Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:46

Voor den treek henschoten waar ik rij ook een vergunning nodig . Kost 100 euro per jaar maar daarvoor kan je dan echt altijd rijden . Ben in 8 jaar tijd 4 X omgedraaid omdat paard of ik de paden niet vertrouwde.
Overhangende takken en lage struikbegroeing worden weggesnoeid, paden die veel te mul geworden zijn worden met houtsnippers opgestrooid en paden die juist te nat zijn worden vrachtwagens wit zand overheen gegooid. En als het druk is geweest of er zijn werkzaamheden in het bos geweest waardoor de paden rommelig zijn worden ze gesleept! Echt waar! Ben van het lachen van mijn paard gerold de eerste keer dat ik dat zag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:50

Hier worden de brede zandpaden op de hei ook wekelijks gesleept met een grote tractor met sleep en schuif in het midden. Ik noem het altijd de buikschuiver :D
Als ze dat niet zouden doen dan zou je er niet meer kunnen rijden vanwege de diepe sporen die de militaire voertuigen en de bosbouw maken. Dus ik ben wel blij er mee :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:11

Welkom.... Ik wist ook niet dat er gebieden zijn waar je een vergunning voor nodig hebt. Ik vind 100euro wel veel. Maar het word goed onderhouden zo te horen. Hier breid het rij gebied zich gestaagd uit. Het is nog een beetje lastig er te komen langs de drukke rijksweg, maar dan kom je oom in een leuk gebied die zich steeds verder uitbreid. En ze gaan gebieden koppelen. Ze zijn goed bezig haha.

Morgen langs de action kijken naar die netten. En volgens mij hadden ze daar ook van die lampjes voor op je hoofd. Het word echt snel donker. Toch kijken of ik zelf mijn bouwlampen kan aansluiten. Mijn zoon wilde dat voor me doen, maar die zit nog steeds met zijn been.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:30

Welkom Ieris :wave:

Hier betaal je gelukkig niets voor het buitenrijden,zulke bedragen zou ik niet op kunnen brengen on 2 of 3x per jaar te kunnen rijden voor 20 minuten in het bos.
Maar goed...er wordt hier dan ook niets gedaan...de laatste keer moest ik omkeren om dat braamstruiken een deel van het ruiterpad hadden overwoekerd.Daar waag ik mijn paarden niet aan... :n

Maar illegaal via het fietspad gegaan O:)

Ja scheeld veel het zo'n uurtje,blij dat ik de graasperiode van de jongens al zo had verschoven dat ze er om 4 uur afgaan.Dan voer ik meteen en ben ik klaar :)
Vriendlief geeft ze dan om half 10 nog een hapje hooi maar dat staat al klaar,alleen maar een draadje weghalen en er is verlichting in de stal.

Hopelijk zoonlief zijn been weer snel in orde...bouwlamp aansluiten op accu?Is niet ingewikkeld...rode draad op de + en de zwarte op de - ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:17

Welkom nieuwelingen :wave:

Rot he dat het zo vroeg donker is :( maar ja nog maar 7 weekjes dan hebben we de kortste dag en worden de dagen weer wat langer

Heb eens ergens gewerkt waar een aantal collega's meededen met de ramadan, voor hen belangrijk om precies de zonsopgang en ondergang te weten en van hen heb ik toen geleerd dat iedere ochtend en avond ongeveer een minuut scheelt.

Dus nu wordt het iedere ochtend een minuut later licht en een minuut eerder donker en vanaf 21/22 dec is dat andersom dus een minuut eerder licht en een minuut later donker. Echt grappig het was mij nooit zo opgevallen dat het zóveel scheelt tot hun mij dat vertelden haha.
Ik geloofde het ook eerst niet :') dat het dus echt zo'n 14 minuten licht/donker per week scheelt maar er zijn van die schemaatjes met de tijden van zonsopkomst en zonsondergang en daar zie je dat het dus ongeveer wel klopt

Hier hoef je ook niet te betalen om in het bos te rijden, denk dat zoiets wel op steeds meer plaatsen zal komen ivm onderhoudskosten en bezuinigingen helaas...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:54

Ik heb nieuwe bouwlampen en die komen op de 220. En er moeten 3 bouwlampen op 1 draad. Niet zo heel moeilijk denk ik maar wel even werk.

Met zijn been gaat het steeds beter, maar het is ook al 10 weken geleden dat hij hem brak. Hij mag nu langzaam oefenen zonder krukken. En in maart de platen weer verwijderen. En voorlopig ben ik nog steeds zijn taxi. ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:04

kvulden schreef:
Ik heb nieuwe bouwlampen en die komen op de 220. En er moeten 3 bouwlampen op 1 draad. Niet zo heel moeilijk denk ik maar wel even werk.

