Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:47

Persoonlijk zou ik er nu meteen graszaad op gooien, alles wat nu begroeit raakt komt geen onkruid meer op (behalve die bramen dan) :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:51

Denk dat dat een beetje zonde is van het zaad :P

Stond echt niets anders dan bramenstruik.. Oke, hier en daar schijnbaar een klein boompje, maar verder kreeg niets de kans.

Zal er wel een keer een boer op loslaten met een frees/zaaimachine. Zijn nog wat stukjes die hij dan mag doen.

Zal er eerst wel een keer wat kunstmest op gooien, dat zal ook wel helpen om weer iets van leven terug te brengen.

Het hoeft ook niet alleen maar puur gras te zijn, mag best wat onkruid staan, dan hebben de paarden een beetje afwisseling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:58

Ik verbaas me er over hoe mijn postzegelwei toch nog is gaan groeien na een beetje mest en wat regen. Er ligt nu weer een mooi groen matje van ong. 10 cm hoog. Paar gele plekjes waar ik ook al weer wat nieuw gras zag komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:02

Een postzegel is ook wat makkelijker in de gaten te houden ;)

Ooit is dit ook een mooie wei hoop ik. Met 4,5ha iig groot genoeg om een paar maanden mee vooruit te kunnen (als alles eenmaal weer een beetje geciviliseerd is).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:12

Bramenstruiken.. oh ja die moet ik ook nog gaan kortwieken en verwijderen.
Voordat ze gaan groeien!

Nu met de kids zwemmen.

Zal eens kijken of de 24e lukt om naar Posterholt te gaan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:14

Heerlijk die ruimte pb! Ben ook bezig met bramen snoeien, maar dan met de hand. Blij als het klaar is. Een bosmaaier gaat op het verlanglijstje.

Fijn dat het beter gaat met Blue.

En wat een leuke foto's Anke. Roosje is echt een super pony volgens mij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:39

Ben blij dat ik sommige stukken eerst met de trekker kan doen. Daar is met de bosmaaier bijna geen beginnen aan.
Dan ben ik dagen bezig en heb dan nog niet de helft gedaan van wat ik nu in een paar uur doe.

Moet bij alle bomen en struiken die we wel willen houden nog wel met de bosmaaier er langs, dan moet ik er nog een keer met de kettingzaag langs om het dode hout er uit te snoeien (daar kan ik ook wel een paar weken mee vullen) en dan nog een keer met de bosmaaier maaien op de plekken wat ik eerst niet bij kon komen.

Moet als er weer blad in de bomen staat ook nog een rondje lopen, kijken of er idd zo veel acer in de wei staat. Als dat idd zo is, zal ik de helft wel kappen en delen zo maken dat ik ze af kan zetten voor als het blad gaat vallen.
Eerst nog maar even kijken of ik dan kan vinden welk soort het is, en of het idd gevaarlijk zou kunnen zijn.
Voor 2 bomen maak ik me dan niet zo druk, maar dit zijn hele bosjes als het idd acer is. Maar dat vind ik nu nog wat lastig om te kunnen zien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:50

Bedankt voor de tip Tinky! Ik ga het zometeen bestellen :)

Haha Fabster, witte staarten is inderdaad drama. En nu zijn dit nog ruinen. Ik heb twee merries met oorspronkelijk witte staarten. Kyra, tja, dat is nou eenmaal zo. Maar dan van Lola moet ik niet te lang over denken. Beide ouders hadden namelijk een zwarte staart en op moment dat zij geboren werd, hadden van de vorige 4 veulens er ook 3 een zwarte staart (terwijl de vader van allemaal een witte had). Maar dat is dan ook echt absoluut de enige aanmerking op Lola dus het is haar vergeven :P

Maar ohjajoh, je merkt het toch als er een steentje in zit, dus waarom dan preventief uitkrabben?
Gelukkig kreeg je hem eruit. Ik heb wel eens een dikke naald gepakt ervoor, maar dan moet je wel een braaf paard hebben!

Dapper werk pb, bramen boven de trekker uit lijkt me echt een nachtmerrie :=

Ik heb een topicje gemaakt met de foto's van gisteren: [ITP] Tinkerduo Lola en Kyra door Eye of the Wolf Fotografie

En vanochtend weer op mijn projectje gereden. We hebben een paar keer los in de stal of bak op dit paardje gezeten. Twee weken geleden heb ik zonder zadel erop gestapt in de longeercirkel. Vorige week los met zadel erop in de bak en wat stappen en op beide kanten een keer aandraven. En vandaag wat meer draf mee gepakt. Wederom geen pas verkeerd. Wat een onwijs braaf paardje en ze kan sjouwen, wow! Daar mag de eigenaresse zich echt mee in de handen knijpen!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:58

Zo, dit topic gaat weer erg hard :D Ik probeer zoveel mogelijk bij te lezen, maar reageren schiet er soms bij in. Nu dan maar weer even op de laatste pagina's :)

Natalie36, wat fijn, zo trots zijn op je paard!

