Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:54

Ik heb vorig jaar speedibeet bijgevoerd en nu fiberbeet. Mest is beter dan ooit sinds ze aan huis staan en geen voordroog meer krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:04

Echt geweldige foto's!
Brave ponies ook!

En natuurlijk gefeliciteerd met het huis :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:11

Gefeliciteerd Chasey!

Ik heb "ouderwetse" bietenpulp gevoerd, vulde dit aan met tarwezemelen ivm scheve calcium fosfor verhouding. Dacht 2x tarwezemelen op 1x bietenpulp droog.
Mijn fjord was er verzot op. Die houdt sowieso van snotvoer, want lijnzaad kaal vindt hij ook het einde.. :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:11

Ik voer trouwens ook Speedibeet bij.
Nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:28

Leuke foto’s Chasey! Gefeliciteerd dat de koop rond is.

Hier doen de oudjes het er ook goed op, verbaasde me over de berichtgeving rondom bietenpulp en vroeg me af welke waarde ik eraan moet hechten. Wil het allemaal zo goed mogelijk doen en voer al graanvrij aangevuld met supplementen en balancer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:33

Akshay schreef:
Gefeliciteerd Chasey!

Ik heb "ouderwetse" bietenpulp gevoerd, vulde dit aan met tarwezemelen ivm scheve calcium fosfor verhouding. Dacht 2x tarwezemelen op 1x bietenpulp droog.
Mijn fjord was er verzot op. Die houdt sowieso van snotvoer, want lijnzaad kaal vindt hij ook het einde.. :')

Ja zemelen geef ik ook erbij

Chasey gefeliciteerd met het officiële deel van de koop. Is bij agrarisch wonen ook zekerheid dat je het omgezet krijgt of is het een hele grote gok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:14

Akshay schreef:
Gefeliciteerd Chasey!

:') :') :') . Ik ga de komende week ook maar eens een kuurtje met lijnzaad doen. Ik heb niet de indruk dat mijn paarden veel zand eten, maar ik lees allerlei horror verhalen over zandkoliek, dus ik ga het maar eens met snotvoer proberen :j

Physilium en vlozaad krijg ik er hier echt niet in......

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:22

rover_ schreef:
Wat een schrik GD, gelukkig goed afgelopen.

Wauw, knap van Elza Belker, dat is een grote sprong vooruit.

Hoe kijken jullie aan tegen het voeren van bietenpulp? Heb hier de versie die je lang moet weken, goede kwaliteit, geen troep in. Las op internet dat bietenpulp niet goed zou zijn voor de darmflora door pectine (?)

Ik voer het buiten het weideseizoen om twee keer daags aan beide paarden. Ze eten het graag, zien er goed uit en blijven goed op gewicht. Ik ben er dus tevreden over.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:23

Ik geef de physsilium slobber van Subli, beetje lekkere meusli erbij en het is zo weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:29

Belker schreef:
Ik geef de physsilium slobber van Subli, beetje lekkere meusli erbij en het is zo weg.

Daar heb ik ook al eens naar gekeken en een schepje geprobeerd, maar helaas, zowel oudje en merrie weigeren het te eten.

Daarbij zijn beide paarden aan de "ronde" kant en is het belangrijk dat er zo min mogelijk extra's in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:33

De slobber werkt hier ook perfect!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:39

@Greendragon: dat is schrikken!! Gelukkig alles goed afgelopen.

Ik voer al jaren om de 3 weken een paar dagen flink physsilium husks door het voer. Hoef je niet te koken oid, ik men het gewoon door de brok/muesli/speedibeet.
Als dat laatste idd pectine bevat is dat alleen maar goed, want dat is hét stofje wat een beschermend laagje in de maag vormt tegen maagwandaantasting wat het begin van maagzweren is.

@Chasey : wat een leuke foto's.. die zijn wel kerstkaart-waardig :)

@malenka: boon in de koker dacht ik ook aan.
@Belker: fijn als het paard zo snel weer het vertrouwen krijgt.

