Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:25

Hallo allemaal,

Ik meld me hier maar eens,
heb al vaak zitten meelezen en dromen en kan het nu ook eindelijk mijn eigen paddock paradise gaan maken.. *\o/*

Heb een flink stuk grond ter beschikking ongeveer 2 hectare,dus kan aardig mijn gang gaan..

Ik ben alleen niet zo heel handig met alles aanleggen (denk overal een beetje te makkelijk over heb ik gemerkt :o )
dus vroeg me af of jullie een paar tips voor me hebben.

Ik heb nu een schuilstal,en wil eromheen gaan betegelen.. Ik las dat ik dan het beste zand kan komen laten storten,
en klinkers kan leggen,met een stoeprand eromheen ? of hebben jullie ook nog andere tips ?
Want vroeg me af als het gaat sneeuwen en vriezen is dat dan niet onwijs glad ?
(Kan wel zout strooien natuurlijk maar ik ben er geen 24 uur per dag)

Er is nu wel al een pad om heel de weide heen,en ik wilde hier op sommige plekken grind en houtsnippers
gebruiken,want denk dat zo'n pad toch wel modderig kan worden in de winter?
Wil op allevier de hoeken ook gaan voeren,dus daar wil ik zeker een ondergrond van grind of houtsnippers..
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee,en als ik grind ga gebruiken,moet ik dan ook eerst iets met het weiland doen,
onderlaag ofzo voordat ik het grind kan storten ?
En welk grind kiezels kan ik het beste gebruiken ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen met me vragen :)

groetjes,
Natascha

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:13

sneeuw val wel mee als het net gevallen is. Het beste kun je het wel wegschuiven en vegen en daarna strooien als het uitgesneeuwd is, want als je het laat liggen en het wordt vastgestampt en het gaat ook nog eens een beetje smelten en weer opvriezen krijg je een ijslaag en dat is spekglad.

Als je je track wintervast wilt maken raad ik je aan een kleiner rondje te nemen wat je goed kunt bevestigen, of je paden zo ruim nemen dat ze ze niet zo snel vertrappen, want anders krijg je geheid een modderboel. Mijn pad wordt nu na 1 week rege en flink heen en weer lopen al slechter. Als het straks nog meer gaat regenen sluit ik ze tijdelijk op in de binnenwei. Anders heb ik straks de hele winter modder en slecht begaanbaar pad.

Heb je ook een bak of paddock in of aan je wei?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:40

HI Joyce,

Thanx voor de tip! denk als je dan idd misschien nog zout erbij strooit dat het wel gaat meevallen..

Het pad om de weide is vrij breed,5 á 6 meter ongeveer en loopt om heel de weide heen (2 hectare) dus is ook wel vrij lang,
de hoeken waar ik wil voeren heb ik eraf gehaald zeg maar dus daar is het heel breed.

Ik heb nog geen bak of paddock in me weide(wel een bak stuk voor de weide),wil wel een paddock gaan aanleggen,maar heb nu eerst nog andere priorteiten,stal erbij,betegelen,heb wel naast deze weide nog 2 hectare wei eraan vast liggen wat ik ook nog kan gebruiken op mooie dagen.

weet jij toevallig ook of houtsnippers goed tegen de modder werkt..?
en hoe het zit met grind,wat voor soort en hoe je dat moet leggen ? Gewoon op de wei of eerst een onderlaag ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:50

Houtsnippers werkt maar zeer tijdelijk tegen de modder. Ze zakken er snel in weg (aangetrapt door de paarden) gaan rotten en worden een niet-doorlatende dikke koek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:07

grind werkt het beste op een vaste ondergrond van puin, of zand met doek en dan grind, liefst nog met van die roosters ertussen (gebruiken ze ook om parkeerplaatsen met grind te verstevigen zodat de auto's het grind niet diep wegrijden) Maar goed, dat is vrij prijzig, vandaar dat dat vaak niet lukt op grote afstanden.

Als er in je pad slechts een paar slechte plekken zijn kun je die eventueel verstevigen met zand storten. Al zal ook dat meestal om de zoveel tijd herhaald moeten worden.

Mijn ervaring, en die van veel meer mensen die werken met een pad, is dat het in de winter toch wel moeilijk is om geen modderboel te krijgen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:54

Hier dan een video van onze paddock paradise! :):) Ik heb nergens nog verharding of stenen aangelegd omdat het voor deze winter eerst een probeersel is hoe het me en de parden, bevalt. Als het goed bevalt zullen de palen ook vast worden enzo en zal er ook een stuk komen, achterin, waar ze over verharding moeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:15

Hihi , kiekens aan de kant , knolletjes een schup onder de kont , en gaan met die banaan :D

Jammer dat die eikels niet even voor je uit over de track wilden lopen voor het filmpje :D

Hartstikke leuk stekkie hoor ! En wat is jouw paddock lekker stevig ! Je ziet wel wat hoefafdrukken maar geen echte kuilen , heerlijk ! Sleep je de bak regelmatig ofzo ? :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:24

jeddah: mooie pp heb je! erg leuk filmpje heb je gemaakt heel duidelijk ;) hoeveel grond is dit in totaal incl. de paddocks?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:01

Thanks! :D Ja, leuk die kippies he? ;)

@Pmarena, nee,m ik sleep hem niet, die is van Vulzand, op gras. Hij wordt wel nat, maar drrogt vrij snel. De bak wordt zeiknat en droogt niet snel.

