Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:17

Vroeger reed ik op een manege en als je daar 3 uur in de week hielp met bv stallen mesten en paarden halen. Dan kreeg je je les gratis of als je minder lang wat deed dan kreeg je korting. Mijn moeder zat in de bijstand, dus ideaal.

Ik weet niet meer of ik het al verteld had hihi. Ben een beetje druk. Maar met Marinka gaat het steeds beter op de trailer. We hebben de camera ook getest met een stukje rijden. En het lijkt prima te werken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:09

Nathalie36, je rijdt dressuur met een bosal?! Of doel je op hunter?

Fabster, absurd verhaal van jouw auto. Hing er nergens iets met openingstijden of bellen in geval van....

Meiden die zich zorgen maken om de vacht. De natuur regelt het echt, heus. Niet mee bemoeien, alleen lekker losse haren eruit halen met borstelen/furminator. Het is 's nachts nog goed koud, hier staat slechts 3 graden op de planning. Dan ook nog met regen en wind. Blij dat mijn paarden nog een deel van de vacht vast houden!

Hilary, ik snap jullie hooi systeem nog niet, ziet er in ieder geval uit alsof er over na is gedacht :=

Dat elkaar volgen etc. met endomundo, is dat alleen bij de Pro versie, of ook bij de gratis versie?

Haha Monmaster, hier ligt nog een zak paardensnoepjes te wachten om opgegeten te worden. Ik voer ze niet, heb veel liever gewoon wat brokjes in mn zak. Gezonder, makkelijker en ruikt ook niet zo. En ook nog eens goedkoper :Y)

:wave: Daan

Zo Spatter, dat nieuwe plafond maakt een heel verschil!

kvulden, Rosie zal kiesjes krijgen. Kan geen kwaad. Mijn dierenarts doet niks aan gebit van paarden van haar leeftijd, tenzij er echt ernstige problemen zijn die je al ziet doordat het paard erg afvalt bijvoorbeeld. Kan ook zijn dat ze haar tong bezeerd heeft en even slecht kauwt.

Omheining buitenom hier 1.60, maar ook lager blijven ze prima achter gelukkig. De jongste heeft absoluut respect. De oudste minder, die durft wel eens te springen of erdoor te gaan. Maar alleen met een reden zoals paniek of wanneer ik de ander weg haal. En ook dat gaat eigenlijk meestal wel goed tegenwoordig :)

kvulden had dat toch al eens uitgezocht en genoemd over die esdoorns? Zaten jullie te slapen toen :z

Spatter, ik denk dat het wel of niet rijden op Tika een heel groot stuk gevoel is. En iets wat je pas over veel jaar kan beoordelen. Ik weet niet hoe een muildier groeit, maar ik heb hier eens een verkocht met 3 jaar omdat ik haar te klein vond aanvoelen, nog geregeld bij de eigenaren op bezoek en inmiddels voelt ze zelfs groter dan mn eigen paard. Geen spijt van de verkoop hoor, maar de reden slaat nergens meer op :+

Wat fijn dat de magnesium doet Fabster!

Wat fijn dat ook Lona beter lijkt :)

Knappe Tika!
Mijn Tinker is ongeveer even oud als Lona en zou volgens berekeningen ook nog ca. 10 cm groeien dus als Tika 1.35 zou worden en 1.26 is, zou dat wel kunnen. Maar het uitzwaren doet veel meer aan het aanzicht is mijn ervaring.

Mijn Tinker begint ook te roannen, hoop niet dat het doorzet :o

Werk nog een beetje wat je had gedacht Pauline? Zwanger, wat zei je, trouwen is al een opgave :P

Fijn dat de camera werkt kvulden!

Hier heel erg druk geweest. Iets met last minute een deadline horen van eindverslag en als klap op de vuurpijl vervolgens op donderdagavond horen dat ik maandag de presentatie moest houden. Had verdorie de beoordeling van het verslag zelfs op vrijdag pas. (ja, de dag na het horen van de datum van presentatie dus). Stelletje %^*($, maargoed, niet meer aan denken. Had een dikke 8 en mooie 9 dus ben er gelukkig vanaf.

