Ik zou ook voor stal 2 gaan. Liever een paar uur naar buiten met slecht weer, dan helemaal niet (zoals bij stal 1 het geval is). Stal 1 zou voor mij overigens absoluut geen optie zijn...
Hoe laat gaan ze trouwens naar buiten bij stal 2? Want dat zou voor mij ook nog uitmaken. Van 7 tot 12 is natuurlijk een stuk beter dan van 10 tot 12.
Stal 2! Klinkt leuk! En inderdaad maakt t wel uit hoe laat ze naar buiten gaan.
Bij ons gaan ze van 8 tot 2 en dan willen ze dcht naar binnen. Bij mooi weer in de zomer wel van 7 tot 5 naar buiten.
Overigens komen ze bij de hele dag harde regen ook alleen in de molen en dan vind ik prima. Een paar buitjes of zachte regen vinden de paarden niet erg maar die harde regen vinden ze niks aan.
Nikass
Geplaatst: 01-02-17 09:16
Mijn ervaring is dat als de paarden een lekkere ruime groene weide hebben het ze geen zak uitmaakt wat voor weer het is (tenzij misschien bloedheet en vliegen). Voor de minder weerbestendige types zoals mijn paard doet een regendeken wonderen. Maar een kleine paddock of zonder eten, tot hun enkels in de modder, met dat soort omstandigheden zijn ze het buiten eerder zat. Maar zelfs dan willen ze ook niet de hele dag op stal blijven en is minimaal een aantal uren vrije beweging een must wat mij betreft.
FatCat
Geplaatst: 02-02-17 19:46
Welke optie vinden jullie het beste voor het Paard: 1. 6uur op de wei + Extra Ruwvoer* 2. 10uur op een kleine paddock. Toch wat modderig. Extra Ruwvoer
*recht tegenover zit een andere stal waar ze een extra 1 uur op de wei staan per dag. Maar daar is nu geen plaats. Het geeft wel de mogelijkheid om snel en gemakkelijk te kunnen overstappen.
Dit gaat puur om de winter regeling. Tijdens de zomer staat ze op beide stallen 10uur buiten op de wei.
Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt. Als je er eentje hebt die gevoelig is voor mok, of rotstraal, dan zou ik hem niet 10 uur per dag in de modder zetten.
Als ik naar mijn eigen paard kijk, die staat nu tijdelijk in een modderige paddock (omdat het weiland nu gespaard moet worden, dat trappen ze kapot), dan verveelt hij zich snel. Als het eten op is, beginnen de paarden onderling even een rondje te klooien en daarna staan ze in een hoekje te wachten tot ze naar stal kunnen. Terwijl hij zich op het weiland echt veel beter vermaakt en daar moet ik hem dan ook echt af plukken
Mijn paard zou je in de winter dus een groter plezier doen met optie 1.
FatCat
Geplaatst: 02-02-17 23:03
Yentaah schreef:
Hoe groot is de kleine paddock? Want ik denk dat wat blubber voor een paard niet uitmaakt, en dan is die 4 uur extra wel fijn.
ik denk dat je toch het beste voor 2 kan gaan en dan een eventuele verzorger er bij zoekken als je niet meer genoeg tijd hebt
Lolaaaa
Geplaatst: 23-02-17 16:02
Omdat ik een slotje heb gekregen schrijf ik het hier nog een keer, ik kan kiezen uit:
- Eigen weiland/paddock paradise (waar hij nu alleen in de zomer staat) - Zelf voeren, mesten, alles regelen - Containerstal regelen/kopen als schuilstal - Hooi inkopen - Rijbak op loopafstand - Hij kan zelf kiezen buiten of binnen - Onbeperkt hooi - Sociaal contact met ander paard - Nadeel: modder!!, alles zelf regelen, min 2x per dag naar paard - Voordeel: hele dag buiten, onbeperkt hooi, eventueel winst
- Pensionstalling (230 per maand) - Wordt gevoerd, zelf mesten - Niks inkopen of regelen - Rijbak en longeerbakken - Hele dag op stal, zelf buiten zetten voor 2 a 3 uurtjes - *onbeperkt* hooi - Geen sociaal contact met ander paard - Nadeel: de kosten, hele dag op stal - Voordeel: Lekker alles bij de hand zoals spuitplaats longeerbak etc.
Ik weet dat het heerlijk klinkt om je paard op je eigen wei te houden , maar houdt vooral echt rekening dat het een blubberzooi kan worden en dat ik s ochtends en s avonds de paarden zelf moet voeren! Daarintegen staat hij wel hele dag buiten (zelf bepalen) en onbeperkt hooi
Hele dag op stal voor mij nooit een optie zijn, paddock paradise kan ideaal zijn zeker als je de lasten en/of kosten kan delen met een pensionklant. Let wel op wat je mag met de wei en of je wel een stal mag plaatsen en een opslag mag creeeren.
