Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:33

@Soprano : mooi plekje heb je daar :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:15

Soprano welkom :wave: mooi plekje!

doe mij ook maar voorjaar en najaar, wel graag droog overdag, liefst met zonnetje :P

schoonouders vieren geen feestdagen meer en ouders zijn gescheiden
vanaf het moment dat ik zelf een gezin had is kerst van ons eigen gezin :)
en vanwege de dieren kunnen we ook niet weg met oud en nieuw :P

hier is dit weekend haloween tochten, ook erg leuk :j
maakt een beetje goed dat ze hier geen Sint Maarten hebben

dan komt de spanning van surprices maken, iedereen knutselt hier aardig maar altijd leuk die geheimhouding die maar half lukt :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:41

Inderdaad een mooi plekje Soprano!

Ik zie niet op op tegen donkere maanden of feestdagen, maar wel tegen de kou.. op 1 of andere manier kost het me altijd heel veel energie om warm te blijven... ik ga december, januari en februari ook nooit op cc. Dat invlechten en wassen in de kou, gekloot bij de trailer en mijn lezer langs de koude bakrand. Nee mij niet gezien :+

Ben een opruiming aan het houdem. Net een staldeken op marktplaats gezet en nu al verkocht. Ideaal. :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:43

Ik heb ook een hekel aan kou, maar nog meer die vieze nattigheid.

Feestdagen vind ik gezellig, hou van lekker koken, drinken en samenzijn

Maar idd oud en nieuw is iedereen altijd hier, ivm de dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:46

Ik heb ook een hekel aan kou. Verder geen last van feestdagen, doe ik gewoon niet aan. En de klok voor of achteruit doet me ook niet veel....

Uiteraard vind ik een lekker zonnetje met een graad of 18/20 wel erg fijn.

Mooie plek soprano! Heb ook wel een eetprobleem bij de paarden. Ruinen zijn beide te dik, merrie is keurig op gewicht. Maar ik wil ze niet apart zetten, dus het is zoals het is.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:54

Ga vanvond mest wegbrengen voor mestonderzoek. Ben benieuwd. Doen jullie, en zo ja hoevaak, dat wel eens?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:00

Ik ben daar niet zon voorstqnder van, hoor te vaak dat er toch wat zit, dus ontworm gewoon regelmatig. Met veulens moet je dat ook sowieso

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:02

Ik ontworm gewoon standaard 4x per jaar. Nog nooit problemen mee gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:03

Mestonderzoek doe ik niet aan :n Jaaaren geleden liet ik het wel doen, uit het onderzoek kwam niets maar paard werd erg mager. Toch ontwormd, problem solved.
Sindsdien heb ik er weinig vertrouwen meer in :n

Feestdagen is ook niet mijn ding :n Wel zorgen mijn zus en ik ervoor dat ik altijd dat mijn moeder niet alleen zit op eerste kerstdag. In de praktijk betekent dat dus dat we naar haar toe gaan, of zij naar één van ons. Eens in de zoveel jaar vind ik het wel leuk om met de kerst voor de familie te koken oid, maar dat hoeft niet ieder jaar.
Verder zitten we komende maanden altijd propvol met verjaardagen (inclusief die van mijzelf), niet mijn hobby :n Af en toe een verjaardag is best leuk, maar met al die kinderverjaardagen erbij wordt het soms wel wat vaak allemaal ;) dus soms kom ik gewoon niet op een kinderverjaardag.
Oud en nieuw zijn we vorig jaar lekker samen thuis gebleven (ook ivm de dieren) en dat was heerlijk eigenlijk :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:13

Interessant de verschillende meningen over mestonderzoek. Ik heb er nog wel vertrouwen in en ben juist weer huiverig voor onder dosering cq resistentie :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:16

Onderdoseren is idd nooit een goed idee....