Vanavond uit mn werk niet zo heel veel tijd voor de paarden, maar wilde toch wel graag met allebei een rondje naar buiten. Nu zat ik al langer te dubben over Lola als handpaard. Ik durfde om diverse redenen niet, maar vandaag de stoute schoenen aan getrokken. En braaf! dat ze waren. Kyra zeker, maar over Lola ben ik zo verbaasd. En trots op allebei (en op mezelf, haha), was echt heerlijk, hopelijk gaat het altijd zo :D

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben ook ineens wapenstilstand ofzo want ze eten weer samen uit een bak. Meiden onder elkaar, snap er niks van :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:19

Hahaha, nu is er geen kerel meer om over te vechten caily, dus nu kan het ineens allemaal weer wel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:32

Nou nee, het is pas sinds vandaag weer goed, ze hebben de afgelopen maand wel vaker af en toe een periode gehad dat het goed ging, maar de laatste week eigenlijk steevast ieder bij een eigen bak of Kyra die heel zielig een pas schuinachter Lola gaat staan wachten en zodra Lola weg loopt gaat staan eten. Maar ze zullen het de komende 20 jaar *hoop ik* toch echt met elkaar moeten doen, dus ga er vanuit dat het goed komt, we zijn pas 3,5 maanden onderweg. En ze hebben dus ook geen hekel aan elkaar dat het soms wel gaat en dingen als handpaard, samen vast zetten etc. zijn ook geen punt. Maar samen is gewoon veel leuker om te zien dan alleen :Y)

Afbeelding

En ja, dat rechtse kleine schatje is dus het kreng van de twee :x

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:10

Er was wel een bord met openingstijden hoor, Caily. Maar niet op gekeken natuurlijk. Nooit aan gdacht dat een garage zo vroeg dicht kon gaan. En ja er was ook een nummer wat je kon bellen om je auto eruit te laten halen. Maar de kosten waren 55 euro. Dat wilde ik niet betalen. Vond t al absurd genoeg dat dat dingom half 7 dicht ginf. Ga ik ook niet nog eens zoveel geld voor mijn auto betalen. Nu was het maar 8 euro.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:35

Echt bizar van die parkeergarage. Ik heb het in Amersfoort ook weleens meegemaakt. Gelukkig las ik het bordje bij de ingang en ben toen gelijk omgedraaid.

Caily, ik snap je wel hoor, als je zegt dat de natuur het zelf regelt qua vacht. Paardjes van ons waren ook al druk aan het verharen. Kwpn'r was in januari al begonnen. Wij hebben er nu alleen een beetje vacht afgehaald omdat ze echt last kregen. Kwpn'er had hele pijnlijke smet plekjes onder d'r oksels. Shet stond overdag tegen het koude beton aan geplakt om af te koelen. Twee jaar terug idem dito. Toen werd het nog erger en lag ze gestrekt op het beton van de schuilstal te slapen. Dat gaat mij echt te ver.
Fijn dat je dametjes elkaar aardig gaan vinden. Wij hebben nu ook twee merries waarvan we nooit gedacht hadden dat die elkaar zouden accepteren. Nu doen ze nog af en toe extreem lelijk, maar meestal zijn het maatjes.

Hooi natmaken is redelijk simpel. We gooien een droog hooinet in het Ibc-vat dat voor 1/3 gevuld is met water. Na een minuut of 5 draaien we het net om zodat de andere kant ook goed onder water staat. Dan gooien we er een tweede netje bij. Het eerste net trekken we op het tweede net. Zodat het eerste net alvast kan uitlekken. En daarna tillen we het uit de bak en leggen we het op een plastic pallet. Zo doen we het met alle netjes. Op de pallet kunnen ze opdrogen en uitlekken. En dan nemen we ze mee om te voeren.
Het Ibc-vat heeft ook een kraantje onderin. Dus na een dag of twee draaien we het kraantje open en kunnen we het vat weer op opnieuw vullen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:42

Mijn paard en de logee zijn na 4 maanden ook nog niet de dikste vriendinnen. De ene dag gaat het beter dan de andere. Zo stonden ze laatst elkaar ineens te jeuken. Terwijl,wanneer ik alleen wegga, de Tinker luid hinnikt en andersom( komt iets minder vaak voor).

