Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:27

palousa_boy schreef:
Moet je ze er zelf uit halen zeker :+

:D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:30

palousa_boy schreef:
Moet je ze er zelf uit halen zeker :+

Nee ze liggen netjes opgerold klaar ;-)

Zammie schreef:
Als ze er goed uitzien, dus nog heel enz zou ik het wel doen.

Ja ze niet er goed uit. Zie er zo niks aan. En ik heb wat minder nodig. Dus heb dan nog wat speling.

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:33

Wat betalen jullie op dit moment voor een grote baal verpakt hooi?
Ik betaalde altijd 40 euro en dan werden ze hier afgeleverd en op de plek gezet. Dat blijkt nu toch wel een kunst omdat weer te vinden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:34

Het kan zijn dat het plastic wat oud is geworden en dus sneller breekt, maar verder kan er niet zo heel veel mis zijn met gewone kale drainagebuis.
Als er van dat wol omheen zit kan het wel zijn dat dit al aardig dichtgeslibd is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:34

Ik betaal 50 euro kvulden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:59

Wij hebben hier ook 's avonds vleermuisjes boven de wei vliegen. Heel klein zijn ze. Maar ze doen niks :)

Kirrr: Meter of 6 is inderdaad een mooie hoogte :) Denk dat ze hier ook zoiets staan, of iets lager. En dat werkt prima.

DoubleVv: Leuk! :D Laat je het ons zien als het af is? :)

Klinkt als een heerlijke vakantie Elan_GV!

Hm ik heb geen idee kvulden, maar als ze er echt oke uit zien, waarom niet... En momenteel koop ik nog geen grote verpakte balen hooi...

Echt, paarden... Ik wou dat ik er nog 10 van had... :') Van de week kwam dus de smid er een ijzer onder terugslaan die er zondag afgevlogen was, zit ie nu weer los en scheef! Toch was ze wel goed beslagen, zag er keurig uit en hij zat er goed onder. Wat die klojo er toch soms mee doet... Maar we hadden toen al besproken dat ze weer zonder kan, dus morgen trekt de smid er ze beide helemaal onderuit :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:02

heb 25 betaald ..plus levering komen ze op 28 €
had wel geluk dat we de hele voorraad bij de eerste snee binnen gehaald hebben want toen was er erg veel gras en toen werd het een droge zomer

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:08

besita schreef:
heb 25 betaald ..plus levering komen ze op 28 €
had wel geluk dat we de hele voorraad bij de eerste snee binnen gehaald hebben want toen was er erg veel gras en toen werd het een droge zomer

25 euro voor een grote baal??? Dat is wel heel goedkoop.

palousa_boy schreef:
Het kan zijn dat het plastic wat oud is geworden en dus sneller breekt, maar verder kan er niet zo heel veel mis zijn met gewone kale drainagebuis.
Als er van dat wol omheen zit kan het wel zijn dat dit al aardig dichtgeslibd is.

Zou je ze nog kunnen schoonspoelen voor de zekerheid?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:11

je/een loonwerker aanspreken helpt vaak

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:12

De deuren beginnen ook vorm te krijgen. Morgen werken ze deze verder af en dan word het traliewerk opgemeten en besteld. Als alles zo blijft verlopen kunnen ze er voor de winter in :)Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:20

Dat ziet er heel goed uit DoubleVv

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:24

Ziet er mooi uit Double.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:36

Mooi hoor! :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:39

Wauw mooie stallen!

Ga morgen bellen voor de lichtmast.

Net terug van 26m2 klinkers uitbreken, inladen en hier terug uitladen. Was normaal voor volgend weekend, maar vanochtend telefoon of het dit weekend kon. Maar morgen halen we de rubber staltegels, dus vandaar vanavond maar snel. Ging gelukkig zeer vlot. *\o/* Dat is ook weer achter de rug.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:46

Pfffff net dierenarts bij Rosie gehad. Ik dacht ik moet toch iets minder voeren ze word nu wel wat dik. Maar toen wilde ze vanavond geen brokken. Dat vertrouwde ik niet. Dus controleerde ik na een tijdje nog even en een uurtje later nog eens. Toen lag ze op de grond. Omdat ik toch een naar gevoel had ben ik naar haar toe gegaan. Ook toen ik het vroeg ging ze niet staan. Ze ademde wat stokken. Na dat ik het halster had omgedaan kreeg ik haar met veel moeite op de benen. Ze wilde niet stappen. Na veel moeite deed ze een paar stappen ( ik dacht aan koliek. ) zoveel ik ervan weet moet je dan toch bewegen. Na 15 meter begon ze te plassen en te poepen gelukkig. Maar ze knapte er niet van op. Ik wilde niet wachten en heb de dierenarts erbij gehaald. Zij dacht inderdaad ook aan koliek. Ze had ondertussen alweer gepoept. Dus dat was goed. Maar ze was nog steeds erg opgeblazen. Ze heeft een spuit gehad om de darmen te ontspannen en toen knapte ze gelukkig op. Pfffff. Ik voelde me wel schuldig. Ik heb sinds gisteren wat van de baal met kuil door het hooi gedaan. Ik weet niet of dat het was, maar die baal die ga ik maar niet meer voeren. Ik hoop dat ze hem weer op willen halen. En dan snel zorgen dat er hooi bezorgd wordt.

