Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:29

Ik lees nog steeds mee...

Iemand in pension...ik heb het de voormalige eigenaar van Kjarni als optie aangeboden,maar dan zou de situatie blijven zoals hij nu ook is.Hij heeft toen toch gekozen om hem te schenken.

Verder zijn hier wel meiden geweest of ik een plekje had voor hun pony maar ik kan daar niet aan beginnen.Teveel drukte en ze moeten over het erf om bij de pony's te komen.Bovendien kost het teveel energie als ik dingen niet in mijn eigen tempo kan doen.

Ik heb goede-, en slechte ervaring met pension.De laatse ervaring was uitstekend maar de neus van iedereen stond ook dezelfde richting op,we waren met 4 man.Iedereen had z'n taak maar was ook niet te beroerd om die van een ander erbij te nemen.Het verliep soepel...

Gister belde mijn boerman met het bericht dat de jongens helaas van de bouw af moesten,zijn mestput zit tjokvol en het andere land is te nat.Wel lief,hij verontschuldigde zich en had het graag anders gezien.Land stond eigenlijk pas als laatste in de planning.Bood zelfs aan of zoonlief mee moest helpen met stek weghalen.
Gelukkig met vriendlief kunnen doen dus was snel klaar...lig alleen nu weer in de vernieling -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:49

Ik zou nooit een goede pension houder zijn.
Erger me vaak al bij anderen hoe ze met dieren omgaan en op stallen helemaal dus nee, ik ben daar niet geschikt voor.

Monmaster jij rijdt dus een ijslander van 1.35?
Ik heb de berekening van de Amerikanen eens los gelaten op mijn muildiertje en volgens hun zal ze rond de 1.35 gaan worden kwa schofthoogte.
Voor mij echt mini maar ik weet dat dat ook maar een idee is.
Ik zal flink moeten afvallen :o maar zou ik met mijn 1.70 dan wel kwa lengte op haar passen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:23

Mijn afrastering heeft 2 draden...een op 60cm en een op 88cm,mijn jongens zijn 133 cm

Spatter,ik ben zelf 175cm...lengte is niet zo'n punt.Hangt een beetje van de bouw af en hoe je rijd ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:29

Ze is nu al, met 1.5 jaar , al aardig rondgeribt dus dat geeft hoop.
Verder geloof ik wel dat ik kwa rijden netjes kan zitten en muildieren lopen heel vlak.
Alleen weeg ik veels teveel dus dat is een mooie stok achter de deur om daar hard aan te werken.
Hb nog 2.5 jaar om te zorgen dat ik terug ga naar een net gewicht.

Mijn omheining is 2 m hoog waar alles nog netjes zit, op sommige plaatsen wat lager.
Mijn voorhek zal rond de 1.20 zitten .
De hoofdpoort bij de weg is 1.50.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:33

Bij mijn weten is een muildier ook veel sterker...

Hier staan ze met lange tanden hooi te eten :(:) ,of ik mij zekerweten niet vergist heb en het draadje niet open moet doen.
Vind altijd zo sneu maar eigenlijk zijn ze gewoon verwend :+ ,straks mogen ze nog even op het gras in de tuin.Moet kaal zodat er bemest kan worden...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:38

Tinky12 schreef:
Bij mijn weten is een muildier ook veel sterker...

Hier staan ze met lange tanden hooi te eten :(:) ,of ik mij zekerweten niet vergist heb en het draadje niet open moet doen.

Heel herkenbaar! Zo staan ze hier ook voor het hek naar de wei toe, baasje kijk eens hoe het gras wuift in de wind, wij lusten dat wel hoor, ja jongens nog even wachten tot einde van de week. Dan mogen jullie weer op de wei.

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:41

Hier staat het hooi al 5 weken onaangeraakt :D
Het mag duidelijk zijn dat het gras groeit *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:43

tinky klopt, ik mag uitgaan van 30 % van haar gewicht maarja, hoeveel zal eentje van 1.35 wegen, nou ook niet zoveel denk ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:54

Mijn jongens zitten rond de 350/375 kg

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:58

zou ik 105 kilo mogen wegen :oo geloof niet dat ik dat haar ga aan doen.

Niet dat ik zoveel weeg maar het idee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:08

Onze buiten omheining is tussen de 1.50 en 1.80 hoog.In principe kan mijn eigen paard er over springen.Dat heeft ze tot nu toe nog niet gedaan,wel springt ze wel eens over een tussen omheining van de ene wei in de andere die zijn ook iets lager 1.20.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:09

Het is een indicatie,altijd naar het dier zelf kijken en zo'n gewicht zo ik zelf ook niet op zo'n frutje zetten hoor :+

Je merkt snel genoeg als je te zwaar bent,1x gezien dat een ruiter echt te zwaar was voor het dier.Beessie had echt moeite en draven was helemaal een drama.Lag er ook nog een giga westernzadel op met dikke deken eronder :n

Als je echt te zwaar bent en je gewicht niet kan minderen,zul je iets anders met je paard moeten doen dan rijden.Dat had de dame in kwestie niet begrepen :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:27

Oh zeker hoor, als ik te zwaar ben ga ik mennen of zo.
Blijven doet ze en ze kan altijd mee als pakpony.

