[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:27

Maar als het net niet strak staat dan zullen ze vaker het net samen met het hooi omhoog trekken en zal dat dus eerder slijten en/of tussen de tanden komen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:28

DubbelDun schreef:
Maar als het net niet strak staat dan zullen ze vaker het net samen met het hooi omhoog trekken en zal dat dus eerder slijten en/of tussen de tanden komen.

Dat is helemaal waar, dus vandaar de logica dat men het net liever strak heeft :Y) . Ze willen hier nog wel eens de bak optillen aan het net :7 .

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:44

Ik heb inmiddels ook een hele set EJ hooinetten voor mijn 2 paarden, bevallen super!

Ze krijgen ze beide 's morgens en 's middags in de paddock, en de ene 's avonds op stal ook, de ander heeft dan een grote hooitas.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:01

even een stipje , kan ik even op zoek naar foto's van onze bakken...

MHS
Berichten: 149
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:03

het lastige van een net dat gaat zakken in een bak is ook dat wanneer je een erg groot net hebt en het leeg begint te raken er veel net boven op het hooi komt te liggen waardoor ze dus niet meer goed kunnen eten.
dan word het "slow" feeden wel heeeeel erg "slow" zeg maar ;)
Die van epplejack zelf ook geprobeerd, vind ze niet duurzaam genoeg doordat ik ze ook buiten heb hangen en het gemaakt is van gewoon nylon, dit vergaat mij te snel door regen en in de zomer UV stralen.
lastige vind ik ook dat veel netten van nylon zo uitrekken dat de maas veel groter word dan 3x3.
zodra je op een maas van 4.5 x 4.5 zit is het absoluut geen slowfeeder meer, dan kunnen ze nl net zo snel eten als zonder net >;)

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:38

nou ik heb ook mijn eerste slowfeeder net in gebruik en tot nu toe bevalt het super!
Ik vind het van mijn vooral fijn dat het langwerpig is, ik heb hem in stal hangen en er moeten meerdere paardjes tegelijkertijd uit kunnen eten en nu gaat dat prima.
ik was bang dat wanneer ik een normaal model hooinet op zou hangen dat niet goed ging komen ivm de rangorde of ik moest meerdere netten door de stal op gaan hangen.
hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:05

Helaas , kan ze niet meer vinden...
Ik wou even laten zien hoe ze onze houten hooibakken echt niet om kunnen krijgen ,of verplaatsen.
We hebben de bakken zelf gemaakt , met in elke hoek een vierkante paal voor de stevigheid.
Die palen lopen zoon 10 cm door onder de bak.
In de grond hebben we van die paalhouders gezet , en daar de bak in gezet.
3 friezen , en tegenwoordig 2 en een kwpn van 180cm krijgen hem niet van zijn plek!

We hebben rekken van 5bij5 cm op het hooi en dit is bevestigt met draadeind.
4 stukken draadeind, bevestigt met moeren aan de bodem van de kist , en bovenin een hoek van 90 graden met moeren aan de zijkant.daaraan een ring , en daaraan de musketonhaken.
Maakt wel kabaal , maar we hebben geen buren , en wij hebben er geen last van.

Ik zie een nadeel van alle slowfeeders...
Mijn paarden krijgen alleen hooi swinters , en om aan voldoende vit en min te komen , krijgen ze hooi van gras wat is gemaaid terwijl het in bloei stond. Zo weinig mogelijk geschut zodat er veel graszaadjes in zitten.
Maar door het getrek aan het hooi door de kleine mazen heen , gaat veel zaad verloren.

