[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:06

Belker schreef:
Hoeft niet geknipt, kan ook gewoon met een slag eromheen O:)

Die snap ik dan weer niet helemaal :Y)

Afbeelding

De groene pijlen geven aan dat dat draad doorloopt, als ik dat aan de poortgreepisolator vast wil maken moet ik dat doorbreken lijkt me? Want hij moet vanaf de isolator beide kanten weer op. Het is geen hoek, maar een doorgang in het midden van het verticale draad.

Caily

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:15

Als je het ene oogje boven doet en de andere onder. Dan doorlopende draad keer om het onderste oogje en je handvat aan de bovenste.

Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:16

Caily schreef:
Als je het ene oogje boven doet en de andere onder. Dan doorlopende draad keer om het onderste oogje en je handvat aan de bovenste.

Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling :+

Dat dus :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:27

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 08:41

Jullie gaan allemaal zo hard!! Wow!!

Totaal niet bezig geweest met bokt en andere social media de laatste maanden, maar jullie hebben in de tussentijd al echt onwijs veel leuke en mooie dingen in dit topic geplaatst zeg! Kannonen!!

Ik ga alles eens echt rustig bij lezen.

Ik zag het paddock paradise van kennissen hier ook al voorbij komen. Die wonen vlakbij ons in vlagtwedde. Echt super nice wat hun hiervan gemaakt hebben!

Ik zal ook eens weer uitgebreid fotos maken hoe de vorderingen hier gaan.
Het gaat met kleine stapjes. Elke keer weer wat nieuws erbij of dingen veranderen wat niet werkt of juist wel en nog zoveel ideeën!

De paardjes doen het in ieder geval goed

Voor nu eerst:
De grootste update is de schuilstal. Hij is 6 x 6m (voor 2 fjorden en een mini). De laatste afwerkingen moeten nog gedaan worden (detailes zoals de voorkant afwerken) en ook willen we hem volledig bestraten, zodat we de stalmatten op maat kunnen snijden en een mooie stro of vlasbak erin kunnen maken. Het stro punt zit er al wel in en met dit onwijs slechte weer maken ze ve gebruik van de stal!

Afbeelding
Afbeelding

Strobak
Afbeelding

Ook hebben we er wat nieuwe voerpunten bij
Het raster:
Afbeelding
Afbeelding

Hooigalg die we ook gebruiken als takkentakel/ophang punt:
Afbeelding

Hooibak zijn wat matten opgekomen. 1 paardje kreeg door de bestrating teveel slijtage dus we proberen dat even iets te beperken.
Afbeelding

Deze paal wil ik graag een banden opstap gaan maken, zodat ze op een verhoging staan (weer andere eethouding). Banden liggen al thuis alleen nu nog even zand regelen enzo
Afbeelding

Verder hebben we op het moment erg veel last van water.
Het omkeren van het zand in de voorste 2 paddocks staat in de plannen voor volgend jaar. Gelukkig hebben ze nog droge stukken en uiteraard de verharding en de stal, maar ik zal wel blij zijn als dat af is.

Je kan niet alles tegelijk... soms zou je dat wel willen natuurlijk, maar stukje bij beetje wordt het steeds mooier

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:44

Ik gebruik voor zulke punten ook zo'n drie-weg poortgreepanker, voorbeeldje van Agrishop;

Afbeelding

Voor het cord gebruik ik voor delen die open en dicht moeten dan zo'n "kous" in combi met een verbindstukje;
Afbeelding
https://www.agrishop.nl/3x-koord-aanslu ... kking.html

"Vaste" omheining durf ik wel zonder "kousje" te doen. Al voeg ik ze steeds meer hier en daar toe voor delen die ik inmiddels weer moet vervangen.

Ik vind het zelf echter dan ook wel meerwaarde hebben om het cord niet al 1 lang stuk te hebben. Stel ze trekken een keer wat kapot/er valt een boom op/verzin het... Dan ligt niet het cord over de hele lengte plat/slap, maar alleen dat geïsoleerde stuk tussen twee verbindstukken. Voor mijn binnenomheining is dat een beetje van nature al aan de hand door alle zijpaadjes. Voor de buitenomheining heb ik hier en daar bewust dit soort punten ingebouwd.

