Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:56

Het is idd altijd erg zwart-wit hier op bokt. Op stal is fout en weiland goed. Tja mensen maken een keuze wat voor hun belangrijkste is. Ik schaf het paard aan dus ik bepaal wat ik ermee doe en een stal uitkies waar ik en mijn paard zich happy voelt. Het in de waarde laten hoe andere mensen met hun paard of ander huisdier omgaan is toch altijd een probleem.
Soms en ook erg vaak wordt ik erg moe van de pennymeisjes/mensen die alles zielig vinden. Zodra iemand een paard maar een klap geeft omdat die gevaarlijk doen vinden ze het al zielig. Nee lekker toelaten en ongelukken laten gebeuren. Laat lekker gaan en doe voor jezelf wat goed dunkt en leef je leven. Want ook al doet iemand het helemaal perfect er is toch altijd wel iemand die het niet goed vind of zielig. Daarom zal er nooit een slot komen aan dit soort discussies. Want niemand doet iets 100% goed.

Maar ja het is voor iedereen denk ik de ultime droom om je paard aan huis te hebben met vriendjes erbij. De hele dag ze goed in de gaten te houden, goede bak en voer te hebben enz..
Maar ja ik denk dat het voor vele mensen een droom blijft zo ook voor mij.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:05

Grinnik, dat ik mijn paard buiten wil betekent niet dat ik niet consequent ben hoor, hoogstens dat ze zich beter kan gedragen omdat ze zich prettiger voelt Haha! . Juist als ze niet zoveel buiten komt, heb ik discussies met haar...

Ik ben nog steeds nieuwsgierig waarom jij denkt dat de combinatie sportpaard en wei niet kan (post van een paar bladzijden eerder). Er zijn toch zat mensen die het wel doen, ook hier in de Randstad en goede punten rijden. Buiten dat zal een stalpaard blessuregevoeliger zijn gemiddeld...

_Wyoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:07

Mijn paard staat, zodra het land het toelaat, 24 uur buiten nu moeten wij, helaas, genoegen nemen met een dagdeel, grond is hier te slecht. Verder staat hij, buiten het dagdeel om, in de paddock en s'nachts dan op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:09

Ninx, er staat toch ook nergens beschreven dat een paard louter en alleen maar gezond oud wordt als die zoveel mogelijk buiten loopt? Maar om maar even bij mijn standpunt te blijven: voor elk paard is een ideale mix; soms wat meer op stal en soms wat meer buiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:11

gut ik heb weer een uitzondering een super gezonde pwoon van 25 die niet 24/7 buiten loop

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:13

Prisca schreef:
Het is idd altijd erg zwart-wit hier op bokt. Op stal is fout en weiland goed. Tja mensen maken een keuze wat voor hun belangrijkste is. Ik schaf het paard aan dus ik bepaal wat ik ermee doe en een stal uitkies waar ik en mijn paard zich happy voelt. Het in de waarde laten hoe andere mensen met hun paard of ander huisdier omgaan is toch altijd een probleem.
Soms en ook erg vaak wordt ik erg moe van de pennymeisjes/mensen die alles zielig vinden. Zodra iemand een paard maar een klap geeft omdat die gevaarlijk doen vinden ze het al zielig. Nee lekker toelaten en ongelukken laten gebeuren. Laat lekker gaan en doe voor jezelf wat goed dunkt en leef je leven. Want ook al doet iemand het helemaal perfect er is toch altijd wel iemand die het niet goed vind of zielig. Daarom zal er nooit een slot komen aan dit soort discussies. Want niemand doet iets 100% goed.

Maar ja het is voor iedereen denk ik de ultime droom om je paard aan huis te hebben met vriendjes erbij. De hele dag ze goed in de gaten te houden, goede bak en voer te hebben enz..
Maar ja ik denk dat het voor vele mensen een droom blijft zo ook voor mij.

Prisca; sorry hoor... maar er komt geen einde aan de discussie omdat degenen die het paard 20 tot 22 uur binnen hebben staan steeds weer nieuwe volledig andere problemen in het topic slepen (zoals nare penny's).
Je hoeft geen eigen huis, met rijbak, verwarmd zwembad en hectaren land te hebben om je paard buiten te kunnen houden.
Het is alleen zoeken, zoeken, zoeken, zoeken tot je kont er rimpelig van ziet. Slechts een zeer klein gedeelte v.d. mensen heeft zijn paard aan huis staan. De meeste mensen die hun paard buiten hebben staan in dit topic, hebben het paard buiten staan bij een pensionstal of boer.

