Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:06

Altijd fijn als er weer voldoende hooi is *\o/*

Belker, wat moet dat een intens en emotioneel maar mooi moment zijn geweest.

Dubbelfun, lekker even een rondje weggeweest met Boon, lekker hoor.

Ik was vandaag eerder gestopt op het werk en wilde een rondje wandelen met de paarden, maar ik kwam in de paddock en ze renden allebei keihard weg. Ik zal wel weer iets in mijn aura hebben wat ze niet aanstond zeker :') Merries _-:(

horsii

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:37

O herkenbaar, hier heeft de oudste soms ook zo'n bui.
Haha

Weer een voorraad hooi,fijn.
Dirks fourage heeft ook ontzettend mooi spul, in folie.

Ja het was flink koud.
Mn motor was voorzien van een laag ijs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:19

Net wezen stemmen in het naburige dorp (normaliter ga ik altijd naar Ede). Toen ik aankwam stonden ze al buiten en voor ik warm binnen stond waren we al 15 minuten verder. Uiteindelijk heb ik er een uur over gedaan voor ik weer buiten stond . Voortaan maar niet meer 's avonds en weer naar Ede :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:27

Fijn weer hooi!
Hier is het hard gegaan met hooi. Ik zag aan de buiken van de dames, dat het best wat minder mocht. Komt ook wel omdat ze met het slechte weer alleen in de paddock gestaan hebben. Dat vind ik dan weer zielig en dan krijgen ze troosthooi :D
Toevallig vandaag de hooiboer bericht gedaan dat hij weer mag komen brengen.

Het was hier erg lekker weer. Geen vorst, weinig wind en veel zon. Ik heb in mijn pauze wat kale stukken in de wei ingezaaid.

Hier deden de dames ook moeilijk over het zich laten pakken. Eenmaal gepakt waren het echte engeltjes gelukkig. Wel hele smerige engeltjes ha ha.

Mouse heeft een nieuw spelletje bedacht. Hij besluipt honden. Gestresste honden en gestresste eigenaren. Het ziet er wel grappig uit, maar ik hoop wel dat hij nooit in aanraking komt met een hond.

Ik heb me voor volgende week zaterdag ingeschreven voor een longeerles van de takt acedemie. Ik ben heel benieuwd. De manege achter ons heeft een mooie agenda vol clinics en ik kan er zo naar toe wandelen, dus ik ben er blij mee. ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:45

Ik weeg mijn hooi ook af, want de Welsh wordt al dik als ze het ruikt, dus ik kan een eindje uitrekenen hoe veel weken ik nog te gaan heb. Zou mooi zijn als we dit jaar weer zo veel binnen kunnen halen.

Wat een luxe boemel, clinics op wandel afstand!

Hier willen de dames altijd heel graag mee, die staan te dringen voor de deur en ik moet opletten dat er niet stiekem eentje mee glipt als ik er eentje uit haal :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:26

Wat hooi betreft heb ik het wel heel makkelijk met mijn paarden. Ik kan ze letterlijk niet te veel voeren. Ze doen het prima op onbeperkt. Ik moet zelfs af en toe een tijdje emmers luzerne en bietenpulp bijvoeren omdat ze te schraal dreigen te worden.

En clinics op loopafstand... Gevaarlijk. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:29

Dan hebben je paarden geluk Malenka, kunnen ze lekker dooreten.

Ik vond de Friezen begin van de winter wel wat terugvallen en ik ben ze toen luzernebrok gaan geven. Ze kwamen goed aan. Als er meer gras is, ga ik daar ook weer mee stoppen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:43

Kaat wordt ook vet van kijken naar eten. Heb ze nu wel weer elke dag een half uurtje snacken op een slecht stuk wei met vooral onkruid. Hoop dat ze het onkruid een beetje snoeien zodat het gras wat meer kans krijgt. Ben dr bang voor :+ staat een volle mat van herderstasje _O-

Leuk boemel! Vond het rijden op de manier van takt erg verwarrend dus ben benieuwd wat je van het longeren vind!

Hier om de hoek hebben ze tegenwoordig elke maand een clinic. Ene keer trail en andere keer working equitation. Al is het volgens mij niet erg professioneel maar t lijkt me wel gezellig dus ga proberen om deze maand mee te doen. Moet die bolle wel weer even onder het zadel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:48

Hier is de shet mooi op gewicht, de ppid merrie iets afgevallen ( *\o/* ) maar de ruin wordt dikker :=
En dat was al voor ik begonnen ben met verpakt hooi voeren (nu nog half om half met onverpakt).
Nog 2 weekjes werken en dan rapido aan de bak met hem.

Wat een heerlijk zonnetje vandaag he! Heb lekker gewandeld met de merrie, buiten gespeeld met de kinderen en wezen hardlopen.

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:51

Leuk Boemel, veel plezier. Tact academie is de antoine de Bodt methode. Het is anders, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Leuk Marjan, zijn leuke dingen om te doen.

