk meer dan alleen de wolf, er kan ook gekruist worden met de coyote en de jakhals, dat maakt dat de oorsprong van de hond waarschijnlijk niet zo eenduidig is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:34

Caatje87 schreef:
@Bowen, als ik kijk wat ik hier in de omgeving zou betalen voor 24/7 dan is dat toch echt wel een stuk goedkoper. Ik betaal nu 400,- en dan zou het op 125/150 euro uitkomen. Er zijn overigens weinig stallen, waar je dan wel ook nog een rijbaan hebt en dat laatste is toch wel een vereiste. Ik heb geen paard om hem alleen op de wei te zetten en meer niet.

Dat is hier in de regio ook hoor.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:38

Melanie_B schreef:
Ik snap het 'scheer probleem' wel. Ik ben zelf ook een scheer miep, en wil dan ook graag dat mijn paard er piek fijn bij staat (oortjes geschoren, op tijd scheren etc.) Mijn merrie word volgende maand ook geschoren en dan gaan er weer lekkere dikke dekens op, zodat de haar groei ook minder snel terug komt. Ze blijft overigens overdag wel buiten staan, maar ik ben ook wel iemand van de dekens dan, als mijn paard geschoren is.
Overigens begin ik ook al optijd met het opdoen van dekens, dit om de vacht zo kort mogelijk te houden. :j

Heel veel mensen doen dat en ik denk dat als je je paard echt fanatiek wil blijven rijden in de winter dat je niet om scheren heen kan. Sommigen scheren alleen een stukje eruit wat net genoeg is om de warmte kwijt te kunnen, maar als je wedstrijden wil rijden kan je eigenlijk niet aankomen met zo'n pluizebol met een gat in zijn vacht ergens ;)

Dekens zijn dan een mooie oplossing, houdt ook je paard wat schoner en droog, waardoor je je niet zo aan hoeft te passen aan de weersomstandigheden(je paard die lekker nat is en onder de modder zit bv).

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:38

Ja dat weet ik Natasje :) Ik heb trouwens volgens mij ooit bij jou op stal gestaan in Groenekan.
Ik had Picasso een Naturel x Droomwals ruin.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:40

Caatje87 schreef:
Helemaal mee eens Nens77 en het mooie is dat ik een paar pagina's geleden een vraag heb gesteld aan de "24/7 buiten mensen" en daar wordt natuurlijk weer niet op geantwoord...

Wat was je vraag dan?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:43

Caatje87 schreef:
Ja het krachtvoer kan inderdaad gereguleerd worden, maar daar kregen ze in ieder geval onbeperkt kuil/hooi en dat kun je dan dus niet reguleren.
Hetzelfde geldt voor 24/7 op de wei, je kunt niet reguleren wat ze eten, want het is er nu eenmaal onbeperkt en als je hooi bijvoert is het ook lastig te reguleren wat het ene en het andere paard eet. Je bent er immers niet altijd bij.

Dat lastig valt wel mee en over het algemeen mag het sportpaard ruwvoer eten wat hij wil.
Je hoeft geen onbeperkt hooi te geven als je dat niet wil, de uren op het gras ook reguleren(en je kan vrij prima uitrekenen wat ze dan binnen krijgen). Als je bv maar die 2 bij elkaar hebt, of een paar, maar niet teveel is het ook een kwestie van bijhouden, je krijgt wel inzicht in wat wie eet. Dat kost misschien soms wat moeite, maar er zijn er zat die dat doen. Nogmaals, dat ruwvoer is ook niet waar men zo precies mee is, het echte preciese zit in het krachtvoer, een kilootje ruwvoer meer of minder boeit niet echt zolang het minimum maar gehaald wordt.

Een echt sportpaard ga jij niet dik krijgen op onbeperkt ruwvoer, het zijn juist de paarden met de matige arbeid of weinig arbeid die dik worden op ruwvoer.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:44

Hoe jullie kunnen concluderen dat mijn paard ongelukkig is. Ik heb nu al twee keer omschreven hoe hij is in de omgang e.d. Dus vertel mij maar aan de hand daarvan dat jullie kunnen zien dat hij ongelukig is.
Want ik vind als ik dan toch afgeschoten ga worden en mijn paard erbij dat er misschien eerst eens gekeken kan worden of ik echt zo slecht ben voor mijn paard.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:47

Bowen schreef:
Melanie_B schreef:

Heel veel mensen doen dat en ik denk dat als je je paard echt fanatiek wil blijven rijden in de winter dat je niet om scheren heen kan. Sommigen scheren alleen een stukje eruit wat net genoeg is om de warmte kwijt te kunnen, maar als je wedstrijden wil rijden kan je eigenlijk niet aankomen met zo'n pluizebol met een gat in zijn vacht ergens ;)

Dekens zijn dan een mooie oplossing, houdt ook je paard wat schoner en droog, waardoor je je niet zo aan hoeft te passen aan de weersomstandigheden(je paard die lekker nat is en onder de modder zit bv).