Mijn merrie is duidelijk de baas, de Tinker is erg onderdanig. Die van mij voelt zich echt de queen op het erf, en de Tinker moet maar aan de kant als mevrouw ergens bij wil. Ze hoeft alleen maar haar oren in haar nek te leggen.... En de Tinker gaat op een drafje weg.

Ik kon vanmorgen nauwelijks uit mijn bed komen... Om 6:00 ging dat paasei..... Oh ik ben zo toe aan vakantie....

Volgende week makkelijk weekje... Maandag vrij, dinsdag start ik pas om drie uur. Ga met mijn klas een dagje uit. Laser gamen, bowlen en BBQen.... 21:00 klaar. Woensdag heb ik wat uren teruggenomen... Dit jaar teveel lesuren... Dus kan nog drie middagen terugnemen. Donderdag en vrijdag tot 14:00 en dan.... Vakantie.... Jeh!

Ochtendroutine is weer klaar.... Op naar mijn werk! Vanavond rijden.

Ik vind het er toch stoer uitzien, een handpaard.... Ik kan me voorstellen dat je ff een stoere bui moet hebben om het te doen.

Studeren, praat me er niet van.... Na 3 Hbo's en een Master, leek ik wel de eeuwige student.
Nu blijkt dat ik geen opleidingen meer mag doen via de lerarenbeurs, uit eigen zak betalen wordt me te duur... Dus uitgestudeerd.....

Fijne dag.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:51

Spatter wat heeft Tika toch een heerlijk koppie!

Pauline gefeliciteerd met je job!

Caily leuk zo met ze op pad :D

Ik overweeg weer te gaan hardlopen (vaker pogingen gedaan :+) Doelloos iets doen lukt mij alleen niet zo goed. Nu was ik afgelopen zondag bij de marathon van Rotterdam en dat gaf wel inspiratie. Mijn zus is fanatiek hardloopster (heeft voor haar kids NK/EK/WK’s gelopen), nu had ik me bedacht dat het me leuk lijkt samen de marathon te lopen, als estafette. Vond zij ook een heel leuk idee dus wie weet!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:07

Ik weet niet hoe hoog mijn omheining is, normaal blijven de paarden er altijd wel goed achter. Momenteel hebben we een nieuwe pony sinds een paar weken en is de groep nog een beetje zoekende. Er wordt meer gespeeld dan anders, de welshjes staan mijn KWPN'er uit te dagen en die stond van de week dan ook een beetje sullig over de omheining. Ze trekken elkaar hier veel aan de halsters in hun spelletje en denk dat de mijne toen dacht, ik kom wel even iets dichter bij de buurman in het tweede weiland, haha, sukkeltje, was met zijn voorbenen (hij is een enorm paard) gewoon over de omheining gestapt. Je snapt hem dan niet, ik heb er flink stroom op staan, de draden hingen onder zijn buik, maar dan geen moeite doen om je achterbenen er ook maar overheen te zetten, hij stond daar gewoon relaxed (we hebben nog wel gecheckt of de stroom het wel deed, maar zeker wel). Hoe lang hij daar zo heeft gestaan voor ik het in de gaten had geen idee :+

Wat is Tika een leukje!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:23

Word ik nu een beetje paranoia? Ik was maandag mijn Marinka aan het poetsen en toen dacht ik 2 bulten bij Marinka te voelen. tussen de navel en de uiers. Het lijken een beetje 2 balken die van de navel naar de uiers lopen. De ene kant iets dikker dan de andere kant. Ze zijn ook niet echt soepel of zo. Herkennen jullie dit? Zijn dat de melkklieren of zo? Op google kom ik dan alleen bij drachtige paarden uit. Ze vond het niet erg als ik er aan zat. Ik ben het natuurlijk in de gaten gaan houden. Maar het word niet dikker, vanmorgen dacht ik dat het warm voelde, maar dat kwam denk ik omdat ik zelf koude handen had. De dieren arts komt over 3 weken weer voor de enting dan zou ik er even naar kunnen laten kijken, maar ik weet niet of dit normaal is. Ik merk geen ziekte beeld aan haar. Wat denken jullie? Ik lees er wel meer over op bokt. Daar zeggen ze veel dat het bij dikke paarden is. Een soort vet opslag, maar ik vind dat niet kloppen met mijn verhaal.

