Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:06

Ik heb gisteravond het voorbeeld van Diana gevolgd ( meerdere malen per dag schoonmaken) en voor het 'slapen gaan' de stal nog een keer schoongemaakt. Dat scheelde vanmorgen aanmerkelijk in de rommel zo te zien. Het viel me op dat de korrels die ik gisteren bijgestrooid heb "in het niets" verdwenen lijken te zijn - zouden ze ze gegeten hebben?
Straks 's even nader onderzoeken - stond nu nog in m'n pyamaatje en op m'n sokkkies bij de stallen om de dames uit te laten, niet echt geschikte kleding voor mestonderzoek ;) - trouwens..... heerlijk zacht weertje buiten, nog geen zon maar wel een beetje lente!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:10

@JP
Jij bent goed bezig op de vroege morgen!
Goed voorbeeld doet goed volgen? ;)
Ik ga zo op de tweede ronde.

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 28/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008: 6 zakken,
80 dagen 13 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
80 dagen 15 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,
45 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
25 dagen 8 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
70 dagen en 14 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
56 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
23 dagen 7 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
23 dagen 7 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax)
134 dagen 38 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
17 dagen en 4 zakken totaal 80 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
49 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Oude Topkorrel à 20 kg.
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken à 20 kg.(nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
21 februari 1 zak bijgestrooid.
14 dagen 8 zakken à 15 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:31

Ik heb vandaag de dikke koek bij Boon eens goed losgehaald en het erge natte wat ook stonk eruit geschept. Dat was één flink volle kruiwagen (die erg zwaar was). Daarna het bed weer recht getrokken en toen leek het net of er niets uit was. Er ligt nog steeds zo'n 20 cm in.
Ik heb er dus niets bijgestrooid en ook vond ik onderop nog hele korrels.

Bij Missy/HIT moest er ook wel iets uit. Je kunt merken dat het hier geconcentreerder op één plek komt (paard plast veel en minder ruimte om uit te zakken). Maar ook hier bleef nog genoeg over.

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:42

Hier vanochtend ook een tevreden uitmester.
Gisteren lag de stal van de viespeuk er na 44 dagen triest bij maar na flink sorteren, omwoelen en rechtharken trekt de bodem bij.
Voor het volledige verslag en foto's klik op onderstaande links.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:07

Net nog even je verslag gelezen Diana - wat jij schreef over dag 44 was mij ook opgevallen: als het regenachtig weer is lijkt de bodem inderdaad klammer en ook wat lastiger te hanteren. Maar vooral het loswerken van de bodem en opnieuw harken doet 't goed, het wordt weer luchtiger, lijkt te drogen en uit te wasemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:49

De stal van Achilles ga ik deze week leegscheppen. De bodem is één dikke harde koek en helemaal verzadigd. Ik gok dat het er dan ong. 10 weken in ligt.
Ook met regelmatig natte plekken verwijderen en bijstrooien, lijkt het even niet goed te gaan met zijn stal. Dus we gaan deze week met frisse (tegenzin) de stal te lijf....
Ik ben heel benieuwd wat er aan troep uit komt, aangezien de bodem ca. 30cm dik is.

Update van vandaag komt er weer aan, ik ren zo even naar achter om foto's te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:25

Ik heb vandaag ook box 1 leeggehaald. Die ligt op 1 dag na precies 10 weken.
Eindconclusie: 14 zakken a 6,- = 84,- tegen normaal gesproken 30 balen stro a 4,- = 120,-.
Scheelt me dus 36,- uiteindelijk plus de hoeveelheid mest die veel minder is.
Wij hebben de trekker voor de stal gereden en er kwamen 3 laadbakken mestafval uit die gelijk op de mesthoop gekiept zijn.
In drie kwartier was het klaar, dus het viel eigenlijk best mee.
Ik heb er overigens nu 5 zakken ingedaan ipv 5,5. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik kan altijd nog bijstrooien.

De andere smeerlap moet nog 2 weken met zijn stal doen. :P
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 28-02-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:38

Wij hebben de stal gister ook helemaal leeggeschept ... Er liggen nu 4 en een halve zak in.

Dioos heeft al die weken dag en nacht op stal gestaan. In het begin ging het gelijk aankoeken, op zich hadden we de bodem met rust gelaten en elke keer de drollen eruit geschept. Die kon je heel makkelijk bij elkaar harken.

Nu een aantal dagen geleden had ik het even gehad en had de stal flink leeg geschept. Er bleef nog een aardige laag liggen (redelijk schoon tot nog gewoon schoon) en had nog geen halve zak erbij gegooid. De stal was echt weer netjes.

