Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:52

Hier ook koud (trillen, samengeknepen billen/staart), stijf en verkouden worden (en vervolgens gaan hoesten) bij langdurige regen. Af en toe een bui is geen probleem, maar langdurig wel. Hebben ze als het weer het toe laat zonder deken lopen (mijn oude pony met eczeem deken van april/oktober) en dan vooral met veel regen of sneeuw met regendeken of als het te koud wordt een licht gevoerde all-weatherdeken. Normaal droogvriezend weer met zonnetje zoveel mogelijk zonder dekens. Zou ik weer gaan sporten dan wel gevoerde deken en evt. scheren als de vacht te dik wordt.

Vanwege dunne mest door natte gras nu rond avondeten van het gras het zand en de stenen op en plak hooi in de inloopstal.

Jammer dat het nu ineens zo erg nat is geworden. Als het iets geleidelijker was gegaan hadden we ze nog tot laat in het najaar/winter goed op het land kunnen houden. Nu lukt het nog wel, het land is nog droog en nog niet te soppig, maar het is wel sneller weer te nat/verzadigd op deze manier. Of oktober en november moeten weer prachtig droog worden!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:58

hier nog dag en nacht buiten wel met schuilmogelijkheid, zonder deken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:21

Hier staan ze ook overdags nog op de wei, van ong. half 9 tot ong. half 7 met goed weer, met erg slecht weer gaan ze iets eerder naar binnen.

Mijn 3 jarige staat nog zonder deken, mijn merrie staat met een 50/100 grams op.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:34

Hier nog 24/7 buiten, geen echte schuilmogelijkheden en daarom wel dekens op. (De rijpaardjes een winterdeken, 200grams) en de kleintjes die erbij staan een regendekentje. Ook zodat ze niet te vies worden. Weiland ziet er nog prima uit, alleen helemaal vooral een klein glibberlaagje, voor de rest nog mooi droog.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:11

Ik durf er nog geen onderdeken onder te doen. Ze staan hier nog met 0 gram op. Ik ben bang dat ze overdag bij 15-16 graden dan gaan zweten en daardoor ziek worden. Hoe gaat dat bij jullie? Ik vind het s nachts soms wel behoorlijk koud. Maar omdat mijn paarden niet direct aan huis staan, zie ik het niet zitten om ze s avonds een extra deken aan te doen en die smorgens er weer af te halen. Wordt een enorm gezeul met 3 dekens. Vooral als het neit droog is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:30

in het zonnetje is het nog te warm met gevoerde deken overdag. Ongevoerd redden ze het echt wel mee. Die van mij lopen met de buien van de afgelopen dagen gewoon zonder en 's avonds/'s nachts bij stal kunnen ze schuilen. Zou zeker nog niet beginnen aan onderdekens. Hier redden ze het ongeschoren meestal wel tot een graad of 5 met regen met alleen ongevoerde regendeken. Zeker als het vooral gewoon buien zijn.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:40

Mijn paard staat nog 24/7 buiten tot half oktober denk ik, dan gaan ze s'nachts naar binnen. Hij gaat deze winter dekenloos.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:41

Mijne gaan om 08.00 naar buiten en tussen 19.00-20.00 weer naar binnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:33

Afgelopen dagen kort buiten :( Tussen 6:30-9:00 naar buiten (of ik naar mijn werk moest of niet), en tussen 18-20 uur binnen op stal. Straks als de paddocks weer droog zijn, blijft ze weer 24/7 buiten. Maar we hebben geen schuilmogelijkheden en vind het nu te nat. Ze moet wel droog kunnen liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:40

joyce B schreef:
in het zonnetje is het nog te warm met gevoerde deken overdag. Ongevoerd redden ze het echt wel mee. Die van mij lopen met de buien van de afgelopen dagen gewoon zonder en 's avonds/'s nachts bij stal kunnen ze schuilen. Zou zeker nog niet beginnen aan onderdekens. Hier redden ze het ongeschoren meestal wel tot een graad of 5 met regen met alleen ongevoerde regendeken. Zeker als het vooral gewoon buien zijn.

Ligt een beetje aan de intensiteit van de buien en aan je deken. Ik heb een Bucas Freedom, maar als een bui wat langer duurt, dan wordt mijn merrie daar echt flink koud onder.... dan kan ik haar beter bloot zetten. Ze wordt niet nat, maar het houdt niet veel tegen blijkbaar. Dat is echt een deken voor de zomer regen, als de temperaturen hoger zijn (maar bv wel langer regent). Nu is deze te dun.
Ik heb er nu een Rhino Wug op liggen. Ook 0 grams. Maar een wereld van verschil. Deze houdt haar wel genoeg warm bij dit weer en deze temperaturen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:28

ik heb hier inderdaad rhino en rambo en amigo dekens. en 1 paarden heeft geloof ik een zweeds merk, maar die is ook fijn. Lichte goede wind en waterdichte dekens. Met fleecevoering of wollen binnenkant zweet veel sneller als het zonnetje er bij komt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:30

Hier ook Amigo/Rambo dekens, die liggen gewoon heel mooi op de paarden/pony.

