Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arjaaaaa

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:06

[/quote]

Okidoki dan! Zijn we weer vrienden Ach gut

En over je 2e punt. Ik hoop ook altijd dat mensen die wijsheid hebben, en dat ze hun handelen goed overdenken.
Maar wanneer dat waar zou zijn zou er veel ellende niet bestaan. We hebben een wetboek van strafrecht waarin precies staat wat wel en niet mag. dat hebben we in het leven geroepen omdat niet iedereen in staat is de juiste keuzes te maken. Anders werd het een zooitje...
Hopelijk wordt de regelgeving omtrent het houden van dieren een stuk strenger en krijgen we ook een D.B. met meer bevoegdheden.... een tak van politie bijv.[/quote]

Daar heb je gelijk is, waarschijnlijk ben k te naief hierin...
Uitgaan van het goede vande mens is in deze maatschappij niet erg realistisch. Helaas...

En simone, ik ga niet een discussie aan om een ander te overtuigen, maar om van een ander te leren. Maar hier sta je natuurlijk helemaal vrij in!
Ik vind het wel goed dat je mensen aan het nadenken zet over hoe ze hun paard kunnen stallen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:07

Inderdaad Ninx, het gaat om paarden die helemaal niet samen in de wei / paddock komen...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:07

@tita de scholen zijn uit dus het niveau daalt hier weer op bokt hoe men met elkaars meningen omgaat dus ik ben ook weg naar m'n paardje om lekker te tutten en te gaan rijden! OK dan!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:08

arjaaaaa schreef:
En simone, ik ga niet een discussie aan om een ander te overtuigen, maar om van een ander te leren. Maar hier sta je natuurlijk helemaal vrij in!
Ik vind het wel goed dat je mensen aan het nadenken zet over hoe ze hun paard kunnen stallen.

Dan is het een kwestie van woorden denk ik.. Elkaars argumenten lezen en dan beslissen wat het beste is noem jij leren. Ik noem het overtuigen als ze een deel van jou dingen ook besluiten aan te nemen. Ik denk dat we hetzelfde bedoelen...

jenniiferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:10

Ninx schreef:
@ Ladygiroc: waarom maak je je nou zo druk? Ik zie foto's in je profiel waarin je een aantal keren je paard noemt in relatie tot buiten staan/ wei/ weiland/ weidegang (whatever). Dus die hobbelt ook lekker buiten toch? Dan staat ie dus niet 24uur per dag binnen (of 23), en val je dus buiten de catagorie waar wij ons over zitten op te winden.

omdat haar paardje ook in de winter niet op het land komt! net zoals die van mij

PERENBOOMPIE schreef:
@tita de scholen zijn uit dus het niveau daalt hier weer op bokt hoe men met elkaars meningen omgaat dus ik ben ook weg naar m'n paardje om lekker te tutten en te gaan rijden! OK dan!

en omdat ik dus nog op school zit mag ik geen mening geven? en er niet op ingaan
Laatst bijgewerkt door jenniiferr op 20-11-07 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

PERENBOOMPIE schreef:

Met dank voor deze volwassen en weldoordachte opmerking wens ik PERENBOOMPIE een prettige middag Haha!

arjaaaaa

simone, als je het zo omschrijft wel... Knipoog

K snap trouwens niet echt waar de reactie van perenboompje op slaat???

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:11

En aangezien perenboompie zelf geen profiel heeft is het wel erg makkelijk oordelen over een ander, neem aan dattie zelf ook wel eens op school heeft gezeten? (Niet dat ik er de laatste tijd nog geweest ben, al werk ik wel op de universiteit, ook een soort school)

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:12

Tsja, zegt genoeg over zichzelf...

maar laten we niet het topic op haar richten...

De weidegang....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:14

@ Jennifer: aha, dat kon ik niet helemaal opmaken uit haar profiel natuurlijk. Geeft ook niks.
Maar nogmaals: niemand, ik iig niet, zal jou of wie dan ook er met alle geweld toe dwingen (kan niet eens natuurlijk) je paard meer buiten te zetten.
Maar hopelijk zet het bij sommige mensen een proces in gang; dat ze iets meer gaan nadenken hierover en wellicht ook op zoek gaan naar betere omstandigheden. En dat hoeft echt niet 24/7 buiten te zijn, maar er tussenin is al een hele grote stap voorwaarts!