De dag erna was het alweer een grote bende ... Het sopte op een paar plekken en de kleur was tegen zwart aan ...

Gister alles eruit geschept en nieuw erin. Vandaag had ze een keurige stal! Vergeleken met de vorige (eerste) keer zagen de korrels er VEEL beter uit! De vorige keer waren ze al een stuk donkderder en nu waren ze heel licht. Ik had een klein bodempje met mest vandaag.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:58

imker schreef:
Jennyk, als je wilt, zal ik het dit weekend wel even vragen, mbt werpen in een strooiselbox. Ik vermoed dat dit weinig problemen op zal leveren. Zeg het maar.

uhh ik ben een beetje weinig op bokt denk ik, ben ik nu te laat? Ik zou het wel graag willen weten.
Afgaande op de reactie's boven de jouwe zou ik creamer toch op stro gaan zetten anders.

diana: van mij mag bij de volgende lijst het resultaat van sjanty geschrapt worden omdat ze toch van de korrel af is (vandaag weer 27kg houtvezel gestrooid in haar stal ik zag dat ik het zaagsel had genoemd maar het dus vezel, iets groffer)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:52

Wij gaan morgen pas naar Belgique, dus ik kan het nog vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:46

Mijn eerste dagje, ben benieuwd :D . Ik heb de bovenste korrels met de tuinslang en de brush gesproeid, ging heel goed.

Paard heeft er even in gestaan om te plassen, was even eng, hield even de straal tegen omdat het veel meer geluid maakte :+ en nu is hij aan het eten...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:11

Paard van een vriendin van me staat vanaf vanavond ook op strokorrels. Hij heeft 1 hap genomen en vond het toen niet meer interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:23

Ik heb gemerkt dat de korrels erg snel uit elkaar vallen, dus het zal wel meevallen. Ik heb meer problemen met vlas eten, wat hij ook deed.

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:26

Mede door jullie verhalen ga ik (hopenlijk) volgend weekend ook over op strokorrels.

Mijn grootste zorg is idd ook het eten. Maar goed, tips genoeg gezien inmiddels. Ze staat nu op vlas, wat op zich ook prima bevalt afgezien van de stekeligheid. Ik ben wel gevoelig voor de zachte uitstraling van het strokorrelbed.

Ik blijf het topic met grote belangstelling volgen en wie weet heb ik er over een week zelf(s) iets aan toe te voegen!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:28

Ik ben vandaag ook begonnen met strokorrels. Paard vond ze heel smakelijk dus ik ben er even flink met de gieter water doorheen gegaan. Door zijn gewicht vielen ze toen heel snel uit elkaar en nu lijkt hij ze niet meer te eten. Ben erg benieuwd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:34

@ riekSter
Heb ik het goed als jij met 7 2/5e zak Dolsma korrels 17 dagen hebt gedaan en gisteren alles er uit hebt gehaald?

@ Russel
Mooi dat jouw Ecokorrels zo snel uit elkaar vallen en dus een mooi bed vormt. Heb je nog azijn gebruikt of alleen water?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:55

diana1 schreef:
@ riekSter
Heb ik het goed als jij met 7 2/5e zak Dolsma korrels 17 dagen hebt gedaan en gisteren alles er uit hebt gehaald?

Ja dat klopt. De stal lag er echt super ranzig bij, zoals ik gisteren ook zei, en daarom hebben we hem leeggeschept (eigenlijk niet wij, maar ik:P).
Vandaag was de stal echt super licht van kleur en er lag nog heel veel hele korrel in stal. De vorige keer was de bodem na een dag al meteen redelijk donker. De vorige keer was de grond nog zeiknat van de pis en nu niet. Dat maakt denk ik heel veel uit.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:11

Oh...oke...sorry! had zo gauw niet door dat het om dezelfde stal ging :?
Hoop dat het dit keer beter gaat maar zo te horen gaat het lukken.
Het maakt zeker verschil of je de bodem droog of nat hebt voordat je strooit.
Succes en ik hoop dat je er deze keer langer plezier van zult hebben, samen met jouw zus :)*

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:35

Ik heb vandaag de sprong gewaagd en de strobox geleegd, 5 zakken Strovan en een ruime 20 liter water incl. 2,5 fles azijn erin gedaan. Paar uur laten intrekken, ze stonden toch paar uurtjes lekker buiten. Ik vind het nu al geweldig spul: de mest er makkelijk uithalen, het is gewoon leuk om hem nu schoon te houden, want het kan ook makkelijk. Net thuisgekomen van een avondje super swingend Belle Perez concert, nog even de paarden gevoerd en wat mest eruit gehaald. Grappig om te zien dat mijn merrie plaste en dat netjes verdween in de strokorrelbodem. Vrij veel is trouwens al uiteengevallen, en mijn merrie heeft volgens mij niet van de korrels gegeten. Ik heb ruim kuilgras gegeven en beetje stro voor het idee eroverheen gestrooid hier en daar -meer voor mijn eigen gemoedsrust-. Ik ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen, maar als ik de vieze strobox zie van haar maatje ernaast ben ik nu tevreden.