Ik laat de mensen overigens in hun waarde, maar dring erop aan dat zij hun paard ook in zijn waarde laten. Mensen zijn best aardig, maar die kunnen kiezen. Dieren niet, daarom spring ik daarvoor wel eens in de bres.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:18

Lovely schreef:
Ninx, er staat toch ook nergens beschreven dat een paard louter en alleen maar gezond oud wordt als die zoveel mogelijk buiten loopt? Maar om maar even bij mijn standpunt te blijven: voor elk paard is een ideale mix; soms wat meer op stal en soms wat meer buiten.

In ieder boek zul je zien staan dat een paard een bewegingsdier is (en ik heb er nogal wat gelezen), dat zijn hele apparaat (botstructuur en spijsvertering) goed werkt bij gratie van veel 'vrije' beweging (ook het belang van het bevredigen van de graasbehoefte komt telkens terug... dit kun je ook nabootsen in een paddock met plukken hooi).
Wanneer het prima was dat een paard voornamelijk binnen staat stond dit inmiddels wel beschreven in recentelijk verschenen boeken.
Dat er een ideale mix is voor ieder paard ben ik met je eens. Maar die mix start met tenminste 8 tot 10 uur naar buiten met die knol! Als je hem dan 's avonds op stal zet moet je dat zelf weten, maar minimaal overdag lekker buiten... come on, we hoeven geen wetenschappers te zijn om te weten dat ieder dier daar een stuk gelukkiger van wordt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:22

In dit topic ging het niet echt over respect hebben voor de mens.
Mensen die fulltime op een pensionstal staan zonder weide, melden zich hier niet.

Ze krijgen alleen maar verwijten en dan wordt er ook nog gemekkerd ruiter wil luxe hebben.

Ik wil zekerheid en veiligheid dat vind ik belangrijk..zeker zijn dat de mijne gemest wordt en goed gevoerd
Niet bij een boer gaan staan die s'avonds denkt "Ach paard kan wel nachhie zonder eten"

Er zijn zat mensen die wel goed zoeken maar het gewoon weg niet vinden en dan krijgen we een verwijt naar ons hoofd dat we of niet goed zoeken of teveel luxe willen hebben of het paard moeten verkopen of maar moeten verhuizen

wie heeft het over waarde...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:23

Ik heb sportpaarden... staan 24/7 a 365 dagen per jaar buiten! Hebben nooit koliek Knipoog, staan nooit kreupel, verstappen zich nooit en herstellen 2x zo snel na inspanning (training en/of wedstrijd).
Ook mijn HKO-paard is beduidend verbeterd toen hij 24/7 a 365 buiten kwam te staan. Hij was wel OK toen ie 's nachts binnen stond hoor... maar het werd gewoon zoveel meer beter toen ie buiten kwam te staan.

Groot hoeft het "buitengebeuren" niet te zijn... als het maar (redelijk) droog is tijdens de vele regens in ons kikkerlandje en ze moeten kunnen schuilen voor wind en regen (schuilhokkie of een grote bladbehoudende haag of iets dergelijks).

Maar ja, uiteraard weet een ieder wat het beste is voor zijn eigen paard natuurlijk en maak je bepaalde keuzes.
Ik ben overigens heel blij dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat veel op stal staan zeer slecht is. Uiteindelijk verandert het wel hoor, ten goede van het paard.... heeft helaas nog wat tijd nodig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:24

@Lovely en Prisca, dus jullie zijn er heilig van overtuigd dat een paard er gelukkig van wordt om in een hokje met nauwelijks bewegingsvrijheid te staan, dag in dag uit?
Paard kan zich prima aanpassen, maar ik merk toch wel dat de mijne veel beter in haar vel zit als ze op de wei staat ipv in de paddock.

Al die onderzoeken naar het gedrag en gezondheid van paarden zijn onzin joh, wat doen we moeilijk 3x3 is plek zat voor een paard. Ga er gelijk 2 in mijn achtertuin zetten en dan hebben ze nog ruimte zat ook!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:25

Om het even zwart/wit te stellen.

Bij mij in de omgeving zie je heel vaak het volgende;

Het is zomer, juli/augustus. Het paard dat een jaar lang gewoon in training heeft gestaan en op ijzers wordt van de een op de andere dag van de ijzers af gehaald, naar het land gebracht en uitgezwaaid Doei!. Dag paard, tot over 1 maand.

Dat paard, dat dus tot die tijd op stal heeft gestaan en in de paddock (wellicht grazen aan de hand) met krachtvoer, moet het dus van het ene op het andere moment 24/7 op het land redden zonder ijzers en zonder bijvoeding. Op een land zonder noemenswaardige schaduw.