Peppy is gelukkig wel gek op een stukje banaan en natuurlijk appels en wortels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:44

Citaat:
Ik voer al jaren om de 3 weken een paar dagen flink physsilium husks door het voer. Hoef je niet te koken oid, ik men het gewoon door de brok/muesli/speedibeet.
Als dat laatste idd pectine bevat is dat alleen maar goed, want dat is hét stofje wat een beschermend laagje in de maag vormt tegen maagwandaantasting wat het begin van maagzweren is.

Ik zou echt willen dat dit bij mij zo makkelijk zou gaan. Echter krijgen ze hier geen krachtvoer, maar zo'n 75 gr pavo vital per dag en je moet ook zoveel van de psyllium zaadjes geven, dat schiet echt niet op tussen 75 gram.

Pectine is inderdaad alleen maar goed voor maag en darmen volgens mij.

Bah greendragon, dat zijn geen leuke dingen. Fijn dat er geen grote schade lijkt te zijn....

Weet iemand hier wat voor plant/boompje dit is? Lijkt op een soort den, maar ik kan het niet vinden.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:46

[***] schreef:
Citaat:

Ik zou echt willen dat dit bij mij zo makkelijk zou gaan. Echter krijgen ze hier geen krachtvoer, maar zo'n 75 gr pavo vital per dag en je moet ook zoveel van de psyllium zaadjes geven, dat schiet echt niet op tussen 75 gram.

Pectine is inderdaad alleen maar goed voor maag en darmen volgens mij.

Ik voer dit ook.
Maar dan met een maatbeker Pavo Daily Plus ruwvoermix.

Mn merrie is een pietlut met eten, maar met de ruwvoermix erbij eet ze t smakelijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:47

@boemel, gooi je het er dan gewoon droog doorheen? Gaat het niet vreselijk kleven in hun mond als het nat wordt van speeksel?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:52

@greendragon, dat is even flink schrikken zeg! Gelukkig is je merrie er goed vanaf gekomen :(:)

@Chasey, wat een geweldige foto's <3
Fijn dat de aankoop van het huis rond is!

Ik moet de paarden buiten zetten en de stal gaan doen maar het regent en ik heb geen zin :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:52

[***] schreef:
@boemel, gooi je het er dan gewoon droog doorheen? Gaat het niet vreselijk kleven in hun mond als het nat wordt van speeksel?

Ja, gewoon droog.

Ik heb nooit iets gemerkt van kleven.
Je mag het ook droog voeren, dus denk dat dat niet zo zijn als het slecht zou zijn.

Ik deed t bij mijn andere paard ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:54

Ah oke, dan kan ik dat ook nog eens proberen.

Ik bedoel niet dat het slecht zou zijn, maar ik weet van mijn paarden uit een eerdere ervaring dat het (vooral bij mijn oudje) onder zijn bovenlip een dikke klont vormde en dan wil hij niet verder eten.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:56

@[***]: het is iig een geënte treurvariant :)
Zitten er doornen aan ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:59

Nog 1 week ... en dan hebben we om deze tijd ook de sleutel van ons nieuwe huis.
Dan gaat de mega verbouwing beginnen.

De paarden hopen we April/Mei aan huis te kunnen hebben.
En dat is heel fijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:00

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:00

[***] schreef:
Ah oke, dan kan ik dat ook nog eens proberen.

Ik bedoel niet dat het slecht zou zijn, maar ik weet van mijn paarden uit een eerdere ervaring dat het (vooral bij mijn oudje) onder zijn bovenlip een dikke klont vormde en dan wil hij niet verder eten.....

Ik heb t idee dat t vlozaad goed aan de ruwvoer blijft kleven en mooi gelijkmatig naar binnen gewerkt wordt,maar misschien is t bij een oud paard anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:01

DubbelFun schreef:
@[***]: het is iig een geënte treurvariant :)
Zitten er doornen aan ??

Ah dank! Geen doornen.
Mijn moeder vindt deze zo leuk. En zou hem haar graag cadeau doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:01

Ik maak mijn voer altijd wat vochtig en dan blijft het daar prima aan plakken.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:02

Je kan het voer ook wat nat maken en dan de vlozaad er doorheen roeren als je het geeft.