Met zijn been gaat het steeds beter, maar het is ook al 10 weken geleden dat hij hem brak. Hij mag nu langzaam oefenen zonder krukken. En in maart de platen weer verwijderen. En voorlopig ben ik nog steeds zijn taxi. ;-)

Is op zich niet zo veel werk om het aan te sluiten, maar vooral het ophangen en draden trekken is wat meer werk (tenzij het gewoon losse lampen zijn die je weer weg haalt).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:09

Ik loop een beetje achter geloof ik… Nogal een druk weekend gehad en op mijn werk ook drukke dagen achter de rug.

Welkom Ieris, klinkt als een mooi plekje wat je daar gaat maken :)

Gisteren was het dan eindelijk zo ver, het verwijderen van het zand! *\o/* *\o/*
Waarschijnlijk vandaag of anders morgenochtend is alles er uit en kan het nieuwe zand er in. Nu dus van een andere leverancier die speciaal een schip zand voor ons laat komen omdat het m3c zand dat hij had liggen ook te grof was. Ondanks dat is het aanzienlijk goedkoper dan het zand dat er uit gaat (waarvan we dus het geld terug krijgen). Dat geld wil ik eventueel gebruiken om er polyvlokken door te mengen, maar eerst even 1 of 2 maanden aankijken hoe het zand bevalt. Omdat de bak ook als paddock wordt gebruikt is het makkelijk met uitmesten om geen vlokken er door te mengen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:13

Je zou er ook nog hout snippers doorheen kunnen gooien maar naar verloop van tijd gaat dit uiteraard verteren.
Of andere natuurlijke vezels die wel door de mest mogen.
Maar al het natuurlijke zal verteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:25

Je zit met het afvoeren van de mest... niet elke verwerker wil het nog hebben als er 'rare' dingen tussen zitten. Gelukkig neemt mijn mestboer alles mee.

@vivar: http://zonsondergang.info/ Handig om te weten :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:31

Ja daarom eerst maar zonder toevoegingen aankijken hoe het zand bevalt. Houtsnippers wil ik niet, dat vind ik zo'n vieze drab worden als het gaat verteren... Ik heb uit het verleden ook niet de ervaring dat ik dat echt prettige rijbodems vind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:42

Je hebt veel verschil in kwaliteit houtsnippers... de gewone tuinsnippers moet je idd niet hebben. Die rotten in 2 jaar weg en vormen een keiharde koek die geen water doorlaat. Maar de officiële rijbaksnippers zijn ook een stuk duurder. Die blijven ook langer goed en vormen een mooie stabiele ondergrond. Maar ook die moet je om de 2 a 3 jaar bijvullen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:13

Ja precies zo'n schema Dubbeldun! voordat die meiden dat vertelden had ik er nooooit bij stilgestaan :=

Eindelijk zit er dus schot in Daan! Fijn hopelijk kun je nu snel in je eigen bak gaan rijden :)

Je bent er mooi druk mee Kvulden

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:25

OMG. Ik ben de foto's van mijn Icloud op de pc aan het zetten en kwam in mijn paardenmap de Voor en Na foto's tegen van de wei en de stal van toen we ze kochten en de stal aangepakt hebben. Wat een verschil ook. Ik vergeet wel eens hoe we er eerst stonden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:26

Altijd leuk die voor en na foto's vind ik!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:31

Inderdaad. Ben ook blij dat ik er foto's van gemaakt heb.
Eigenlijk maak ik veel te weinig foto's bij de paarden. Sinds ik mijn Iphone heb, is dat gelukkig wel weer veranderd.
Toen ik nog op pension stond samen met Hammeke hier op bokt had zij continu haar digitale camera bij en van die tijd heb ik echt een massa foto's. Dan sta je er tenminste ook eens bij op :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:15

ZOOOWW.. hele bijlees gedaan :7

Ooh, lees net terug, ik heb ook al eens meegedaan in Appelscha, alleen die zandvlakte was even gassen idd, maar verder gewoon een bosritje eigenlijk. Puzzeltje toen hebben we niet aan meegedaan.

Ik moet ook wennen aan het verzetten van de klok en helemaal nu we net uit Turijke terug zijn.. lange warme dagen naar koude donkere dagen.. bah
Ik vind juist de feestdagen weer erg gezellig :D

Mijn vriend is niet zo van het 'verplicht' eten bij familie, hij ziet het anders dan mij, ik vind het gewoon gezellig.