Monmaster: en beviel het zadel? Gaaf kleurtje heeft je paardje :)

Wat een leuke foto Anke!

Oei AbbyBlues, dat klinkt echt niet fijn met de honden...

Fijn dat het weer wat beter gaat met Blue, spatter! Hopen dat de stijgende lijn blijft.

Gave foto's en filmpje Caily! Ziet er wel uit alsof jullie genoten hebben. Ik zal even in je topic spieken :D

Wauw palousa_boy, 4,5ha? Da's groot. Veel werk dus aan het snoeiwerk. Dat gaat hier binnenkort ook wel weer gebeuren vrees ik.

Vandaag echt een heerlijke bosrit gemaakt, super fijn gereden en de paarden hadden er veel zin in :D Zelf ook met de trailer van en naar het bos toe gereden, voor de 3e keer sinds ik mijn E-rijbewijs gehaald heb. Gaat erg goed, dus dat is leuk :)

Hoe staat het bij jullie met naar buiten gaan? Hier wil ik ze vanaf vannacht weer 24/7 op de wei gaan laten :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:08

Het filmpje is al een oude hoor, afgelopen zomer/najaar. Was om te laten zien hoe je filmt met een helm camera :)

Hier altijd 24/7 buiten. Maar de kleigrond is nog steeds een natte vieze bende, er staat wel gras, maar niet dat je zegt ze kunnen er wel op. Ik denk begin volgende maand dat ze hier er pas op kunnen. Al zijn die kleine groene sprietjes die op het winterstuk groeien ook goed af te grazen aldus mijn paarden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:08

Caily schreef:
Het filmpje is al een oude hoor, afgelopen zomer/najaar. Was om te laten zien hoe je filmt met een helm camera :)

Hier altijd 24/7 buiten. Maar de kleigrond is nog steeds een natte vieze bende, er staat wel gras, maar niet dat je zegt ze kunnen er wel op. Ik denk begin volgende maand dat ze hier er pas op kunnen. Al zijn die kleine groene sprietjes die op het winterstuk groeien ook goed af te grazen aldus mijn paarden

De klei hier is nu zeer goed begaanbaar moet ik zeggen, al vrees ik wel voor aankomende winter dus voor die tijd moet er echt iets gedaan zijn :Y)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:17

Ik heb mijn paarden altijd op zandgrond gehad en geloof me, toen ik eind februari verhuisde had ik binnen een paar weken de schrik van mn leven. Zo nat, zo diep, zo zwaar, zo smerig en het droogt voor geen meter. Komende winter gelukkig beschikking over verharding en meer, het is nu echt afzien, nóóit meer. Grote les die ik heb geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:23

Niet preventief krabben caily, maar juist na de rit even standaard weer uitkrabben. Bijrijdster is nog te druk met tank in bedwang te houden, om bijvoorbeeld ook nog standaard te letten dat ze niet over kleine steentjes loopt. En ze melde juist heel goed dat ze wat merkte aan Lona afgelopen vrijdag, maar ik zag daar op het zachte niets meer aan, dus ik heb zelf de link niet eens gelegd, dus shame on me!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:25

Caily schreef:
Ik heb mijn paarden altijd op zandgrond gehad en geloof me, toen ik eind februari verhuisde had ik binnen een paar weken de schrik van mn leven. Zo nat, zo diep, zo zwaar, zo smerig en het droogt voor geen meter. Komende winter gelukkig beschikking over verharding en meer, het is nu echt afzien, nóóit meer. Grote les die ik heb geleerd.

Ik ben deze week van zand naar kleigrond gegaan, net na de baggertijd. Gaat nog flink puzzelen worden om het begaanbaar te houden weet ik al.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:29

Ah ohjajoh, fijn dat ze zo alert is!

Nou volgens mij hoef je op kleigrond niet echt te puzzelen. In natte periode niet erop, of drainage en zand of verhard. De theorie is erg simpel :')

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:47

Lekker de paarden de wei weer op liseef, hier laat ik het voorste weiland nog sowieso bemesten aangezien het nog wel even wat extra mag hebben. Het achterste heeft al een flinke grasmat erop en daar komen de paarden als eerste op om op te bouwen. Hier begin ik aan het einde van deze maand/begin volgende maand mee. Even het weer en mijn werk in de gaten houden.

Echt leuk om jezelf terug te zien tijdens het rijden, ik loop ook te zwaaien met mijn armen iedere keer als ik in beeld ben _O-

Hier zandgrond gelukkig. De verschillen tussen zand en klei zijn nog flink groot vind ik. Dat gaat echt sneller kapot dan :(

Palousa-boy wat een verschrikking zijn bramen ik heb echt haat aan ze! Ik ga er met de bosmaaier bij langs. Ook dat wat uit de bomen naar beneden komt- of groeide het nou omhoog?- wordt gekortwiekt met de bosmaaier. Alle sloten laten klepelen en maaien, dat hielp gelukkig een heel eind!