Heveja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:03

Bij mij alles nog lekker bloot 24/7 buiten.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:32

Mijn nrps en shet staan dekenloos op de wei, van 10u tot begin vd avond. Als de wei echt te bagger wordt (hebben een heel groot stuk dus doen er wel even mee) gaan ze overdag de paddock in.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:27

Hier 24/7 buiten. Zandgrond en zoveel gras dat we elke dag een stukje erbij geven. Geen schuilstal, die staat in de andere wei en die gebruikten ze alleen tegen de zon en de insecten. Dus nu gekozen voor het gras. De andere wei is wel op.. De oudste(23) krijgt een regendeken op als het veel gaat regenen. Voor vannacht ook, zag ik net op buienradar. Als het van de winter een langere tijd neerslag geeft dan krijgt hij ook de regendeken op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:31

hier hele 24/7 buiten
met schuil gelegenheid, maar toch een dek.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:38

Bij ons staan ze nog 24 uur op de wei.. behalve de mijne :( die staat in haar uppie in een overdekte paddock in de natte wei verlies ze anders een ijzer en ze is bevangen. Ik kan dus nie wachte tot de rest ook in de paddocks komen te staan, want ze staat al veelste lang alleen. In de winter staan ze 24 uur in een grote buite paddock met 2 schuilstallen.

Bij mij staat ze in dr blote bips. Haar wintervacht valt mee met zweten en voorlopig is rijden toch van de baan...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:59

Helaas ook hier inmiddels op de paddock/bak. Helaas niet genoeg land om ze er langer op te laten staan, maar als het weer een beetje mee zit (en dat hoeft maar een beetje zon te zijn) dan gaan ze gewoon nog even een paar uurtjes de wei op om te grazen. Zo ook vandaag. Denk dat ik ze voor het rijden ook nog even een uurtje laat grazen. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:14

Hier gaan ze om 07:00 het land op en rond 19:00/20:00 weer naar binnen momenteel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:17

vandaag was het mooi droog, dus op de wei, als het regent gaan ze de paddock in met schuilstal, vanaf uur of 8 tot donker.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:19

het weer gaat weer beter worden dat is fijn! hier alleen naar binnen bij slecht weer is tot nu toe 2 nachtjes geweest voor de rest hooi bijvoeren om warm te blijven maar is aankomende dagen geloof ik niet echt nodig

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:35

tine10 schreef:
Ik durf er nog geen onderdeken onder te doen. Ze staan hier nog met 0 gram op. Ik ben bang dat ze overdag bij 15-16 graden dan gaan zweten en daardoor ziek worden. Hoe gaat dat bij jullie? Ik vind het s nachts soms wel behoorlijk koud. Maar omdat mijn paarden niet direct aan huis staan, zie ik het niet zitten om ze s avonds een extra deken aan te doen en die smorgens er weer af te halen. Wordt een enorm gezeul met 3 dekens. Vooral als het neit droog is.

Ik heb 2 paarden waarvan eentje het warmer heeft dan de ander, de laatste heb ik dan ook een gevoerde regendeken op en die andere heeft het gewoon eerder koud dus die heb ik een dun onderdekentje (100gram) onder haar regendeken. Ik controleer regelmatig in de middag of ze het niet te warm hebben en beide paarden voelen prettig aan en niet bezweet. Ik denk dat het dus heel erg verschilt per paard of dat wel of niet kan.
Maar nu zijn de weersvoorspellingen voor het komend weekend en volgende week weer gunstig dus dan gaat het onderdekentje er weer onderuit en houdt ze alleen haar regendeken op.

Mijn paarden gaan altijd van 7:30 tot 20:00 naar buiten met een inloopstal. Savonds zet ik ze op stal (loopstal dicht). Werkt prima!
Laatst bijgewerkt door Els_175 op 19-09-13 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:36

2 smorgens buiten en savonds binnen
mijn 3de paard staat dag en nacht buiten

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:07

Hier ook nog 24/7 buiten, mijn haflinger al wel met regendeken op (ongevoerd) en mijn shetlander zonder nog

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:08

Mijn bijrijdpaard staat in principe ook 24/7 buiten. alleen na het rijden als hij heel nat is gaat hij eerst op stal, en later weer naar buiten.