Mijn zadel weegt rond de 10 kilo, is een BM en die worden veel gebruikt bij muildieren omdat ze toch een wat andere rug hebben als paarden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:04

Hier thuis hebben ze het ook moeilijk. Omringd door gras en niks waar ze op mogen. Boer zit overal op.
En thuis is onze wei opnieuw ingezaaid. Dus dat is best cru...mooi groen wapperend gras aan beide zijden vd bak.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:10

Hier haal ik ze er zo weer af. Zullen ze ook wel weer niet blij mee zijn. Maar wil vanavond nog rijden en dan is een uitgebuikt paard wel fijn hihi

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:51

Ik ben mijn shet verloren aan Atypische myopatie |( . Wij hebben zelf geen esdoorns, maar de buren wel en ik vind wel eens van die helicopters in mijn weiland. Blad eigenlijk nooit. Kan helaas niet tegen de buurman zeggen dat ze om moeten. Maar ik hoop het niet nog een x mee te maken.

En ik kan officieel melden: die magnesium doet dus echt zijn werk! Vandaag alleen naar het bos geweest en ritje van 17,5 km gemaakt. Het was heerlijk! Ze is nog best wel kijkerig en staat ineens af en toe stil, als ze iets verdachts heeft gespot, maar is niet meer hysterisch! De scherpe randjes zijn er echt vanaf. Hier kan ik goed mee leven! Tnx Ojajoh!

Dit is echt geen toeval, het is echt de magnesium. Ik ben echt zo blij! Echt lekker gereden, was heerlijk weer en Caj kon zich gewoon ook op delen ontspannen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:55

sakvis schreef:
Onze binnenomheining is 110 cm hoog. Op 55 cm en 110 zit lint. De buitenomheining zal 120 / 130 cm hoog zijn. Met vijf draden. Grootste paard bij ons is de kwpn'er. Maar we hebben geen springers en de shet kruipt ook nergens onderdoor.

Is het voor jou geen optie op afstandsissolatoren verticaal op de paal te zetten? Dan krijg je er volgens mij een cm of 20 bij in de hoogte.

Had ik ook aan gedacht maar een paal van 160 kost minders dan die isolator . Nu 2,40 per stuk namelijk

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:03

Fabster wat fijn dat de magnesium werkt. Ik had 110 omheinimg met voorheen het grootste eigen paard 165 er staan maar geen een die het in zijn hoofd haalde om eroverheen te gaan. Nu staan er vanalles wat. A pony d pony pre van 160/165 en 1 van bijna 170 maar die stapt nog niet over een draad als die op de grond zou liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:03

*\o/* super fabster!! Want dat is exact wat magnesium doet, de scherpe randjes er af halen, die van mij blijft ook altijd super alert en ziet alles, maar het is niet levensgevaarlijk meer.
Hihihi ben blij dat ik heb doorgezeurd, want twijfelde daar wel over, ik wil dan niet zon dramdoos zijn weet je wel :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:06

Ik ben ook blij dat je hebt doorgezeurd! Dat mag bij ADHD-ers met autistische trekken, hoor. Anders wordt het niet opgemerkt... :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:14

Wat super goed om te horen dat het werkt Fabster!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:19

Ik moet de mijne zo over een half uurtje van het land af halen, dan lopen ze dik 1,5 uur.
de grote liet echt weten net na het rijden dat ie niet gedient was van de paddok, moet eventjes mijn schoenen met stalen neus aan doen dus liep effe naar binnen brullen dat ie deed.vandaag ging het iets beter met buiten zetten. Pff een hele hou, paard is verpest waar ie vandaan komt. daar mochten ze met zijn allen tegelijk aan de kletter naar de weide boxdeuren open en gaan, leer dat een paard maar eens af, hoofdstel in hengstenketting en zweep mee een stuiterende zijgangende groot paard langs de weg....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:31

Fijn dat het helpt fabster! Kun je nu genieten van je ritjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:44

Ik ga die 2 drama Queens van mij nu even 2 uurtjes wei geven ....
Vooral grote staat dramatisch zielig te doen zodra ik ook maar in de buurt kom.

Vind lona wel weer een stuk beter uit haar ogen kijken, heb er toch een schep extra dieet muesli per dag ingegooid, ondanks dat ik ze te dik vind, maar dit werkt toch echt wel, tezamen met de balancer.
En door het nu in de avond een paar keer in de week met allebei wat te kunnen doen, ben ik ook weer een paar kilo kwijt! Word ik erg blij van, want lukte maar niet en stond weer stil.
Nu alleen MiniMe nog op de juiste dosis pergolide zien te krijgen en dan maar hopen dat zij toch ook weer beter gaat lopen. Haar normale draf is nog er slecht vind ik, maar als ze vol gas gaat in draf loopt ze gek genoeg ineens super!
Die pony is net der baas: altijd van die vage ziektes en symptomen... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:08

Onkruid vergaat niet, zeggen ze hier. Of: degene met de meeste kwalen leven het langst. Ik hoop maar dat het waar is. Want dan krijg ik een heel lang leven :+

Hoe bevalt die balancer? Ben wel geinteresseerd, nu iemand op koper en zink wees. Ben er over gaan lezen en eens kijken wat er bij mij in het voer zit. Maar je vindt wel overal veel ijzer in, maar maar weinig koper en zink.