Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:45

Mooi geworden [***]!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:50

Ziet er goed uit [***]!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:55

Mooi geworden [***]!

Hennen leggen over het algemeen voor het eerst als ze zo'n 20 weken oud zijn. In jouw geval zal dat inderdaad na de winter zijn, maar hier begonnen de jonge hennen vorig jaar eind december en zijn sindsdien nog niet gestopt :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:17

JudithO schreef:
Mooi geworden [***]!

Hennen leggen over het algemeen voor het eerst als ze zo'n 20 weken oud zijn. In jouw geval zal dat inderdaad na de winter zijn, maar hier begonnen de jonge hennen vorig jaar eind december en zijn sindsdien nog niet gestopt :')

Klopt, 20 -24 weken ( grotere rassen).
Winter zegt niets, ik heb al 2 keer een nest gehad in december.

En vraag gewoon de buurman om te slachten, die heeft t vast vaker gedaan. Beter dan dat gestuntel wat mensen doen die het voor t eerst doen. Ik beken, mijn 1e keer ging ook niet vlekkenloos.

Ik ben kapot, snoeien, hakken, zagen, afvoeren, verbouwen, paarden entertainen. Soms denk ik weleens: was t maar winter, dan heb je al die extra klussen niet.

Morgen komt Jan de tanden doen van de 3 groten. En ik doe dagelijks fysio oefeningen met Andor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:21

Herkenbaar antheman. In de winter heb je toch meer rust ook omdat het buiten vroeg donker is en je daarom niet langer dan nodig is buiten blijft hangen en daardoor ook steeds nieuwe klusjes ziet.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:24

Als stille meelezer is mijn ervaring, als je de schuilstal zo plaatst dat ze er ruim omheen kunnen lopen je er aan een genoeg hebt, want dan kunnen ze altijd een luwe kant opzoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 00:19

Netjes [***].

Ik ga het straks ook echt anders doen met het hooi. Nu haalde ik normaal 's ochtends ook wel wat netten weg en moesten ze de resten in de bak opeten. En we gooiden restjes in het hooi huisje. Maar hoe makkelijk dat ook is, als we met vers hooi komen in netten, eten ze toch liever dat. Ondanks dat ze dan uit netten moeten eten.

Kippen heb ik geen verstand van en zelf slachten zou ik nooit durven. Ben er weleens bij geweest toen ik jong was, maar ik ben een watje. Eet ook niet zo heel goed vlees en kip, koop redelijk bewust, dus doe wel m'n best.

Ik had gelezen na 3 weken weer fietsen en dacht, dan kan ik ook wel weer uitmesten. Voel me redelijk goed, maar mijn man las terug en tussen 4-6 weken niet zwaar tillen. Nu waren we bij onze ene ruin die elders staat en ook even een kleine discussie hoe zwaar een kruiwagen duwen nou werkelijk is.

We zijn vandaag wel begonnen met overbodige spullen, die je niet dagelijks gebruikt in te pakken. Voor verkoop klaar maken hadden we al wat ingepakt en daarna niks gedaan, want moest netjes blijven.

Bank is nog steeds erg langzaam en we zijn overgestapt naar een andere op advies van hypotheek adviseur, dus het wordt even spannend in zo een korte tijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:50

Spannend met ll het geregeld, wanneer zouden jullie eigenlijk verhuizen?

het is kouddddddd. Ik ben ook aan het twijfelen wat ik doe met de oude merrie. Zo stom, op werk en bij andere maak ik zo meteen beslissingen maar bij mijn eigen blijf ik aan het twijfelen. ook al denk ik wat zou ik een ander adviseren o met een paard van werk doen in dit geval.
Normaal is dat een teddybeer in de winter, maar nu ze is afgevallen ben ik aan het denken om er een deken op te gooien, ook ivm haar artrose. of toch in de nacht op stal? Voor de temperaturen zou dat fijner zijn, maar beweging is voor haar artrose benen weer beter. Ze krijgt nu mais, zemelenpulp en zonnebloemolie en tot nu toe reageert ze ook niet op de mais gelukkig. 2 keer daags 3 scheppen geweekt spul, 6 per dag dus en ik zie dat ze iets minder spits begint te worden. Rest van de dag eet ze hooi mee.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 07:58

Citaat:
ook al denk ik wat zou ik een ander adviseren o met een paard van werk doen in dit geval.