Wordt in een steeds wisselende kudde gegooid. Niet iedereen staat er evenlang, de een staat er 3 maanden, de ander 1 maand, weer een ander 2 maanden.

Dat gaat dus niet altijd goed.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:28

Apple, dat klinkt wel heel rigoureus qua veranderingen..
Nee, dat zou ik ook niet fair vinden naar een paard.

mijn jaarling wil nu 's avonds echt naar binnen dus dat doe ik dan ook; probeer het iets op te bouwen maar als ze overstuur wordt gaat ze toch echt op stal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:29

tita schreef:
Mensen die fulltime op een pensionstal staan zonder weide, melden zich hier niet.

Ze krijgen alleen maar verwijten en dan wordt er ook nog gemekkerd ruiter wil luxe hebben.

Ik wil zekerheid en veiligheid dat vind ik belangrijk..zeker zijn dat de mijne gemest wordt en goed gevoerd
Niet bij een boer gaan staan die s'avonds denkt "Ach paard kan wel nachhie zonder eten"

Er zijn zat mensen die wel goed zoeken maar het gewoon weg niet vinden en dan krijgen we een verwijt naar ons hoofd dat we of niet goed zoeken of teveel luxe willen hebben of het paard moeten verkopen of maar moeten verhuizen

Wat is dat nou weer voor vooroordeel over boeren? de mijne zijn daar altijd prima verzorgd en echt geen 'nachhie zonder eten', is het eerlijk dan een paard houden op zo'n klein oppervlak?
Als ik genoodzaakt was om mijn paard enkel op stal te houden zou ik haar inderdaad verkopen ja naar iemand die haar wel weidegang kan bieden of nog beter zoeken.

Nu heb ik misschien heel makkelijk praten, want ik woon in Brabant, de paarden staan bij mijn ouders aan huis, mocht ik in nood zitten zou ik altijd nog mijn schoonouders of een goede vriendin heeeeel lief kunnen aankijken en anders bij de pensionstal waar ik jaren heb gestaan. Maar een paard altijd op stal met een uurtje buiten ofzo gaat er bij mij niet in. Een paard is een levend wezen met gevoel en behoeften.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:30

Nee maar dat is toch wel het ideaal toch aan huis?.

Tja na ruim 20 jaar rijden en ook deze omgeving weet ik onderhand wel dat het perfecte alleen maar aan je eigen huis is met alles erop en eraan. Een stal met mijn eissen en weiland is in mijn omgeving niet voor een betaalbare prijs. Tja dan kanik gaan stoppen dus paard verkopen mhh waar zal die dan terecht komen ik gok een handelstal dus waar heeft hij het nu beter bij mij of een handelaar. Tja we houden het lekker zo en doen 300% ons best om hem happy te houden. Denk dat er paarden zijn in nederland die het slechter hebben en die wel op een weiland lopen (verwaarlozing geen controle enz). Hoe vaak worden er paarden uit een weiland gevist met vergroeide hoeven en bulten enz... Op een stal wordt er vaak al eerder ingegrepen of ze vragen iemand anders.

Tja ja kan in de bres springen maar veranderen zal het toch niet ik voorlopig zeker niet. Ik weet heus wel dat het lekkerder en misschien beter is maar de nadelen zijn helaas even groot. En een wet ervoor zou er ook nooit doorheen komen omdat het gewoon niet haalbaar is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:31

tita schreef:
Dat dramatische feit was mij ook niet ontgaan nee....
Ze krijgen alleen verwijten wanneer ze bij hoog en laag beweren dat een paard 22 uur per dag binnen kan staan, en daar lichamelijk een geestelijk altijd content mee is en zal zijn. Dit is namelijk het absolute tegendeel van wat je in elk goed boek, of van iedere veearts zult horen.
Iedereen vind zekerheid belangrijk. Het is jammer dat jij toevallig een boer hebt getroffen die dat niet begrijpt. Je moet het echter niet brengen alsof dat een vaststaan gegeven is. Het is een bewering op basis van jouw ervaring, niets meer, niets minder.
Er zijn idd genoeg mensen die goed zoeken. Wanneer je je paard alleen maar binnen zet uit naam van de luxe die je voor jezelf eist, ja... dat is knap egocentrisch te noemen. Ik zou het mooi vinden wanneer mensen, voordat ze overgaan tot de koop van een paard, eerst zorgen dat alle voorwaarden er zijn om het dier op een goede manier te houden. En ja, dat is minimaal overdag lekker naar buiten.
Ik heb het over waarde, de waarde van een leven... het waarde van een leven van een dier wanneer het zich niet vrij kan bewegen maar altijd opgesloten zit.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-05-08 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:32

Even voor de helderheid, ik heb toch echt al wat mensen in dit topic gezien die om de een of andere reden hun paard op stal hebben staan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:33

Tja Prisca, je kan het voor jezelf goed proberen te praten door te vergelijken met paarden die het nog slechter hebben, want dan valt het best mee....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:33

tita schreef:

Tita wel ff opletten volgens mij doe ik al een paar pagina's mee.

