Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 05:10

Stal verhuren heb ik ook gedaan wat een ergenis, ik begin er nooit meer aan!

Denk ook aan slopen, hier werd mijn hele stal afgebroken en wie kon voor de kosten opdraaien?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:00

Ow ja. Omheining idem. Wel al jaren geleden. Beest rende ontelbare keren door de draad en ik maarnieuwe palen isolatoren en draad kopen. Ben het erna maar in rekening gaan brengen. Een keer kan gebeuren maar dit werd te gek.

Moet nu voor mij zelf ook de omheining aanpassen. Mijn pre blijkt springpaard te zijn. Stond gisteren in de wei terwijl alles afgesloten was. Laatst ging hij in de bak al over de draad. Gisteren prikpaaltjes besteld die ik naast de paal vast wil zetten en dan op 1.60 en extra stroomdraadje. Denk dat dat nu sneller en goedkoper is dan alles opnieuw omheinen. Mocht ik verhuizen pas ik alles meteen aan met 1.60. Wss zo'n draad panelen of geraspte hekwerk.
Wat een Hoe hoog is jullie omheining?

sakvis

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:27

Onze binnenomheining is 110 cm hoog. Op 55 cm en 110 zit lint. De buitenomheining zal 120 / 130 cm hoog zijn. Met vijf draden. Grootste paard bij ons is de kwpn'er. Maar we hebben geen springers en de shet kruipt ook nergens onderdoor.

Is het voor jou geen optie op afstandsissolatoren verticaal op de paal te zetten? Dan krijg je er volgens mij een cm of 20 bij in de hoogte.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:34

Hier ook 1.20m met 5 draden. Maar dat was omdat ik begin met een shet erbij. Die kon ovetal onderdoor. En de Belg kon overal overheen met zijn grote kop. Nu ik geen shet meet heb, zou ik eerder kiezen voor 3 draden. Maarja, ik gahet niet opnieuw doen.

Ik betaalde in pension ook 210 euro voor een paddock.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:35

Het eerste wat ik kreeg te horen toen we dit huis kochten: kan ik met mijn paard bij jouw komen staan? Euhhhh nou NEE! Zowel mijn man als ik willen het niet. Je doet het nooit goed, er kan een hoop gezeur komen. Plus dat we graag de boel voor onszelf willen hebben en dit niet hebben gekocht voor een ander.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:37

Ik twijfelde ook, zelf een paard erbij kopen of een pensiongast. Nu moet ik zeggen dat ik een hele fijne pensiongast heb. Een dame van 54.. Komt misschien 3x per week. Ik heb er ook een leuk rijmaatje aan. Alleen is toch ook maar alleen.

Hoefsmid komt vandaag ipv gisteren.lk vind het best spannend, nu ik er niet bij ben. Uitgebreide instructie gegeven.... Eerst de paarden opsluiten in de paddock, voor hij het hek doorgaat.... Sleutel ligt hier, hek weer op slot... Ik hoorde mezelf meutelen.

Maar ja alternatief is volgende week en ik ben bang dat dat te laat is.
Ik hoor mijn man al zeggen.... Maak je niet druk, dat redt hij wel.
Bovenmaat van ramp zegt hij vanmorgen, ik denk dat ie zo doorrijdt... En de paarden kunnen ontsnappen.... Lekker mij opfokken.

Mijn omheining is 1.35.. Maar ja ik heb een IJslander ....1.36 en een Tinker 1.50
Afbeelding
Toen nog 2 IJslanders
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 12-04-16 07:42, in het totaal 2 keer bewerkt

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:38

Hier hebben we de tussenomheining met 2 draden 55 en 110 hoog.
Buiten omheining gaan we opnieuw zetten en daar komen 5 draden tot 150 ofzo hoog dat moeten we nog even bekijken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:41

Ik heb wisselende hoogtes van omheining. Denk tussen de 1.10 en 1.30 m.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:51

Binnen omheining is hier een enkele draad of koord op 1m - 1m10. Langs de weg staat een buiten omheining met dubbele draad er nog eens achter op 1m50. De binnen omheining wil er nog wel eens 1 over of doorheen gaan.
Wij betalen gewoon als onze paarden omheining slopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:51

meggiemeg schreef:
Het eerste wat ik kreeg te horen toen we dit huis kochten: kan ik met mijn paard bij jouw komen staan? Euhhhh nou NEE! Zowel mijn man als ik willen het niet. Je doet het nooit goed, er kan een hoop gezeur komen. Plus dat we graag de boel voor onszelf willen hebben en dit niet hebben gekocht voor een ander.