Klopt! En dan krijg je wel vaak reacties van 'DOE JE NU AL EEN DEKEN OP?' Dan denk ik van a.u.b mensen...... Als je zo de vacht een beetje korter kunt houden, geen probleem. Mijn paard mag gerust buiten staan maar MET deken. Mijn paard loopt in de sport, word dagelijks getraind... En ik wil gewoon niet dat ze heel erg zweet waar je 2 uur voor moet wandelen. Dus ik denk echt niet dat mijn paarden last hebben van een dekentje. :D

Idd, ik wil ECHT niet aankomen met zo'n half geschoren pluizebol... (sorry voor de mensen die hun paard wel zo scheren :o ) Maar ik vind het echt ZO lelijk... Het spijt me zeer. Mijn merrie gaat dus ook HELEMAAL kaal! :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:47

Bowen schreef:
Caatje87 schreef:

Ligt aan de hitactief stal.
De paarden op de hitactief van bijvoorbeeld Isegrim hebben er ook weidegang bij.
Die gaan bij goed weer de wei op en vreten zich behoorlijk rond.
Je kunt dan niet reguleren tenzij je de hele dag in de wei gaat staan kijken wie hoeveel eet (van ongeveer 20 paarden).
Ben er onlangs wezen kijken en de Haflingers die er in de hit staan zijn behoorlijk rond zal ik maar zeggen.
Nog een stukkie ronder dan hoe mijn Haf na zijn vakantie van de wei kwam en dat was al schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:50

Nens77 schreef:

Volgens mij is dat wel geweest hoor ... Of zijn er wel degelijk mensen geweest die uitgelegd hebben waarom ze hun paard ('s nachts) op stal houden ipv 24/7 buiten. Wat wil je nog meer weten dan?

Las ook nog dat krachtvoer best apart gegeven kan worden zodat je weet wat erin gaat. Dat klopt inderdaad, maar het moet toch ook geweten zijn dat het belangrijkste voer voor een paard het ruwvoer is? En regel dat maar eens op een weide in een kudde met paarden met verschillende behoeften ... Ik heb nu geluk dat ze allebei snel te dik worden en dus allebei op dieet gezet kunnen worden, maar dit kan ik nu weer niet overdag doen .. want als ze dan niet onbeperkt eten hebben (in mijn geval droog voordroog, want ze staan op een zandpaddock omdat ze niet goed reageren op gras en kan geen hooi geven want daar gaat eentje op hoesten) dan komen er weer onderlinge strubbelingen en is de blinde weer het pispaaltje. Dus nog een voordeel van 's nachts op stal in mijn geval: overdag onbeperkt voordroog, 's nachts staan ze op dieet :Y) (en blijkbaar vinden ze het 's morgens nog steeds niet nodig om hun stal uit te komen, terwijl ze dus "niks" = enkel stro te eten hebben in de stal ... Verklaar dat maar eens :+ ).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:50

Caatje87 schreef:

Zoals ik al zei, als je dat betaald kan het vast wel goedkoper, maar ook qua stallen.
Ik vind 400 pp echt schofterig duur om eerlijk te zijn, zeker als ze dan mooie koperen frutseltjes aan hun stallen hebben ipv buitentijd ;)

Maar goed, ik kom ook niet uit die omgeving. Hier zit er niet zo'n enorm verschil tussen de stalstallen en de goed geregelde 24/7 buitens.
Wel valt me op dat pension binnen vaak duurder is dan zelfs goed geregeld buiten, snap ik niets van, heb het over gelijke faciliteiten verder dan, dan is goed geregeld buiten duurder voor de pensionhouder denk ik.

Ik denk dat hier veel mensen zitten met paarden aan eigen huis, als je dan dat 24/7 buiten goed geregeld wil hebben is dat denk ik duurder dan een stalletje neerzetten(die er ook nog moet staan bij die 24/7) en het daarbij laten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:54

Nens77 schreef:
NatasjavE schreef:

Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.

Nounou, niet zo overdrijven hoor !
Het is een grote viespeuk, netjes aan 1 kant mesten heeft hij nog nooit van gehoord.
Er in liggen is hij ook niet vies van (op de wei gaat hij er ook gewoon in liggen rollen).
Maar hij heeft er geen moeite mee op stal.

Overigens is het bij mensen niet anders.
Bewegen stimuleert de darmwerking.
Ik weet vrij zeker dat bankhangers, fervente computerfreaks en andere luilakken ook een vrij normale stoelgang hebben aangezien het van ook individue tot individue verschilt....

Had het ovemijn eigen paard. Echt als ik de mestballen uit de stal haal denk ik keer op keer waar komt het vandaan. Ja van onder haar staart,...I know. Maar het lijkt alsof er meer uit komt dan erin gaat. :)[/quote]

Ow :D
Het verschil per paard is echt bizar.
Ben jaloers op de paarden die hun stal wel netjes houden (aan 1 kant poepen en niet zoveel).
Zo zijn er ook paarden die tijdens het rijden in de bak helemaal niet mesten (en men dus niet hoeft af te stappen om op te ruimen), die van mij mest soms wel 5x in een uur en soms 1x
Ook daar zijn enorme verschillen tussen terwijl ze allemaslnop dezelfde manier gehouden worden.