Ik vond het heel lastig en eng. Mijn merrie en Shetlander ken ik zo goed. Die kan ik goed lezen. Maar Rosie is er nog maar zo kort. Dat ik nog niet goed kan zien wat er aan de hand was. Dus geen risico.....de dierenartbellen. We zien wel weer wat de financiële schade hiervan is. ;-)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:24

Wendy schreef:
Ik gebruik houtkrullen omdat mijn mestboer dat graag wil, en aangezien hij de mest gratis afvoert... vind ik dat prima.

Zo dat heb je goed geregeld!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:11

Elan...klinkt inderdaad als een geslaagde vakantie,lekker nagenieten :)

Kvulden...arme Rosie :(:) kan inderdaad wat gas zijn en daar kunnen ze behoorlijk ongemakkelijk van worden.Met koliek moet je trouwens niet altijd lopen.Alleen als het paard er niet echt problemen van maakt.
Soms is het wel goed als de boel wat verstopt is of met gas maar als het echt kramp is en paard wil liever liggen en wat rollen,lekker laten gaan.
Niet koste wat kost overeind schoppen zeg maar,dat de darmen in de knoop kunnen raken met rollen is allang achterhaald,ga zelf maar eens met pijn in je buik lopen.

Heb zelf ook zo af en toe koliek en dat kan zo heftig zijn dat het zweet aan alle kanten uitbreekt en ademen moeilijk gaat.Lekker als er dan iemand komt die je een trap voor je derriëre geeft en zegt dat je een stuk moet gaan lopen :+

Dus met een paard lopen met koliek kan op zich wel,als het paard mee wil werken.Wil hij tussendoor even liggen of rollen,lekker laten gaan.Na het opstaan kun je altijd weer kijken of ze nog een stukje willen stappen.

Buuv heeft hier ook een bouwlamp voor de bak en dat ding is ook een meter of 6.Vind afschuwelijk licht en staat ook niet prettig maar voor die 2 á 3 x per jaar dat ze dat ding gebruikt,mijn zegen heeft ze :D Staat trouwens keurig verdekt opgesteld tussen de bomen dus van de weg af zie je hem niet.

Double...stallen begint echt al wat te worden,even doorbuffelen en ze kunnen er in.

En gebruikte drainagebuis...och als verder prima uitziet en de wol is niet verstopt....

Wat de vleermuizen betreft...nee ook in galop weten ze je prima te omzeilen.Vroegâh toen ik nog op de manege reed,hadden we in de overdekte buitenbak ook veel vleermuizen. 's Avonds vlogen die ook rakelings lang je hoofd op jacht naar insecten.Noog een geplet tegen een cap tegengekomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:39

Ach arme Rosie, gelukkig gaat het nu weer beter. Hier ook veel ervaring met krampkoliek bij mijn merrie. Zoals Tinky zegt, niet dwingen te lopen! Mijn merrie kan overigens niet tegen kuil, voordroog of "iets" dat in plastic heeft gezeten.

Ik zou deze baal in ieder geval ook niet meer voeren. Misschien zijn de veranderingen van stal en voer voor Rosie even teveel van het goede?

Hier vliegen de vleermuizen ook rakelings langs je maar dat gaat altijd goed. Het worden er nu wel steeds minder trouwens. Ze trekken als ik het goed heb begrepen langs de kust.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:25

Schrikken van Rosie, arm ding. Hopelijk nu beter ??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:53

He wat naar met Rosie. Is ze weer opgeknapt?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:16

Rosie lijkt weer helemaal de oude. Het was veel gas in de darmen. Inderdaad lopen is achterhaald, maar ik ken het ook alleen van vroeger. En met mijn merrie had ik het nog wel even aangedurfd. Maar ach met zo'n jong ding. En dan de nacht er mee in. Ze zit nu nog flinke scheten te laten, maar eet weer lekker hooi. De brokje nog niet maar is ook een ander merk dan de vorige zak. Misschien lust ze ze gewoon niet. Maandag komt de andere weer binnen.

Ze hebben de baal weer opgehaald en me het geld terug gegeven. ;-) dus dat was wel heel netjes.

Met de zoektocht naar nieuw hooi heb ik nog een partijtje gevonden. Mijn oude boer had toch nog iets staan wat ik wel mag hebben. En gelijk mee ook iemand gevonden die mijn bak wil los maken. Zijn zoon. Voor 25 euro dat ook geregeld.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:14

Wow schrikken van Rosie! Gelukkig dat ze weer de oude lijkt te zijn. Netjes opgelost door de leverancier van het voordroog!

Jeej de bak gesleept met onze nieuwe trekker en baksleep. Doet het super goed, bodem is geweldig weer *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:27

@Kvulden: gelukkig goed afgelopen dus én goede resultaten met hooi en bak.
@liseef: ook al tevreden met de aanschaf :)

Ik heb maar een beginnetje gemaakt met het vegen/afvoeren van de bladeren. Het is nog maar een klein deel, maar als ik moet wachten tot álles gevallen is dan ligt het er nog een maand en met een beetje verkeerde wind vliegt alles de paddocks in.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:46

Hier ben ik in mijn vrij weekend ook aan het helpen met de bladeren op te ruimen. Papa was alvast begonnen. Ligt al een mooi dik bladeren hier.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:20

Zo die jongens waren snel. De bak is al losgetrokken. Ze stonden met een half uurtje al op de stoep. Met een baal hooi en de trekker om aan het werk te gaan. Super blij. Nu afwachten wat het gaat doen met opdrogen.