Heel herkenbaar hoor :')

Ik zou een deken op doen in de nacht en lekker buiten laten lopen als ze artrose heeft.
Mocht het echt koud worden kan je ze toch altijd nog binnen zetten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:01

Dat was dus ook hetgene waar ik het meest naar neigde. Nu had ze een fleece gevoerde maar die trekt ontzettend. Aan het denken wat nu, ik wil niet blijven wisselen met dekens, tenzij het echt heel koud is. Beginnen met 150grams en verdubbelen als het echt koud wordt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:10

Ik zou ook een deken op doen.
Diva staat nu onder 100g liner met een regendeken. De temperatuur red ze nog wel maar die buien..
Ik die te weinig met het beest en de zorg kost me eigenlijk te veel energie maar ik ben er zo gek op <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:17

marga1 schreef:
Als stille meelezer is mijn ervaring, als je de schuilstal zo plaatst dat ze er ruim omheen kunnen lopen je er aan een genoeg hebt, want dan kunnen ze altijd een luwe kant opzoeken.

Daar heb je gelijk in, maar ik vind het niet mooi om de stal midden in mijn bak te plaatsen.

En daarbij wil ik dat ze en droog en luw kunnen staan :D

Mooie foto's Azmay!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:19

Als je niet wil blijven wisselen zou ik een bucas aanschaffen. Zo eentje die van +15 tot - 5 goed is. Een rib uit je lijf maar wel super handig.

Ik had er ooit een maar die is helaas gestolen. Niet dat mijn merrie het erg vindt, die staat het liefst in haar blootje.

Leuke foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:33

Mijne staan ook het liefst naakt.
Alleen als het hele dagen regent dan doe ik weleens een regendek op. Op het land is bij mij weinig beschutting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:11

Die van mij krijgen pas een deken op als de temperatuur structureel onder de 15 graden komt. Mo scheer ik dan ook, meestal is dit zo eind september, begin oktober.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:25

Lastig Lynn. Nadeel van deken vind ik dat de vacht zijn werk niet meer kan doen en zich niet ontwikkelt zoals nodig is (isolerende onderlaag + uitzetten van de haren) en je daardoor omdat haar plat blijft vaak heel veel deken nodig hebt. Bij ons het geluk dat het oudje altijd kan schuilen onder overkapping en daar maakt ze dankbaar gebruik van. Al staat ze met normale regen ook gerust uren buiten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:42

Bij mij krijgen ze pas dekens op als het veel regent. Mijn eigen rij paard voor mijn eigen luxe, zo kan ze droog en modderloos onder het zadel. De oudjes zodat ze niet te koud worden. Maar bij ons staan ze altijd buiten,wel met schuilstal en bomen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:42

Hier staat pussy Jay 's nachts al wel onder een dekentje.. het is al zo waterkoud.. :(:) En Splashy had ik z'n regendeken om gedaan, maar die heeft ie in 1 middag vakkundig gesloopt.. ^) Dan niet.. :') Maar inderdaad, die buien die ze over zich heen krijgen.. :(:) En dan een frisse wind erop, dan maar even regenjasje aan :j

Wat een mooie foto's Azmay! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:55

Bij ons idem altijd buiten en met schuilstal, overkapping en bomen.

Mo scheren is ook puur eigengereidheid, die kan ik niet droogstappen in de winter ivm haar heetheid dus dan maar zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:03

Bij mij kunnen ze ook altijd en overal binnen staan, stal, afdak en bomen allemaal 24/7 te bereiken daarom neig ik ook naar buiten laten maar dan wel een dekentje
De pre scheer ik meestal en heeft liners en staat verder ook 24/7 buiten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:06

Wij hebben ook al een paar jaar geen dekens meer. Mijn merrie van 26 en haar zoon van 20 hebben echt dunne velletjes. Zij stonden eerst met en de eerste winter zonder, redde hij niet, maar vorig jaar wel. Hij kreeg geen berenvacht, maar heb hem geen een keer rillend aangetroffen.
De nf en shet krijgen meer vacht. Toch is de shet de eerste en enige die weleens staat te rillen laatste tijd.

