Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:55

Mooie foto libera!

Ik zie een gat in de markt Anke, een fjordenlijn in dekens, met opstaande rand voor de manen!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:57

Haha! Zanzi heeft ook een boog, maar die wordt altijd geplet door de deken. Ik heb het maar opgegeven.

Vanochtend vroeg in de huurwei wat houten palen geplaatst en het stuk dat ik veel gebruik omheind. Kunnen de paarden daar mooi staan als ik thuis ben, want de eigen wei is een zwembad.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:11

Ja echt frustrerend is dat.
Wel iets om over na te denken.
Fjord-halsdeken

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:12

Heerlijk plaatje. Mama en veulen zo in de deuropening.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:22

Anke schreef:
Fjord en halsdeken...drukt de manenboog plat.
Grrr....wil een vliegendeken die ook goed op de fjord kan. Zonder haar boog te pletten.
Iemand tips?

Boett achtige dekens gingen volgens mij nog het beste, als de boog niet te lang was.
Die is lekker licht dus drukt niet zo op de manen.

Hier valt al niet meer te zien dat er regen gevallen is :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:04

Jullie gaan snel!
Zoefi, wat een toestand met je draver

Hier nam Sjaak gisteren de verkeerde ‘doorgang’ het weiland af, sukkel. Trok de hele draad stuk... :roll:

Carika: hier heb ik altijd alles lang. Het wordt niet gehooid en ik heb 4 weitjes. De laatste gaan ze pas eind augustus in. Dat wordt gewoon nog opgegeten. Dus geen zorgen. Is heel gezond gras. En wat ze laten staan, maai ik om (doe ik bij elk weitje, als ze naar de volgende wei gaan: even alles weer netjes kort) en is mooi benesting voor het nieuwe gras.

Hier gisteren enorm geplenst. Ik had hele sloten. Maar de bak is alweer droog. Ben benieuwd of ik de pomp aan moet zetten. Maar het is zo droog geweest, de afgelopen tijd, dat het zo weg is. Wel gelijk een feest voor de muggen ;(

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:16

Mijn bak was ook alweer droog vanmorgen.

Ik ben echt heel dankbaar dat wij de bui gehad hebben. De bak was niet meer te doen, dus ik was creatief met de lessen. Vandaag konden we de bak gewoon weer gebruiken.

Mijn jonge aanplant in de wei was ik al water gaan geven door emmers in de sloot te gooien en zo water te halen. Die hebben nu wel even een flinke portie gehad.

Wat wel opviel, na de fikse buien komen de dazen inene tevoorschijn. Bah.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:37

Hier net 50 daZen kapot geslagen, niet normaal gewoon.

Paar meter verder hebben ze nu een 3e groot paard bij gezet nu het gras net op was, staat alleen nog onkuis en ze zijn al dagen aan het klooien. Is ook maar 500 vierkante meter oid. Hebben ook een mini stalletje waar er 1 in past en de andere 2 staan vol in de zon. Heb maar niet gekeken of ze water hadden, vind het zo sneu genoeg :o
Laatst bijgewerkt door Azmay op 30-05-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:59

Iemand hier ervaring met Equibedding? Ben me een beetje aan het oriënteren op aanvoer van hooi/bodembedekker. Bij het nieuwe huis (en stal) is opslag, maar niet super veel. Ik kies dan liever voor wat meer beschikbare ruimte voor hooi dan voor bodembedekker denk ik, en Equibedding t.o.v. stro spaart veel ruimte.

Huidige bewoners gebruiken vlas, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:41

Akelig he die dazen, hier ook al gespot. Zoveel eerder dan andere jaren....nu maar hopen dat ze ook eerder weg zijn.

Ik heb sinds vorig jaar maart stropellets van Equibedding Turtlelito en het bevalt echt geweldig. Weinig werk en neemt veel vocht op. Sinds 1 maand een nieuw paard erbij van een vriendin. Die stond op vlas en verbruikte hier echt veel van: 2 pakken per week en veel buiten. Ook had het paard slechte hoeven (rotstraal), na 2 weken had hij mooie harde voeten. Hebben er nu nog geen nieuwe pellets bij gedaan en ziet er prima uit. Uitmesten gaat ook snel en makkelijk. Doe het met mestboy en de kleine stukjes met zo'n vlasvork (plastic). Eerste keer in de box bovenste laag besproeid met zeepsop water om eten tegen te gaan. Bed werd daarna steeds dikker in het gebruik.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:47

