Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Juist als ze niet zoveel buiten komt, heb ik discussies met haar...Prisca schreef:Het is idd altijd erg zwart-wit hier op bokt. Op stal is fout en weiland goed. Tja mensen maken een keuze wat voor hun belangrijkste is. Ik schaf het paard aan dus ik bepaal wat ik ermee doe en een stal uitkies waar ik en mijn paard zich happy voelt. Het in de waarde laten hoe andere mensen met hun paard of ander huisdier omgaan is toch altijd een probleem.
Soms en ook erg vaak wordt ik erg moe van de pennymeisjes/mensen die alles zielig vinden. Zodra iemand een paard maar een klap geeft omdat die gevaarlijk doen vinden ze het al zielig. Nee lekker toelaten en ongelukken laten gebeuren. Laat lekker gaan en doe voor jezelf wat goed dunkt en leef je leven. Want ook al doet iemand het helemaal perfect er is toch altijd wel iemand die het niet goed vind of zielig. Daarom zal er nooit een slot komen aan dit soort discussies. Want niemand doet iets 100% goed.
Maar ja het is voor iedereen denk ik de ultime droom om je paard aan huis te hebben met vriendjes erbij. De hele dag ze goed in de gaten te houden, goede bak en voer te hebben enz..
Maar ja ik denk dat het voor vele mensen een droom blijft zo ook voor mij.
Lovely schreef:Ninx, er staat toch ook nergens beschreven dat een paard louter en alleen maar gezond oud wordt als die zoveel mogelijk buiten loopt? Maar om maar even bij mijn standpunt te blijven: voor elk paard is een ideale mix; soms wat meer op stal en soms wat meer buiten.
, staan nooit kreupel, verstappen zich nooit en herstellen 2x zo snel na inspanning (training en/of wedstrijd).
. Dag paard, tot over 1 maand. tita schreef:In dit topic ging het niet echt over respect hebben voor de mens.
Mensen die fulltime op een pensionstal staan zonder weide, melden zich hier niet.
Ze krijgen alleen maar verwijten en dan wordt er ook nog gemekkerd ruiter wil luxe hebben.
Ik wil zekerheid en veiligheid dat vind ik belangrijk..zeker zijn dat de mijne gemest wordt en goed gevoerd
Niet bij een boer gaan staan die s'avonds denkt "Ach paard kan wel nachhie zonder eten"
Er zijn zat mensen die wel goed zoeken maar het gewoon weg niet vinden en dan krijgen we een verwijt naar ons hoofd dat we of niet goed zoeken of teveel luxe willen hebben of het paard moeten verkopen of maar moeten verhuizen
wie heeft het over waarde...
tita schreef:In dit topic ging het niet echt over respect hebben voor de mens.
Mensen die fulltime op een pensionstal staan zonder weide, melden zich hier niet.
Dat dramatische feit was mij ook niet ontgaan nee....
Ze krijgen alleen maar verwijten en dan wordt er ook nog gemekkerd ruiter wil luxe hebben.
Ze krijgen alleen verwijten wanneer ze bij hoog en laag beweren dat een paard 22 uur per dag binnen kan staan, en daar lichamelijk een geestelijk altijd content mee is en zal zijn. Dit is namelijk het absolute tegendeel van wat je in elk goed boek, of van iedere veearts zult horen.
Ik wil zekerheid en veiligheid dat vind ik belangrijk..zeker zijn dat de mijne gemest wordt en goed gevoerd
Niet bij een boer gaan staan die s'avonds denkt "Ach paard kan wel nachhie zonder eten"
Iedereen vind zekerheid belangrijk. Het is jammer dat jij toevallig een boer hebt getroffen die dat niet begrijpt. Je moet het echter niet brengen alsof dat een vaststaan gegeven is. Het is een bewering op basis van jouw ervaring, niets meer, niets minder.
Er zijn zat mensen die wel goed zoeken maar het gewoon weg niet vinden en dan krijgen we een verwijt naar ons hoofd dat we of niet goed zoeken of teveel luxe willen hebben of het paard moeten verkopen of maar moeten verhuizen
Er zijn idd genoeg mensen die goed zoeken. Wanneer je je paard alleen maar binnen zet uit naam van de luxe die je voor jezelf eist, ja... dat is knap egocentrisch te noemen. Ik zou het mooi vinden wanneer mensen, voordat ze overgaan tot de koop van een paard, eerst zorgen dat alle voorwaarden er zijn om het dier op een goede manier te houden. En ja, dat is minimaal overdag lekker naar buiten.
Ik heb het over waarde, de waarde van een leven... het waarde van een leven van een dier wanneer het zich niet vrij kan bewegen maar altijd opgesloten zit.
tita schreef:In dit topic ging het niet echt over respect hebben voor de mens.
Apple schreef:Even voor de helderheid, ik heb toch echt al wat mensen in dit topic gezien die om de een of andere reden hun paard op stal hebben staan.

Charaz schreef:@Lovely en Prisca, dus jullie zijn er heilig van overtuigd dat een paard er gelukkig van wordt om in een hokje met nauwelijks bewegingsvrijheid te staan, dag in dag uit?
Paard kan zich prima aanpassen, maar ik merk toch wel dat de mijne veel beter in haar vel zit als ze op de wei staat ipv in de paddock.
Al die onderzoeken naar het gedrag en gezondheid van paarden zijn onzin joh, wat doen we moeilijk 3x3 is plek zat voor een paard. Ga er gelijk 2 in mijn achtertuin zetten en dan hebben ze nog ruimte zat ook!!
Charaz schreef:Tja Prisca, je kan het voor jezelf goed proberen te praten door te vergelijken met paarden die het nog slechter hebben, want dan valt het best mee....
. Apple schreef:Ninx: Dat de mensen die hun paard fulltime op stal hebben staan zonder weide zich hier niet zouden melden.