het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 23:41

Vanavond nog een keer met de dierenarts gebeld. Op haar advies hem 20 minuten laten draven aan de longe. Maar zodra hij weer in stal was ging hij liggen. Dus de dierenarts weer gebeld en die is gelijk gekomen. Hij heeft weer verslappers en pijnstilling gekregen. Dit keer ook maar infuus en hij is opnieuw goed onderzocht. De verwachting is dat zijn darm over zijn mild is gekomen door gas. Vannacht moet ik er een paar keer uit om met hem te lopen en hij mag niks eten. Morgen nog een keer opvoelen. We hebben in goed overleg al besloten dat hij sowieso niet naar de kliniek gaat. Dus het moet zich op deze wijze oplossen. Ik vind het heel eng.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:24

Wat heftig Malenka. Ik hoop echt dat hij de nacht goed doorkomt.
Veel sterkte!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:33

Brr, heel akelig! Hopelijk gaat het snel terug de goede kant op! Zo plots als het begint, zo plots is het soms ook weer voorbij. Ik ga voor jullie duimen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:25

Wat erg Malenka. Ik hoop op een goede update straks. Ik duim voor je

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:59

Ik duim voor je hoop dat hij goed de nacht door is gekomen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 07:20

Ai Malenka, spannend. Monty heeft ook wel eens 2x nodig gehad.

Hoe zijn jullie de nacht doorgekomen?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:58

Wat akelig eng Malenka. Hoe is het vannacht gegaan?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 07:59

Hopelijk zijn jullie de nacht goed doorgekomen Malenka!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:33

Ik heb net weer met hem gewandeld (vannacht ook). Hij heeft eindelijk een beetje gemest, wil heel graag eten en toont wakkerder. Hij mag alleen een beetje slobber, dus dat ben ik nu aan het maken. Later deze ochtend belt de dierenarts voor een update en hoor ik wanneer ze weer langs komt om hem te controleren.

Ik heb een sprankje hoop maar ben ook nog voorzichtig want gistermiddag ging hij ook goed en viel hij uiteindelijk zo enorm terug.

Gisteravond was hij zo slecht dat we het al over inslapen hadden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:35

Malenka, sterkte. Wat heftig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:40

Oh joh Malenka :(:) heb je ook colosan gegeven? Dat werkt vaak erg goed bij gaskoliek

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:47

De dierenarts gaf aan dat het in dit geval geen verschil had gemaakt maar bij milde gas koliek raad ze het absoluut aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:09

20 min. draven met een paard wat koliek heeft is imo best veel. Aan de hand stappen om de darmen in beweging te krijgen heb ik altijd gehoord.
Vaak spuiten ze bij gaskoliek een maagontspanner en dat heeft de pijn op dus tonen ze beter, maar is tijdelijk. Soms is het probleem dan opgelost, maar soms moet er nog een 2x gespoten worden.
Mesten is wel een goed teken, maar ik zou nog mondjesmaat makkelijk te verteren eten geven, dus geen bulk hooi maar hapjes!

Sterkte er mee!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:23

Hopelijk blijft het goed gaan.
Bleh wat is koliek toch naar

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:37

Oh getsie wat naar, hier hebben we dat laatst ook met Azra gehad, plat liggen, kreunen, ogen wegdraaien en echt NIET overeind te krijgen, de dierenarts was er pas na ruim 45 minuten en toen zakte het net weer, zij knapte gelukkig snel op na de medicatie, maar je merkt toch dat ze ouder worden en makkelijker koliekerig zijn.

Zij moet inderdaad zachter hooi krijgen en we geven regelmatig geweekte grasmix bij.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:45

Ik heb weer contact gehad met de dierenarts. Tot 12 uur mag hij helemaal geen eten behalve de hele natte slobber die hij met smaak op at en nu de hapjes groen die hij om de track weet te verzamelen. Dat laatste stimuleert het lopen ook. Als hij om 12 uur nog goed is mag hij een klein plukje hooi (inderdaad hapjes). En dan vanmiddag eerst controle voordat hij weer meer mag eten.