Hier heeft gisteren mijn dochter de eerste daas gespot, op mijn been. Schrok me rot, lekker voorbeeld ben ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:50

Hé, jullie hebben ook al dazen! Ik dacht dat er iets mis was met mijn ogen toen ik afgelopen week de eerste krengen spotte. Heb ik het toch goed gezien, jammer genoeg. Verklaart waarom de paarden uit zichzelf het grootste deel van de dag op stal staan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:00

Dazen heb ik nog niet gezien, maar ik rij dan ook niet := we zitten wel vlak aan het bos, dus ik verwacht wel dat ze er al zijn ;)

Wel hebben wij heel veel water gehad afgelopen avond, was echt behoorlijk noodweer even. Vanmorgen met de paarden in het land zetten sprongen er opeens allemaal baby kikkertjes door het land, echt enorm veel, maar de sloot zit echt een heel stuk verderop er zit geen water rond mijn land, dus geen flauw idee waar die vandaan komen. Het waren er honderden... Misschien wel meer :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:05

Helaas wel. En meer dan 1. Zonde...normaal pas een dikke maand later last van dazen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:07

June goed ingepakt en ingesprayd.

Ik vind wel dat ze snel zweten onder een vliegen(uitrijd)deken.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:06

Wij hebben ook dazen. Vorige week in het bos de eersten gespot (en doodgemept), gisteren kwam ik ze ook op stal tegen.
Moet wel lachen om de paarden. De ene gaat hulpeloos kijken, de andere komt naar je toe en probeert aan te wijzen waar de daas zit. De Shet en Welsh lijken er minder last van te hebben, maar de Shet heeft dan weer snel teken en de Welsh gewone vliegen :roll:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:15

Walter heeft er een hekel aan en wijst ze idd aan. Lirina doet er minder op uit...

Walter is vanmiddag onder het mes gegaan voor de sarcoiden, hij wilde serieus te snel uit zijn narcose komen door die rotbeesten.
Operatie lijkt goed gelukt, nu maar afwachten hoe het heelt en over 2 weken de hechtingen er uit.

@SVRL: de markt voor westernzadels is in NL in ieder geval behoorlijk ingestort de laatste jaren. Ik had ook nog een Billy Cook liggen, daar heb ik uiteindelijk maar 300 euro voor gehad, beetje jammer van een zadel wat ik 6 jaar geleden nieuw heb gekocht voor 2200 euro. Maar ja, wat moet je met een zadel wat gewoon niet op je paard past... dus uiteindelijk heb ik het verkocht aan een zadelpasser. Zij verkoopt het vast binnenkort voor veel geld aan een klant, maar so be it.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:12

Hey allemaal, ik heb wel bij gelezen maar mijn hoofd is leeg... Mijn oma is overleden, ben er echt niet bij met mijn gedachten.

Weet niet meer wie het zei maar olijfboom zou wel eens heel mooi kunnen staan hier op de rotonde

Nordic blijft om op te eten <3

Een paard gevallen en eentje door het draad :( dat is nooit leuk.

Zadel kapot, wat zonde! Zou fijn zijn als je er binnen een plekje voor kunt vrijmaken.

He bah de dazen ellende is weer begonnen! Hier vandaag ook de eerste gespot en de muggen zijn super actief.

Zag mooie foto van je dochter met pony voorbijkomen Anke. Super fijn dat ze er weer schik heeft met de pony nu ze er maar één heeft.

Fjorden manen en halsdeken, ben echt aan het prakkiseren hoe je dat op kan lossen. Bij de schoft en achter de oren ophogen dmv vulling? Of een knip maken aan de bovenkant van de hals waar de manen door kunnen steken? Dan moet de hals wel vrij lang zijn denk ik zodat je die aan het halster kan bevestigen om op de plaats te houden. Haha mooie ideeen maar nu de uitvoering.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:47

Gecondoleerd MM. Veel sterkte de komende tijd.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:49

Gecondoleerd MizzMontana. Heel veel sterkte. Logisch dat je hoofd even nergens naar staat, rustig aan even. :(:)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:34

Verdrietig MM, gecondoleerd en veel sterkte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:51

Heel veel sterkte met het verlies mm

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:21

Gecondoleerd MM en sterkte de komende tijd

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:54

Gecondoleerd MM :(:)