Even snel dit getypt. heb wel even snel de laatste berichten doorgelezen, maar moet nu snel weg. Ik hoop dat jullie dat van Marinka herkennen. Misschien iets hormonaal of zo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:40

kvulden schreef:
Word ik nu een beetje paranoia? Ik was maandag mijn Marinka aan het poetsen en toen dacht ik 2 bulten bij Marinka te voelen. tussen de navel en de uiers. Het lijken een beetje 2 balken die van de navel naar de uiers lopen. De ene kant iets dikker dan de andere kant. Ze zijn ook niet echt soepel of zo. Herkennen jullie dit? Zijn dat de melkklieren of zo? Op google kom ik dan alleen bij drachtige paarden uit. Ze vond het niet erg als ik er aan zat. Ik ben het natuurlijk in de gaten gaan houden. Maar het word niet dikker, vanmorgen dacht ik dat het warm voelde, maar dat kwam denk ik omdat ik zelf koude handen had. De dieren arts komt over 3 weken weer voor de enting dan zou ik er even naar kunnen laten kijken, maar ik weet niet of dit normaal is. Ik merk geen ziekte beeld aan haar. Wat denken jullie? Ik lees er wel meer over op bokt. Daar zeggen ze veel dat het bij dikke paarden is. Een soort vet opslag, maar ik vind dat niet kloppen met mijn verhaal.

Even snel dit getypt. heb wel even snel de laatste berichten doorgelezen, maar moet nu snel weg. Ik hoop dat jullie dat van Marinka herkennen. Misschien iets hormonaal of zo?

Zijn het niet de peesplaten?

Hier zie ik dat nog weleens als mijn paard inderdaad te vet is, of nu met start weideseizoen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:41

Peesplaten dacht ik idd ook meteen aan, is vorige zomer in dit topic ook uitgebreid aan de orde geweest :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:58

Ha toen zat ik nog niet bij dit topic. Kan even kijken of ik het kan vinden. Mijn paarden staan niet op gras.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:00

Poosje terug was er gesproken over JJK in de wei en het lastige weg krijgen ervan.
Vorige week was ik de oprit bij mij aan het spuiten en zag 2 opkomende kruinen in het gras, heb ze ingespoten en de volgende dag waren ze bruin en verschrompeld. Dus afgelopen zaterdag in de slootkant aan de overkant van de weg heb ik ze mee gepakt en ook hetzelfde resultaat, daar worden ze niet bestreden dus elke keer waait het over naar mijn wei. Dan kan ik aan de gang blijven zo.
Maar goed mijn goedje in de spuit was Formaldehyde verhouding 1 op 10.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:03

Als ik kruinen van JJK zie dan steek ik ze altijd ruim uit en gooi daarna flink wat mestkorrels in de grond op die plek. Tot nu toe is er nog niks terug gekomen! Gelukkig zijn het er maar 2 of 3 per jaar.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:05

Wat een schatje is Tika!

Leuk om te horen dat je echt baat hebt bij de magnesium Fabster :)

Ah ja, ik snap wel dat pensionners erbij een inbreuk op je privacy geven als de tuin en paarden samen gaan. Wij hebben hier het huis naast alles van de paarden (stallen, bak, wei) en de tuin achter het huis. Het is wel redelijk gescheiden en ook een ruim erf, dus heeft het buiten veel veegwerk toch nog voordelen :P

Tja, op pensionstallen wel eens mensen met verzorgstertjes gezien wat eigenlijk nog gekker was dan het bericht van fokfanaat. Verzorgstertjes moesten een financiële bijdrage leveren. Ze moesten als ze kwamen 2 volle kruiwagens mest uit de wei halen en de pony mochten ze alleen poetsen en longeren, niet rijden... :')

Lastig Lynn_Nikita, zo'n springer. Ik hoop dat het hogere draad gaat helpen :)

Toch mooie cijfers gehaald Caily, dus het werk loont. Leuk dat het zo goed ging met Lola als handpaard!