Ik heb zaterdag een Caprilli clinic. Ook leuk. Vandaag les en ze ging fijn.

DF, oeps Boon. Lekker fris maar toch braaf.

Fijn dat het hooi er weer is. Ik haal tegenwoordig een ronde baal per keer, is ongeveer 3 weken voeren. Deze zomer komen er 10 grote pakken onverpakt hooi van het land. Daar is nu ruimte voor. Mocht dat op zijn dan haal ik weer ronde balen. Ik voer ongeveer 15kg per dag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:51

Leuke shet Dais.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:23

15 kg valt mij reuze mee voor meerdere paarden voor mijn idee, hebben jullie sobere kleine paardjes of ook gras erbij?

Ik heb ze vanaf morgen in doe het zelf, nu nog op onze oude plek (die is verkocht, maar we mogen gelukkig blijven tot we verhuizen, anders moeten we 2x alles op de kop gooien). Nog 42 dagen voordat we ze aan huis hebben.
Volgens mij gaat er met mijn pony's wel 25 kg op een dag doorheen, dat zijn 2 volwassen Btjes, een C bijna-jaarling en D/E bijna-twenter.
Ben heel benieuwd of dat een ruime of krappe inschatting is. Morgen komen er 10 balen van 100 kg, we gaan het meemaken of ik hooi mee ga verhuizen of nog bij ga moeten kopen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:31

Ik heb 1 freiberger en een shetlander. Vandaag wilden ze meer, dus dat hebben ze gekregen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:35

Ah kijk! Ik moet nog een beetje paarden aan namen koppelen, jouw jonkie staat natuurlijk niet aan huis. Voor een freiberger en shetje is dat een mooie hoeveelheid toch!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:36

Dat dacht ik ook. Vandaag ging het hooi sneller op dus ik heb nog maar een net opgehangen. Ik doe er niet heel spastisch over. Twee keer grote rit mennen en ze is het weer kwijt.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:00

Hier eten ze momenteel juist weinig hooi. Ik heb nachtdienst en dat viel mij echt op. Ik hoefde vandaag niet eens de hooinetten op stal bij te vullen. Daar zat overduidelijk nog genoeg in na een nachtje.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 02:10

Nilay (quarter x nrps, 160cm, 20 jaar, pensioen) en Roos (araloosa/nrps, 150cm, 6 jaar, onbeleerd) eten samen meestal rond de 30 kilo per dag. Soms tot wel 40 kilo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:12

welsh, Pre en een oude D merrie, krijgen 6 hooinetten propvol per dag ( die ik vul vanuit een speciekuip meen 6 kg per net) , geen / zelden gras. De oude merrie wel 4 geweekte scheppen slobber per dag

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:13

Haha die Boon.

Fijn dat je goed hooi gevonden hebt Marjan. Ben je niet bang dat ze weer hoefbevangenheid wordt nu met fructaan?
Hier kan ik de paarden onbeperkt voeren. Ze eten op het moment duidelijk meer.
Shetten niet onbeperkt dus dat is 4 tot 5 x per dag. Die van mij is al wat te dik en te weinig tijd om dagelijks wat met haar te doen.

Gefeliciteerd Dais!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:28

Kaat was niet hoefbevangen gelukkig maar waren erg dunne zolen.

Kaat is 164 (15 jaar) en Amy nu 145 (2 jaar) heb kaat haar rantsoen laten berekenen en ze mag ongeveer 8kg hooi per dag. Ze wordt snel vet. Amy is een halve tinker dus mag ook sober gevoerd. Als ik onbeperkt ga voeren dan kan ik ze rollen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:21

@malenka: dat zijn best een hele hoop kilo's per paard :oo

Onbeperkt voeren gaat hier ook niet dan kan ik Boon ook rollen en wordt ze spierbevangen. Shet en E-pony eten nu ongeveer 1 pakje per 1,5 a 2 dgn.

Leuke clinics hier in de buurt zou ik ook wel leuk vinden om eens naar toe te gaan. Jammer dat de Mill Ranch niets organiseert op Westerngebied (behalve buitenritten :) )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:05

Hier weeg ik ook hooi af.
Vroeger bij de kwpn-ers niet die bleven altijd op een mooi gewicht. Bij de tinkers niet die eten te veel dan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:08

Wow wat eten sommige hier veel :oo hier krijgen 2 PRE merrries van 16 en bijna 4 en de Welsh a van 8 samen 26 kg op een dag. De Welsh is te dik, het jonkie is goed rond, mijn andere merrie is schraler, maar dat is ook gebrek aan spier nu. Ze doen het hier wel prima op zo ver :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:03

Hier krijgen de Friezen van 164cm en 169cm 9 a 10kg per dag per paard.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:36

Door jullie ben ik wel heel benieuwd geworden dus ik heb mn hooiweger weer eens opgesnord en ga ook weer eens starten met wegen.
Ben benieuwd of ik dat heel confronterend ga vinden :=