Dan heb je ineens heel veel vrienden he? Maar moet je hun eens nodig hebben dan zijn ze er niet :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:05

Mijn man en ik willen ook geen pensiongasten. Denk wel eens dat het makkelijk is in vakanties enzo, maar dan heb je in het weekend ook altijd iemand over de vloer. Geen zin in.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:08

Pensionklanten op eigen erf, spreek me er niet van. Nooit meer! Tenzij inderdaad een paard met pensioen of revalidatie etc waarbij je het zelf voor het zeggen hebt. Toen het paard van mijn stiefzus bij mij stond heb ik er nooit problemen mee gehad terwijl wij persoonlijk ook niet de dikste vrienden waren toen maar ik mocht gewoon mijn plan trekken.

Hier de omheining op 1.30m met 4 draden waarvan de laagste op 15 of 20cm? Anders gaat de shet er wel onderdoor :) vroeger 3 draden.

Sta nog steeds met Ami op de pensionstal. Geef ondertussen toch maar zelf hooi bij wat eigenlijk absurd is als je bekijkt dat je stalgeld betaald en mijn man ergert er zich dood aan. Het is een beetje de gulden middenweg zoeken in alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:52

Ik heb heel lang gedacht, dat ik een hele goeie zou zijn, om een pensionstal te runnen. :+

Maar als ik heel eerlijk ben, ben ik juist zelf al geen goeie pensionklant; Ik maak mij veel te snel zorgen of paard en pony lief het wel goed hebben, kan ik er heel slecht tegen als gedane beloftes niet nagekomen worden en als ik hier dan geen gehoor bij krijg bij de betreffende stal zelf, trek ik toch mijn eigen plan.
Ook ben ik een hoop, maar totaal niet arrogant en wat de paarden betreft nog altijd wat onzeker en houd ik niet van roddelen, of kwaadsprekerij, maar werd dan zelf eigenlijk altijd het onderwerp van gesprek. :7.
Laat mij het maar grotendeels in mijn eentje doen, hoewel ik wel heel blij ben dat ik, sinds dat ik hier woon, toch kan terugvallen op een aantal hele lieve en leuke meiden, waar ik tegen aan kan mutsen, of gewoon een schop onder mijn hol van krijg, als ik het niet meer goed zie allemaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:10

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:

Dan heb je ineens heel veel vrienden he? Maar moet je hun eens nodig hebben dan zijn ze er niet :')

Klopt! 1 zien we ineens niet meer nadat ik aan had gegeven dat haar hond niet meer welkom was. Ze dacht dat we een gratis pension waren, laten ze nu vaak wat hebben en met grote regelmaat op vakantie gaan.... Nee dank je, heb genoeg aan mijn eigen gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:16

Als mijn oudje overlijd zal ik er toch iets bij moeten hebben, dus ik denk dan ook richting pensionada.
Voor mezelf zal ik er niet snel meer een 2e paard bij kopen. En shetlanders als gezelschap heb ik niets mee.
De buitenomheining (aan een drukke 80 km weg) is hier 175 gaas langs 2 kanten, 150 + randje prik op 175 aan de andere kant, 125 langs de oprit en binnenkant rond de PP 1 meter.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:25