Merrie staat trouwens dag en nacht op stal, maar bij redelijk weer als het ons even lukt enkele uren in m'n buitenbak. Zie wel dat ze dan bij voorkeur bij terugkomst in de stal pas plassen (helaas ;-) ).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:49

Ik heb dit keer geen water gesproeid, maar ik heb gemerkt dat er daardoor meer van de korrels gegeten werd, dus het was toch niet zo goed plan.
Paard hoefde zelfs zijn kuilgras niet meer en stond alleen van de korrels te eten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:35

Volgens mij is inderdaad de aanblik van de strokorrels die eruit zien aan als biks genoeg om te doen eten. Ik heb eerst een paar keer vers uit de zak korrels onder de neus gehouden en ze at het op, weliswaar niet super enthousiast. Vanavond paar keer een handje half uiteen gevallen korrels voorgehouden en dat hoefde ze echt niet -maar goed daar zat natuurlijk ook nog wat azijnlucht/smaak aan-.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:38

stefje schreef:
Volgens mij is inderdaad de aanblik van de strokorrels die eruit zien aan als biks genoeg om te doen eten. Ik heb eerst een paar keer vers uit de zak korrels onder de neus gehouden en ze at het op, weliswaar niet super enthousiast. Vanavond paar keer een handje half uiteen gevallen korrels voorgehouden en dat hoefde ze echt niet -maar goed daar zat natuurlijk ook nog wat azijnlucht/smaak aan-.

wat U hier doet is verkeerd!
U leert uw paard het te eten
Daarom dat er geadviseerd wordt van de korrel nat te maken
Mede door het aanblik en als de paarden dan proeven,dan wrijft het al uit tussen tong en gehemelte
en daar houden paarden niet van

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:28

Nou, volgens mij kon het mijn paard niks schelen dat ze in zijn mond uit elkaar vielen want hij at ze met smaak. :D De uiteengevallen korrels hoeft hij niet. Maar volgens mij heeft hij vanacht er niet veel meer van gegeten. Ik ben trouwens erg tevreden, de meeste korrels zijn nu netjes uit elkaar, aan de zijkanten liggen nog wel korrels en de stal lag er vanochtend zelfs onuitgemest keurig bij!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:32

trekruiter schreef:
stefje schreef:

wat U hier doet is verkeerd!
U leert uw paard het te eten
Daarom dat er geadviseerd wordt van de korrel nat te maken
Mede door het aanblik en als de paarden dan proeven,dan wrijft het al uit tussen tong en gehemelte
en daar houden paarden niet van

Ik vind het wél interessant wat Stefje heeft gedaan want hieruit blijkt dus dat het zeker belangrijk is hoe het product eruit ziet!
Als je iets dat vies is mooi verpakt lijkt het immers lekker.

Daarom is het eten ook tijdelijk (zolang het brokvorm is) dat de paarden er (in sommige gevallen) van eten.
Naar mijn idee is het voor de producenten een tip! :)* om hetzelfde product te leveren in verpulverde vorm, alleen zal dat waarschijnlijk moeilijker te verpakken zijn? Wie weet iets voor de toekomst.

De lijst zal ik zo plaatsen evenals het verslag van mijn korrelstallen (46 dagen en 26 dagen)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:40

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 01/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
81 dagen 13 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
81 dagen 15 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
14.01.2009: 6 zakken,
46 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009: 7 zakken.
26 dagen 8 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20/12/08 - 28/2/09 box 1 leeggehaald. Op 1 dag na precies 10 weken gelegen.
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.
Scheelt me dus € 36,- uiteindelijk plus de hoeveelheid mest die veel minder is.

Box 1: 28/2/09
Gestart met 5 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
57 dagen en 12 zakken à 20 kg.

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
24 dagen 7 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
24 dagen 7 zakken à 20 kg.

Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.

Dolsma (Horseflax)
135 dagen 38 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
18 dagen en 4 zakken totaal 80 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
50 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
15 dagen 8 zakken à 15 kg.