Vandaag lekker op stap geweest met de paarden.
Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:55

Wij hebben nu zandgrond, maar in het verleden woonden we buitenaf met kleigrond. Toch hadden we het daar makkelijker ondanks de kleigrond. Met name het verschil in grootte van het perceel, maar toch. Het gras groeide er als kool en wij hadden een lokale natte plek, maar konden daar altijd prima omheen en de paarden stonden het hele jaar door buiten zonder dat ze het kapot trapten. Hier op de zandgrond helaas maar de helft van de ruimte die we op kleigrond hadden en een kostganger meer, dat maakt een enorm verschil helaas. Binnenkort maar weer inzaaien, terwijl we hiervoor altijd bij moesten maaien. Maar goed, je kunt niet alles hebben :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:04

Caily schreef:
Ah ohjajoh, fijn dat ze zo alert is!

Nou volgens mij hoef je op kleigrond niet echt te puzzelen. In natte periode niet erop, of drainage en zand of verhard. De theorie is erg simpel :')

Op stal wil ik ze niet dus er moet een paddock komen, maar wil ze ook op gras kunnen zetten en dat begaanbaar houden. Dat word nog wel even kijken. Is ook meteen de eerste keer dat ik alles in eigen beheer heb, kwam er pas laat achter dat het kleigrond was ook :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:08

Hihi Pauline, die bramen die uit de bomen groeien is zwaar achterstallig onderhoud. Ergens kan je een stengel naar beneden vinden, hij is in de loop der jaren omhoog gekropen/gegroeid.
De foto doet het niet, maar ik hem hem wel gezien natuurlijk ;)
Jessica vond je ijs lekker trouwens :D

Azmay, Als ik jou was zou ik jou hele stuk van 500m2 paddock maken en dan goed zand en goed draineren (is het koop of huur? ) en dan elders kijken naar mogelijkheden voor een wei als je die nog niet hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:10

Caily schreef:
Als ik jou was zou ik jou hele stuk van 500m2 paddock maken en dan goed zand en goed draineren (is het koop of huur? ) en dan elders kijken naar mogelijkheden voor een wei als je die nog niet hebt.

Is ook de bedoeling, het is koopgrond dus ideaal.
Kost alleen wel een flinke duit natuurlijk :+

Wei is hopelijk geregeld maar word helemaal ziemel van het uitstellende gedrag van mijn schoonfamilie die het zou regelen omdat zij de boer kennen -O-

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:12

Oja, kleigrond had ik even niet aan gedacht. Voor de paarden aan huis kwamen had ik de paarden op pensionstallen in de randstad staan, ook alleen maar kleigrond... Dat was inderdaad afzien. Nu zandgrond, en wat ben ik daar blij mee! Het verschil is inderdaad erg groot.

PaulineH: Ze staan eigenlijk altijd op de wei, ook in de winter, maar dan 's nachts op stal en overdag hele dagen op de wei. Het is meer dat ik ze nu 's nachts ook op de wei wil gaan laten weer :)

Hier hebben we ook wel bramenstruiken, maar dan op plekken waar ze niet storend zijn, de rest is al verwijderd gelukkig. Ze geven juist erg lekkere bramen :P

MightyMike, het aantal paarden maakt ook altijd veel uit inderdaad.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:55

Goedemiddag.

Na wikken en wegen toch besloten om vandaag de rit mee te rijden van ons dorp.
Manlief zou paraat staan mocht het toch niet gaan en ons dan met trailer ophalen.
Blue bosal in want bit was natuurlijk geen optie.
Nou, ik heb het geweten %)
Met bosal kun je wel sturen maar je hebt weinig rem, scheelde misschien ook dat ik er een bandage om heen had gedaan zodat het zacht bleef.
Blue had de turbo stand er 30 km op staan.
Hij wilde niet stappen, draven als een draver en alleen in galop ging hij in een normaal tempo.
Marij, mijn dochter, haakte al na een paar km af omdat haar pony steeds moest galoperen en ik wilde niet steeds vol contact met de bosal dus ieder geen zijn eigen tempo.
Afbeelding
Na wat wachten kwam mijn dochter ook op de pauze plaats aan, gelukkig, want ik had de bonnetjes voor broodjes.

Afbeelding

Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:56

Wat raar dat de foto niet te zien is. Nogmaals proberenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:58

pauline leuke foto's , vooral die eerste is gaaf!

ik had net dat ik foto's wilde oploaden en in de bokt opload foto's zaten van iemand anders :?
Opnieuw terug geklikt en toen kreeg ik wel mijn eigen foto's.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:59

Klinkt niet echt ontspannen spatter, wel mooie foto's.

Wat een gave foto die eerste PaulineH!