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:11

dat is idd een nadeel, wanneer je een net zou gebruiken en ze bij de grond zouden kunnen komen, zouden ze het dan niet als nog van de grond af peuzelen of is dit niet smakelijk genoeg voor de paarden?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:38

MHS schreef:
het lastige van een net dat gaat zakken in een bak is ook dat wanneer je een erg groot net hebt en het leeg begint te raken er veel net boven op het hooi komt te liggen waardoor ze dus niet meer goed kunnen eten.
dan word het "slow" feeden wel heeeeel erg "slow" zeg maar

Je net moet inderdaad niet 'te groot' zijn, hoe groot precies is een beetje uitproberen op het moment dat je het vastmaakt.
In tegenstelling tot wat je meestal ziet heb ik het hooinet niet op de bodem van de kist vastgemaakt, maar op een hoogte van ca. 25cm (is een schatting, ik zou het eventueel kunnen nameten). Hierdoor kan er bij het vullen meer in de bak, maar vooral bij het leegraken ligt er minder net op het hooi. Langs de kanten hangt dan namelijk ook hooinet naar beneden af. Ze kunnen in alle hoekjes van de bak komen omdat het hooinet niet strak gespannen is.


Nammie schreef:
Ik zie een nadeel van alle slowfeeders...
Mijn paarden krijgen alleen hooi swinters , en om aan voldoende vit en min te komen , krijgen ze hooi van gras wat is gemaaid terwijl het in bloei stond. Zo weinig mogelijk geschut zodat er veel graszaadjes in zitten.
Maar door het getrek aan het hooi door de kleine mazen heen , gaat veel zaad verloren.
Dat zaad blijft dan op de bodem van de bak liggen toch? Je zou dan regelmatig de restjes uit de bak kunnen verzamelen en dat los op de grond (of in voerbakjes oid) leggen, dan krijgen je paarden die zaadjes toch nog binnen en gaan ze niet verloren.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:07

Ik heb hier in de grote bak (zo'n plastic fruit-bak van een kuub) gewoon een rechthoekig frame van verwarmingsbuis gemaakt dat precies er in past.

Dat kan dus van boven naar beneden door de hele kist heen, en er uit.

En daar hebben we dan een stuk net met 30mm mazen aan vastgemaakt, dat strak staat.

Dan krijg je dus zeg maar een hooinet-variant van een metalen rooster. Werkt prima!

We hebben het aan 1 kant vastgemaakt aan de bak, en aan de andere kant vastgemaakt met een karabijnhaak aan een touwtje halfverwege de bak.

Karabijnhaak losmaken en je kunt het net openklappen en de hele kist vol met hooi stampen.
Even je hand langs de dijkant van de kist naar beneden laten glijden, karabijnhaak opzoeken, vastklikken aan het net en het geheel is weer gesloten.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 06:22

Interessant topic!

Helaas is mijn paard een oppersloper... een slowfeeder net flost hij z'n tanden mee zodat die na 3 dagen kapot is en little bit hooitas van canvas redde het slechts een maand...

Aangezien ik op een pensionstalling sta heb ik geen mogelijkheid een extra ton in zijn stal of op zijn paddock te zetten (daarnaast kan paardlief ook heeeel goed voetballen), dus ben echt afhankelijk van een net oid wat ik op kan hangen en makkelijk te vullen is voor de stalhouders. Meerdere ruwvoerbeurten zijn ook geen optie (zijn er nu 3 per dag).

Misschien heeft iemand hier de tip voor mij en mijn paard?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:51

fliam schreef:
Interessant topic!

Helaas is mijn paard een oppersloper... een slowfeeder net flost hij z'n tanden mee zodat die na 3 dagen kapot is en little bit hooitas van canvas redde het slechts een maand...

Aangezien ik op een pensionstalling sta heb ik geen mogelijkheid een extra ton in zijn stal of op zijn paddock te zetten (daarnaast kan paardlief ook heeeel goed voetballen), dus ben echt afhankelijk van een net oid wat ik op kan hangen en makkelijk te vullen is voor de stalhouders. Meerdere ruwvoerbeurten zijn ook geen optie (zijn er nu 3 per dag).

Misschien heeft iemand hier de tip voor mij en mijn paard?

