tita schreef:Ik zou wel eens willen weten op mijn volgende vraag
Wat is precies je vraag?
Ik sta op een pensionstal in de winter geen weidegang..maar 1 paddock en mijn pony staat vaak 23 uur op stal
Ong 30 min rijden en 30 mijn poetsen verzorgen enz enz.
Wie zijn wij om je te veroordelen dat je paard vaak 23 u per dag op stal staat van de 24 u? Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Je hoeft ons geen verantwoording af te leggen, maar wel aan je paard. Geen weidegang prima, maar een paard moet toch minimaal wel 2 u per dag uit zijn stal kunnen komen. Dat los je op door een uur te gaan sporten, maar dat is 2x per week als ik het begrijp?
tita schreef:Nu zijn er mensen die vinden dat ik dat beest vaker los moet gooien dus ik gister om 6.45 naar stal paard in de binnenbak gezet en toen ben ik gaan sporten
Top dat je hem er uit haalt, en ja, ik wil jou niet als persoon veroordelen, maar ik kan mij wel vinden in die mensen die zeggen dat je je beest vaker los moet gooien. Ik werk ook 40 u. Voorheen stond mijn paard ook op een dure pensionstalling. Met stalgenoten spraken we een soort rooster af zodat alle paarden er in elk geval 2x per dag uitkwamen. Al is het maar 15 min als iemand ondertussen zijn paardenbox mest of ander paard in de trainingsmolen zet. Hebben jullie die niet?
Goed die mensen hebben de paarden aan huis staan...gooien die beesten 3 uur in de buitenbak...en verder doen ze er niks aan rijden 2-3x in de week...ben je dan per definitie beter voor je paard.
Ja, naar mijn idee wel. Paard is dan toch 3 u zijn box uit, van de resterende 21 u. Een paard is een bewegingsdier, die van jou toch ook? Of hij nu een uur stil staat in de bak of niet. So what, als ik mijn ei kwijt zou zijn met wat gebok en gescheur dan blijf ik toch ook niet uren ronddolen alleen?
Je schrijft verderop in het topic dat hij zijn bal begroef in de stal. Dan doet hij toch iets met die bal. Al zeg jij dat hij er niets mee doet?
Nu weer ON topic: paard op manege zonder weidegang: ja kan, maar kan altijd beter. Niet iedereen heeft die mogelijkheid, biedt dat je paard een maand of twee vakantie op het gras. Alternatief voor weide is de paddock. Stapmolen vind ik geen alternatief. Paard moet ook paard kunnen zijn, met of zonder gras (zomer en winter)