Onder het pad door doe ik overigens ook met een grondkabel (aantal van gallagher, aantal van Agrishop). Grootste deel zit in een slagvaste pvc buis, zo'n 60cm diep ingegraven. En extra tip, zet er aan de overkant zo'n omheiningsswitch tussen! Dan kan je heel eenvoudig stroom op de binnenomheining even uitzetten als je eens wat wil aanpassen/repararen etc. terwijl de stroom op de buitenomheining er gewoon op kan blijven staan.
Ik heb daar deze van gallagher voor;
https://www.gallagher.eu/nl_nl/schakelaar

Lisa_vera, heerlijke ruime schuilstal zeg!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:36

Voor de isolator kan je ook eenvoudig met een stuk ijzerdraad de isolator omwikkelen en het draad wat er doorheen loopt. Dan hoef je geen nieuwe isolatoren te plaatsen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:22

Eeeh Marjan, die snap ik even niet :+ heb je toevallig een foto?

Mooie update Lisa! Mooi plekje :) Hoe hoog is jouw omheining? Zelfde als bij Joyce? Ik moet straks nieuwe gaan zetten, heb nu op 1.60 op mijn hengst, maar dat is wellicht wat overdreven. Maar de 1.10 van mijn merries is wel weer laag.

(Ik ben bijrijder van Vanity, Noekas vorige eigenaresse en Ashlan heeft ook bij mij gestaan).

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:47

Caily: wat leuk! Ehm onze omheinig is 1.20m hoog. Grootste paard is 1.50m

Wij hebben voor de hoeken geen andere isolatoren. Voor de poortgrepen hebben we zo'n ijzerenplaatje waar je heel makkelijk een handgreep in kan hangen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:52

Caily schreef:
Eeeh Marjan, die snap ik even niet :+ heb je toevallig een foto?

Mooie update Lisa! Mooi plekje :) Hoe hoog is jouw omheining? Zelfde als bij Joyce? Ik moet straks nieuwe gaan zetten, heb nu op 1.60 op mijn hengst, maar dat is wellicht wat overdreven. Maar de 1.10 van mijn merries is wel weer laag.

(Ik ben bijrijder van Vanity, Noekas vorige eigenaresse en Ashlan heeft ook bij mij gestaan).

Oh vergeten te maken op stal, ze draaien het ijzerdraad om de isolator heen waar de hendel steunt in de isolator en dat draadje verbinden ze met het stroomdraad

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:43

Mochten er mensen zijn met foto's van hun afrastering, openingen met poortgrepen. Ik zou ze graag zien! Wij hebben dubbel draad (boven en onder), ik ben ook benieuwd hoe jullie boven en onder met elkaar hebben verbonden zodat er op beide stroom staat. Ik dacht misschien met die poortgreepankers, een ijzerdraadje van boven naar beneden spannen.
Ik ben nog een aardige leek op dit gebied.

Wel weer mooie plannen waar ik de komende tijd mee bezig ga! Het pad in het bos afmaken, twee paden naar het bos toe zodat ze rondjes kunnen lopen, en zodat we het deel wat lager ligt ook gewoon af kunnen sluiten maar dat ze wel gewoon in het bosje kunnen komen :D

Dit is het idee! Lichtroze lijnen is de huidige afrastering (oa), paars worden openingen naar de weides, grijs met bruine stippen worden de nieuwe paden, blauw is de looproute.
Afbeelding

Hier komt dus een nieuw pad naar achter en een klein hoekje naar links tot waar de grote bosrand begint, daar kunnen ze dan het bos in.
Afbeelding

Hier langs de andere palen komt het tweede nieuwe pad naar het bos, daar komt ook een opening in de bosrand zodat ze er ook vanaf deze kant in (en uit) kunnen. Dit land ligt een heel stuk hoger dan waar het andere pad komt. Dus dan kunnen we het andere pad evt ook afsluiten als het te nat is.
Afbeelding

Dit is onze (enige) modder op het moment. Bij de schuilstal. Hopelijk komt hier binnenkort wat extra zand op. Volgend jaar maar eens kijken of we de grond misschien laten keren op deze plek..
Afbeelding

Gelukkig kunnen ze prima droog staan en hooi eten op deze plek! :)
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:48

Ik heb een hele tijd geleden eens een foto gemaakt van hoe ik de draad boven en onder met elkaar verbind hier voor een mede-bokker. Ik gebruik een stukje grondkabel en klemmetjes van Gallagher, dat werkt top!
Afbeelding

Links ervan zie je een verbindstukje, die gebruik ik ook bij poortgrepen etc. waar ik mijn doorgangen heb. Ik koop tegenwoordig alleen nog van die drie-weg poortgreepankers (RVS), aangezien die opschroefdingen met twee aanhaakpunten bij mij regelmatig op niks af knappen (bijvoorbeeld wanneer ik mijn cord iets opspan).