Ik heb een paar pensionklanten,ik heb alleenhet voordeel dat ze niet langs mijn huis moeten omdat de wei voor het huis ligt.Natuurlijk staat er wel eens één voor de deur met een vraag of omdat ze de sleutel vergeten zijn.
Pensionklanten hebben hun voor en nadelen.Maar het geeft ook wel gezelligheid.
Wat ze bij ons betalen durf ik haast niet te zeggen als ik de prijzen hier lees.Hier staan ze 24/7 buiten,ik heb een buitenpiste van 20x40 4 ha wei een schuilstal van 10x15 een zadelkamer.In de zomer mag de winterpaddock van 1ha als springtuin gebruikt worden.Ik heb wel geen buitenverlichting in de piste .Wel is er verlichting in de stal en in de zadelkamer.verder zit hooi en krachtvoer er bij in.Ik vraag alleen dat ze hun eigen rommel opruimen ,mee klussen word gewaardeerd maar hoeft niet.Bij ons betalen ze 140 in de maand.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:26

Hier hebben we ook een "oudje" staan, maar niet in pension. Die hebben we gekregen. Wij hebben plek en het is wel lekker om paarden niet alleen te hoeven laten als je gaat rijden.

Omheining heb ik eigenlijk geen idee hoe hoog die is. Thuis is hij wat lager dan op de grote wei. Denk dat we ook rond de 1.50 zitten met het bovenste draad. En hebben 2 draden hangen. Misschien als er een pony bij komt dat er een draadje onder komt nog, maar dat hangt weer van de pony af.
De grote wei komen ooit ook schapen te lopen denk ik dus daar komen wel meerdere draden om dat spul binnen te houden :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:41

Ik heb ook al diverse keren de vraag gehad of ik een paard er bij wil in pensioen, alsjeblieft niet! Ik vind het juist heerlijk om met niemand rekening te hoeven houden en zou bang zijn dat er toch gezeur van komt.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:00

Wat apart, zoveel negatieve ervaringen met het verhuren van stallen. Hier is het eigenlijk helemaal nooit een ergernis. Klanten zijn altijd tevreden geweest en ze zijn netjes, slopen niks en de paarden ook niet :) Ik heb er wel een weggestuurd omdat ze een paard had die de hele kudde kort en klein sloeg, maarja, dat was dus ook snel opgelost. Dat soort dingen zijn niet zo leuk om te moeten doen, maar voor de rest is het hier tot nu toe altijd heel goed gegaan... Nu ben ik wel nieuwsgierig of er bij de mensen met negatieve ervaringen de pensiongasten hun paard ook reden enzo? Hier zijn ze immers wel met pensioen en de klanten komen hooguit eens in de week... Dus ik vraag me af of daar veel verschil in zit.

De omheining is hier niet heel hoog, ik schat zo'n 1.20m. Palen met 2 rijen schrikdraad ertussen, echt draad, geen lint. Bevalt zeer goed. Maar geen springers hier. De paarden vinden het altijd wel best op de wei waar ze staan en doen nooit ontsnappingspogingen gelukkig. We zitten hier niet aan een drukke weg en de paarden moeten altijd meerdere omheiningen zien te doorbreken willen ze op de weg terecht komen.

Mooi omheinig bij jou, Monmaster!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:00

Oeps, ik postte mijn bericht dubbel, m'n kitten sprong op het toetsenbord :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:48

Opfokstalling is altijd prima verlopen. Ik stuurde geregeld een berichtje/foto. Verder zag ik ze zelden. Paardjes gingen gewoon geheel mee in alles zoals mijn eigen.
Geloof dat geen bedrag op kan tegen inleveren van onze privacy.
Elke dag "open" zijn 7 dagen per week lijkt me helemaal niks.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:48

Tuin/paardjes zijn hier een geheel. Dat speelt ook wel mee hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:53

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:55

DubbelDun schreef:
@liseef: wel een eigen account aanmaken voor hem/haar hé ;)

Ik wilde deze link hier ook even delen
DGK_Utrecht @ [MD] Centraal topic over atypische myopathie.

Wij hadden een heleboel esdoorns om de paddock staan. Die hebben we allemaal omgehaald 2 jaar terug. Wilde geen risico lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:00

Groot gelijk... ik heb al zitten zoeken om de verschillen soorten te herkennen, maar de gewone en de Noorse heeft nogal een gelijkend blad.