Daan_O schreef:
Ik vind de feestdagen juist ook het leuke van de donkere dagen. November vind ik altijd een *piep* maand, december dan wel weer leuk met alle kerstversiering etc en januari is ook weer *piep* :P Na de kerst mag het van mij gelijk april zijn :D

Precies mijn gedachte, alleen lichtpuntjes in november, mijn dochtertje jarig is, mijn bonusdochter de 10e en mijn moeder op 11 nov. ga ik daar vaak heen en dan met mijn oudste (5) bij deuren langs en dan nog even bij mijn moeder verjaardag vieren. Komende zondag vieren we de verjaardag van mijn jongste, die word 2.

Soprano schreef:
Verder is het soms wel wat geregel om 2x per dag de paarden te doen naast 2 jobs, huishouden, hond en vriend dat aandacht willen, sociaal leven, familie enz. Nu lukt het wel maar ik vraag me soms af hoe ik dit allemaal ga bolwerken als er ooit in de verre toekomst kinderen gaan komen.

Ik vraag me af hoe dat gaat als ik aan het werk ga. Mijn vriend is steeds vaker een nachtje weg. Twee kids van mezelf, 3 bonuskids van hem de oudste woont hier ook en de andere twee zijn hier ook geregeld.

We hebben 13 paarden straks.. (twee ervan staan te koop) en 4 honden, 2 varkens, 2 vissen en 1 vogel. (Vier honden, tjah. Ik had er twee en hij en toen samen dus vier, anders hadden we er waarschijnlijk niet zoveel gehad hoor).
Maar ik vind het een heel mooi plekje, rij je ook op je paarden?

Tinky, ik herken de snuitjes in je nek verhaal. Alleen hier is het, baasje loopt naar het hek, dus trappen we nog even tegen de boxdeur aan.. }:0

Zo'n lichtslang is idd erg mooi als verlichting, maar zijn toch enorme stroomvreters?

PPPeet schreef:
Ik zie niet op op tegen donkere maanden of feestdagen, maar wel tegen de kou.. op 1 of andere manier kost het me altijd heel veel energie om warm te blijven... ik ga december, januari en februari ook nooit op cc. Dat invlechten en wassen in de kou, gekloot bij de trailer en mijn lezer langs de koude bakrand. Nee mij niet gezien :+

Ik ga ook niet op concours dan, het is me dan ook vaak te druk, kids met Sint Maarten en de intocht van Sinterklaas. De paarden die meer tijd kosten en dan is de bak hard en móet je rijden dus naar een binnenbak. Lastig, moet 's avonds en kleintjes die dan op bed liggen al.. Dan is het niet leuk meer.

Spatter hoe is het met je vinger.. ik weet hoe een beet voelt.. AUWTSJ

Jemig Zammie, wat heb je dan?

Mooi hoor Double! Netjes en wat mooi van die scheve kanten, ziet er chique uit! Love it!

Ik moet ook wennen aan de kleigrond hier, jemig wat plakt die derrie aan de hoeven zeg. Gister voor het rijden dacht ik 'even' uitkrabben.. keihard.

Wij zijn zondag naar Appelscha geweest.
ff filmpje van het gassen :D Mijn vriend is dus aan het mennen en ik sta achterop.. halverwege gingen we even over een raar hobbeltje.. oeps, dan kijkt mijn vriend ook even om, alles goed, ja.. hup hup gaan we weer. We moesten stoppen omdat we andere ruiters tegenkwamen. Met dit span is hij dit jaar kampioen geworden dubbelspan in de marathoncompetitie.
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 27-10-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:15

Fijn Daan dat er eindelijk iets gebeurt!!! Heb geen enkele ervaring met snippers, vlokken of vezels, dus ik ben erg benieuwd wat jouw ervaring straks is.

Zo'n schema ga ik ook meestal bekijken nadat we de kortste dag hebben gehad. Het gaat altijd best snel vind ik.

Yontheke ik maak te weinig foto's..... Ik ben op veel momenten waar een foto maken handig zou zijn, vaak veel te druk bezig met hetgeen er gebeurt en dan ben ik vaak te laat.