Nee: ik begrijp Perenstruik ook niet helemaal..... Iedereen mag lekker mee babbelen toch?
Als we gaan schiften op leeftijd, opleidingsniveau, kennis, kunnen we er wel mee ophouden Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:14

Sim0ne schreef:
Ladygiroc schreef:
oh wat zijn we grappig.

Dit is niet grappig bedoeld, want het antwoord op jouw vraag is al meerdere keren gegeven in dit topic.

Dank Sim0ne! Dit was ook mijn reaktie inderdaad. (wat zijn we het weer eens met elkaar he Haha! )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:16

Maanling schreef:
Dank Sim0ne! Dit was ook mijn reaktie inderdaad. (wat zijn we het weer eens met elkaar he Haha! )

Altijd fijn, een paar mede'strijders'. Leuk te zien dat jij ook een (lease)fjord hebt o.a.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:16

oh wat zijn we grappig.
[/quote]
Dit is niet grappig bedoeld, want het antwoord op jouw vraag is al meerdere keren gegeven in dit topic.[/quote]

Dank Sim0ne! Dit was ook mijn reaktie inderdaad. (wat zijn we het weer eens met elkaar he Haha! )[/quote]

Hey, hey, hey....geen samenscholingen of gaan klitten he? Dan voel ik me zo buitengesloten Huilen
Haha! Haha! Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:17

Wil je meeklitten?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:17

Dit topic gaat over op een manege stallen zonder weidegang in de winter.

op een gegeven moment komt ter sprake dat een paddoch niet voldoende is, dan dat een paard op stal slecht is omdat ze niet heel de dag hun benen kunnen strekken...

Waar ik dus door afgesproken voel is dat mijn paard niet minimaal 3 uur per dag op de WEI komt (waar het dus om draait in dit topic.

Dus ik probeer mensen wijs te maken dat het er mij niet omgaat dat mijn paard perse op de wei komt maar dat een grote losgooibak paddock of weet ik veel wat, dat dat ook voldoet aan de eissen die IK stel om mijn paard te kunnen onderhouden.

het gaat er mij dus om dat ze iedere dag LOS hun beweging krijgen naast het werk wat ze moeten verrichten. En het maakt niet uit op wat dat is (zand of gras)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:20

Sim0ne schreef:
Wil je meeklitten?

Nou, als het even kan wel ja Haha!
Allemaal verbroederen rondom dit hekele punt is wel een hele mooie kerstgedachte nietwaar? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:20

en zo denk ik er ook over Lachen Lachen maakt mij niet uit joh! als het dier er maar uitkomt Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:21

wat niet kan ,kan niet.... tuurlijk is t super als paarden naar buiten kunnen maar als die ruimte er niet is kun je t beetje compenseren door los te gooien met soort genoten. Dit is dan buiten t normale werk.

Waar mijn paard nu staat is zomers alleen weide gang.Nu dus niet. Dit probeer ik zelf beetje goed te maken door met m te wandelen en halverwege half uurtje te grazen. Natuurlijk komt ie ook lekker los en zo. Maar aankomende donderdag gaan we verhuizen en dan kijrgt ie een uitloop stal waar ie overdags in de paddock met 2 andere buiten kan scharrelen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:21

Ninx schreef:
Nou, als het even kan wel ja Haha!
Allemaal verbroederen rondom dit hekele punt is wel een hele mooie kerstgedachte nietwaar? Haha!

Beetje vroeg in het jaar alleen Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:23

sandr0 schreef:
wat niet kan ,kan niet.... tuurlijk is t super als paarden naar buiten kunnen maar als die ruimte er niet is kun je t beetje compenseren door los te gooien met soort genoten. Dit is dan buiten t normale werk.

Waar mijn paard nu staat is zomers alleen weide gang.Nu dus niet. Dit probeer ik zelf beetje goed te maken door met m te wandelen en halverwege half uurtje te grazen. Natuurlijk komt ie ook lekker los en zo. Maar aankomende donderdag gaan we verhuizen en dan kijrgt ie een uitloop stal waar ie overdags in de paddock met 2 andere buiten kan scharrelen.

Dat is goed nieuws! Mooi dat je dat voorelkaar hebt gekregen.
Het is niet eenvoudig, maar zoekt en gij zult vinden.

@ Simone: je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:24

tita schreef:
Ik zou wel eens willen weten op mijn volgende vraag

Wat is precies je vraag? Bloos

tita schreef:

Ik sta op een pensionstal in de winter geen weidegang..maar 1 paddock en mijn pony staat vaak 23 uur op stal

Ong 30 min rijden en 30 mijn poetsen verzorgen enz enz.