Ik sta op een luxe pensioenstal met beperkte weidegang maar niet aan meedoe om redenen al genoemd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:35

Apple schreef:
Even voor de helderheid, ik heb toch echt al wat mensen in dit topic gezien die om de een of andere reden hun paard op stal hebben staan.

Hoe bedoel je? Waar haak je op in met deze zin bedoel ik eigenlijk te vragen....

ps@ Apple: jouw verhaal waarin mensen van de ene op de andere dag een paard 24/7 in een weiland droppen onder de noemer 'vakantie' is inderdaad weer een ander punt om je druk om te maken. Het verandert echter niets aan het feit dat een paard naar buiten moet, dat je het opbouwt lijkt me echter wel zo gezond voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-05-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:35

Poeh discussie wordt weer vreemd hier..

Niet consequent zijn naar je paard omdat je hem een aantal uren buiten in een groep hebt lopen? Wat een onzin.

Penny zijn omdat je je paard buiten in een groep hebt lopen. Nog grotere onzin. Juist het gevolg van het lezen van wat wetenschappelijke onderzoeken uit verschillende hoek (dus niet alleen onderzoeken vanuit bijvoorbeeld de Naturals).

Droom om je paard bij huis te hebben staan???
Ik niet.. kan ik nooit meer weg. Ze staan prachtig waar ze nu staan. In een groep Knipoog

Heel veel geld? Nee ik moet er hard voor werken. Kies wel voor exra kilometers maken om (alweer) ervoor te zorgen dat mijn paarden in een groep op de wei kunnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:36

Ninx: Dat de mensen die hun paard fulltime op stal hebben staan zonder weide zich hier niet zouden melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:36

Charaz schreef:
@Lovely en Prisca, dus jullie zijn er heilig van overtuigd dat een paard er gelukkig van wordt om in een hokje met nauwelijks bewegingsvrijheid te staan, dag in dag uit?
Paard kan zich prima aanpassen, maar ik merk toch wel dat de mijne veel beter in haar vel zit als ze op de wei staat ipv in de paddock.

Al die onderzoeken naar het gedrag en gezondheid van paarden zijn onzin joh, wat doen we moeilijk 3x3 is plek zat voor een paard. Ga er gelijk 2 in mijn achtertuin zetten en dan hebben ze nog ruimte zat ook!!

Nou best Charaz, zoals jij het stelt, zo stel ik het in ieder geval niet en Prisca volgens mij ook niet. Als je op deze manier wilt discussieren, ben je bij mij in ieder geval aan het verkeerde adres.

Bij een boer heb ik niks te zoeken en er zijn hier in de omgeving niet zo heel veel boeren waar je je paard kunt stallen tegen redelijke voorwaarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:37

Charaz schreef:
Tja Prisca, je kan het voor jezelf goed proberen te praten door te vergelijken met paarden die het nog slechter hebben, want dan valt het best mee....

Nee is geen goed praten maar het zwart/wit kijken van de andere mensen. Het respect hebben dat mensen het anders doen en zien. Ik weet na ruim 20 jaar wel of een dier happy is ja of nee. Beter kan het altijd. Dat van die verwaarloosde paarden op een weiland is roch zo of niet?. Wie heeft het dan slecht de mijne die die ene met 20 cm hoeven.

Er er mij een redelijke mogelijkheid in mijn buurt wordt geboden met mijn ideeen van stalling wil ik best verhuizen en ik heb dat reeds al eens gedaan. Maar helaas het is niet zo.

Maar ja laat iedereen die nu een paard 22/7 op stal heeft staan hun paard maar verkopen kunnen we gaan lachen. Wat een ellende wordt dat zeg. Neee over de gevolgen denken we niet na.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 07-05-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:38

Als al die mensen hun paard verkopen, dan gaan de buitengebieden failliet, want die verdienen verdacht goed aan al die Randstedelingen die wat te besteden hebben Lachen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:41

Apple schreef:
Ninx: Dat de mensen die hun paard fulltime op stal hebben staan zonder weide zich hier niet zouden melden.

Ah, duidelijk... ik snap het. Ja, ik heb inderdaad ook al heel wat mensen gezien wiens paard voornamelijk binnen staat. En ondanks dat we het 'nog niet' eens zijn met elkaar, toch hulde voor het feit dat zij in gesprek gaan met de rest.