Gisteren heeft mijn schoonvader een grote bouwlamp op een staander geplaatst en nu kan ik de hele achterplaats verlichten. Is handig als de hoefsmid in de winter wat later op de dag komt. Vandaag weer prachtig mooi weer bij ons. Zit helaas in de wachtkamer in het ziekenhuis. Problemen met mijn schouder, waar ik meer dan een jaar geleden aan geopereerd ben. Klachten verergeren alleen maar. Hopelijk krijgen ze vandaag duidelijk wat er aan de hand is en wat ze eraan kunnen doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:24

We hebben weer een wei gevonden vlakbij ons in het natuurgebied die te koop staat. Dubbel zo groot als hetgene dat we nu hebben maar nog niet omheind etc. Prijs is niet absurd maar weer het risico omdat je binnen de raamperimeter van het natuurgebied valt. En de groen hebben eerste kooprecht.
Stuk staat nog maar een week te koop.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:29

Hier gister even vandaag ook mooi weer beloofd, het is alleen pakke mistig vandaag. Gisterochtend ook, maar dat trok toen snel weg. Nu helaas niet.

Een lamp is idd erg handig, we hebben een kleine die gaat op beweging en als we achter echt bezig zijn, dan kan er nog een grote op.
In de bak hebben we die lampen die steeds feller worden, helaas is er weer eentje kapot, maar ik heb gister met 1 lamp aan gereden, was ook nog wel best goed te doen.

Had er al een tijdje niet op gezeten, dus het was even afwachten wat ze zou doen, was wel vervelend, maar ik kon haar er gelukkig door rijden. Ze had flink tempo er in en ik dacht prima.. ren maar ik kan zo'n bakbeest als haar toch niet houden, dacht geef mooi been erbij en neem het over.
Na 10 minuten beide kanten wat om en wel steeds wat voltes en gebroken lijntjes gereden en ontstuimig galopje gaf ze zich over en kon ik het tempo bepalen, meteen toen galopje meegenomen die toen ook weer normaal kon. Apart beest blijft het, 17 jaar en stuift als een 4 jarige door de bak.. (En raar vinden dat mijn bijrijders steeds weer stopten, 5 versleten, de laatste stond huilend in de bak naast het paard. Belde mij, ik was binnen; durf er niet meer op.. toen dacht ik laat maar 8)7).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:30

Elan wat leuk dat je de dochters van je man bonuskinderen noemt :) En daarnaast ook nog zo’n grote beestenboel, lijkt me erg veel werk allemaal!

Leuk Yontheke om terug te zien dat er zo veel is opgeknapt. Dan is het toch heel leuk om er foto’s van te hebben. Ik maak veel foto’s haha.
Lijkt me lastig met die weide, maar je kan vast wel ergens achterhalen of het binnen het natuurgebied valt?

[***] wat vervelend van je schouder, hopen maar dat ze kunnen vinden wat de oorzaak is. Sterkte!

Ik kijk eerst even aan hoe dit zand gaat zitten en mocht het nodig zijn dan wil ik er polyvlokken doorheen mengen, dan ben ik er tenminste voorlopig klaar mee. Ik heb niet zo’n trek in ieder paar jaar weer bijvullen enzo…

Verlichting is hier ook nog een dingetje want ik heb nog geen verlichting in mijn stal/bak.. gaan we dit weekend maar eens aan beginnen want nu met een zaklamp is niet handig. En als ik volgende week hopelijk een goede bak heb kan ik tenminste ’s avonds ook wat doen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:41

Ik heb led-slangverlichting.Aanzienlijk goedkoper in gebruik en qua aanschaf valt het mee wat het duurder is.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:46

Daan fijn dat jullie bak goed lijkt te komen.
wij hebben afgelopen week gewoon de grond om laten keren het ziet er goed uit gelukkig, maar heb er nog niet in gereden.

Ja lampen dat lijkt me ook best lastig wij hebben hier ook nog geen verlichting best lastig met die donkere dagen nu.
Ga binnenkort eens kijken bij een boumarkt.

Gaaf span Elan heerlijk als je zo vol uit kan gaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:04

Ja, dat span is idd gaaf om te zien, maar vind het toch spannend op zo'n smal pad.
Ik zou ook niet graag op mijn bonte een span in galop tegen komen. Net eentje in draf en ik stond al achterste voren op een hyperend paard :)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 27-10-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:14

@ Daan: het valt sowieso binnen het natuurgebied. Dat is dus op zich het risico omdat ze nog plannen hebben met het natuurgebied en willen uitbreiden. Onze huidige weide is ook een risico maar we vallen niet binnen de rode lijn maar landbouwgebied dus zitten we al iets safer.

We kopen deze ook niet hoor. Hebben we nu het geld niet voor. Maar de locatie en de grootte zou wel ideaal zijn :)