Ja precies, de plaatsing van een container is dus nog niet zeker.. Ik zou ze niet hier laten staan als ze niet kunnen schuilen. Dan wordt het sowieso een modderboel. Het is overigens niet echt een paddock Paradise, maar gebaseerd op. Dus een pad om de wei en stuk met houtsnippers etc. Ze zouden op het pad kunnen lopen en op het houtsnippers gedeelte kunnen rollen en spelen.
Nikass
Geplaatst: 23-02-17 16:36
De pensionstal waar ze de hele dag op stal staan moet je je paard echt niet aandoen
PP goed onderzoeken wat hierboven al wordt gezegd. En anders op zoek naar een derde mogelijkheid.
Ik kan je wel vertellen dat ik het veel zwaarder vond om mijn paard op een pensionstal te hebben waar ze haar stal niet uitkwam tenzij ik er was, dan al het poepscheppen en water slepen in de modder wat ik later heb gedaan. Juist op die 1e stal kwam ik drie keer per dag om mijn paard uit stal te halen en te zorgen dat ze tenminste een beetje beweging en buitenlucht kreeg. Dit kostte me niet alleen heel veel tijd maar ook heel veel stress omdat ik het niet kon verdragen dat ze zolang op stal stond. Ik weer niet in hoeverre jij je geweten kunt sussen, maar ik kan dat niet en daardoor brak het me uiteindelijk op en ben ik vertrokken.
Ik zou nummer 2 sowieso niet kiezen, omdat ze daar te weinig naar buiten gaan. M'n paard zou gek worden! Dan zou het dus automatisch nummer 1 worden, maar eigenlijk zou een soort gulden middenweg het mooist zijn.
M_nouska
Geplaatst: 26-02-17 17:17
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
stal 1, zomer €135,-, winter €275,- p.m. volpension: - 4 km met de fiets. - Stal met sociaal contact 3x3 geen luik om naar buiten te kunnen kijken. - veel stro. - 2 binnenbakken met spiegels. - 3 buitenbakken, zomer beetje stoffig. - zomer 24/7 buiten, winter 's nachts op stal. - bos 2 min stappen (wij houden van het bos) - manege dus veel mensen + paarden, veel activiteiten.
stal 2, zomer €120,-, winter €220,- p.m. volpension: - 10 km met de fiets (weet niet of dit haalbaar is elke dag want ben rond 17:00 thuis) - stal met sociaal contact 3,5x3,5 een luik om naar buiten te kijken. - niet veel stro. - 2 buitenbakken met spiegels. 1 met drainage, andere erg nat. - Zomer + winter 24/7 buiten of in de winter 's nachts op stal. - bos 30 min stappen. - pensionstal, niet veel mensen.
Nikass
Geplaatst: 26-02-17 17:29
Stal 1 klinkt beter alleen jammer dàt de stallen geen Luik hebben dat vind ik wel een groot nadeel. En staan de paarden op de wei? In groepen? Veel ruimte?
Ik denk dat het ook vooral aan de voorkeuren van het paard ligt: is de hoeveelheid stro belangrijk? Vindt ze het bos zo veel beter dat ze van 'te weinig' bosritjes zich gaat vervelen? Irriteert de drukte en de penny's haar op de manege? Moet je per se elke dag naar haar toe? Etc.
Nikass
Geplaatst: 26-02-17 20:14
Als je paard goed in een grote kudde kan staan is groot land en 20 paarden natuurlijk prima. Bos ver weg en stal ver weg bij stal 2 is wel een groot nadeel.
Hoe is die winter bij stal 1, van q oktober tot 1 mei? Of korter? Alleen in een drassige bak, waarom alleen? Is die bak echt weg-zak-modder of alleen een paar plassen? Hoe lang staat je paard in die bak? Wordt ie er gevoerd?
M_nouska
Geplaatst: 26-02-17 20:44
@Yentaah: Goede tip. Ga ik even over nadenken.
@Nikass: winter stal 1 is van 1 oktober tot 1 mei, dus echt 6 maanden. Bak is erg drassig, weg-zak-modder, met gevolg mok etc. Precies hoe lang ze in de bak staat weet ik niet maar denk de hele dag. Ze krijgt er hooi.
Nikass
Geplaatst: 26-02-17 22:57
Dat is 7 maanden En dat klinkt als 7 maanden ellende