We hebben alle dekens nog, dus die bewaar ik ook.

De andere ruin stond wel altijd onder dekens en is pas sinds April bij ons. Hij is niet topfit en twijfel erg. Hij is 10, niet zonder gewend. Maar zonder dekens zijn de onderlinge verhoudingen ook wel beter.

We zorgen wel voor beschutting en voeren sinds September bietenpulp bij. En hogen het op met de wiesencobs naar gelang de dagen korter worden en de temp zakt. Naast onbeperkt hooi.

Ik vind het nadeel van dekens ook dat je OF een hele dure moet kopen die perfect ligt en van -15 tm +15 geschikt is. Zeker de laatste winters dat het zo wisselt.
Ga je met dit weer een 0gr op doen leg je alle haren plat en bij een beetje meer kou kunnen ze zelf niks opvangen.

Ik zou ze niet opsluiten. Ben er zelf wel van overtuigd dat ze zich warmer kunnen houden als ze soms wat kunnen lopen en dat de kou op het lijf erger is als ze oud zijn en stil staan.

Een paar jaar terug hebben ze in de winter een paar weken 's nachts op stal gestaan en daar was het eigenlijk weer veel te warm ook.

Wij zouden va 27Sept verhuizen en ons huis moet 25 Okt leeg zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:13

Daarom begin ik pas bij onder de 15 graden met dekens, dat houdt al een hoop gewissel af :+
Nu passen de dames nog ´dezelfde´ maat, denk dat dat volgend jaar niet meer is helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:21

Robijntjah schreef:
Daarom begin ik pas bij onder de 15 graden met dekens, dat houdt al een hoop gewissel af :+
Nu passen de dames nog ´dezelfde´ maat, denk dat dat volgend jaar niet meer is helaas.

Ja, normaal deed ik ook pas va rond de 10gr dekens op. Maar met die rare seizoenen is dat soms niet te doen meer.
Vorig jaar hadden mijn merrie en shet al een wintervacht en werd het opeens echt warm nog. Toen heb ik bij hun de hals uit geschoren.

Ik zeg wel eerlijk dat ik ze op adem stap en gewoon nat terug zet. Als ze op adem zijn en lichaamstemperatuur is goed, kijk ik niet naar de natte haren. Omdat ze 24/7 lopen, zijn ze ook nog in beweging.

Ja, die quarters passen elkaars dekens wel. Maar heb soms net de ene mooier dan bij de ander. Mijn tank is echt zo belachelijk breed, maar wel lastige pasvorm. Hij heeft met teruggesneden schoft.

Ze rollen in de sneeuw en liggen gewoon op bevroren grond te slapen, dus ik ga ook geen dekens meer op leggen als het echt koud is als ze een vacht hebben.
Ik heb weleens gehad dat ik aan kwam en bang was dat mijn merrie vast gevroren was. Ze lag op de grond en meestal kijkt ze alleen op. Ga ik bij d'r zitten en staat ze later pas op. Nu keek ze dus omhoog en ik dacht opeens, o jee, straks is ze vast gevroren...........Geen idee waarom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:33

Op adem stappen is helaas ook niet te doen met mijn race eend :+

Mo ontwikkelt met of zonder dekens een vacht als een beer helaas. Supercharmant, zo’n harige pre :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:54

ClauH schreef:
Als je niet wil blijven wisselen zou ik een bucas aanschaffen. Zo eentje die van +15 tot - 5 goed is. Een rib uit je lijf maar wel super handig.

Ik had er ooit een maar die is helaas gestolen. Niet dat mijn merrie het erg vindt, die staat het liefst in haar blootje.

Leuke foto's!

179 euro zag ik net, veel geld maar als ik al 2 diktes moet aanschaffen zit ik er ook aan. is die alleen echt zo fijn wat ze beweren?