Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:49

We hebben de bak wel aangereden en een poging tot slepen gedaan, maar het was te hobbelig en gaan daar vandaag mee verder. Water is er niet opgekomen. De grond was nog redelijk nat en is nu ook nog niet nodig. Denk dat sproeien nodig is bij een erg droge bak en dat is nu bij ons dus niet het geval.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:52

Om de kokos er door te krijgen moet de bak echt nat zijn, of heb je de lange vezels? Die verspreiden zowiezo erg moeilijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:56

Hoe bedoel je linky? Nat tijdens het doormengen? Het is er al door en ook goed. Tuurlijk zijn er nog wat plukjes zichtbaar, maar de rest zit er goed door...Heb de lange vezel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:59

Dan zou ik het toch natter maken; de lange vezel sleept lang zo gemakkelijk niet glad als de korte maar uiteindelijk moeten de paarden het meeste werk doen vermoed ik. Geef het wat tijd, komt vast wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:03

Nou, ga de bak toch echt eerst recht maken voordat er water op komt... Hoe natter hoe moeilijker om het recht te krijgen lijkt mij en in mijn vorige posten kon je al lezen, dat de bodem nu al een hele verbetering is dus vind water dan sowieso overbodig...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:00

Dan zou ik hem gewoon in gebruik nemen, de paarden vlakken ook nog een heleboel.

india

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:05

ik heb er af en toe een landrol over gehaald ,
dat helpt ook snel,

maar veel water, dus een flinke bui heeft die van mij ook strakker gemaakt hoor!,
kuiltjes lopen vol met los zand van de heuveltjes zeg maar!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:06

Slepen is echt erg lastig met de lange vezel.Soms gaat het een stukje goed maar dan opeens krijg je een prop vezel onder je sleep en maak je een enorme geul in je baan.Aanrijden en harken zijn de enige opties is mijn ervaring.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:23

We halen de tandenmat uit de eg en gebruiken de achterkant om het strakker te krijgen. ik heb foto's gemaakt van vezel op de bak en erdoor gewerkt en zal vandaag foto's maken van na het slepen. Is dus wel al gedeeltelijk nu gewoon aangereden met de trekker. Bodem is is nu dus weer hard ipv los. Wat dus wel het geval was na het doorwerken van de kokos. Grond is ook nog vochtig en zou juist graag wat drogere grond hebben voor het eggen.
Gaan dus wel wat handwerk verrichten om enkele gaten weer weg te krijgen. Is door de grondwerker niet helemaal even mooi gedaan..
Maar zal de foto's plaatsen, als we het klaar hebben...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:07

Hoe hebben jullie de lange vezels door de bak gemengd?
We hebben een handfrees waar we het mee wilden doen.
Maar het loonbedrijf zei dat je het beter met een rotoregg kan doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:58

Het was niet een rotoreg, maar een heel ouderwets ding die meteen het spul in de grond werkt. Leek wel op een bietenklapper of zoiets.
Met een handfrees ben je denk ik heel lang bezig...
Bak is aangereden en hebben er een (kleine) roller achteraan gehad. Met de eg was het geen doen, maar de vele regen heeft er nu wel voor gezorgd, dat de plukken die nog bovenuit steken los zijn geworden. Kan nu in ieder geval wel dagelijks de paarden doen, wat normaal niet ging met zulks hoosweer als de afgelopen dagen en vandaag...
Hopelijk gaat het op den duur wel weer met een eg, want met roller duurt het wel erg lang om de bak te doen, maar hoef nu natuurlijk niet zo vaak meer de bak te slepen als voorheen...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:48

Op de site van kokosystems zie je ze ook bezig met een handfrees.