Welk slowfeeder net gebruikte je (die na 3d stuk was)? Heb je toen ook wat hooi los in de stal gelegd voor de eerste honger? Hoe had je het net opgehangen?

Op zich zou je best in de hoek van de stal een driehoekige bak kunnen zetten/maken toch? Dan kun je er een rooster op leggen, knap paard die dat stuk krijgt.

Als je met losse netten zou kunnen werken dan kun je ze zelf vullen en klaarzetten, dan hoeft de stalhouder het alleen maar op te hangen (met bijv. een karabijnhaak gaat dat heel eenvoudig).

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:42

NiFallor schreef:
Welk slowfeeder net gebruikte je (die na 3d stuk was)? Dat was een groene met maaswijdte 3x3. Weet merk niet maar wel dat het een dure was (40 euro ofzo?)
Heb je toen ook wat hooi los in de stal gelegd voor de eerste honger? Ja, maar misschien te weinig
Hoe had je het net opgehangen? Met karbijnhaken aan de punten.

Op zich zou je best in de hoek van de stal een driehoekige bak kunnen zetten/maken toch? Nee, mag niet van stalhouders. Daarnaast zou mijn paard daarmee gaan voetballen.

Als je met losse netten zou kunnen werken dan kun je ze zelf vullen en klaarzetten: dat gaat niet, de stalhouder voert, mogen zelf geen eten pakken.


Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:03

fliam schreef:
NiFallor schreef:
Welk slowfeeder net gebruikte je (die na 3d stuk was)? Dat was een groene met maaswijdte 3x3. Weet merk niet maar wel dat het een dure was (40 euro ofzo?)
Heb je toen ook wat hooi los in de stal gelegd voor de eerste honger? Ja, maar misschien te weinig
Hoe had je het net opgehangen? Met karbijnhaken aan de punten.

Op zich zou je best in de hoek van de stal een driehoekige bak kunnen zetten/maken toch? Nee, mag niet van stalhouders. Daarnaast zou mijn paard daarmee gaan voetballen.

Als je met losse netten zou kunnen werken dan kun je ze zelf vullen en klaarzetten: dat gaat niet, de stalhouder voert, mogen zelf geen eten pakken.


Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)


Moest wel echt even zoeken naar je antwoorden, je had ze goed verstopt :P .

Als je een net in de hoeken 'fixeert' kan een paard er kracht op zetten en het net sneller stuk krijgen. Een oplossing hiervoor kan zijn om het alleen aan de bovenhoeken vast te maken, maar dat is niet altijd afdoende. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om het net 'vrij' te laten hangen. Dus aan 1 punt en aan een stukje touw, zodat het kan slingeren. Wel wordt het daar nog weer moeilijker van voor je paard, dus dat moet ie dan wel kunnen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ie er gefrustreerd van raakt. Nadeel van het laatste systeem is dat dat niet makkelijk te vullen is voor je stalhouder.

Is er echt niet te praten met je stalhouder over het zelf vullen van de netten? Is het anders misschien een optie dat je zelf ruwvoer koopt en je daar je netten mee vult?
Lastig hoor, als je afhankelijk bent van een stalhouder en je niet zoveel mag.

Mocht je weer eens een systeem gaan uitproberen zou ik zeker beginnen met zijn normale portie gewoon los te geven en daarbovenop extra ruwvoer in de slowfeeder te doen. Van daaruit af gaan bouwen met de hoeveelheid los. Dan heb je de grootste kans dat hij rustig aan de slowfeeder went en er rustig mee om zal gaan. Maar moet wel zeggen dat als hij (te) weinig ruwvoer krijgt zal hij misschien wel op de slowfeeder blijven 'aanvallen' elke keer als het gevuld wordt... Denk je dat dat het geval zou kunnen zijn bij jouw paard?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:16

Handig zo'n verzameld topic!