@cindybijl, de grote paddock is 20x25, de kleine is 20x13, de "track" is gemiddeld 3m breed en in totaal ongeveer 85m lang.
De inloopstal is 3x7m.
Totale stuk grond inclusief stal, kippenhok, eendenperk, wei en paddocks is 3000m2.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:38

Heel mooi geworden Jeddah, hebben ze er ondertussen al wel helemaal gebruik van gemaakt? :D

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:30

3000m2? daar kijk ik van op! lijkt groter, maar is misschien net zo goed te zien.. jij hebt er dus 4 paardjes op lopen?
Voer je iedere dag bij? heb je genoeg gras voor ze het hele jaar door?

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:25

Wowww gaaf !
Als ik later een mooi stuk grond heb ga ik ook zo iets maken, echt mooi!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:52

Thanks allemaal! Ja, ze zijn nog niet echt van het gras af te slaan natuurlijk, en als ze al in een van de paddocks staan en ik kom eraan, vluchten ze snel terug naar het gras! :D Uit "angst" dat ze weer van de "wei" af moeten. Want normaal staan ze van april-oktober smorgens 2 uurtjes en savonds 2 uurtjes op het gras. Uitzonderingen daargelaten bij veel regen, of nadat ik kunstmest gestrooid heb.

Nee, dit is bij lange na niet genoeg om ze van te voeren, ik voer ze hooi en haver stro bij.

Het lijkt vind ik ook groter op de film hoor! ;) Maar dat is het dus niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:56

Ziet er leuk uit zo. Ben benieuwd hoe het zich houdt als de nattere tijden komen. Sowieso voor alle PP's die er nu zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:59

Twee delen gaan zich goed houden, die langs het laurier en het eerste stukje, die liggen beide erg hoog. Het middenstuk is het stuk waar ik het meest voor vrees. Mijn planning is daar dan ook rivierkeien te deponeren indien het blijvend is.

Maar nat en modderig enzo gaat het zeker worden :j Maar ja, dat wordt het ook als ze in de bak staan bij mij en droog kunnen ze dus altijd binnen staan, of in de kleine paddock :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:00

Eten ze niet van de Laurier ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:02

Af en toe een nibbel... ;) Maar verder niet, er staat in en ander deel, dat kleine weitje, laurier aan de rand en daar komen ze al helemala niet aan, das ouder en niet lekker.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:00

Ziet er leuk uit! Geniaal die kipjes ook!
Jammer dat ik nu nog niet echt beschikking heb over een weiland, maar later als ik groot ben..... :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:03

Jeddah schreef:
Hier dan een video van onze paddock paradise! :):) Ik heb nergens nog verharding of stenen aangelegd omdat het voor deze winter eerst een probeersel is hoe het me en de parden, bevalt. Als het goed bevalt zullen de palen ook vast worden enzo en zal er ook een stuk komen, achterin, waar ze over verharding moeten.

ziet er leuk uit, maar die struiken aan de kant, met dat groene blad , is dat laurier ?? want dat is behoorlijk giftig, eten ze er niet van?de geiten van mijn zwager legden het loodje na het eten van laurierblad :(:)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:20

je moet even de posts boven je lezen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:27

Watnaar van de geiten zeg!! Maar paarden zijn geen geiten ;)
laurier is giftig in zeer grote hoeveelheden, je oet denken aan zo'n 5 kg droog. Dit heb ik uiteraard, nagevraagd, en wel bij de Facultiteit Diergeneeskunde in Utrecht.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:31

oh oké, :z

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:56

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:57

Naar aanleiding van dit topic heb ik een week of 6 geleden met prikpaaltjes ook een track gemaakt. Om de paarden meer aan het lopen te krijgen werkt het echt.
Mijn paarden staan per dag hooguit ('s zomers) 3 uur in de wei, in deze tijd ca. 1 uur per dag. Voorheen stonden ze me de hele dag aan te kijken tot ik weer met een kruiwagen eten kwam.
Nu staan ze lekker te scharrelen, soms galopperen ze met z'n allen een rondje.
Omdat het dus echt werkt heb ik vorige week op de afgeronde hoeken houten palen geplaatst.

Een impressie van ons paddock paradise.
http://www.youtube.com/watch?v=eMa4xML4cUc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:27

ziet er mooi uit hoor :j
al vind ik dat ene kleine schrikdraadje tussen de weide en dat niet zo heel erg brede pad best wel eng :o

waarom staan ze maar zo weinig buiten?
of bedoel je dat ze wel buiten staan, maar zo kort op de weide?

nog één tip voor jou:
als ik het goed heb krijgen ze hooi in dat hekwerkje vlak bij de stal, en staat het water ook daar in de buurt?
als je het hooi helemaal achteraan het pad legt, worden ze gestimuleerd om veel heen en weer te lopen.
van hooi krijg je dorst en van drinken krijg je honger :Y)