Zammie schreef:
Het was niet een rotoreg, maar een heel ouderwets ding die meteen het spul in de grond werkt. Leek wel op een bietenklapper of zoiets.
Met een handfrees ben je denk ik heel lang bezig...
Bak is aangereden en hebben er een (kleine) roller achteraan gehad. Met de eg was het geen doen, maar de vele regen heeft er nu wel voor gezorgd, dat de plukken die nog bovenuit steken los zijn geworden. Kan nu in ieder geval wel dagelijks de paarden doen, wat normaal niet ging met zulks hoosweer als de afgelopen dagen en vandaag...
Hopelijk gaat het op den duur wel weer met een eg, want met roller duurt het wel erg lang om de bak te doen, maar hoef nu natuurlijk niet zo vaak meer de bak te slepen als voorheen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:52

Weet ik. Maar daar geven ze nu ook het advies van geloof rotoreg. Denk dat het wel kan hoor, maar dat je ontzettend lang bezig bent...

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:55

Wat voor een zandondergrond hebben jullie, en hebben jullie de bak eerst gedraineerD?

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:34

het lijkt mij altijd verstandig om de bak te draineren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:17

Ja, bak is gedraineerd. Ligt woudzand in. Is de oorspronkelijk grondsoort van hier en heb er in de loop der jaren nog weleens een vrachtje bij op gekregen..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:33

Ja op de site staat nu inderdaad 'met de rotoreg goed uit elkaar halen en daarna met frees er doorheen'.
Nu snap ik het niet meer hoor, haha :o

Die handfrees heeft trouwens wel een motor hoor, mijn vader heeft hem vorig jaar voor de tuin gebruikt.
En dat gaat nog best wel hard, dus denk dat de tijd wel meevalt.

Zammie schreef:
Weet ik. Maar daar geven ze nu ook het advies van geloof rotoreg. Denk dat het wel kan hoor, maar dat je ontzettend lang bezig bent...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:47

er staat bij mij wel hier en daar(meer hier dan daar!!!!!!!!!!!!!!!een plas in de bak,
maar geen slub en blubber,
dus gewoon rijden in de stromende regen,

maar dit jaar staat er wel onkruid in de bak, dat had ik voorheen nooit,
komt natuurlijk door minder slepen en goede bodem (ze gebruiken kokos ook in de tuinbouw)
anders had ik strandzand en daar groeit natuurlijk niks!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:48

als je geen mogelijkheid hebt om de bak te draineren, is dan kokos toch een optie om de bak minder nat te krijgen?
bij een regenbui is de bak zo nat dat we er al niet meer inkunnen..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:50

quibje schreef:
als je geen mogelijkheid hebt om de bak te draineren, is dan kokos toch een optie om de bak minder nat te krijgen?
bij een regenbui is de bak zo nat dat we er al niet meer inkunnen..

Niet minder nat, maar wel stabieler.
Ik heb mega plassen momenteel, maar daaronder is de ondergrond super stevig.
Geen zuigende blub dus en prima in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:28

Mijn bak staat blank, maar dit duurt maar 1 dag bij mij, nu is mijn bak super....met de kokos er op, ben ik benieuwd hoe lang hij nat blijft bij jullie. Want dat is mijn zorg, met zulk weer, hou ik dan geen natte bak. Bij ons is het extreem nat bij langdurige regen, want op mijn wei staat nu ook een laag water....het grondwater staat hier erg hoog en kleigrond...

Dus als jullie willen laten weten hoe lang de bak nat blijft met kokos?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:33

Onze gedraineerde bak staat nu ook blank, maar als het NU droog zou worden, is hij morgen weer helemaal geweldig!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:42

linky schreef:
Onze gedraineerde bak staat nu ook blank, maar als het NU droog zou worden, is hij morgen weer helemaal geweldig!

hier het zelfde ,onze bak stond van de week s,ochtends voor de helft onderwater maar s,avonds op een paar plekjes na weer hellemaal droog

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:49

Onze bak heeft alleen plassen gehad waar we de drainage pijpen dicht hadden gemaakt, die hebben we gister avond weer open gezet en de bak was binnen no-time weer droog.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:46

Het heeft hier tot aan de middag gehoosd en de bak is op sommige plekken nog wel nat, maar kan er wel in rijden. Voor de kokos moest ik ook altijd 1 dag wachten, totdat de bovenste laag niet meer zo blubberig was. Dat was/is voor mij ook de reden dat ik er kokos in wilde. Kon met regen niets en nu dus wel...