Poortgreepankers met elkaar verbinden kan natuurlijk ook, maar het is wel verstandig onder en boven op regelmatige afstanden met elkaar te vinden. Uit mijn hoofd is het advies minimaal elke 200 meter.

Een soort van houtje-touwtje oplossing die voor tijdelijk ook best werkt is gewoon met verbindstukjes en cord van boven naar beneden :+

Maar deze hele tussenomheining in de stalgang is sowieso een beetje een "McGyver" tijdelijke oplossing :') :')
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:03

Als je de boven draad aan de onderste vast knoopt ben je er al. Zal als ik er aan denk straks eens foto’s maken van hier

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:19

MarliesR schreef:
Ik heb een hele tijd geleden eens een foto gemaakt van hoe ik de draad boven en onder met elkaar verbind hier voor een mede-bokker. Ik gebruik een stukje grondkabel en klemmetjes van Gallagher, dat werkt top!
[ [url=m/0hA8gL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links ervan zie je een verbindstukje, die gebruik ik ook bij poortgrepen etc. waar ik mijn doorgangen heb. Ik koop tegenwoordig alleen nog van die drie-weg poortgreepankers (RVS), aangezien die opschroefdingen met twee aanhaakpunten bij mij regelmatig op niks af knappen (bijvoorbeeld wanneer ik mijn cord iets opspan).

Poortgreepankers met elkaar verbinden kan natuurlijk ook, maar het is wel verstandig onder en boven op regelmatige afstanden met elkaar te vinden. Uit mijn hoofd is het advies minimaal elke 200 meter.

Een soort van houtje-touwtje oplossing die voor tijdelijk ook best werkt is gewoon met verbindstukjes en cord van boven naar beneden :+

Maar deze hele tussenomheining in de stalgang is sowieso een beetje een "McGyver" tijdelijke oplossing :') :')
[ [url=m/hRmrFS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben dit ook maar dan met enkele klemmetjes en gewoon draad om zo de 3 draden van boven tot onder met elkaar te verbinden. We hebben er een paar overal op de weide gemaakt zodat de stroomverdeling goed is

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:10

Gevalletje stormschade vanmorgen. De top van een berk heeft t begeven...

Afbeelding

De paarden (en vooral de stoere vos) blijven liever binnen met dit weer.

Afbeelding

Tot 'de baas' riep dat we koffie konden krijgen als we t kwamen halen. Doet ze toch niet dacht hij... :+

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:53

Ik heb ze nog op stap staan. Flinke wind en nog wat regen. Hier vind de baas het wel best. :o
Ze hebben eten en zijn tevreden. Morgen maar weer naar buiten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:57

Hier staan ze gebivakkeerd in hun schuilstal met een berg hooi. En als ik mijn hoofd buiten steek krijg ik niet meer dan twee hoofden die even naar buiten kijken "sorry wij kopen niet aan de deur" en zich dan weer omdraaien als er niets extra te bikken blijkt.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:53

Mijn paard komt ook niet buiten met dit weer hij staat liever droog en vooral uit de wind :+

Ik vroeg me af of er iemand een creatief idee had en me een beetje uit de nood kan helpen :D

Ik heb helaas geen dak waarmee ik water kan opvangen... _O- nu sleur ik heel de tijd met bidonnen wat niet echt handig is wel opzich te doen maar hoopte stiekem op een ander idee :D ik heb 1 IBC vat staan maar nu vroeg ik me af of ik op een of ander manier water kon opvangen zonder dak en wat stevig is voor hevige stormen zoals vandaag }> nu kwam ik dit tegen leek me ook wel een goed idee alleen weet ik niet of het sterk genoeg is en hoe ik het dan precies maak :o iemand die creatief is en mee wil denken? :') andere ideeën zijn ook zeker welkom :D Afbeelding
Foto is van pinterest

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:06

4 palen in de grond, paar balken erop, dakpanplaten en een dakgoot met een gat erin, klaar. Paar uurtjes werk en een paar tientjes. Of kijk even op marktplaats, daar staan ook vaak zat dingen gratis of bijna gratis af te halen.