Fanatiek hoor Daan_O. Jij liever dan ik :+

Klinkt hier niet heel herkenbaar, kvulden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:10

Dat was ik Kvulden, dat van die peesplaten en dat was afgelopen winter. Denk dat je het hier in het topic zo gevonden hebt als je op mijn berichten zoekt. Heb er zelfs een foto bijgedaan....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:13

Ik heb wel wat gelezen, maar lees niet echt wat het is. Kan het kwaad dikke peesplaten. Waar komt het door. Moet ik er naar laten kijken. Dat lukt me niet te vinden. In januari is het ook besproken zag ik, maar omdat ik het niet ken ook niet begrepen dat het daarover ging.

Ik kijk nog eens ohjajoh

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:16

Kvulden, niet herkenbaar bij een paard, wel bij mijn hond. Bleek ook niks te zijn.

Caily, super leuk dat het zo goed ging met een paard mee als handpaard.

meggiemeg, lastig van dat JJK. Had er vorig jaar ook in de weide. Nu in het nieuwe gras nog niks gezien. Maar blijf het goed in het oog houden.

Mightymike, heb ook zo'n paard. Die komt overal tussendoor zonder iets stuk te doen. Stroom houdt hem meestal wel binnen. Maar ook niet altijd. Slimme paarden.

Succes Daan!

Zijn bezig met nieuwe stuk land in te zaaien, zei de boer van niet te ploegen om zo minder kans te hebben op onkruid? ^)
Klinkt mij niet heel logisch, maar misschien weten jullie hier een verklaring voor.
Het was voorheen een maïsland, ze willen nu dus alleen culteren (geen idee van de schrijfwijze) maar ben bang dat er zo nog veel maisstoppels gaan overblijven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:21

Morgen, gister behoorlijk wat regen gevallen hier en vanmorgen was het mistig.

Caily wat een schitterende punten voor je werk, proficiat! +:)+
en dan ook nog zo lekker gereden met het stel, dat ga je vast vaker doen

kvulden fijn dat het laden nu veel beter gaat!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:36

Ik zou het dus gerust even aan kunnen kijken? Ik vond dat het wat hard voelde. Daarom mijn alertheid. Ik lees dat het ook wel weer wegtrekt. Duurt dat lang?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:39

Heb je er anders een foto van? Sowieso kijk 'k dingen altijd wel een dag of twee aan. Rare zwellingen kunnen soms zoveel (onschuldige) oorzaken hebben, raar uitgevallen insectenbeet, beetje zucht door het plots warme weer, meer voeding in het gras (dan niet bij jou van toepassing) enz enz.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:43

Claudia...balen van je auto...erg vroeg dicht wel :x gelukkig opgelost.

Tika <3 en handpaardrijden :)

JKK...uitsteken en bemesten werkt prima.

Wat zaaien betreft,ik begrijp dat de boer liever cultiveerd dan ploegt,hoe meer je de boel omwoelt,hoe meer zaadbanken je blootlegt.
Je zal komend jaar best nog wat ongewenst groen krijgen,maïs kun je uittrekken en onkruid zul je moeten spuiten,verder maaien en dan de schapen erop :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cultivator

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:49

Thanks Tinky! Mais kan je idd uittrekken.. en ben ook voorbereid op onkruid. Wil alleen echt niet wachten tot het najaar om te zaaien. Schapenboer zit aan de overkant dus dat moet ook goedkopen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:49

Niet ploegen ken ik van een biologische koeienboer. Die deed al 20 jaar niet ploegen. We hebben daar bodemmosters genomen om het bodemleven te bekijken. Hij had een hele mooie dichte zode met enorm veel bodemleven. Zijn redenatie was dat de wormpjes de bodem al genoeg omploegden en dat je dat alleen maar zou verstoren als je zelf ging ploegen.