Ik heb een ' hooibak' in de stal staan:
https://lh5.googleusercontent.com/-TXiY ... .41.19.jpg

Vast met touwtjes omdat Flows er mee voetbalt.

Het rooster is ook al paar keer kapot geweest, en omdat veulentje er nu ook bij staat, heb ik een super-super sized hooi net aan het hek en dan in de bak, en dat werkt ook prima ;-)

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:27

Super handig zo een verzamel topic!
Ik voerde altijd al uit een aanhangernet en handgemaakte hooi ruiven met een tralieruimte van max 4 cm.
Er werd toen twee keer per dag gevoerd.
Nu sta ik alleen op stal en wil ik een keer per dag voeren.
Ik ben er deze week mee begonnen en het werkt al redelijk.
Toch hoop ik op wat tips van jullie om ze nog wat langzamer te kunnen laten eten aangezien mijn welshjes wel iets te dik zijn.

Ik zal even mijn situatie proberen uit te leggen.
Ik heb een jonge lusitano van twee jaar samen met een shetlander staan.
In de stal heb ik dus een hooiruif van 1m bij 1m met tralieruimte van max 4cm.
Buiten heb ik twee hooinetten hangen (soortgelijk als ej/nickys) met maas van 3 cm.
De hooinetten hangen ook nog eens achter een tralie hek.
Dit gaat goed en hoef ik savonds niet meer bij te vullen.
Deze twee paarden zijn goed op gewicht.

Dan heb ik nog twee welshjes en een oudere shet.
In de stal zelfde ruif als hier boven en buiten een aanhanger net grote maas denk 4/5 cm en een hooinet (nickys/ej).
Hooinet was dit keer savonds voor de helft leeg en ruif ook zoiets.
Aanhanger net is eigenlijk altijd leeg (deze vul ik ook maar tot de helft).
Aangezien de shet niet samen mag eten met de welshjes moet ik drie voerplekken hebben.
Ik moet nu toch elke keer savonds een pluk hooi bijvoeren en geef ze ook een plak stro in stal extra.
Deze is de laatste tijd amper aangeraakt oftewel er is voldoende hooi te eten snachts nog.
De welshjes zijn iets te dik en zou ik liever iets dunner zien.
Ik heb nog twee hooinetten (ej/nickys) liggen, dus die zou ik kunnen gebruiken.

Verder voer ik helaas ook kuil omdat het hooi op is voor dit jaar.
Ik zou graag graszaadhooi erbij geven en dan minder kuil maar kan het niet in mijn omgeving vinden.
Ik zoek dus eigenlijk tips om toch 1x per dag te kunnen voeren maar de pony's niet teveel te kunnen laten eten.
Ik vind het aanhangernet niet geweldig, omdat ze er naar mijn idee nog te makkelijk uit eten.
Hebben jullie een adresje voor netten met kleinere maat maas? (Low budget)
Of een tip hoe ik het aanhanger net kan veranderen?
Op dit moment hangt het net aan alle hoeken strak en zit dicht.
En hoe kun je de hooinetten het beste ophangen zodat ze er zo lang mogelijk mee doen?
Kwa voeding zouden ze zeker aan 75% van het voer wat ze krijgen voldoende hebben.

Lang verhaal haha, maar hoop heel erg dat jullie mij verder kunnen helpen.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:32

Advies voor langzamer eten las ik laatst ergens, om een hooinet aan een vrijstaande paal in de paddock te hangen, zodat het met eten alle kanten op zwaait en draait, dan wordt eten lastiger en duurt het langer voor het net leeg is.
Of bijv. aan het dak van je schuilstal ofzo...

Ik meng voordroog met stro in de netten, dan zijn ze ook langer bezig met uitzoeken en als ze nog honger hebben als alles op is zit er altijd nog wat stro in.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:36

Hoe vrijer een net hangt hoe lastiger er hooi uit te peuteren is, en dus hoe langer ze er mee doen. Een net dat bv aan het dak hangt en vrij 360graden rond kan zwaaien kost meer tijd en moeite dan 1 die aan 1 punt bevestigd tegen de wand hangt en strak tegen de wand (4 of meer punten) is nog makkelijker.