Dat gevaarte op het ibc vat lijkt me erg lastig te maken en met een beetje wind is het pleite denk ik.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:18

Hey ik had een vraagje, wat doen jullie met de mest? Veel van jullie hebben paarden in eigen beheer van wat ik tot dus ver heb gelezen? Nog een week en dan komen mijn monsters thuis te staan en kan niet wachten! Maar mest - toch mega belangrijk en toch geheel niet meer aan gedacht. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik las over composteren en zag online bakken zoals deze - https://www.2dekansje.com/prosperplast-snelle-compostbak-1600l.html?gclid=Cj0KCQiA_qD_BRDiARIsANjZ2LAvPlJBtt5LYwLC1VzdfiVE1V407f77rmiKu2IuVCTLlzJDjOSDY70aAr7cEALw_wcB

Maar ik kan me voorstellen met 3 paarden, dat deze na een maand vol zitten en dan wat doe ik? Of zakt dat al snel genoeg dat 1600L compost bakken genoeg zijn? Of heeft iemand een idee/ wat doen jullie met mest? Wij hebben 1.5ha dus genoeg om van het zomer over land te verspreiden/ laten rijden door loonwerker.

Met compost bakken - mag ik het dan wel zo op de grond zetten? Las dat mest niet in direct contact mag komen met de grond namelijk? Of zou ik een onderlaag vlas of hooi kunnen doen en daarop de mest? Excuus voor vele vragen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:29

Prairy schreef:
4 palen in de grond, paar balken erop, dakpanplaten en een dakgoot met een gat erin, klaar. Paar uurtjes werk en een paar tientjes. Of kijk even op marktplaats, daar staan ook vaak zat dingen gratis of bijna gratis af te halen.

Dat gevaarte op het ibc vat lijkt me erg lastig te maken en met een beetje wind is het pleite denk ik.

ik kan me hier geen beeld bij voorstellen? heb je hier een plaatje van?

die 'paraplu' heb ik ook ooit op Pinterest gezien. Leek mij ook wel handig, maar met die storm van gisteren denk ik ook dat hij snel weg is. Ben ook benieuwd hoeveel je er mee op kan vangen. Wij vangen nu water op van ons 4x6 dak en moeten in de zomer vaak bijvullen. 1 paard drinkt ongeveer 30 liter per dag. Dus met 1000 liter vat doe je 1 maand voor 1 paard.

Wat betreft de mest vraag. Dat mag niet overal. Wij composteren op eigen land. Dus niet alleen eigen mest. Maar met mest gaat het snel hard. We hebben 1 kuub per paard al snel. De rest doen we op een aanhanger. Die moeten we iedere 2 weken legen. Verkijk je niet op mest, je hebt snel heel veel.

Als je het toch aan huis wil kijk dan ook vooral waar je de mesthoop wil. Het laatste wat je wil is buren die klagen over stank...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:34

Ik heb een containerbak staan. Als die vol is wisselen ze die om. Niet de goedkoopste oplossing maar voor ons wel de beste, dit ivm buren en beperkte ruimte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:35

https://gadero.nl/zelf-afdak-maken/

Met gratis en voor niks nog erbij hoe je het moet maken en wat je er voor nodig hebt :P De zijkanten hoeven niet dicht natuurlijk, kan wel.

Als extra dan nog wel de dakgoot eraan, ibc vat ernaast waarin het water komt en het hok zou je dan kunnen gebruiken om hooi te geven. Bijvoorbeeld...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:40

we hebben ook gekeken naar een containerbak, maar we vonden de kosten voor het legen ervan erg hoog. Buiten dat we zo'n bak heel erg lelijk vinden staan op ons erf.

De oude aanhanger werkt hier prima. Het was ook niet moeilijk om een boer in de buurt te vinden waar we de mest mochten storten. De fruitboeren hier willen het allemaal graag hebben.

Inmiddels al 3 adressen in de buurt waar we het mogen stortten. Je kan het ook vragen bij de lokale moestuin/volkstuinmensen die willen soms ook heel graag mest hebben, als je geluk hebt komen ze het misschien wel bij je halen.

Het liefste zou ik een kieper/aanhanger willen maar de kosten daarvan zijn echt belachelijk hoog. Maar zelfs dat zou ik nog liever qua geld besteden dan zo'n lelijke containerbak (sorry voor de containerbakbokkers :D )

Gelukkig helpt m'n vader ons met het uitscheppen elke 2 weken. In het begin vond ik dat een flinke workout maar m'n spierballen zijn hier inmiddels aan gewend en hebben we de kar elke keer zo leeg. Kost ook verder niks en je bent er vanaf. De aanhanger gebruiken we ook voor tuinafval en andere dingen die naar de stort moeten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:42

Ik denk dat een afdak met een dakgoten efficiënter en veelzijdiger gaat zijn qua wateropvang.

En ik composteer de mest van 2 paarden. Ik heb twee 4x2 mesthopen.