Wie zijn wij om je te veroordelen dat je paard vaak 23 u per dag op stal staat van de 24 u? Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Je hoeft ons geen verantwoording af te leggen, maar wel aan je paard. Geen weidegang prima, maar een paard moet toch minimaal wel 2 u per dag uit zijn stal kunnen komen. Dat los je op door een uur te gaan sporten, maar dat is 2x per week als ik het begrijp?

tita schreef:
Nu zijn er mensen die vinden dat ik dat beest vaker los moet gooien dus ik gister om 6.45 naar stal paard in de binnenbak gezet en toen ben ik gaan sporten

OK dan! Top dat je hem er uit haalt, en ja, ik wil jou niet als persoon veroordelen, maar ik kan mij wel vinden in die mensen die zeggen dat je je beest vaker los moet gooien. Ik werk ook 40 u. Voorheen stond mijn paard ook op een dure pensionstalling. Met stalgenoten spraken we een soort rooster af zodat alle paarden er in elk geval 2x per dag uitkwamen. Al is het maar 15 min als iemand ondertussen zijn paardenbox mest of ander paard in de trainingsmolen zet. Hebben jullie die niet?

tita schreef:

Goed die mensen hebben de paarden aan huis staan...gooien die beesten 3 uur in de buitenbak...en verder doen ze er niks aan rijden 2-3x in de week...ben je dan per definitie beter voor je paard.

Ja, naar mijn idee wel. Paard is dan toch 3 u zijn box uit, van de resterende 21 u. Een paard is een bewegingsdier, die van jou toch ook? Of hij nu een uur stil staat in de bak of niet. So what, als ik mijn ei kwijt zou zijn met wat gebok en gescheur dan blijf ik toch ook niet uren ronddolen alleen?
Je schrijft verderop in het topic dat hij zijn bal begroef in de stal. Dan doet hij toch iets met die bal. Al zeg jij dat hij er niets mee doet?

Nu weer ON topic: paard op manege zonder weidegang: ja kan, maar kan altijd beter. Niet iedereen heeft die mogelijkheid, biedt dat je paard een maand of twee vakantie op het gras. Alternatief voor weide is de paddock. Stapmolen vind ik geen alternatief. Paard moet ook paard kunnen zijn, met of zonder gras (zomer en winter)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:26

KiWiKo schreef:
en zo denk ik er ook over Lachen Lachen maakt mij niet uit joh! als het dier er maar uitkomt Lachen

Afgod Inderdaad! Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:32

ik denk ook dat afwisselend werk of eens vakantie periode tussen door t paard goe d doet. Voorheen ging mijn paard zomers 2 maandjes t land op. Hij vond r alleen geen sikkepit aan dus dat doen we niet meer(paar uurtjes per dag op t land dan heeft t wel gezien en wil ie er uit) maar hij gaat bijv. wel mee op vakantie. lekker relaxed rijden door de bossen. Andere omgeving.Lekker grazen naast de caravan en de ontbijttafel leeg pikken. Ik denk dat met veel afwisseling je paard fris in t hoofd blijft. En paarden die dus weinig er uit komen normaal kunnen naar mijn idee zo iets zeker gebruiken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:54

ik schrijf trouwens weidegang uit gemakzucht Bloos maar waar het me dus om gaat is dus idd dat ze eruit komen, kunnen bewegen en klooien met andere paarden. Of dat op gras of zand is vind ik dan ook niet zo relevant. Tuurlijk is weidegang fijner, maar lekker meuten in een zandbak met een pluk hooi doet het ook prima Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:55

Als iedereen het welzijn van zn/haar paard in de gaten houd en het beste met het diertje voor heeft, komt het ook voor de paarden die niet of niet zo vaak naar buiten kunnen best wel goed! Knipoog

Mijn keuze zou het zeker niet zijn, je paard veelal binnen of misschien zelfs wel geheel binnen (dan kan ik er niet op gaan zitten ben ik bang), maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen een scala aan diverse stalhouders heeft om eens lekker in de buurt te gaan shoppen wbt huisvesting.

Voor de duidelijkheid ik respecteer ieder zn mening of keuzes hier in dit topic, maar MIJN keus is simpelweg anders, ik zou echt nooit een paard kopen als ik deze niet zomer/winter vrij kan laten bewegen. (moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik in de wintermaanden ook genoegen zou nemen met een grote paddock of rijbak, maar dat is voor mij echt DE grens verder zou ik niet willen gaan)

Haha!