Als je welshjes te dik zijn zou ik die minder hooi en meer stro geven om te knabbelen. Voor graszaadhooi kan je ook een rondje fouragehandelaren bellen, er zijn er die ook kleinere hoeveelheden leveren aan particulieren.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:39

Kuil dan met stro mengen?
Of minder kuil en plak stro in stal leggen?

Ik ga dan zowieso even kijken of ik een hooinet los kan hangen van de kant af.
In de schuilstal heb ik van die mooie balken in het dak.
Morgen meteen even bedenken want heb echt drie plekken niet te dicht op elkaar nodig anders heeft er een telkens geen eten.
Is het een idee om minder hooi in de ruif te doen en dan nog een hooinet volledig los extra op te hangen in stal?

Er zijn vast wel handelaren maar wil niet meteen vast zitten aan heel veel.
Aangezien het binnenkort weer tijd voor het land wordt ze geen kuil meer krijgen.
En dan als ze weer van het land gaan weer hooi krijgen waar ze het wel heel goed op doen onbeperkt.

Nog tips voor het aanhanger net :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:35

@Sannie: Je ruif heeft tralies, niet 'ruitjes' neem ik aan? Dan eet dat toch wel heel makkelijk weg denk ik, dus ik zou dat dan zeker vervangen voor een (vrijhangend) fijnmazig hooinet. Persoonlijk zou ik de ruif dan niet meer gebruiken (tenzij die echt als extra voerplek geldt): als je hier namelijk minder in doet is deze nòg sneller leeg en heb je alsnog een voerplek te weinig. Of in die ruif alleen maar stro doen, dan raakt ie niet leeg.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:56

De ruif heeft inderdaad alleen tralies maar wel om de 40 cm een tralie over dwars.
De ruiven kunnen helaas niet weg er kan namelijk zoveel in en is inderdaad echt extra voerplek.
Vandaag heb ik gemend met stro en een hooinet volledig los gehangen van de kant.
Dit werkt volgens mij al veel beter!
Ik ga wel in de stal minder in de ruif doen en dan ook een hooinet daar ophangen denk ik zo.
Dan zijn er twee voerplekken binnen en twee buiten.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:02

Het valt wel mee hoe snel ze uit de ruif eten, maar heb het idee dat ze langzamer met zo een fijnmazig hooinet doen.
Dus ik denk dat ik voortaan de ruif half vul en een hooinet helemaal vol vul dan binnen.
En buiten een aanhangernet en hooinet.
Toch hoop ik nog een oplossing te vinden voor dat aanhangernet dat ze daar nog langzamer uit eten haha.
Het is niet heel snel leeg maar als ik sochtends het net voor de helft vul is die savonds leeg.
Ik ben bang als ik het net dan helemaal vul dat die als nog savonds leeg is.

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:27

En heb je al aan dubbele netten gedacht?

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:46

Hoe kan ik dat dan het beste doen?
Ik heb nu een net met meerde ogen rondom hangen.
Vier ogen boven in om het net goed strak dicht te maken en twee onderin bij de hoeken.
Het moet natuurlijk wel praktisch blijven om het net te kunnen vullen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:31

Vanavond bij de welshjes nog even op alle hooiplekken goed stro door het kuil gemengd.
Me hooinet was naar beneden gevallen helaas, maar probleem is verholpen :)
Ben benieuwd hoe ik het morgen aantref.
En aangezien ik morgen lang op stal ben ga ik even wat hooinetten veranderen van plek/erbij hangen.
Als iemand mij nog kan vertellen hoe ik het nu het beste kan aanpakken met dat aanhanger net zou ik heel blij zijn :)