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:24

Dank je wel, ik ben ook erg blij met mijn plekje :)

Ik kijk ook op tegen de winter. Tijdens de weekends niet als het droog is, gewoon lekker warm aankleden. Maar tijdens de week je paarden enkel 's ochtends en 's avonds in het donker zien, dekens wisselen, de constante twijfel hebben ze het nou te kou of te warm?, de gigantische modderpoel, weinig kunnen rijden, met vatjes water zeulen omdat de waterdarmen bevroren zijn. Al zijn er van die dagen als het koud is maar het zonnetje schijnt met blauwe lucht dat het heerlijk is om op pad te gaan en daarna op te warmen met een warme choco voor de haard! Maar verder baal ik gewoon vooral van dat het zo vroeg donker is en de nattigheid.

Hier ontworm ik ook ongeveer 4x per jaar. Mijn tinker is helaas gevoelig voor wormbesmettingen en doordat ik geen groot genoeg stuk wei heb dat ik kan afwisselen komt dit wel eens voor. Zou liefst natuurlijk nog een halve of hectare grond erbij willen voor de afwisseling, maar helaas is dat moeilijk te vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:29

Leuke stek Soprano :j

Ik ontworm 2x p/j...ik heb een goed mestbeleid...ik laat nooit mest op het gras liggen,nergens eigenlijk :+
Ook komen er geen vreemde paarden bij waar een besmetting vandaan zou komen.

Wormonderzoek is alleen nuttig als het goed gebeurd,dwz meerdere keren per maand en van meerdere hopen.
Je moet maar net in het goede deel van de cyclus zitten zodat je het aan kunt treffen in de mest.

Van een paar x p/j wordt je eigenlijk niet veel wijzer.

Soprano,laat je de mest liggen dan?Ik haal echt elke hoop eruit,zelfs meerdere keren per dag.

Van teveel ontwormen krijg je geen resisitentie (of het gezond is voor het paard en je portemonnee zullen we in het middel laten),van onderdoseren wel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:31

Ik mest ook elke dag uit, soms (heel soms :+ ) 2x en soms ook wel eens een dagje niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:35

4 x per jaar wormkuur erin en geen mestonderzoek. Weide haal ik geen mest uit, onbegonnen werk. Wel toppen maaien en met de weidesleep erover bij zonnig weer. Heb op spoelwormen bij jonkies en eens een enkele horzellarve nog nooit iets ondekt bij mijn paarden. Geef wel in januari en april equest, verder wisselend.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:51

Zammie, hier hetzelfde! Ik probeer in de zomer zoveel mogelijk mest er uit te halen maar is eigenlijk ook niet echt een beginnen aan. Hier worden ook inderdaad de hoge stukken gemaaid en gesleept, verder wordt de weide elk jaar gekalkt en bemest. Ik geef normaal ook afwisselend equest en dan eens een goedkopere. Dierenarts zei nu dat ze aan equest niet resistent worden dus deze best altijd geef?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:53

Ik haal ook geen mest uit, wel idd slepen en bloteren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:57

Hier ook :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:03

Mijn DA raadde zelfs aan om minder te gaan ontwormen in mijn vaste groep , was nergens voor nodig al dat ontwormmiddel.
Nu met Tika er bij die gevoelig is voor wormen , neem ik de rest ook af en toe mee.

Net in mijn vinger gebeten door Tika, auwie %)
Ook niet slim om je vinger midden in een pluk hooi te houden 8)7

Maar ze begint de inhandtrail te snappen :):)
Lopen om pionnen heen en bovenop een stapel(2 stuks) pallets stappen en weer afstappen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:24

Gelukkig maar dat het goed is afgelopen Tinky12!

Feestdagen vind ik altijd wel gezellig :D Het lichtpuntje in de donkere dagen voor mij :P

Welkom Emmy! Toch nog een eigen plekje, fijn! :) Dat van het eten terwijl ze verschillende behoeftes hebben was voor mij een van de grootste redenen om van het 24/7 buiten met een schuilstal af te stappen. Helaas bleek 24/7 buiten met schuilstal in de praktijk voor mij toch ook niet zo ideaal als het lijkt...