Het bewegen moest dus wel echt heel actief. Ik denk vooral omdat het rustige wandelen wat we in eerste instantie deden hem niet vooruit hielp.

Er was/is sprake van entrapment. Dus we kregen ook het advies hem vooral flink te laten schrikken (hobbelen in de trailer was ook een advies maar kunnen we met Nilay niet uitvoeren).

Tot nu toe heb ik alleen nog maar zeer milde koliek meegemaakt bij mijn eigen paarden. De vorm waarbij wandelen en even voorzichtig zijn met voer voldoende is en je niet eens een dierenarts hoeft te laten komen. En Nilay zelf heeft het voor zover ik me kan herinneren zelfs nog nooit gehad.

De dierenarts was ook verbaasd over hoe rustig hij stond. Op het eerste oog leek hij gisteravond geen koliek te hebben. Simpelweg omdat zijn werk knopje om ging toen hij aan het halster voor de stal moest staan. Maar vlak daarvoor vond ik hem liggend in de stal met spasmes en wegdraaiende ogen. Als ze op die manier pijn tonen is het echt heel heftig. Maar zijn instelling om samen te werken is echt goud. Zo'n bijzonder paard. <3

Nu dus weer lekker buiten met zijn vriendin.
Afbeelding

Oh bah Charaz. Klinkt heel vergelijkbaar hoe je haar aantrof. Gelukkig is ze er weer bovenop gekomen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:50

@Charaz: week je het omdat het stoffig is ??
Gaat dat geweekt geen vaste klomp vormen ??

@Malenka : entrapment is idd serieus, hopelijk helpt laten schrikken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:09

Hij gaat nog steeds goed! Dus hij mag weer wat hooi eten. Vandaag 5kg. Morgen 10 en overmorgen de gebruikelijke 15. Telkens verdeeld over kleine porties dus ik ben blij dat ze aan huis staan. Hij krijgt nu elk half uur een plukje. Ik ben heel opgelucht en de dierenarts ook. We dachten gister beide dat het over was. Natuurlijk zijn we er nog niet maar we zijn hoopvol.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:25

Gelukkig malenka! Koliek is zo naar!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:32

Jeetje malenka wat schrikken zeg.
Gelukkig lijkt het beter te gaan.

Ik loop wat achter maar lees weer mee, iets met een lange reisdag vanuit Turkije terug naar huis gisteren en een ziek nichtje.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:33

Gelukkig malenka, jij hebt spannende uren achter de rug zeg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:25

Malenka jij zal wel weer een x aantal jaren ouder zijn qua stress! Jeetje, hopelijk gaat alles nog geleidelijk weer bergopwaarts.

Ik irriteer me hier thuis aan de onopgevoede monsters die mijn paarden worden zodra ik ze zelf wil bekappen.
Vanaf veulen af aan geoefend en getraind met voetjes optillen, altijd zich keurig gedragen bij de smid en kregen altijd een dikke 10 voor gedrag en hoefkwaliteit... Maar sinds ik ze zelf doe.... Mijn hemel, wat een draken.
Is dat ongeveer hetzelfde met een kind dat zich voorbeeldig gedraagd in de klas en met ouderavond de juf of meester dit ook aangeeft en jij als ouder denkt... Hebben we het over hetzelfde kind?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:58

Wat fijn Malenka! Hopelijk kun je nu zelf ook een rustige nacht zonder te veel zorgen tegemoet gaan

Hutcherson :') mijn paarden gedragen zich bij de smid al niet eens altijd voorbeeldig dus ik begin er zelf niet aan :=

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:14

Oh wat fijn malenka dat het de goede kant weer op gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:39

Boon is met de jaren een stukje milder geworden bij de smid. Vroeger kwamen ze met 2 man en moest ze verdoofd worden. Nu heeft ze er alleen nog een hekel aan als hij haar voet wil klemmen tussen zijn benen :)

@malenka: goed nieuws!! 15 kilo hooi :oo ... wat een mest zal dat geven :D