Wormonderzoek doe ik eigenlijk ook nooit. Ik ontworm 4x per jaar preventief. Daar heb ik meer vertrouwen in. Onderdoseren doe ik ook niet aan.

Ik ben echt heel blij! Hoefsmid is vanmiddag geweest en na wat overlegd te hebben zei hij er alle vertrouwen in te hebben dat mijn paardje die nu nog op ijzers staat, zonder kan. Vanaf volgende beslagbeurt gaat ze dus zonder. Dus toch geen geklooi met sneeuw van de winter! Yes! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:10

Ik doe al een jaar of 6 mestonderzoek via VPL Het Woud. Moet daarbij wel zeggen dat het zeer belangrijk is om regelmatig de mest te laten onderzoeken. Helemaal in het begin. En daar ook consequent in te zijn. Ik stuur standaard elke 3 maanden mest op naar Het Woud en laat tussendoor de mest nog een keer controleren bij de dierenarts assistente. Ik heb in die 6 jaar nog niet hoeven ontwormen. Haal elke dag mest uit het land.
Wel geef ik op advies van Het woud 1x per 2 jaar een middel tegen lintworm en horzellarven

Je kan wel 4x p.j een wormenkuur geven maar dat heeft toch geen enkele zin als ze geen wormen hebben? Aanslag op je portemonnee en op je paard in mijn ogen. Preventief ontwormen kan volgens mij niet. Ontwormen kan volgens mij alleen als ze wormen hebben.....
Dat zou hetzelfde zijn als 4x per dag paracetamol nemen om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt?

edit: lees net dat Tinky eigenlijk hetzelfde al heeft gezegd :o

Oh Tinky ik had het avontuur van je jongens niet eens gelezen. Fijn dat er alleen wat "blikschade" was.

Fijn dat je paard zonder ijzers kan. Ik heb mijne 2.5 jaar geleden ook van de ijzers afgehaald, man wat ben ik blij dat ik die keuze heb gemaakt. Inderdaad geen geklooi meer met sneeuw en ijs, laat staan afgetrapte ijzers in de prut.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:46

Ieder paard heeft wormen. Bij telling wordt gekeken naar de hoeveelheid. Bloedworm is niet te zien in mestonderzoek en lintworm idem dito.
En ja, ik neem dagelijks 3 a 4 x per dag 2 paracetamol om te voorkomen dat ik veel ( meer) pijn krijg. Dit samen met nog andere medicatie om te voorkomen, dat ik niets meer kan en in een rolstoel beland..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:01

Bloedworm en lintworm zijn beide met de (uitgebreide) test van 't Woud te testen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:32

Ik doe ook mest onderzoek maar wel 2x per jaar standaard equest (pramox). Daar tussen mest onderzoek.

Mest elke dag, zo niet om de dag, de wei uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:51

Zammie schreef:
Ieder paard heeft wormen. Bij telling wordt gekeken naar de hoeveelheid. Bloedworm is niet te zien in mestonderzoek en lintworm idem dito.
En ja, ik neem dagelijks 3 a 4 x per dag 2 paracetamol om te voorkomen dat ik veel ( meer) pijn krijg. Dit samen met nog andere medicatie om te voorkomen, dat ik niets meer kan en in een rolstoel beland..

Het klopt dat ieder paard wormen heeft, dat is ook helemaal niet erg. Het juist de bedoeling om dat in evenwicht te krijgen.

Bah, wat vervelend voor je dat je ziek bent, maar je begrijpt hopelijk dat ik dat niet bedoelde met mijn opmerking. Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt door mijn bericht en dat is niet mijn bedoeling.

Ik ben van mening dat je moet ontwormen wanneer het nodig is en dat weet je pas als de mest op zeer regelmatige basis gecontroleerd wordt. En zoals Hilary zegt is bloed en lintworm wel te testen....